Hallo allen,
Vanmiddag is mijn kogelvis overleden
Ik wil niet weer een gelijke soort omdat dit nu de tweede keer is dat dit gebeurt. Vorige keer zocht ik een uitdaging en ben ik over gestapt op een zeeaquarium, nu ben ik eigenlijk vooral op zoek naar iets leuks en makkelijks. De nieuwe bak voor de kogelvis is net ingedraaid en ik wil wel graag met die nieuwe bak door. Kortom, er staat nu een 100x40x40cm bak met extern filter in de woonkamer te wachten op een visbestand. Zelf heb ik al 10 jaar geen gezelschapsbak meer gehad dus ik ben er een beetje 'uit'.
Ik heb een dun beplante bak met veel hout, een zandbodem en gedempt licht. Drijfplanten is het idee maar wel een open bak (met afdeknetje).
Het basisidee wat ik nu heb is een grote school van een kleine scholenvis met koppeltje/harempje dwergcichliden en wat bijvisjes zoals Lnummers. Misschien met 1 oranje zwaarddrager man, dat was ooit mijn eerste vis dus dat zou ik misschien wel leuk vinden als toevoeging, mits die solitair een leuk leven hebben. Zou een labirinthvis kunnen (goerami soortje) met een openbak in de woonkamer (min 15 graden kamerluchttemperatuur in de winter)?
Wat denken jullie van optie A:
??x neontetra (zou 30 kunnen? of 40? of denk ik dan te extreem?)
apisogramma macmasterii
1x zwaarddrager man
Optie B:
??x kardinaaltetra (zou 30 kunnen? of 40? of denk ik dan te extreem?)
Apistogramma macmasterii
1x zwaarddrager man
Optie C:
xx? scholenvis die wat warmer kan (jullie leuke ideeën voor 26-28 graden?)
Nanochromis transvestitus
Ik heb wel eens iets gelezen dat apistogrammas en corydoras niet zo'n goede combi zijn, klopt dat? Andere scholenvissen die ik nog overweeg ipv kardinaal of neontetra zijn de roodkopzalm, sherrybarbeel of espei. Hoofdeis is dat ze vervangend droogvoer uit een voerautomaat moeten kunnen eten. Verder vind ik grondeltjes/gobys ook heel leuk
Alvast bedankt,
Niels
Vanmiddag is mijn kogelvis overleden

Ik heb een dun beplante bak met veel hout, een zandbodem en gedempt licht. Drijfplanten is het idee maar wel een open bak (met afdeknetje).
Het basisidee wat ik nu heb is een grote school van een kleine scholenvis met koppeltje/harempje dwergcichliden en wat bijvisjes zoals Lnummers. Misschien met 1 oranje zwaarddrager man, dat was ooit mijn eerste vis dus dat zou ik misschien wel leuk vinden als toevoeging, mits die solitair een leuk leven hebben. Zou een labirinthvis kunnen (goerami soortje) met een openbak in de woonkamer (min 15 graden kamerluchttemperatuur in de winter)?
Wat denken jullie van optie A:
??x neontetra (zou 30 kunnen? of 40? of denk ik dan te extreem?)
apisogramma macmasterii
1x zwaarddrager man
Optie B:
??x kardinaaltetra (zou 30 kunnen? of 40? of denk ik dan te extreem?)
Apistogramma macmasterii
1x zwaarddrager man
Optie C:
xx? scholenvis die wat warmer kan (jullie leuke ideeën voor 26-28 graden?)
Nanochromis transvestitus
Ik heb wel eens iets gelezen dat apistogrammas en corydoras niet zo'n goede combi zijn, klopt dat? Andere scholenvissen die ik nog overweeg ipv kardinaal of neontetra zijn de roodkopzalm, sherrybarbeel of espei. Hoofdeis is dat ze vervangend droogvoer uit een voerautomaat moeten kunnen eten. Verder vind ik grondeltjes/gobys ook heel leuk

Alvast bedankt,
Niels