Wat is er nieuw

110x90x60 van Caedes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Caedes
  • Startdatum Startdatum
C

Caedes

Guest
Ik ben van plan een 110x90x50 te (laten) maken. Het aquarium zal in de hoek van mijn kamer komen te staan. Net even (voor het eerst..) aan de slag gegaan met Sketchup en dit ben ik zo'n beetje van plan:

sketchupcaedes1.jpg

Iemand alvast idee�n/tips/commentaar? Denk aan wat voor bodembedekker ik zal gaan gebruiken en wat voor planten er op de stronk kunnen groeien. Daar het een open aquarium wordt is het misschien leuk om een zo groot stuk hout te nemen dat het uit het aquarium steekt, eventueel met planten die ook uit het water groeien.

Voor de bodembedekking wil ik misschien 1 soort gebruiken, misschien meerdere soorten. Ik zal een reli�f aan gaan brengen in het zand. Hier nog idee�n over? Do's en don'ts? Ik hoor het graag 🙂

Caedes

mooi plan ik ben een grote fan van open bakken en het mooi en functioneel aankleden en benutten van de oevers.

je zou de stam in de hoek wat breder kunnen maken en het water uit t filter erover terug de bak in laten lopen
je kunt dan ook mooi achter die stam een bruissteentje verstoppen
en wat planten vanaf die stam over de zijranden langs de muur laten groeien

wordt denk ik een mooi hoekje caedes

Ik zou, als ik jou was, zou ik Staurogyne repens gebruiken als bodembedekker. Waarom?:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=nCMe-bu4-tk[/video]

Gisteren hout gekocht en op maat gezaagd. Vandaag de stellage in elkaar gedraaid. 130 schroeven verder is dit het resultaat:

576648_0_82_img_1477.jpg

199787_0_82_img_1476.jpg

722977_0_82_img_1478.jpg

295545_0_82_img_1479.jpg

675376_0_82_img_1480.jpg

Morgen nog een keer de schroefgaten dichten en overmorgen echt verven.
In de grondverf:

752188_0_82_imag0522.jpg

783733_0_82_imag0523.jpg

Tnx 🙂 Het wordt gewoon donkerbruin, foto's komen over een paar dagen weer.

Zo ben klaar met schilderen. Volgende week kan ik de bak ophalen. Tempex onderplaatje is besteld. Nu alleen nog de lamp, groter filter en natuurlijk de plantjes en vissen

485842_0_82_imag0536.jpg

Hij komt te staan op de plek van mijn Juwel Vision 180, die ik ga verkopen. Heb je interesse laat het dan even weten! Zitten wel wat krassen op maar ik vind het niet storend.

911869_0_82_imag0537.jpg

Net afgeleverd! Echt heel erg blij mee 🙂

654715_0_82_imag0599.jpg

Veel plezier ermee. Mooie maat bak. Benieuwd wat het gaat worden.

Dankje 🙂 Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het allemaal gaat worden. Het HQI-armatuur is inmiddels binnen; 2x 150w en 2x 54W T5. Nu nog even de goede lampen hiervoor uitzoeken. De T5 wordt gewoon 830/840 denk ik. Voor de HQI ben ik nog een beetje aan het twijfelen, hieronder staan een aantal opties:

4000K:
http://www.ebay.nl/itm/150W-150-Watt-40 ... 5d2&_uhb=1
4000K:
http://www.ebay.nl/itm/150W-Metal-Halid ... bf2&_uhb=1
4200K:
http://www.ebay.nl/itm/Osram-HQI-T-150W ... 59e&_uhb=1
6000K:
http://www.aliexpress.com/item/MHTD-600 ... 31981.html
6700K:
http://www.ebay.nl/itm/150W-6700K-Aquar ... fe7&_uhb=1
7000K:
http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 05047.html
5000K, 5500K, 5700K, 6000K en 6500K:
http://www.ebay.nl/itm/150W-HQI-DE-Meta ... fa8&_uhb=1

Zou iemand me hierbij willen/kunnen helpen? Ik neig zelf naar de 6000K, nadeel is wel dat ik er dan meteen 10 heb maar per stuk is het niet zo duur.

ik denk dat het verstandig is om dat in het subforum verlichting te vragen, daar kun je gerichter je vragen stellen.
heb zelf weinig verstand van verlichting, dus ik ga iig geen poging doen 🙂
wel erg benieuwd naar het vervolg!

Persoonlijk vind ik licht tussen de 5500 en 6500k het mooist om te zien.

Ik heb inderdaad een topic geopend in licht, Zwits, tnx. De 6000k lampen zijn besteld jeroenw! Over een paar weken zullen ze wel binnenzijn (moeten uit China komen), 10 stuks voor 70 dollar, ongeveer 50 euro. Daar gaat het hier in Nederland niet voor lukken 🙂

Mooie en aparte maat bak! Leent zich goed voor een aquascape! Ben benieuwd wat het gaat worden!

