Wat is er nieuw

10 garnalen verloren!

• Onderwerp starter Onderwerp starter MaeikeLouise
  • Startdatum Startdatum
Dat ben ik helemaal met Noa eens. Iedere bacterie/virus die een ziekte overdraagt zal weer andere symptomen meebrengen.

Er is toch iets mis met het aquarium. Vandaag weer ammonia gemeten en dat terwijl is dagelijks 50% ververst heb. Alle garnalen zitten nu in zo'n kweekbakje die je aan het aquarium hangt met watertoevoer (via zuurstofpompje). Hij hangt aan mijn 45 liter bak want daarvan zijn de waardes al een tijd stabiel en goed. Bleken er meer dood dan ik heb gezien (door slakken al weg denk ik). Heb nu nog maar 14 vuurgarnalen 🙁

Heb de aqua 20 schoongemaakt en opnieuw ingericht. Ik laat hem nu maar een paar weken weer indraaien. Sponsfilter voor erbij is ook onderweg. Er zitten nu alleen posthoornslakjes in.

Geen idee waat dit vandaan komt want met de guppen 6 stuks draaide hij wel stabiel.

Vervelend. Kun je ze niet tijdelijk in een soort Curverbak doen en veel verversen??
Is iets ruimer.

Misschien iets van bodemrot.
komen er weleens bellen omhoog?

Als jij ammoniak meet, mankeert er toch wat aan de filtratie in die bak,.

Sponsfilter? Geen ander filter erin?

De sponsfilter is voor erbij. Er zit nu een aqua flow 50 in.

Ik zou ze wel in een andere bak kunnen doen. Heb nog een ferplast geo van 2,5 liter staan. Maar heb geen extra heater over (ga ervan uit dat indraaiende bak ook verwarmd moet), en wat zou ik dan als filter moeten doen. Ik heb wel nog een kleine reserve maar daar zitten alleen watten in. Is het geen punt dat ie niet ingedraaid is dan?

Er zit maar een 2 cm klein grind in de bak en er kwamen geen bellen omhoog (ook niet bij het leeghalen).

Zou best kunnen dat je al problemen had met de filtering toen er alleen nog maar guppen inzaten. Garnalen zijn nu eenmaal vele malen gevoeliger voor slechte waterwaardes.
Zou het toch die richting op zoeken, goede filterpomp, persoonlijk ben ik een fan van een luchtaangedreven sponsfilter, of een BOB-filtertje bv.

Spannend de komende tijd, garnalen houden niet van al te grote en snelle veranderingen in hun wereld, dus hoop dat je er genoeg van overhoud om straks overnieuw te beginnen.

Er zit nu een aqua flow 50.
Nou dat is dus al 3 x niets.
Die had ik ook, heb ik in de plastic recycle gegooit.

Dubbelle sponsfilter in de 40 l.
PLus een hang on filter (de lichtkap omhoog, filter opgehangen,klep ,BIJNA dicht).

Hoort niet ,maar werkt prima.

Op de 45 liter heb ik een aqua flow 100 en ook zo'n waterval (hang on) filter (vol met keramische balletjes) dit gaat super. Waarom is de 50 dan zo slecht volgends jou?

In de 50 zit te weinig materiaal om het biologisch proces te doen.
Alleen een sponsje, als die vol zit, maak je weer schoon.

Daar zit de fout.

Ik heb dat sponsje dus ook nooit gebruikt. Er zit bij mij een klein sponsje in, keramische balletjes en een klein propje watten. De watten vervang ik regelmatig, de spons minder vaak en de balletjes schijnen 1x per half jaar te moeten.

SUPERFISH AQUA-FLOW 50 - Speciaalzaak voor ...

www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=6402

Je kunt deze volledig onder water plaatsen, wel is het mogelijk dat je de uitgang er iets boven plaatst zo dat er lucht mee gezogen wordt. de aqua flow 50 is de

Zie dat deze WEL nieuwer is dan die van mij. en van jou?ook?

of heb je die andere,met kleine cassette?

Ik heb idd een nieuwere, hij is half jaar oud ongeveer.

MaeikeLouise zei:
Ik heb dat sponsje dus ook nooit gebruikt. Er zit bij mij een klein sponsje in, keramische balletjes en een klein propje watten. De watten vervang ik regelmatig, de spons minder vaak en de balletjes schijnen 1x per half jaar te moeten.

Ik wist niet dat hij ook samengesteld kon zijn/worden met meer soorten substraat.
http://www.waterzoo.co.uk/Superfish_Aqu ... _3pk-M8800

Ik zag het ergens op internet dat het kon dus heb zelf losse matterialen gekocht (oa jbl ceramische balletjes) en het bakje er mee gevult. Werkt echt veel beter dan dan ene sponsje maar hij blijft klein.

Ik gebruik overigens in al mijn filters nooit de originele materialen. Dat met die balletjes en korrels werkt veel beter en op termijn veel goedkoper 🙂

Ja dat kan ook. In de 100 gebruik ik dus alleen de meegeleverde sponzen. Moet zeggen dat in een 60cm bakje dit prima verder werkt.

MaeikeLouise zei:
Ik gebruik overigens in al mijn filters nooit de originele materialen. Dat met die balletjes en korrels werkt veel beter en op termijn veel goedkoper 🙂
Is inderdaad zo.. ik gebruik graag substrat-pro van Eheim, kost effe wat maar gaat een leven mee.
Die aquaflow-50 lijkt me inderdaad wat klein, ga je niet genoeg filteroppervlak in krijgen, of op het randje misschien.
Alleen al daarom is die aquaflow-100 dan een betere keus, al ben ik persoonlijk dan meer van de sponsfilters.

Het wordt dus nu een combi van de aqua flow 50 (met anderr vulling) en een sponsfilter (met een rij van 6 van die schijfjes). Hopelijk is dat genoeg om hem stabiel te houden. In het kweekbakje zijn nu 2 garnalen overleden. Maar ja dat kan door de verhuizing of nog door de ammonia komen. Er is een 10 liter platic aquarium dat ik morgen kan halen dan kunnen ze daar in zodra de sponsfilter arriveert. Hopelijk blijft de rest dan leven.

Dan ben je vrij veel ruimte kwijt in een al vrij kleine bak.

Is gelukkig ook maar tijdelijk tot de aqua 20 weer goed draaid 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan