Wat is er nieuw

110 cm Panoramabak van Pieter_1983

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pieter_1983
  • Startdatum Startdatum
P

Pieter_1983

Guest
Hoi,

Afgelopen zondag deze bak op wezen halen.
842177pieter_1983_0_82_img_7660.jpg

De officiele buitenmaten zijn 110x55x50.
Heb hem nu ondertussen schoon gemaakt en 4 x gevuld en weer geleegd.
Ik heb nog de Eheim 2224, daar gaan nieuwe filters in, morgen komen de led strips van www.hvpaqua.nl binnen en de controller om er een mooie zonsopkomst en zonondergang enzo in te maken.
Er staat al een zak met 30kg zwart grind klaar voor de bodem, wil alleen nog tempex op de bodem leggen voor het grind er over gaat.
Zit voor een verwarming aan een externe verwarming te denken. is een Hydor 200 watt goed voor mij?
En met de planten wil ik een startpakket bij aquaplantsonline bestellen.

Zwart grind is vaak erg scherp. Als je bodembewoners zou willen dan is dit sterk af te raden. Sowieso vind ik grind niet zo aan te raden voor bodembewoners. Ga maar eens met je buik over een grindpad schuiven dan weet je wat die vissen voelen. 😉

Het is een mooie bak en daar kan je heel wat moois van maken.

Waarom tempex? Ben je van plan er veel stenen in te leggen? Anders is dt niet nodig.

Welkom op het forum, lekker ruime bak zeg!
Zwart grind is inderdaad vaak scherp, kwamen wij ook pas later achter. Nu hebben wij wit afgerond grind, waar de bodembewoners het hier heel goed op doen!

Welkom op het forum!

leuk, nog iemand met en panorama bak.. mooi formaatje ook.
ik denk wel dat 200 watt iets aan de lage kant is voor het aantal liters, 250-300 watt hoeft de verwarming niet de hele dag te brullen om de bak op temperatuur te houden.

en idd, als je niet heel veel stenen gaat gebruiken, zou ik de tempex achterwege laten.

Rohol zei:
Welkom op het forum, lekker ruime bak zeg!
Zwart grind is inderdaad vaak scherp, kwamen wij ook pas later achter. Nu hebben wij wit afgerond grind, waar de bodembewoners het hier heel goed op doen!

ik heb ook afgeronde witte grind korrels, erg mooi en geeft een natuurlijke look aan het aquarium. En de vissen(chicliden) vinden het fijner dan grof grind. Geeft ook een erg mooi contrast met de stenen en planten.

Ik had niet door dat ik hier allemaal reacties had gehad. Maar ik was wel verder aan het zoeken gegaan over het zwarte grind, dit wat ik nu heb is niet scherp en word in een ander topic niet gezien als grind maar meer als een soort zand omdat het zo klein is.

493441pieter_1983_0_82_20141207_121223.jpg

Hier het grind erin en alvast de stukken hout.

143574pieter_1983_0_82_20141207_122848.jpg

De LED strips van HVPaqua.nl ik moet alleen nog verzinnen waar ik de glasstrips op leg, ze liggen nu op 4 sponzen maar moet nog even iets anders verzinnen. Wel een mooi gezicht dat LED met die controller.

144335pieter_1983_0_82_20141207_190121.jpg

Vullen met water

537173pieter_1983_0_82_20141207_193910.jpg

Helemaal vol 🙂

625667pieter_1983_0_82_20141207_193920.jpg

Nog een overzicht van de LEDverlichting, RGB in het midden en wit voor en achter.

Nu iets meer dan een week draaien, dan 4-5 plantjes halen en dan weer langzaamaan draaien.

Komen uiteindelijk wat garnalen in, corydoras, Koperzalmpjes, kardinaaltetras koppel maanvissen en nog een koppel mooie vissen, misschien goerami's ofzo, dat moet ik nog even bedenken. Maar alles op zn tijd, eerst een week draaien voor we weer wat anders gaan doen.

Nu weet ik de reden van het uitstellen van de plantjes niet, maar die kunnen er ook meteen in natuurlijk....Of is het nog zoeken naar de gewenste soorten? Mooie bak, kun je zat leuke dingen mee doen. Gefeliciteerd met de aanschaf!

Leuk bakje hoor kan dit worden.
Bij de Hornbach heb je zwart grint met korrelgrootte 0,4-0,8 mm en is echt fijn spul.
Al meerdere leden gebruiken het en erg geschikt voor bodembewoners.

Hoi Herstarter,

ik heb op aanraden van de Aquariumzaak er nog geen planten in gedaan omdat de planten anders een wel hele grote opdonder krijgen als ze in een groot aquarium komen wat nog op moet starten en dan met koud water gevuld word en dat dan 1/2 dagen duurt voor alles op temperatuur is.
Kreeg ook het advies om iedere week een paar plantjes (3 a 4) bij te voegen bij de waterwissel in plaats van heel de bak in 1 keer vol zetten.

Jessica,ik denk dat dit hetzelfde grind/zand is, het is mooi fijn spul, heb het van een kennis die 2 witte zakken van 15kg had staan voor me, zal wel niet van de hornbach komen maar is wel mooi grind, paar keer uitspoelen en het was mooi schoon.

ben benieuwd wat je er van gaat maken!

ik heb nog niet eerder gehoord dat je de planten met tussenpauzes in de bak zou moeten zetten. als de bak op temperatuur is kunnen ze voor zover ik weet gewoon erin.

Al zou ik helemaal in het begin/opstarten van een bak wel veel snelgroeiers erin zetten, die je later als de bak eenmaal goed draait kunt vervangen met andere planten.

Ik ben vandaag in Sliedrecht bij de Amazone geweest. Een hele fijne zaak met een vakbekwame eigenaar die me weer heel veel wijzer heeft gemaakt.
Heb er nu ook een aantal plantjes mee genomen want het wachten is waarschijnlijk gewoon onzin, had hij ook nog nooit van gehoord.
Heb nu de volgende plantjes in de bak staan :
Echinodorus �Fantasy�
Anubia nana
Nomaphila siamensis
Pogestemon helferi
cabomba aquatica
Limnophila heterophylla
Ludwigia mullertii/natans
Hygrophila difformis

Het begint al ergens op te lijken, maar weet nog niet wat ik voor vissen er precies in wil, en dan gaat het vooral om welke mooie blikvangers wil ik er in hebben. Wilde een koppel maanvissen, maar lees hier op heel veel plaatsen dat maanvissen toch met grotere groepen gehouden moeten worden en dan moet het ook gelijk een grotere bak worden dus dat lijkt me af te vallen. Heeft er iemand nog wat ideetjes wat ik er in kan doen ?

ik ben zelf gek van dwergcichliden, maar daar moet je met het inrichten van je bak en visbestand wel goed rekening mee houden dus is niet voor iedereen geschikt.

misschien de tateurndina ocellicauda een leuk visje voor je?

staan de plantjes er al in? 😉

Even kijken, zie ik tussen de regels door goed dat het een gezelschapsbakje gaat worden?

Qua blikvangers een paar opties die me zo te binnen schieten:
- Trichopodus leerii
- Cleithracara maronii
- Fundulopanchax sjoestedti!

~ Ivo

Ik ga eens even kijken naar jullie opties. Cichliden wil ik er niet in, vind de bakken dan altijd zo kaal en saai (sorry) vind het mooier met een stel gekleurde vissen er in en leuke plantjes.

Kon gisteren even geen foto's maken met de plantjes er in.
Maar nu wel :
828586_0_82_img_7718.jpg

Aan het begin van de avond in daglicht
396123pieter_1983_0_82_img_7726.jpg

Met zonsondergang
728446pieter_1983_0_82_img_7667.jpg

Mijn 2 andere grote liefdes 🙂
344297pieter_1983_0_82_bootdoorbrugnieuwkoop.jpg

En ons weekend/vakantieverblijf 😉

Gaat een heel leuk bakje worden als je zo doorgaat! 🙂

Leuke twee andere grote liefdes!
Nooit geweten dat er ook een Rijswijk in N-B is.

Zoek je eigenlijk per s� naar wat grotere vissen? De maronii is trouwens prima te houden in een beplante bak hoor. 't is niet zo dat omdat je cichliden hebt je per s� een stenen of houtbak moet hebben.
Kan het wat kleiner blijven en moet het heel gekleurd zijn met leuk onderling gedrag zou ik er gewoon een stuk of 12 Aphyosemion australe 'gold' inzetten 😀

~ Ivo

hoi,

sorry ik heb al ff niet gekeken hier maar ik heb er nu sinds 1,5 week mn koperzalmpjes in moeten doen want de tijdelijke bak lekte helaas 🙁 dus heb ze er maar ingedaan ondanks dat ik nog niet klaar was met indraaien maar ze doen het buitengewoon goed.
Het zijn er 6 waarvan 5 mannen en 1 vrouw dus ik denk dat ik er maar een paar vrouwen bij moet doen. (wist eerst ook niet wat ik deed bij mn vorige bak en daar zaten ze bij mn schildpadden, heb ze toen aan laten smeren bij een tuincentrum helaas zonder dat ik er verstand van had.)
Heb alleen nog nergens kunnen vinden wat de beste verhouding van die beestjes is qua man/vrouw. En hoeveel zou ik er bij elkaar doen in mn bak ?

Ivo die aphyosemion australe zijn wel mooi, maar dan vinden wij de chocolat versie leuker.

Wat ik er een beetje in wil hebben is dan :

De Koperzalm (Hasemania Nana) (nu 6 stuks, gok dat dat er ook stuk of 12 worden)
Aphosemion Australe Chocolat (12)
Corydoras (soort moet ik bedenken) ook 10-12 denk ik.
Algeneters 2 stuks

weet niet of het wijs is om er nog een koppeltje of harem blauwe spat (Trichogaster trichopterus) bij te doen en mn vriendin vind de Kardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi) ook erg leuk er in.

wat zouden jullie doen ?

Hmmm nu hebben we de Rasobora Galaxy gezien en die is ook wel heel erg mooi...

Twijfel, twijfel twijfel...

Het is nog best lastig een leuk bestand te vinden, er is zoveel keuze...

Er is ontzettend veel keus 😉
maar 2 scholenvisjes in dezelfde waterlaag kan erg rommelig ogen.. maar natuurlijk ook een kwestie van smaak.

Ik ben er even een tijdje niet mee bezig geweest.
Heb even iets minder te besteden omdat mn auto er onverwachts mee stopte en ik dus aan een andere moest, een jaar eerder dan gepland.
Over de corydoras heb ik me bedacht, denk toch dat het grind te scherp is, ipv daarvan misschien wat meer garnalen en 2 of 3 dwergkreeftjes als die mn vissen en planten met rust willen laten.
Heeft er nog iemand wat tips voor me ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan