1 T5 lamp brand niet.

  • Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum
T

TonHageraats †

Guest
Al eerder 2 van de 4 T5 lampen vervangen en probleemloos, dus vandaag de andere 2 aan de beurt, de linker ging goed maat toen ok de rechter erin deed wilde deze niet branden, ook de oude lamp welke goed werkte wil opeens niet branden, iemand een idee?

20210526_160941.jpg
20210526_161000.jpg


Ook werkt het niet met de doppen erop, het gekke is dat als ik de onderste (achterste) buis aanraak dat deze een klein beetje gaat flikkeren.
 
Volgens mij branden ze altijd per 2 als je er 2 of 4 hebt.
Kan zijn dat 1 lamp kapot is, waardoor de andere ook niet aangaat.
Probeer de 2 die wel branden eens in de 2 die het nu niet doen en kijk wat dat doet.
Anders is misschien je EVSA kapot.
 
Ik heb de lampen al vervangen met andere, zonder resultaat, en inderdaad branden ze per 2 op 1 armatuur.
 
Dan vrees ik voor de EVSA.
Alle lampen branden wel op de "goeie" armatuur?
 
Inderdaad alleen de rechterkant van de bak is donker de andere kant band zoals bedoeld.
Overigens geen flauw idee waar ik deze moet zoeken of hoe een evsa eruit ziet, (niet technisch op dat gebied)
 
De EVSA zit meestal in de armatuur en het is niet eenvoudig om daarbij te komen.
Dan moet je nog de juiste EVSA zien te vinden en de boel weer waterdicht af zien te sluiten.
Meestal een hele operatie waardoor het in vele gevallen beter is om te zoeken naar een alternatief.

succes.
 
Dus eigenlijk beter om er gelijk een geheel nieuw armatuur in te schuiven bedoel je?
 
De EVSA zit meestal in de armatuur en het is niet eenvoudig om daarbij te komen.
Dan moet je nog de juiste EVSA zien te vinden en de boel weer waterdicht af zien te sluiten.
Meestal een hele operatie waardoor het in vele gevallen beter is om te zoeken naar een alternatief.

succes.
Ik weet dat er mensen zijn geweest die dit ook met een exemplaar van Juwel hebben gedaan maar dat was een hele klus in elk geval.
 
Ik heb een poging gedaan met een Juwel licht balk idd, maar dat is geen lekkere klus, en als je hem dan eindelijk open hebt dan moet je de EVSA nog vervangen (ook niet goedkoop).
Ton, ik weet niet wat voor merk tl balk jij hebt, maar het ziet er niet uit als een Juwel.
Als je hem makkelijk open kan maken loont het misschien om de EVSA te vervangen.
 
Het is een Akva-stabil kap van 2 meter met T5 39 watt lampen, de armatuur is er in zijn geheel "gemakkelijk" uit te halen omdat deze op 2 rails zitten geschoven en zal alleen de zijkant van de kap eraf moeten worden gehaald.
 
Nou, ik had gisteren alles weer dicht gedaan met de nieuwe TL's erin en dus de hele avond met maar half licht in de bak gezeten :((, wat schets mijn verbazing......vanmorgen sprong het licht aan en alle TL's werken weer :juggle:
Voorlopig maar geen verdere actie ondernemen en het blijven aanzien.
 
dan zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
lekker zo laten idd
 
Nou, ik had gisteren alles weer dicht gedaan met de nieuwe TL's erin en dus de hele avond met maar half licht in de bak gezeten :((, wat schets mijn verbazing......vanmorgen sprong het licht aan en alle TL's werken weer :juggle:
Voorlopig maar geen verdere actie ondernemen en het blijven aanzien.
Vooral niks bewegen Ton :DD :DD. Misschien dat een buis net geen contact heeft gemaakt dus mocht het weer uitvallen dan kun je proberen om even aan een buis te draaien. Good luck.
 
dan zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
lekker zo laten idd
Ik kan hooguit bedenken dat er tijdens het verwisselen een druppeltje water in is gekomen en dat gedurende de avond is opgedroogd.
Wat je zegt, niets meer aan doen :DD
 
Ik heb ook wel gedoe gehad destijds met de Juwel T5 en als hij niet wilde starten dan draaide ik hem weer los en weer vast en vaak werkte het dan wel. Wat dan de oorzaak is weet ik ook niet maar het werkte in elk geval.
 
Al eerder 2 van de 4 T5 lampen vervangen en probleemloos, dus vandaag de andere 2 aan de beurt, de linker ging goed maat toen ok de rechter erin deed wilde deze niet branden, ook de oude lamp welke goed werkte wil opeens niet branden, iemand een idee?

Bekijk bijlage 326104Bekijk bijlage 326105

Ook werkt het niet met de doppen erop, het gekke is dat als ik de onderste (achterste) buis aanraak dat deze een klein beetje gaat flikkeren.
Ik denk dat er een draadje los zit in de klemmen van de fitting. Raakt en raakt soms niet. Ik heb gelezen dat e.e.a. weer werkt maar het is verstandig om dit even na te zien. Tik maar eens stevig op de desbetreffende fittingen. Mogelijk gaat het niet goed vast zittend draadje vonken met alle nare gevolgen van dien. Maak die fitting even los om daar in te kijken?
 
Ik zal met de waterwissel van zaterdag a.s eens kijken.
 
Vandaag tijdens de het onderhoud nog wat gerommeld met de buizen en het armatuur, tevens de doppen goed aangedraaid en alles bleef gewoon werken dus aannemende dat er geen losse verbinding is zal het probleem mogelijk niet worden achterhaald.
 
Tjah het was ook geen maandag ochtend of vrijdag middag dat het probleem zich voor deed🤷🏼🤷🏼
 
Tjah het was ook geen maandag ochtend of vrijdag middag dat het probleem zich voor deed🤷🏼🤷🏼
Doordeweekse problemen zijn vaak eenvoudiger ;)) :thumbs:
 
denk dat je lampen gewoon een slechte start hadden
 
Misschien op maandag ochtend geproduceerd :DD
 
Terug
Bovenaan