1-weg kraan luchtslang


K

Kevin Dominicus

Guest
Hallo, ik heb voor mijn kleine aquarium een air pomp gekocht, alles prima, alles deed het.

Nu heb ik een 1-weg kraan gekocht voor tussen de luchtslang om hem wat meer af te knijpen (minder herrie)
Alleen nu werkt hij helemaal niet meer als ik hem onderin de bak leg!
Lijkt alsof hij zoveel lucht verliest dat hij niet sterk genoeg is om bubbels/bellen omhoog te blazen.
Doe ik hem bovenin de bak doet hij het wel weer...

Iemand een tip?
 
Kun je je luchtpompje hoger plaatsen?
Hoe lager deze onder je waterniveau staat hoe minder sterke bubbels je krijgt.
 
Sorry Sanneke, maar hier zit je half fout.

Het klopt dat het luchtdebiet zakt als je de uitlaat dieper onder water steekt, maar omhoog brengen van de luchtpomp help niet.
Dat men een luchtpomp soms boven het aquarium zet is om absoluut te vermijden dat er bij een defect water via de luchtslang uit het aquarium zou lopen (een terugslagklepje plaatsen helpt ook).
Je kan de luchtpomp dus gerust onder het waterniveau zetten (maar niet onder water uiteraard:D)

Het plaatsen van een kraan en/of luchtsteentje zal iets meer weerstand geven aan de lucht die er door gaat en zo het luchtdebiet verlagen. Er zou echter altijd nog iets van lucht moeten uitkomen.
>>>TS heeft dus hetzij
- een knik in de slang die alles blokkeert :stom:

- een lek waar de lucht ontsnapt
- een verstopping in het kraantje of luchtsteentje
- een defecte luchtpomp (interne terugslagklep)
- vergeten de stekker weer in te steken :oops:


De druk die een pomp met leveren om iets omhoog te pompen is afhankelijk van de dichtheid en het hoogteverschil. Voor lucht is dat ca. 1000x minder dan voor water.
druk = dichtheid x gravitatieconstante x hoogteverschil
De gravitatieconstante is afhankelijk van de planeet waarop je zit (aarde = 9,81 venus = 8,93 mars = 3,73 maan = 1,62)

De dichtheid (soortelijk gewicht) is vooral afhankelijk van welk materiaal het is en de temperatuur.
Water = 1 kg/liter
Lucht = 0,0013
Alcohol = 0,7
Steen = 2,5
Ijzer = 7,9
 
Maken de hoeveelheid bubbels teveel herrie naar je zin of het pompje zelf? want herrie van het pompje zelf gaat niet minder worden met een kraantje,eerder toenemen door de weerstand.
Je kan je ook nog afvragen of een luchtpompje sowieso nodig is bv.
 
Sorry Sanneke, maar hier zit je half fout.

Het klopt dat het luchtdebiet zakt als je de uitlaat dieper onder water steekt, maar omhoog brengen van de luchtpomp help niet.
Dat men een luchtpomp soms boven het aquarium zet is om absoluut te vermijden dat er bij een defect water via de luchtslang uit het aquarium zou lopen (een terugslagklepje plaatsen helpt ook).
Je kan de luchtpomp dus gerust onder het waterniveau zetten (maar niet onder water uiteraard:D)

Bedankt voor de uitleg! Dit wist ik niet.
 

Terug
Bovenaan