10 garnalen verloren!


M

MaeikeLouise

Guest
Heb een week geleden mijn vuurgarnalen uit mijn 45 liter bak (8 stuks) en de nieuw gekochte (30 stuks) in mijn aqua 20 gedaan. De bak draait al 2 maanden (eerst met guppen) dus de filter is ingedraaid. Heb voor de garnalen erin gingen wel leistenen toegevoegd en de planten verplaatst. De planten staan zelf wel al vanaf het beging in de bak. De waardes bleven goed: no3 10, no2 0, ph 7,2 gh Tussen 7-14 en kh 6. Ik gebruik biotopol c.

Nu ben ik de afgelopen 3 dagen in totaal 11 garnalen verloren. Ze zijn rustig en hangen veel in de planten en smorgens hangen ze nog steeds dood in diezelfde planten alsof ze gewoon gestopt zijn met leven. Net zag ik er een die wel haar staart en mond bewoog maar niet haar pootjes. Een uur later was ze dood. Dat kende ik van ammoniavergiftiging waar ik een japonica aan verloor. Dus toch maar nh3/nh4 getest al verwachte ik het niet want de bak is ingedraaid. Toch gaf de druppeltest 0,25 aan, en dat na een 50% waterverversing vanmorgen!!!!

Ga nu mn waardes dagelijks controleren en water verversen. Mijn vraag is nu kan ik de overige garnalen nog redden of is het hoe dan ook afgelopen met ze na een week ik hoge nh3/nh4 waardes. En er komen over een week nieuwe bij (dacht dat ze met te weinig waren en dus rustig). Hoe kan ik die het beste opvangen? Of gaat dat goed als ik dagelijks de waardes controleer?
 
Hoe de garnalen dood gaan heb ik ook gehad door toevoeging van plantenvoeding.

Mijn voorstel stop tijdelijk met het toevoegen van plantenvoeding en doe morgen nog een groot waterwissel.

Kijk eens of dit de dodenaantal zal verminderen.
 
Dat is dan toch duidelijk denk ik als je nh3/4 meet. Garnalen zijn erg gevoelig. Dus veel verversen zou ik zeggen.
Ik zou eerst niet gaan bijplaatsen hoor.
 
Ik gebruik helemaal geen plantvoeding hoor.
 
Ik weet dat het de ammonia is maar de symptoom vrije garnalen wil ik ook zo houden. Die zijn net als de rest er een week aan bloodgesteld. Kan ik nog iets doen naast waterverversen om ze in leven te houden?

Er komen over een week ongeveer 30 bij. Kan ik paar dagen uitstellen maar zijn al gekocht en persoon wil er vanaf. Dus hoe kan ik die het best opvangen?
 
Koop een kunststof bak , bij een of andere zaak.
Maak die in orde, zet ze daar in.


Wat voor filter heb je erin?
En zitten de vissen er nog bij?
 
Nee de guppen heb ik verkocht. De aqua 20 is nu alleen voor de vuurgarnalen, dit blijft ook zo vind ze veel te leuk ;) er zit een aqua flow 50 in met watten, van die keramische balletjes en filter foam fijn (juwel, blauw spul).

Als ik de nieuwe garnalen in een tijdelijke bak doe krijg ik daar dan niet weer het zelfde probleem omdat hij niet is ingedraaid?
 
Dan kun je ze beter eerst even niet voeren dus. Die kunnen wel een week zonder hoor.
Verder je waarden blijven meten en zonodig verversen.
 
Misschien eens overwegen om in de toekomst de Aquaflow 100 te nemen. De 50 heeft een heel klein sponsje vindt ik en dus veel minder hechtingsoppervlak voor de bacterien.
 
Er ligt genoeg in de bak , wat ze nog vinden.
 
Ik doelde meer op de bak waar ze de nieuwe in kan opvangen Bertus ;)
Maar misschien is het een idee om alle garnalen eerst in een bak te zetten totdat de bak goed is ingedraaid.
 
Ja, Met regelmatig wat water verversen, kan de andere indraaien.
Klopt John.
 
Zou voor een sponsfilter gaan met luchtpompje.
20 liter en daar een aquaflow 50/100 lijkt me al aardig wat stroming geven (zelfs op lagere stand).

Ga mee in verversen en paar dagen niet voeren kijken hoe het dan gaat. Of overzetten naar een nieuwe bak gaat werken vraag ik me wel af.. weer stres naar een nieuwe omgeving waar de waarden ook niet optimaal zullen zijn?
 
Ik heb hier een Dennerle cube met 20 liter en daar zit ook de 100 in. Die kun je regelen hoor.
Op de achterwand gericht heb je daar echt geen last van.
 
Hoi John,

Weet dat ze te regelen zijn, heb ze ook als reserve liggen, vindt ze voor garnalen echter zelf niet prettig om onderstaande redenen:
- zonder bescherming is het een goede mixer voor je jongen.
- de stroming vind 'ik' overkill.
- een sponsfilter biedt het voordeel dat deze door garnalen zijn af te grazen.
- neem je een dubbel spons filter kun je deze ook nog om de week uitspoelen.

Voor de kosten maken beide opties volgens mij niet veel uit.
 
Ik zal even onderzoek verrichten naar de sponsfilters. Vind zelf de aqua flow 100 ook prettiger werken (zit in de 45 liter) dan de 50 maar als een spons beter is dan haal ik liever zo een.

Vandaag wel weer 3 dode garnalen maar die zagen er gister al niet lekker meer uit. De waardes waren voor de waterverversing wel weer goed maar toch maar 1/3 water ververst voor de zekerheid. Dit zal ik zeker blijven doen de komende 1,5 week tot de nieuwe garnalen komen. Bepaal dan wel of het (met waterverversingen) veilig genoeg is om ze erbij te doen. Mischien komt het gewoon omdat ik met de bak gerommeld heb :(

Nu na 24 uur weer in gezond water zijn de gezonde garnalen ook weer een stuk levendiger dus hoop dat ik niet al te veel uitval meer zal hebben.
 
Aquaflow is prima, maar met een extra sponsfilter bouw je meer bacterie op.
 
BlupGup zei:
Hoi John,

Weet dat ze te regelen zijn, heb ze ook als reserve liggen, vindt ze voor garnalen echter zelf niet prettig om onderstaande redenen:
- zonder bescherming is het een goede mixer voor je jongen.
- de stroming vind 'ik' overkill.
- een sponsfilter biedt het voordeel dat deze door garnalen zijn af te grazen.
- neem je een dubbel spons filter kun je deze ook nog om de week uitspoelen.

Voor de kosten maken beide opties volgens mij niet veel uit.

Ik gebruik een stukje panty en dat doe ik on het dekseltje heen waardoor hij veiliger is en bij de ingang van de bedrading doe ik een stukje filterwatten erbij in.
Een sponsfilter is veiliger maar ik heb een hekel aan die luchtpompjes. Al zijn er ook zag ik laatst die zonder werken.
 
Nu na 2 dagen geen vanmorgen weer 2 overleden. De waterwaardes incl nh3/nh4 zijn goed. Kan het nog uitval zijn van eerder? Of is er iets anders aan de hand?
 
Dat zou kunnen want dat wordt omgezet in nitriet. Weet je de no2 waarde ook misschien??
Garnalen kunnen erg slecht tegen beide stoffen.
 
Nitriet is 0 en nitraat 10. Ammonia ook 0. Maar nu weer 1 dood. Heb er nu nog maar 25, gaat hard zo.
 
ziet nu iedereen die hint in de eerste zin van startpost over het hoofd? (of mis ik iets?)
MaeikeLouise zei:
Heb een week geleden mijn vuurgarnalen uit mijn 45 liter bak (8 stuks) en de nieuw gekochte (30 stuks) in mijn aqua 20 gedaan.
Twee groepen mixen. Dat schreeuwt kans op kruisbesmetting.
 
Ik denk dat we daar allemaal overheen hebben gelezen Ivo. Dat kan weleens een juiste opmerking zijn.
Bij samenvoegen bestaat altijd de kans op kruisbesmetting.
 
Wat voor kruisbesmetting?
 
Dat de ene groep 'iets' (bv. Een bacterie) bij zich draagt waar ze zelf wel tegen kunnen maar de andere groep niet.
 
Daar is FURANOL voor.

FURANOL | Shrimpkings



www.shrimpkings.be � Aquariumtoebehoren







Op voorraad
FURANOL. �4,75��6,60. Werkt zeer effectief tegen allerlei ziektes bij garnalen. U kan dit product ook gebruiken bij het inzetten van nieuwe garnalen bij een ...

Dat houd de kruisbesmetting tegen.
 
Soms behandelen mensen eerst met Furanol om besmetting te voorkomen.
Maar dat is ook geen garantie natuurlijk.
 
jessicapilon zei:
Soms behandelen mensen eerst met Furanol om besmetting te voorkomen.
Maar dat is ook geen garantie natuurlijk.
Garantie is misschien wat veel, maar kan me niet herinneren dat ik ergens las over een mislukte behandeling met Furanol om deze kruisbesmetting te voorkomen. Maar misschien zocht ik niet goed.
Wel zit je met het risico dat de gewenste bacteri�n in je filtermedium een opdonder krijgen.
 
Ja dat is weer een bijkomend nadeel. Zelf heb ik weleens alleen de nieuwe groep behandeld maar ja dat is het half aanpakken vindt ik dan weer eigenlijk.De oude groep kan de nieuwe ook besmetten natuurlijk.
Samenvoegen is en blijft een gok vindt ik.
 
Is er eigenlijk bekend waaraan een kruisbesmetting bij garnalen te zien is (of in hun gedrag) of weten er eigenlijk niet meer dan dat er het risico is?
 
IK zet ze bij mij van de ene bak naar de andere. niets aan de hand.
 
Bertus zei:
IK zet ze bij mij van de ene bak naar de andere. niets aan de hand.
Zullen dezelfde bacteri�n bestaan bij de verschillende populaties?
Zeker als je gereedschap/materiaal/planten etc.. uitwisselt.
Tis maar een gedachte..
 
Het kan goed gaan maar zonder risico lijkt het me niet. Al helemaal als je met apart gereedschap werkt.
Zover ik weet is het niet te zien of ze een bacterie bij zich dragen en daarom is het denk ik ook dus een gok. Als je het al op voorhand kan zien dan weet je al waar je aan toe bent.
 
Die vraag ging over de kruisbesmetting zelf: wat zijm daar symptomen van.
 
Mascha&Ivo zei:
Die vraag ging over de kruisbesmetting zelf: wat zijm daar symptomen van.

Ik vraag me af of daar uberhaupt 1 lijst van opgesteld kan worden. Dit omdat er natuurlijk een wijde vari�teit is aan bacteri�n en virussen die bij kruisbesmetting een rol kunnen spelen (ligt er maar net aan wat de populatie bij zich draagt). Dit brengt natuurlijk een evengrote verscheidenheid aan symptomen en ziektebeelden met zich mee.
 

Terug
Bovenaan