Wat is er nieuw

1 grote of 2 kleinere filters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjaapcore
  • Startdatum Startdatum
T

Tjaapcore

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week mijn beide aquariums (80 en 30 cm) verkocht in verband met een aanstaande verhuizing..

Maar ho!

Er is ook goed nieuws, er zijn namelijk plannen voor een nieuw aquarium, en vanaf nu wil ik het serieuzer aanpakken.

Het plan is om een 2m bak te laten bouwen en hier een Zuid Amerika biotoop van te maken, met als hoofdsoort een 6-8 tal manen.

Ik ben me nu vollop aan het verdiepen hoe ik het wil hebben en zo kom ik ook uit bij de filtering.

In eerste instantie wilde ik een bioloog, 'want dat is groot en dus goed'. Hier ben ik echter weer vanaf gestapt omdat dit bij velen toch voor geluidshinder zorgt. Daarom dus toch maar voor een Eheim pot, of toch twee? Dat is nu precies mijn vraag, 1 of 2 potten?
Bij verschillende topics lees ik over 2 potten, ivm gespreid kunnen schoonmaken en backup bij uitval, dit leek mij logisch en dat was dan ook mijn plan.

Nu ben ik afgelopen weekend bij een aquariumzaak geweest, en daar werd mij aangeraden toch 1 filter te nemen. De voornaamste reden hiervoor was 'botsende stroming' met ophoping van vuil tot gevolg.

Ik ben daarom wel benieuwd naar de meningen hier op het forum.

Twee filters zijn altijd beter dan 1 zware.
Dat stromingsverhaal is quatch.
Ik raad zelfs mensen met ��n grote filter aan de uitstroom op te splitsen om het water beter de verdelen. 😉

Het enige nadeel van twee filters is dat ze meer plaats in nemen. Daarom kan het in bepaalde situaties beter zijn ��n grote te kiezen. Maar in andere gevallen zou ik twee kleintjes kiezen.

Bedankt voor de snelle reactie.

Dan heb ik nog twee vragen:

-Zijn 2 filters met een capaciteit van 1250 l/h voldoende/teveel voor een bak van +- 700 liter
-Zijn filters met ingebouwde thermostaat aan te raden of zal dit resulteren in veel warmteverlies cq hoger energieverbruik?

Pompdebiet is van ondergeschikt belang.
De inhoud is belangrijker.
Denk aan 1-1,5 liter filter media per 100 liter bak.
Voor pomp capaciteit 3x de netto inhoud van de bak per uur.
Dus een bak met 700 liter water moet een totale filter capaciteit hebben van 7-10 liter filter media en een pomp capaciteit van ongeveer 2100 liter per uur.

Schrik ook niet terug van een pomp met flink wattage. Zuinige pompen slibben veel sneller dicht.

Met de filters die ik voor ogen heb, Eheim Professional 3 600 en Eheim Professional 3 350 Thermo, kom ik op een totaal filtervolume van 10,5 l met een debiet van 2300l/h.

Ik vraag me echter af of de Eheim Professional 3 350 Thermo de bak warm zal krijgen.

Anders wordt het twee maal de Eheim Professional 3 600 (12 l en 2500 l/h) en een losse thermostaat (300 watt?)

2 filters nemen. als je ze kwijt kunt.

Ik heb ook de Eheim prof 3.

552265_0_82_dsc_0001.jpg

Dit zijn de simpele modellen, van Marktplaats af.
Voor 1/3 van de prijs.

@ tjaapcore ik zou zoiezo voor 2 verwarmings elementen gaan en dan niet ingebouwd in de pomp,mocht je pomp danwel element kapot gaan mis je je pomp of verwarmingselement.

2 verwarmings elementen die bij elkaar opgetelt aan de capaciteit voldoen,liefst iets meer.

Wil je ze niet in het zicht hebben? Neem eens een kijkje bij de zelfbouw projecten hier op het forum,daar staan de prachtigste oplossingen om ze in pvc te verwerken in je kast
.

Nu heb ik nog een vraag....als je voor 2 pompen gaat en je plaats er 1 links in het aquarium met de aan en afvoer aan de zefde kant (afvoer laag aanvoer hoog) waar plaats je dan het best je 2e pomp?

Is dat in het midden van het aquarium en de stroming de zelde kant op laten stromen als jouw eerste pomp of is helemaal rechts dan een optie en die stroming richting jouw linkse pomp te laten lopen zodat de stromingen elkaar tegenkomen in de midden ongeveer?

Ik zou zelf voor 2x Eheim prof3 600 gaan. Eventueel een 600T met ingebouwde verwarming.
Ik heb zelf de prof3 600T.

Hiervoor ook 9 jaar een thermofilter gehad. Eheim experience. Staat nu als backup.

Waarom iedereen het toch steeds maar weer aanhaalt dat zo'n verwarming kapot gaat.
Er zit in die pompen een verwarmingspiraal gelijk een waterkoker. Die gaan echt niet snel stuk.
Het is niet te vergelijken met een staafverwarming.
En mocht de verwarming uberhaupt stuk gaan, dan heb je nog steeds een filter. De verwarmer heeft een eigen stekker, dus als die stuk is, laat je die stekker uit het stopcontact.

Ik zelf wil niet anders meer. Ik heb nu alles extern. En vind dit zeer fraai. Geen storende elementen.

Wat betreft de stroming, heb ik die ook verdeeld over 2 uitstromers. Dit kun je met 2 pompen ook doen.
Maak een degelijk pvc leidingsysteem. Kun je alles naar wens maken.

Mmm...ok maar een verwarming die 24/7 aanstaat klapt een keer....vandaar die backup.
wat je ook kunt doen is 1 pomp met verwarming en als reserve een staaf.

aquaborgo zei:
Mmm...ok maar een verwarming die 24/7 aanstaat klapt een keer....vandaar die backup.
wat je ook kunt doen is 1 pomp met verwarming en als reserve een staaf.

Staat jou aquarium op de noordpool? De mijne staat in huis. En als de verwarming 3 uur per dag aan staat is dat veel.
Dus dat is geen 24/7.

Backup is altijd handig. Ik heb de 300 watt juwel staaf van mijn vorige aquarium nog hagelnieuw op zolder.
Hopelijk blijft die daar nog jaren.

Hahaha...idd je hebt gelijk...ik interperteer het alleen verkeerd....een verwarming wat 24/7 zou moeten werken....zo bedoelde ik dat...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan