1000l project - 220 x 70 x 70


Asperge

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2020
Berichten
128
Leeftijd
30
Hallo allemaal.

Ik ben ik de planningsfase terecht gekomen van mijn nieuwe aquarium. Hiervoor probeer ik zoveel mogelijk kennis te verzamelen om de bak zo goed mogelijk te laten draaien.

Het plan is als volgt. Het aquarium gaat 220 op 70 op 70 cm worden. Deze zal dienen als wand tussen woonkamer en bureau. Je zal langs de zijkant van het aquarium moeten passeren om in de bureau te geraken. M.a.w. je zal er vanaf 3 zijden zicht op hebben.

Als hoofdbewoners is er gekozen voor maanvissen. Bijvissen nog onbekend.

Het aquarium zal gebouwd worden bij een gekende bouwer dus daar zit het wel goed. Er is gekozen voor optic white glas en het komt op een stalen frame te staan gemaakt van balken met als maat 4 op 4 cm. De opbouw zal er als volgt uit zien. Nu staat de vloer nog in de chape. Onder het aquarium komt er een neopreen rubber mat (op de chape dus) van 3mm. Daar komt een stalen plaat op te liggen van 5mm en daarna het aquariumframe. Dit zou denk ik voldoende moeten zijn om het totale gewicht (rekening gehouden met 1600kg) voldoende te verdelen. Indien er iemand opmerkingen heeft hoor ik het graag.

Ter info: de fundering van de woning is als volgt.
- algemene funderingsplaat van 30cm beton C25/30 met boven en onderwapening van 150/150/10/10.
- gespoten pur van systemhouse (systospray us457w) 10cm dik.
- chape met compundbewapening 9cm dik.
Onder de algemene funderingsplaat ligt zo'n 400ton gestabiliseerd zand. Dit was nodig aangezien de woning in een bos staat en de drukvaste grond wat dieper ligt.

Zover sta ik dus al met de planning.

Ik zou graag verwarmen met staafverwarmers en een bodemverwarming. Als bodem denk ik filterzand te nemen om een goede circulatie van water te hebben in de bodem.

De filtering zou ik willen doen met een eheim pro 3 1200 xl.

Ik denk ook een co2 systeem voorzien om de plantengroei te stimuleren.

Qua verlichting heb ik echt nog geen flauw idee.

Mijn vraag is dus. Wat raden jullie allemaal aan? Alle input is welkom over gelijk welke techniek.
 
Mooie plannen
wat je vloer betreft die rubber en stalen plaat lijkt me overdreven (ga er even van uit dat je chape hard en in orde is) je hebt kans dat juist door het frame niet rechtstreeks op de betonvloer te zetten druk verschil gaat opleveren in de glasplaat.
Voor het filter is een aanrader om in plaats van de 1200xl twee bv 2078 te nemen ivb onderhoud en gemoedsrust de 1200xl is een herrieschopper of een mooi bioloog.
Co2 gezien dat je aangeeft Maan vissen te willen eens goed informeren bij bv Jos hut de maan vis specielist en ook lid van dit forum of dit een goed plan is er staat me iets van bat maanvissen en co2 niet een goede combi is maar dat kan ik mis hebben.

Succes met je plannen ben benieuwd :foto::D
 
Zou ook voor een bioloog gaan.
CO2 en maanvissen kan goed samen, goede kwaliteit maanvissen hebben daar geen last van omdat de kweekfouten er al uit zijn gehaald.
Check ook ff mijn foto album, ik heb 200x70x70 tussen de woonkamer en keuken staan, alleen heb ik (helaas) float glas ipv optic white
 
Waar ga je hem laten bouwen?

En zou inderdaad voor en bioloog gaan, is met zo'n grote bak veel fijner.
 
Aan iedereen bedankt voor de interesse. Ik ga proberen alle voortgang te posten zodoende iedereen kan meevolgen.

Even de comments doornemen.

Rjoemman wat een mooi project heb jij. Ik kan maar hopen dat het van mij ook maar in de buurt kom van dat van jou. Echt een top aquarium. Door het zien van die discussen begin ik te twijfelen of ik daar niet voor zal gaan. Ik heb er al eens gehad maar heb toen wel wat fouten gemaakt. Ondertussen weet ik wat die waren maar ik heb er een beetje schrik voor om het opnieuw te proberen.

Die stalen plaat en dat rubber (3mm neopreen) zijn inderdaad mogelijks overbodig. Maar ik wil wel met een gerust gevoel gaan slapen nadat ik het aquarium plaats. De chape is inderdaad al lang droog maar er werd mij wel aangeraden om iets op de chape te leggen die het gewicht al wat verspreid voor het op de chape komt. Vandaar de plaat. Er ligt namelijk nog geen vloer op de chape en vermist ik parket wil lijkt het mij niet verstandig dat onder het aquarium te leggen. Ik kan eventueel ook vloeren onder het aquarium. Ik zal zeker eens contact zoeken met Jos Hut.

Ook het aquarium van tuinkabouter is een prachtstuk. Zeer mooi gedaan. De reden van het optic white glas is hoofdzakelijk omdat het een doorkijkaquarium zal worden. Of het de moeite is om dat te doen weet ik niet maar de meerprijs is een kleine 300 euro en ik wil voor dat geld niet het risico lopen dat ik naderhand spijt heb.

Dat overflow systeem zonder gat in de bodem ziet er op zich wel goed uit maar ik denk niet dat ik dat ga nemen. teveel mogelijke moeilijkheden denk ik. iemand ervaring hiermee?

Het is zeker waar dat gekende bouwers ook kunnen tegenvallen. Ik heb gekozen om het aquarium te laten bouwen bij Aqua Life. Lijkt mij een zeer kwalitatieve bouwer. Input hierover is zeker welkom, er is nog niks getekend. Moet nog evan langs halfweg maart om alles te bespreken. Ik kan indien nodig nog veranderen.

Nog even over de filtering. Iedereen lijkt een bioloog aan te raden. Ik heb hier geen ervaring mee en het schrikt me wat af om het voor de eerste keer te proberen op deze schaal. Ik zal me hier eens op verdiepen. Het lijkt me vooral moeilijk om te bepalen wat er juist in moet, hoe groot deze moet zijn en hoe zit het dan met vuil op de bodem? Hoe lossen jullie dat op? Of hebben jullie daar geen last meer van met een bioloog? Kortom, veel opzoek werk dus.
 
Bioloog was voor mij ook een eerste keer en een gokje, maar tot nu toe geen spijt van.
De mensen bij aqua life leveren zeker mooie bakken dus dat gaat wel goed komen, hun kunnen je ook adviseren over het formaat bioloog etc.
Vulling van de bioloog is niet heel anders dan een normaal filter, op de mogelijkheid voor een moving bed na dan.
 
Die overflow gebruiken wij op 12 bakken in combi met een bioloog naar alle tevredenheid, het grote voordeel van een overflow is dat je bak nooit leeg kan stromen dan dat de uitvoer staat, dit in tegenstelling van andere constructies voor een bioloog waar de hele bak leeg kan lopen, een overflow is dus veel veiliger
 
Ik heb zelf de eheim 1500xl draaien op mijn 2 meter bak. De aan en afvoer van de pomp lopen door de vloerplaat van het aquarium. Ik heb het aquarium zo gekocht ongeveer 12 jaar geleden.
 

Bijlagen

  • 15821052616091849942664498496285.jpg
    15821052616091849942664498496285.jpg
    59 KB · Weergaven: 215
  • 15821053375833152993189270863479.jpg
    15821053375833152993189270863479.jpg
    110.2 KB · Weergaven: 190
Die overflow gebruiken wij op 12 bakken in combi met een bioloog naar alle tevredenheid, het grote voordeel van een overflow is dat je bak nooit leeg kan stromen dan dat de uitvoer staat, dit in tegenstelling van andere constructies voor een bioloog waar de hele bak leeg kan lopen, een overflow is dus veel veiliger
Bij mij loopt de bak ook niet leeg hoor bij stroom uitvalt. Hooguit paar cm in de overloop kamer wat en een cm in het aquarium best een liter op 35 max is. Die buffer heb ik in het bioloog.

Wordt anders als je een bodem afzuig erbij zet natuurlijk
 
Die overflow gebruiken wij op 12 bakken in combi met een bioloog naar alle tevredenheid, het grote voordeel van een overflow is dat je bak nooit leeg kan stromen dan dat de uitvoer staat, dit in tegenstelling van andere constructies voor een bioloog waar de hele bak leeg kan lopen, een overflow is dus veel veiliger
ik weet niet hoe je een andere soort overloop ziet maar het is net de bedoeling van een overloop om te zorgen dat de bak gevuld blijft bij stroomstoringen. Het enige wat nog weg mag lopen is het beetje water die boven de overloop(kam) uitkomt.
 
Excuus Raoul en Vis&Versa, dan heb ik er een verkeerd beeld van
Er zijn maar enkele manieren waarop een aquarium met bioloog zou kunnen leeg getrokken worden.
1) als de hevelbeveiliging bij een durso overloop verstopt is en er dus wel een heveleffect ontstaan is. (1 van de redenen waarom ik geen durso gebruik)
2) de uitstroom zeer laag onder water uitkomt en er geen terugslagklep is.
 
Aan iedereen bedankt voor de interesse. Ik ga proberen alle voortgang te posten zodoende iedereen kan meevolgen.

Even de comments doornemen.

Rjoemman wat een mooi project heb jij. Ik kan maar hopen dat het van mij ook maar in de buurt kom van dat van jou. Echt een top aquarium. Door het zien van die discussen begin ik te twijfelen of ik daar niet voor zal gaan. Ik heb er al eens gehad maar heb toen wel wat fouten gemaakt. Ondertussen weet ik wat die waren maar ik heb er een beetje schrik voor om het opnieuw te proberen.

Die stalen plaat en dat rubber (3mm neopreen) zijn inderdaad mogelijks overbodig. Maar ik wil wel met een gerust gevoel gaan slapen nadat ik het aquarium plaats. De chape is inderdaad al lang droog maar er werd mij wel aangeraden om iets op de chape te leggen die het gewicht al wat verspreid voor het op de chape komt. Vandaar de plaat. Er ligt namelijk nog geen vloer op de chape en vermist ik parket wil lijkt het mij niet verstandig dat onder het aquarium te leggen. Ik kan eventueel ook vloeren onder het aquarium. Ik zal zeker eens contact zoeken met Jos Hut.

Ook het aquarium van tuinkabouter is een prachtstuk. Zeer mooi gedaan. De reden van het optic white glas is hoofdzakelijk omdat het een doorkijkaquarium zal worden. Of het de moeite is om dat te doen weet ik niet maar de meerprijs is een kleine 300 euro en ik wil voor dat geld niet het risico lopen dat ik naderhand spijt heb.

Dat overflow systeem zonder gat in de bodem ziet er op zich wel goed uit maar ik denk niet dat ik dat ga nemen. teveel mogelijke moeilijkheden denk ik. iemand ervaring hiermee?

Het is zeker waar dat gekende bouwers ook kunnen tegenvallen. Ik heb gekozen om het aquarium te laten bouwen bij Aqua Life. Lijkt mij een zeer kwalitatieve bouwer. Input hierover is zeker welkom, er is nog niks getekend. Moet nog evan langs halfweg maart om alles te bespreken. Ik kan indien nodig nog veranderen.

Nog even over de filtering. Iedereen lijkt een bioloog aan te raden. Ik heb hier geen ervaring mee en het schrikt me wat af om het voor de eerste keer te proberen op deze schaal. Ik zal me hier eens op verdiepen. Het lijkt me vooral moeilijk om te bepalen wat er juist in moet, hoe groot deze moet zijn en hoe zit het dan met vuil op de bodem? Hoe lossen jullie dat op? Of hebben jullie daar geen last meer van met een bioloog? Kortom, veel opzoek werk dus.
Ff zo aangezien ik het vergeten was in de reactie op jouw bericht..

vuil op de bodem is geen probleem, het is niet zo dat een vuilkorfje van je externe filter wat je net aan boven het zand hebt de bodem schoon houd.
De bodem houd je schoon met goed voer en onderhoud en een gezonde C:N ratio
 
Aan iedereen bedankt voor de interesse. Ik ga proberen alle voortgang te posten zodoende iedereen kan meevolgen.

Even de comments doornemen.

Rjoemman wat een mooi project heb jij. Ik kan maar hopen dat het van mij ook maar in de buurt kom van dat van jou. Echt een top aquarium. Door het zien van die discussen begin ik te twijfelen of ik daar niet voor zal gaan. Ik heb er al eens gehad maar heb toen wel wat fouten gemaakt. Ondertussen weet ik wat die waren maar ik heb er een beetje schrik voor om het opnieuw te proberen.

Die stalen plaat en dat rubber (3mm neopreen) zijn inderdaad mogelijks overbodig. Maar ik wil wel met een gerust gevoel gaan slapen nadat ik het aquarium plaats. De chape is inderdaad al lang droog maar er werd mij wel aangeraden om iets op de chape te leggen die het gewicht al wat verspreid voor het op de chape komt. Vandaar de plaat. Er ligt namelijk nog geen vloer op de chape en vermist ik parket wil lijkt het mij niet verstandig dat onder het aquarium te leggen. Ik kan eventueel ook vloeren onder het aquarium. Ik zal zeker eens contact zoeken met Jos Hut.

Ook het aquarium van tuinkabouter is een prachtstuk. Zeer mooi gedaan. De reden van het optic white glas is hoofdzakelijk omdat het een doorkijkaquarium zal worden. Of het de moeite is om dat te doen weet ik niet maar de meerprijs is een kleine 300 euro en ik wil voor dat geld niet het risico lopen dat ik naderhand spijt heb.

Dat overflow systeem zonder gat in de bodem ziet er op zich wel goed uit maar ik denk niet dat ik dat ga nemen. teveel mogelijke moeilijkheden denk ik. iemand ervaring hiermee?

Het is zeker waar dat gekende bouwers ook kunnen tegenvallen. Ik heb gekozen om het aquarium te laten bouwen bij Aqua Life. Lijkt mij een zeer kwalitatieve bouwer. Input hierover is zeker welkom, er is nog niks getekend. Moet nog evan langs halfweg maart om alles te bespreken. Ik kan indien nodig nog veranderen.

Nog even over de filtering. Iedereen lijkt een bioloog aan te raden. Ik heb hier geen ervaring mee en het schrikt me wat af om het voor de eerste keer te proberen op deze schaal. Ik zal me hier eens op verdiepen. Het lijkt me vooral moeilijk om te bepalen wat er juist in moet, hoe groot deze moet zijn en hoe zit het dan met vuil op de bodem? Hoe lossen jullie dat op? Of hebben jullie daar geen last meer van met een bioloog? Kortom, veel opzoek werk dus.
Aqua life is zeker de moeite waard.
hier hebben ze half jaar terug een bak geplaatst van 321x80x70.
heb ook bij een andere bouwer aan tafel gezeten maar qua afwerking was Aqualife wel het mooist.
 
Als de bioloog het water kan opvangen wanneer de stroom uitvalt kan er niks gebeuren.
een bioloog werkt zo veel makkelijker. In mijn geval een sump omdat ik een zeeaquarium heb.
makkelijk om filtermedia te verwisselen , veel ruimte voor filtermedia, geen apparatuur in de bak. Etc etc
 
Ik ga die bioloog toch een kans geven denk ik. Ik ga mij nog wat verder verdiepen en zeker eens navragen bij aqualife wat ze voorstellen. Heeft zo'n moving bed filter een meerwaarde? De meningen die ik er al over gelezen heb zijn wat verdeeld. Als ik het zo lees is het een extra gedoe plus als ik logisch redeneer is het niet zo goed als je met co2 werk. Klopt dit of zie ik dat verkeerd?

Je hebt wel een goed punt Tuinkabouter. Het is al bijna onmogelijk om met een bodemafzuiging alles proper te houden in een kleine bak. Met dit formaat zal dat wel geheel onmogelijk zijn. Alle bakken die in de buurt zitten van mijn formaat werken ook allemaal met een bioloog zo te zien. Althans, wat ik tot nu toe ben tegengekomen.

De bak van ice78 is wel een gezonde jongen. Ik heb lang getwijfeld om ook 80 cm diep te nemen maar aangezien dat het een doorkijk aquarium zal worden die ingewerkt zal zitten in de muur, waardoor ik er maar van 1 kant bij zal kunnen heeft mij toch doen beslisssen om het bij 70 te houden. Had ie tegen een muur gestaan ging ik voor 80 gaan want met een achterwand verlies je wel wat. Dat is nu niet het geval en om aan de bodem te raken aan de verre kant met 70 op 70 is het al een uitdaging. De lengte daarintegen dat zou ik graag langer zien maar aan die maat zit ik vast. 230 kan misschien nog net maar dat is het dan ook.

Zoals eerder gezegd zal ik voor een geboord exemplaar gaan indien ik voor een bioloog kies. Dat lijkt mij toch veel minder gedoe en zoals hier als gezegd is het geen enkel probleem zolang je bioloog het kleine beetje water dat terugloopt kan opvangen bij een pomp uitval. Ik heb ook al vaak gezien dat er een overloopbeveiliging in de bioloog zit met een aansluiting op een afvoer en dan is er volgens mij helemaal geen mogelijkheid meer dat er iets overloopt. Zie ik dit goed?

Het enige waar ik nog echt mee in het duister tast is de verlichting. Ik heb echt geen enkel idee wat ik moet kiezen. Led dat is al zeker maar hoe en wat daar heb ik geen flauw idee van.

In elk geval bedankt voor alle feedback. Alle info is zeer welkom.
 
Een bioloog kan je zo inrichten dat je movingbed geen luchtpomp of iets nodig heeft om in beweging te komen of te blijven.

qua verlichting hangt het deels af van jouw eigen handigheid, je kan namelijk vrij eenvoudig en goedkoop zelf wat in elkaar fietsen.
Anders zou ik zeggen kijk ff naar een daytime matrix systeem
 
Bioloog heel verstandig.
Daytime matrix heb ik ook. Kost wel wat maar is erg mooi
 
Het enige waar ik nog echt mee in het duister tast is de verlichting. Ik heb echt geen enkel idee wat ik moet kiezen. Led dat is al zeker maar hoe en wat daar heb ik geen flauw idee van.

Hangt er veel vanaf wat je er juist mee wil bereiken.
Wil je enkel je vissen kunnen zien, dan kunnen verstralers een zeer goedkope en betrouwbare oplossing zijn.
 
Dit ga ik allemaal eens bekijken van die verlichting.

Rjoemman, wat heb jij dan juist zitten van modules op dat systeem? Ik zou graag ook de zonsopgang/ondergang nabootsen. Lijkt me wel te kunnen met dat systeem.

Ik ga ook even vragen aan men broer of dit zelf te maken is. Hij heeft iets meer verstand van dat soort zaken dan ik.

Die verstralers zijn wel ok denk ik maar niet echt wat ik zoek aangezien dimmen wel lastig is dan.
 
Het aquarium is 250cm breed en 70cm diep.
Daarin heb ik 2 aluminium profielen van 230cm (dat is incl kabel, het profiel zelf is 225cm) lengte zodat ik licht voorin en licht achterin heb.

Er zit nu in aan modulen:
5 x 4000K x 1800 lumen = 9.000 lumen
7 x 6000K x 1800 lumen = 12.000 lumen
1 x SunLike rood/blauw 6000 K = 1.100 lumen

totaal 22.700 lumen, 13 modulen maakt 130 Watt wanneer het op 100% actief is.

Dit dim ik met de TC420 op een externe voeding van 240 W (dus ik mag max 24 modulen koppelen).

Wanneer je met zonsopgang en zonsondergang het dimmen/faden bedoelt kan dat prima met de gewone modulen.
Bedoel je met zonsondergang dat er ook rood licht zichtbaar moet zijn dan moet je de SunLike erbij nemen.
Ik heb nu 1 SunLike, maar gebruik ik niet voor de zonsondergang simulatie.
Ik wil gewoon rode en blauwe leds voor de planten extra hebben.

Er komen binnenkort nog 3 van die SunLikes erbij, dwz 3.300 lumen en 30 Watt.


Note let op hoeveel Watt modulen je totaal neemt, dit heeft invloed op je externe voeding en op de TC420.
Op 1 profiel van 230 kunnen max 24 modulen.
 
Alleen de overloopkamer loopt leeg tot de onderste pijp. Het aquarium natuurlijk niet die blijft op level van de kam.
Dit is niet het filmpje wat ik voor jou in gedachten had Antje die komt met demo wat er gebeurt bij stroomuitval.

De theorie staat hier
 

Terug
Bovenaan