Wat is er nieuw

100x40x40 gezelschapsbak van Joshua1302

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joshua1302
  • Startdatum Startdatum
dat is een mooi begin, nu lekker laten groeien 😉

Ziet er leuk uit, eerst maar eens lekker laten groeien en dan kan je nog zien of je e.e.a. moet aanpassen.
Mijn advies: niet teveel rommelen in het begin.

Bedankt Zwits!

En aan passingen vind ik nog niet nodig. Het staat tot nu toe naar m'n zin. Dus ik ga er met m'n handjes alleen in om bovengekomen plantjes terug te zetten.

Nu eerst even wat foto's.

Na het beplanten vorige week zag de bak er zo uit;

531218_0_82_dsc02489.jpg

Gisterenavond was het totaal plaatje als volgt;

935323_0_82_dsc02518.jpg

Er is te zien dat de plantjes het best goed doen.
Gisteren ook voor het eerst een halve dosering Profito toegevoegd. Als dit op is ga ik werken met de EI methode. Straks de eerste dosering Easycarbo er in gooien. Kijken wat er dan gebeurt.

Ook heb ik een plantje eruit gehaald omdat die helemaal aan het verslijmen was.

426234_0_82_dsc02519.jpg

Ook vandaag voor het eerst mijn water getest. Ik had het nog nooit gedaan dus ik hoop dat ik het allemaal goed heb gedaan. Ik heb alleen de waarden gemeten die het belangrijkst zijn in het begin (voor zover ik weet, corrigeer me als ik me vergis)

pH; 7,5
kH; 8
NO3; 0,5 (was iets verkleurd, maar dat kan oook aan mijn mannen ogen liggen ;))
NO2; 0

Groeit lekker zo te zien, goed bezig...hahaha

Ja het groeit echt lekker! Boven verwachting. Wat een paar kleikegeltjes al niet kunnen doen!

No 3 mag best iets hoger naar 0,25, beter voor je planten.
Het is een frisse bak, ziet er goed uit!

ik denk dat dat nitraatgehalte met z'n bacteriecultuur heeft te maken Astrid, bakt draait nog niet zo lang.

planten zijn mooi gegroeid :thumbs:

Bedankt voor de reacties

Nitraat gehalte heeft denk ik ook te maken met de leeftijd van de bak. Deze week ga ik weer meten.

Ik moet denk ik op zoek naar een nieuwe lichtkap... Degene die ik heb begint helemaal uit te zetten en het water druppelt er langs af...

Dat is ludwigia mullertii.

Bedankt is het een makkelijk plantje en groeien onderaan ook blaadjes en zijn die vlaatjes rood

Ja het is een vrij makkelijke plant tot nu toe, de blaadjes zitten inderdaad ook onderaan de stengel en hebben er wat rood in hier en daar.

Gisteren weer even gemeten en er is vrij weinig veranderd, behalve de pH. Die is van 7,5 naar 8,5 gegaan. Hoe kan dit?? Ik geef elke dag ongeveer 3ml Easycarbo.

Dat is noet zo mooi maar ik zou het niet weten misschien is je leidingwater hoog.

Jochempie000 zei:
Dat is noet zo mooi maar ik zou het niet weten misschien is je leidingwater hoog.

dat verklaart niet de sprong van 7.5 naar 8.5, neem aan dat hij de bak daarvoor ook met leidingwater heeft gevuld 🙄

het is wel een enorme sprong in PH, ik zie ook niks in je bak wat de ph zou verhogen. misschien een fout met het meten? druppeltest of strip? strips zijn niet nauwkeurig en dat zou een hoop kunnen verklaren.. ik zou het nog een keer meten en als het verschil nog steeds zo groot is, dit vragen in het subforum voor waterwaardes.

Sorry voor de late reactie.

Ik meet met een druppeltest van Sera. Zelf zat ik te denken aan de vloeibare CO2 die ik toevoeg, ik heb heier wel ns wat gelezen over een verband tussen pH en CO2.

De afgelopen weken heb ik ook last gehad van een gigantische alg uitbarsting. Die kwam in de derde week ineens opzetten.

Ook blijft min nitriet piek uit. Ik heb bij het opstarten en flesje opstart bacteri�n er in gegooid (in het water, niet in de filter). In mijn filter zit wel actief kool, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben.
verder heb ik gisteren wat metingen gedaan;

PH; 8,5
GH; 12
KH; 11
NH4/NH3; 0
NO2; 0
NO3; 0,1 (vloeistof was heel licht verkleurd)
PO4; 2

Voor het verlagen van de ph wil ik graag met turf gaan werken, maar een h��l groot nadeel vind ik dat je water dan verkleurd.
Zou ik dan in mijn filter de turf kunnen combineren met actief kool?

nee, actieve kool gaat niet samen met turf. het verhelpt de werking.
je zou misschien kunnen kijken naar regenwater (/osmose), en daar mee verversen om zo je ph naar beneden te krijgen. Eikenextract werkt ook om de ph te verlagen, maar dit raad ik je niet aan. de ph kan er enorm van gaan schommelen en dit is moeilijk onder controle te houden. je zou er wel je "ververswater" mee kunnen bewerken. je nitraat is heel erg laag, nog geen vis in de bak?

actieve kool is prima om medicijnresten en verkleuringen etc uit het water te halen, maar als de bak eenmaal draait heeft het niet heel veel zin. alleen maar meer kans dat het voedingsstoffen e.d. uit de bak filtert.

Kool neemt toch alleen de kleur die het water van turf krijgt weg toch, niet de KH en pH verlagende werking?
Eikenextract raad ik af om in het aquarium zelf te gebruiken, tenzij je hich-tech bezig bent maar dat is hier niet het geval. Om water waarmee ververst gaat worden wat van KH en pH te verlagen is het fijn spul, juist omdat daarmee de schommelingen bij waterwissels kunnen worden ingeperkt als de bak over turf gefilterd is.

~ Ivo

Bij mij kleurt het water nauwelijks. Ja iets,maar dat is dus niet veel.Je kan dus best turf gebruiken zonder dat je bak meteen een bruine boel wordt.

We spreken van hard water als er veel Calcium en Magnesium ionen in opgelost zijn. De hardheid, ook wel de GH genoemd (Duits, Gesamtharte) is een maat voor de hardheid van het water. Zo is een water met een GH van 20 zeer hard. Water met een hardheid van 4 graden GH is zacht.

Als turf dus het water zachter maakt dan zal het dus op de ��n of andere manier die calcium en magnesium ionen uit het water moeten kunnen krijgen. Nou, dat gebeurd dus ook!

Het turf werkt eigenlijk als een ionenwisselaar. Het verrotte plantaardige materiaal bestaat uit lange moleculen waarin H+ ionen zitten. Die H+ ionen zijn op het plaatje even langs de buitenkant getekend. Nou geeft turf die H+ ionen nogal gemakkelijk af. Het wordt dan zelf negatief geladen. Om dat te compenseren neemt het turf daarvoor Calcium, magnesium of andere positieve ionen weer op. Calcium heeft een positieve lading van 2+. Een waterstof ion van 1+. Er worden dus twee waterstof ionen gewisseld voor ��n calcium ion. Door die ionenwisseling haalt turf Ca2+ en Mg2+ uit het water en wordt het water zachter. Er komt meer H+ in het water, dat wordt daardoor zuurder.

Lijkt mij dat de kool dit proces remt of neutraliseerd, de humuszuren zouden dan door de kool worden afgebroken.

Voor nu even twee gedachten/opmerkingen:
- Kool breekt niets af, het hecht stoffen aan zich (ADsorberen, niet ABsorberen; dat zijn verschillende processen). Die verwarring alvast even uit de wereld helpen.
- Het remmen of neutraliserende effect van kool op het proces dat turf inzet moet ik nog eens goed over na gaan denken.

~ Ivo

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het kool uit mn filter gehaald en ga voorlopig even met catapa bladeren werken. Zal op deze manier vast wel even duren voordat de pH gaat zakken, maar dat maakt me niet zoveel uit. Ik heb liever dat mijn water niet troebel wordt.

De alg uitbarsting is geheel onder controle en was te wijten aan het verwarmingselement. Die was veel en veel te groot voor mijn aquarium, kam ik achter. Ik had de temperatuur van dat ding ingesteld op 21C en de thermometer gaf constant 26C aan en was als ik hem vastpakte altijd gloeiend heet... Die heb ik dus weggegooid. Binnen twee dagen was het verschil al te zien en dan is ��n en ��n al gauw twee. Zonder de verwarming erin geeft de thermometer (zo'n plakstrip op de buitenkant) aan dat de temperatuur tussen de 21C en 23C zit, afhankelijk van de huiskamertemperatuur.

De nitriet-piek is niet gekomen, ik heb hem niet kunnen meten althans en ik heb netjes elke week gemeten.
Dus ik heb 10 vuurgarnalen en 5 otocinclussen gekocht. Foto's zet ik in de volgende post.

De garnalen voelen zich helemaal thuis:

149978_0_82_dsc02527.jpg

681436_0_82_dsc02545.jpg

826982_0_82_dsc02556.jpg

Ze zijn de helena slakken de baas!!

836463_0_82_dsc02550.jpg

595984_0_82_dsc02551.jpg

943916_0_82_dsc02552.jpg

En de visjes vinden het ook fijn in mn bakje. Ze hebben heel wat te doen en zwemmen de hele dag vrolijk rond.

191986_0_82_dsc02533.jpg

597235_0_82_dsc02536.jpg

432793_0_82_dsc02538.jpg

967182_0_82_dsc02539.jpg

De vissen en garnalen zijn trouwens niet de enige die het erg fijn vinden in mijn aquarium te wonen, ook de slakjes hebben hun plekje helemaal gevonden...

289719_0_82_dsc02555.jpg

391728_0_82_dsc02558.jpg

Nog vergeten om er een totaaltje bij te doen;

494879_0_82_dsc02530.jpg

Prachtige bak!!! 🙂

Mooie bak zeg! De planten staan er ook zo mooi bij.

Inderdaad een prachtige bak!

Bedankt voor de complimenten! Dat doet me echt goed!

Maar ook bij mij is het helaas niet allemaal rozengeur en maneschijn natuurlijk... De tweede plant van links (Ceratopteris thalictroides), aan de achterkant, heeft flink te lijden gehad van de alg uitbarsting. Veel bladeren beginnen doorzichtig te worden. Wellicht heeft het er iets mee te maken dat ik twee weken vrijwel geen voeding heb toegevoegd om de alg tegen te gaan... Ik weet het niet, misschien kan iemand hier me dat vertellen...

Zoals op deze foto zien de meeste bladeren eruit;

632771_0_82_dsc02557.jpg

Ook (denk ik) een gevolg van de strijd tegen de algen;

417955_0_82_dsc02553.jpg

Ik heb de grootste draden alg, als een soort spaghetti, om mijn pincet heen gewikkeld en zo eruit gevist. Er zijn een paar stukjes op de bodem gevallen en om de een of andere reden niet opgeraapt. Nu heb ik de bodem al een paar keer afgeheveld op die plekken en het begint al weer wat minder te worden.

Ook de Eleocharis acicularis bleef maar be-algd en na snoeien en tientallen keren per ongeluk eruit trekken, tijdens een poging alg spaghetti te maken, was ik het beu en heb ik het eruit getrokken.
De echinodorus tenellus heb ik ook maar afscheid van genomen, die groeide ook niet naar mijn zin.

Vooruitgang;
De pH begint zoetjes aan te zakken. Als ik de kleurenkaart aankijk, zit ik net onder de acht. Het begint dus de goede kant op te gaan!
Ik ben al twee dagen slakken aan het vangen en het worden er wel minder. Ik heb er zeker al een stuk of veertig uitgehaald. De helenas doen hun werk ook, ik heb twee lege slakkenhuisjes zien liggen!
De zwangere garnaal heeft haar eitjes nog steeds bij zich, ik wacht af...

Zonde van de algen...
Prachtig Totaaltje.

Bedankt!

De algen op de bodem hebben zich niet zichtbaar meer uitgebreid dus ik denk als ik nog een of twee keer de bodem schoonmaak dat het weg zal zijn.

Ja ja eindelijk is het dan zover. Mijn zwangere garnaal heeft gebaard (of hoe het dan ook mag heten).

Het beestje is op deze foto nog niet op kleur

258527_0_82_untitled.jpg

Hier wordt het al wat beter.

448868_0_82_dsc02582.jpg

Weer twee dagen later (vandaag dus) is dit het resultaat

337917_0_82_dsc02589.jpg

En zitten er ook nog twee tussen met een flinke ei-vlek. Ze fokken dus als konijnen

599731_0_82_dsc02586.jpg

975763_0_82_dsc02581.jpg

Verder wil ik (meer voor mezelf) om de zoveel tijd hier in ��n post overzichtjes gaan plaatsen, onder elkaar, zodat ik kan zien hoe mijn bak verandert en hoe alles groeit.

857328_0_82_dsc02489.jpg

825647_0_82_dsc02518.jpg

984219_0_82_dsc02530.jpg

698711_0_82_dsc02591.jpg

Komende week volgt er kleine herinrichting van de bak. De Ceratopteris thalictroides gaat er helemaal uit, daar heb ik alle hoop voor opgegeven en op zijn plek komt de echinodorus te staan. Komt die wat beter tot ziujn recht. De alternanthera gaat dan weer richting de achterkant, op de plek van de echinodorus. OP de lege plek in het midden die dan ontstaat ga ik op het hout een mooie klein blijvende anubias op het hout binden. Ik wil het dan even aankijken hoe ik het verder ga aanpakken.

Ook heb ik 8 Corydoras Aeneus Peru Goldstripe besteld, die stonden al h��l lang op het verlanglijstje. Over een week of drie � vier zijn die binnen als het goed is.

Nou, dat is wel heel leuk hoor, die verschillen op een rij.
De bak is wel heel mooi uitgegroeid tot een schitterend geheel!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan