Wat is er nieuw

1 of 2 keer per week water verversen nano bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter mkatoen
  • Startdatum Startdatum
M

mkatoen

Guest
Hallo,

op dit moment heb ik een Superfish Home 8 draaien met vuurgarnaaltjes. Wat is met zo'n klein bakje (8 liter) nou aan te raden? Eén keer per week 20-25%, of 2 keer per week zo'n 10%?. Gezien de gevoeligheid van garnalen en het gezond houden van het water ben ik hier erg benieuwd naar. Heb je met één keer per week verschonen veel kans op slechte waarden, of ververs je juist te veel met 2 keer in de week? Mensen met ervaringen?!?

Bedenk me net dat dit topic in waterchemie en onderhoud moet, of niet?

hoe zijn de waarden na een week?

Tot volgende week zondag 😀

Twee kopjes per week water verversen is meer dan genoeg.

Twee kopjes per week water verversen is meer dan genoeg.
Jij ververst 1 x per week een klein beetje met een nano bakje?

Als je niet teveel voer geeft is 1 keer in de week verversen prima.

Ik ververs ook 10% per week in de nano s en Vuurtjes zijn sterk en die kunnen wel wat hebben hoor.

En bij 30 liter bakje? Wekelijks 3-5 liter ?
Is inderdaad prima. Ik doe het bij de Crystal's wel altijd volgens de druppelmethode om waardeschommelingen te voorkomen.

Ik zou ook 1 keer per week aan houden.
nadeel van de kleine nano bakjes zijn dat een kleine waterwissel al snel een waterschommeling geeft.
hoe minder schommelingen hoe beter het is voor de garnalen.

Gewoon 10% aanhouden zo ik zeggen. Ik doe dat bij alle nano bakjes van 20-30 liter hier ook met garnalen.

Is inderdaad prima. Ik doe het bij de Crystal's wel altijd volgens de druppelmethode om waardeschommelingen te voorkomen.

Steeds kleine beetjes erin doen dus?

Ja ik ververs bij de Taiwan Bee gewoon 10% en dan valt het schommelen van de waarden best wel mee hoor. Alleen nieuwe garnalen wen ik door druppelmethode of het toevoegen van kleine beetjes water.

Wat is de druppelmethode, betekend dit dat je bijvoorbeeld 10% water eruit haalt en dit vervolgens geleidelijk en met kleine beetjes aanvult?

Dat is dat je met een slangetje het uit een andere bak in je aquarium laat lopen en dan druppelsgewijs. Zelf vindt ik dat net iets tever gaan bij te verversen en vul gewoon water bij. Dat heeft toch vaak ongeveer al de goede waarden.
Bij het toevoegen van nieuwe garnalen wen ik ze wel eerst over door hele kleine beetjes aquariumwater aan het bakje waarin ze zitten toe te voegen. Daar doe ik dan zo n 2 uur over ongeveer. Daarna gaan ze pas het aquarium in.

Wat is de druppelmethode, betekend dit dat je bijvoorbeeld 10% water eruit haalt en dit vervolgens geleidelijk en met kleine beetjes aanvult?
Steeds kleine beetjes erin doen dus?
Hierbij ververs ik circa 15%. dit haal ik uit het aquarium en vul de emmer met schoon water. Deze emmer laat ik door middel van een luchtslangetje en een kraantje in het aquarium druppelen. Op YouTube zijn wel wat verschillende video's te vinden (drip acclimation). Duurt wat langer maar je hebt er eigenlijk geen omkijken naar.

Ik heb in mijn Aqua30 een heleboel vuurtjes zitten en ongeveer 12 CR's.
Ik ververs elke zaterdag 30% en dat doe ik als volgt.
30% eruit hevelen dan weer op temperatuur 30% er direct weer bij.
Geen uitval.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan