Wat is er nieuw

10 liefhebbers met garnalen 10 meningen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lambiek
  • Startdatum Startdatum
L

Lambiek

Guest
Hallo,
Deze zin zag ik staan als antwoord bij een topic.
Dus ik heb er ook weer zo een.
Mijn garnalen bak draait nu 3 weken in.
Dus nog 3 weken en ik kan er garnalen in doen.
Ook wilde ik er wat visjes bij doen.
Nu dacht ik aan een koppel honing goerami,s die worden niet groter dan 5 cm.
Nu lees ik veel verschllende verhalen.
De een zegt: dat kan gemakkelijk ze eten GEEN garnalen.
De ander zegt weer: ze eten de jonge garnalen op en zelfs de ouders.
Wat is de waarheid ??????
Ik zet er zowiezo 5 Rasbora Galaxy,s bij en 5 Rasbora Briggitae.
Ik hou het toch maar op 1 soort garnalen.
Ik koop 15 blue Velvet,s.
En omdat ik graag ook de knalgele citroentjes wil, koop ik er nog maar een 60 cm bak bij haha.
Bedankt alvast voor het juiste antwoord.
Met vriendelijke groet,
Piet

Ik denk dat het heel erg kan verschillen. Mijn eerste vuurgarnalen werden bijna allemaal opgegeten door mijn guppen terwijl ik nu hele kleine babygarnalen in mijn bak heb waar ze eigenlijk niet naar omkijken. Het grote verschil? Een vrouwtjesgup die nu dood is. Deze dame at haar eigen jongen op en dus ook de garnalen. De rest van de guppen volgde haar gedrag gewoon op. Zo zal het denk ik met andere vissoorten ook gaan.

Je moet het zelf weten maar toen ik me honing goerami's in de bak deed waren al me garnalen weg spoorloos........
Filter gekeken neehoor inrichting eruit neehoor.
Dus ze zijn op gegeten hier zaten ook volwassen exemplaren tussen van een cm of 3 dusja ze eten garnalen idd.
Ik zou het niet doen tenzij je er met heel veel garnalen bijzet een stuk of 50+ dan gaat het misschien wel het waren er bij mij 15 maar ik raad het je af.

Lambiek zei:
Nu lees ik veel verschllende verhalen.
De een zegt: dat kan gemakkelijk ze eten GEEN garnalen.
De ander zegt weer: ze eten de jonge garnalen op en zelfs de ouders.
Wat is de waarheid ??????

Is allemaal waarheid in principe want ook die 10 mensen hebben zo naast hun mening ook hun eigen ervaringen.
Laatst ging het over een betta bv,kan zo 5 gevallen laten zien waarin het mis ging met de garnalen maar tegelijkertijd ook gevallen waarbij het goed gaat.
Is zelfs zo dat Erna en Ronald V ervaringen hebben dat de galaxy's jonge garnalen opaten en sommige mensen hebben gezien dat hun visjes de eitjes vanonder de garnalen pakten.

Wil je helemaal voor de garnalen gaan kan je beter geen vissen bij ze zetten maar wil je deze combinatie wel graag kan je er het beste vanuit gaan dat er garnalen worden opgegeten en in sommige gevallen zelfs alle garnalen.
Kan dus ook allemaal meevallen en heb je mazzel.

Mijn antwoord is algemeen.
Het ligt aan welke vissen je in de bak hebt en hoe het karakter van de vis is. Daarnaast zal ook de inrichting en het aantal schuilplekken meespelen.
Dus de situatie kan altijd anders weer zijn.
De ene Betta bijvoorbeeld eet wel garnalen, maar er zijn er ook die dat niet doen.
Dat verklaart denk ik de vele verschillende antwoorden een beetje.

Als je geen risico wil lopen dan is het het beste, zoals John ook al aangeeft, om geen vissen met garnalen te gaan houden.

Ik zal het nog sterker vertellen : Ik heb twee bakken met koperzalmen.
In de ene bak overleeft geen garnaal en wordt er druk jacht gemaakt op garnalen zodra die erin zitten.
In de andere bak leeft iedereen vredig naast elkaar hahahaha.

Van mn 11 bakken is er slechts ��n waar geen garnalen in overleven (Sleutelgatcichlides, zwarte tetra's en de koperzalmen).
In andere bakken met Roze tetra's (in het verleden diamantgoeramis), kardinaaltetra's etc etc... stikt het ervan.

Hallo,
Ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden.
Het is fijn dat er een forum is waar je mooi terecht kan met al je vragen.
Dit forum is echt top !!
Ik heb de knoop dus door gehakt, en neen naast de garnalen allen Rasbora Briggitae 5 stuks en 5 stuks Rasbora galaxy.
Maar eerst de garnalen tot ze kweken.
Dus dan zijn we weer een paar maanden verder eer ik er een Rasbora bij doe.
Want het is toch zielig en zonde �5,00 voor een blue Velvet die zo in de Goerami verdwijnt.
Daar koop ik liever zelf een bak kibbeling voor haha.
Groetjes......Piet

Ben van mening dat als je een bak wilt voor garnalen, je deze het best alleen in een bak kan doen.

Niet alleen vanwege het gevaar dat ze opgegeten worden, maar als ze met de meest vredelievende beestjes zitten dan verstoppen ze zich nogsteeds merendeel van de tijd. Ze worden lichter van kleur door stress en je ziet ze dus veel minder.

Als ze alleen in een bak zitten vertonen ze heel leuk en vrij gedrag, zeker na een waterwissel.

Maar, met kleine visjes is wel haalbaar en gupjes en rasboras eten alleen de kleintjes op. Met genoeg verstopplekken moet dit goedkomen 🙂

mmsk zei:
Niet alleen vanwege het gevaar dat ze opgegeten worden, maar als ze met de meest vredelievende beestjes zitten dan verstoppen ze zich nogsteeds merendeel van de tijd. Ze worden lichter van kleur door stress en je ziet ze dus veel minder.
Dan zou je onze Rimboebak eens van dichtbij moeten bekijken, waar de garnalen open en bloot rondscharrelen en daar zitten toch echt vissen bij die waardoor ze volgens deze theorie helemaal niet meer te zien zouden moeten zijn. Zie ook de verhalen van Aad.

Het zal dus wel iets genuanceerder liggen, maar dat zeg je met het tweede deel van je bericht ook wel 😉

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan