Wat is er nieuw

1 of meerdere potfilters voor 450 ltr

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bertuz87
  • Startdatum Startdatum
B

Bertuz87

Guest
Wat is het voordeel en of nadeel van 2 potfilters. Het voordeel lijkt mij dat het gunstiger is voor de bacteriecultuur. Is het dan raadzaam om bijvoorbeeld voor een 450 ltr aquarium 2 x een JBL e901 neer te zetten? Of is het beter om een grotere capaciteit te nemen?

+ Onderhoud v/d filters kan om de beurt
+ Goed opgesteld kunnen de uitstromen kunnen elkaar ondersteunen, zodat nergens te weinig stroming is
+ Gaat er ��n pomp stuk loopt de ander door

- Waarschijnlijk iets prijziger (2x e901 kost meer als bv. 1x e1501)

Op onze 240 literbak staan ook twee filters, een e901 en een Eheim Classic 250.

Hier ook 2 filters op m'n bak.
Een nadeel zou de extra stroomkosten kunnen zijn van het extra filter.

Extra filter,hoeft dan niet Zo groot te zijn,he.

Ik ben van 2 naar ��n filter gegaan.
Hoef nu maar ��n filter te onderhouden en het scheelt stroom.

Ja, groot gelijk.
Daarentegen, als die de geest geeft,of vast komt te staan, ben jij het haasje.

Daarom heb ik nog een binnenfilter mee draaien, van Aquaell.
Heb dan nog reserve.

Als je dan wilt besparen, doe dat op je T8 buizen. 58 watt?

Met verloop naar T5. = 36 watt.dus minder wattage.
396252_0_82_t8t5.jpg

Vond er 2, Ja, bij de kringloop, voor 6 euro per stuk.

Stroom scheelt het niet altijd. 2x e901 is goedkoper in verbruik dan e1901. Terwijl je nagenoeg zelfde liters per uur draait. E901 heeft voordeligste liters per uur ten opzichte van wattage.

Mascha&Ivo zei:
+ Onderhoud v/d filters kan om de beurt
+ Goed opgesteld kunnen de uitstromen kunnen elkaar ondersteunen, zodat nergens te weinig stroming is
+ Gaat er ��n pomp stuk loopt de ander door

- Waarschijnlijk iets prijziger (2x e901 kost meer als bv. 1x e1501)

Op onze 240 literbak staan ook twee filters, een e901 en een Eheim Classic 250.

Logischerwijze gewoon eentje links en de andere rechts dan neem ik aan?

Precies

Uuuhm...mag ik weten waarom dit logisch is?
Van links en van rechts een stroming in de bak die komen elkaar tegen.
Is het niet beter om 1 uitstroom bv links te plaatsen en van het 2e filter de uitstroom in het midden en alle 2 dezelfde kant op te laten lopen?

Wat je creert is een circel ipv botsing.....iemand hier in?

Het kan zolang de stroming elkaar maar niet tegenwerkt. Ik heb er ook bu 2 op de meterbak en beide uitstromen heb ik rechts zitten. Een spraybar en een gewone uitstroommond zeg maar.

aquaborgo zei:
Uuuhm...mag ik weten waarom dit logisch is?
Van links en van rechts een stroming in de bak die komen elkaar tegen.
Is het niet beter om 1 uitstroom bv links te plaatsen en van het 2e filter de uitstroom in het midden en alle 2 dezelfde kant op te laten lopen?

Wat je creert is een circel ipv botsing.....iemand hier in?

Elk aan een eigen kant kan zonder botsen als je ze de zelfde kant op laat gaan,dus in het verlengde van elkaar.

Ik heb ze tegenover elkaar staan.....een wat hoger gericht dan de ander of de ander wat lager dan de een......geen probleem met verkeerde of geen stroming. Kan zo wel meer stroming onderin de bak creeren en bij het water oppervak minder.

Onderin/midden van de bak sumatranen en gouddanio's (meer stroming)
Bovenin paradijsvissen (minder stroming)

Elk aan een eigen kant kan zonder botsen als je ze de zelfde kant op laat gaan,dus in het verlengde van elkaar. [/quote]

Ja precies...1 bovenin en 1 aan de andere kant onderin?

En dan de zelfde kan uit laten lopen?

Wat ik bedoelde eigenlijk is 1 uitstroom links en 1 uitstroom in het midden de zelfde kant op zonder hoogte verschil.
ik denk dat je dan 2 kleinere pompen kan nemen

Had vroeger ook maar ��n filter.
Tot je op een zondagmorgen uw filter wil schoonmaken.
Maak je het ding plots stuk(was al 100.000x goed verlopen)

Natuurlijk alle winkels dicht en mag je het halve land rond bellen om een tijdelijke filter.

Conclusie: NOOIT op ��n filter vertrouwen.

aquaborgo zei:
Elk aan een eigen kant kan zonder botsen als je ze de zelfde kant op laat gaan,dus in het verlengde van elkaar.

Ja precies...1 bovenin en 1 aan de andere kant onderin?

En dan de zelfde kan uit laten lopen?

Wat ik bedoelde eigenlijk is 1 uitstroom links en 1 uitstroom in het midden de zelfde kant op zonder hoogte verschil.
ik denk dat je dan 2 kleinere pompen kan nemen

Mijn ervaring is dat je met die stroming echt geen rekening moet houden. Het water circuleert sowieso.
Zet gewoon eentje links en eentje rechts, je kan gewoon niet verkeerd doen op die manier. 🙂

JurgenD zei:
Had vroeger ook maar ��n filter.
Tot je op een zondagmorgen uw filter wil schoonmaken.
Maak je het ding plots stuk(was al 100.000x goed verlopen)

Natuurlijk alle winkels dicht en mag je het halve land rond bellen om een tijdelijke filter.

Conclusie: NOOIT op ��n filter vertrouwen.

Conclusie: Nooit op zondag (of feestdag) je filter schoonmaken. 😛

Haha, dat is waar Marcel. Maar ja, de kans dat er iets misgaat als de winkels dicht zijn blijft klein maar aanwezig.
Het is nooit onverstandig om bij 1 filter iets aan onderdelen op reserve te hebben, maar ja dat had ik ook niet hoor. Nu heb ik wel een reserve staan voor het geval dat.

Ik heb een hele tijd geleden eens voor mijn vakantie de filter schoon gemaakt. Bij het terugplaatsen lekte de pompdeksel.
Rubber te oud, gelukkig op vooraad in de winkel. Ik dacht toen nog, zal ik er een op reserve houden.
Maar ja. Droogt zo' n rubber niet ook uit in de verpakking.
Gelukkig sindsdien niet meer nodig gehad.
En nu heb ik een nieuwe pomp, dus zal hopelijk weer een tijd niet nodig zijn.

Dus als ik groot onderhoud plan, dan doorgaans wel op dagen dat de winkel open is. En dan wel hopen dat ze het op vooraad hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan