1 sluierstaart hapt wateroppervlakte


A

Azerox

Guest
Hoi,

Ik heb 4 grote sluiers in een 240 liter aquarium.

1 van de sluiers hapt geregeld in de linkerbovenhoek aan het wateroppervlakte.

Dit gaat soms wel 20 minuten door meerdere keren per dag. De andere vissen doen dit nooit.

Die zwemmen rustig rond happend aan de planten en grondelen in de bodem.

Als de vis in kwestie klaar is gaat hij ook gewoon weer verder met de routine van de dag.

Het lijkt wel een soort tic van deze ene vis te zijn.

Iemand een idee waarom hij dat doet?

Thanks!
 
Zie je nog iets anders aan die vis?
Heb je er een luchtpompje in?;)
 
Zit in die hoek toevallig je water uitstroom. Kijk eens of hij beide kieuwdeksels open. Zie je verder nog iets aan gedrag? Schuurt hij geregeld over de bodem met kop en of lijf?

Als hij bij de wateruitstroom hangt en hij houd een kieuwdeksel dicht is er wellicht sprake van kieuwwormen. Beste is medicatie van manuas, hebben bilocil maar ook een koudwater versie. Koop in ieder geval iets zonder flubenol/flubendazole. Dit zit in heel veel wormen medicatie maar goudvissen kunnen heel slecht tegen dit goedje.

Afstrijkje is het beste dan weet je zeker of het wormen zijn. Elke beetje koi dealer kan dit doen en is vaak gratis als je medicatie bij hen afneem.

Als je verder niets zie zal het inderdaad wel gewoon een tik wezen.
 
@Ruben01 Nee, de vis ziet er juist super gezond uit, mooie kleuren, vinnen goed omhoog en erg actief. Het is ook het alfa mannetje in de bak. Klein luchtpompje tegen de achterwand. Kleine belletjes. Zitten ze haast nooit bij.

@michelle1 Nee juist de tegenovergestelde kant (uitstroom rechtsachter, plek van happen linksachter). Ze ademen allemaal ook erg rustig (kieuwen).

Deze vis doet dat trouwens al wel 2 jaar ofzo, maar ik dacht misschien betekend het iets. Ik vermoed toch gewoon een tic.

Thanks!
 
Bij mij doet 1 vis precies hetzelfde en toevallig ook in de linker bovenhoek. De andere twee zitten nooit aan de oppervlakte.
 
ik zou even kijken naar de temperatuur van je water en naar je vervuiling in het water, dan specifiek de Nitriet en nitraat. Met het blote oog valt niet te zeggen of dat aanwezig is in het water.
Bij een nitriet van 0.4mg/L of hoger wordt het namelijk lastig voor de vis om zuurstof op te nemen in het bloed, de vis ademt dan sneller dan normaal en gaat naar het oppervlak om het zo minder benauwd te krijgen.
De ene vis heeft daar sneller last van dan de ander.

zijn de waardes verder in orde, en is het zo dat hij verder ook niet wordt opgejaagd door andere vissen, dan zou ik me niet teveel zorgen maken.
 

Terug
Bovenaan