Ben benieuwd, vanwaar T5 en niet gewoon LED, qua licht opbrengst absoluut zo mooi,gaat langer mee en je krijgt het wel bekende shimmer effect, prachtig geloof me werk ook met LED op een 80 x 65 oppervlakte

Ga je zeker volgen

T5 en HQI zelfs 😛

Een aantal redenen (gekopierd van mn eigen post in verlichting topic):
- Ik vind een open bak mooi.
- De schittering in het water geeft een mooi effect.
- HQI wordt nu inderdaad vervangen door led, wat het goedkoop maakt om 2e hands HQI te kopen itt 2e hands led (budget).
- Ik woon in een studentenflat waar de stroom door iedereen gedeeld wordt, het maakt dus nauwelijks iets uit als ik veel stroom gebruik. Als ik ga verhuizen kan ik er altijd nog voor gaan kiezen om het te verkopen en iets nieuws aan te schaffen.
- Het oppervlakte van m'n bak is 110x90cm. Hierom zal de HQI vrij hoog moeten hangen dus ik denk dat het wel mee zal vallen met de warmte.

Nu een weekje op vakantie, daarna tentamens en daarna gaat het echt beginnen.

Gisteren mijn nieuwe (2 maanden oude, 2e hands) filter opgehaald. Het is een Fluval FX6 geworden, dit zal wel voldoende moeten zijn. Voor nu draait hij als extra filter op m'n goudvissenbak, bacteriecultuurtje kweken.

843437_0_82_imag0639.jpg

De verlichting is opgehangen en het aquarium staat op zijn plek. De foto's spreken voor zich. Zo op het eerste oog lekt hij niet. Het aquarium is nu weer aan het leeglopen en zometeen weer vullen en paar daagjes laten staan. Het grind is inmiddels ook binnen; 75 kg basaltsplit 1-3mm.

485563_0_82_imag0669.jpg

625841_0_82_imag0670_1.jpg

118595_0_82_imag0671.jpg

436317_0_82_imag0672.jpg

953364_0_82_imag0673.jpg

313482_0_82_imag0674.jpg

mooie bak hoor!! Zou voor mij niks zijn met 3 katten .... 😉

Mooie bakmaat lekker diep.

je bent al mooi op weg!
maak je je geen zorgen met lichtinval zo bij dat raam?

Leuke maat bak, is weer is wat anders.
Bied ook weer wat mogelijkheden aangezien je op bijna 600 liter zit.

Goldie83 zei:
mooie bak hoor!! Zou voor mij niks zijn met 3 katten .... 😉

Leuk zwembad voor de katten!

Tnx allen. Haha zou inderdaad een mooi zwembad zijn voor je katten Goldie.

@ Zwits; over lichtinval maak ik me niet heel erg veel zorgen. De zon schijnt alleen 's ochtends naar binnen en er staan zoals je een beetje kan zien op de foto's vrij grote bomen voor het raam. Ook kan ik m'n gordijnen nog gewoon gebruiken.

Een ideetje voor het kienhout wat er in gaat komen:
866915_0_82_imag0675.jpg

Zojuist Ludger een berichtje gestuurd voor het kienhout 🙂

heb ik ook hele mooie stukken hout vandaan 🙂 (ludger)
zijn nu aan het weken

De 6000K HQI'tjes zijn eindelijk binnen (bijna een maand op gewacht):

382743_0_82_imag0705.jpg

De bodem ligt er inmiddels ook in, ben erg blij met het resultaat 🙂
De linkerHQI is nog de heel erg blauwe 16000K, de rechter is de 6000K. Zelfs ik als kleurenblinde kan dat verschil zien 😛

134384_0_82_imag0706.jpg

Morgen stuurt Ludger het kienhout op dus hopelijk voor het weekend al tijd om daar mee te gaan spelen.

Mooi dat eindelijk je lampen binnen zijn!
hou je er wel rekening dat dat hout niet direct wil zinken? weekt bij mij al meer dan 11 dagen en zinkt nog niet.. heb er stenen opgestapeld om het beneden te houden, maar een definitieve opstelling wil (bij mij) dus nog niet.

Ja daar houd ik wel rekening mee. Er zitten een paar behoorlijk grote en zware stukken bij waarvan Ludger verwacht dat ze vrij snel zinken. Als de grote stukken steady op de bodem liggen kan ik de boel gaan indelen en de kleinere en lichtere stukjes doe ik er dan later bij. Voor de indeling is het denk ik het belangrijkst dat de grote stukken goed liggen namelijk.

Ik gebruik ook voor de vierkante aquarium een Fluval FX filter.
Dat de vorige eigenaar van de filter het verkocht heeft verbaasd me want er is geen betere.
Een sterke geruisloze filter mits je soms ook het pomphuis van binnen schoonmaakt.
Soms heb je door algengroei op de as een geluidje en dan effe schoonmaken en de pomp is weer geruisloos.

Ik denk alleen dat je de verlichting te hoog hebt opgehangen.
Je kijkt nu vanaf de fauteuil/bank tegen het aquariumlicht aan.
Ik heb de verlichting 10 cm boven jet aquarium rand geplaatst.

Ben benieuwd hoe je het gaat inrichten.

Succes ermee.

De vorige eigenaar was van plan een grotere bak te kopen en had dit filter alvast gekocht. Uiteindelijk is dit niet doorgegaan en heb ik hem over kunnen nemen voor 160 euro 🙂 Zal eens kijken hoe ik dat pomphuis moet schoonmaken, bedankt voor de tip!

De verlichting hangt nu inderdaad nog wat hoog maar voor nu maakt dat niet uit. Het was makkelijker de gaten te boren in het plafond voordat het aquarium stond en heb de verlichting maar gewoon opgehangen zodat dat niet ergens anders in de weg staat. Op dit moment ligt het kienhout in de bak te drijven, een paar kleinere stukjes zijn al gezonken. Zal vanavond even een foto maken.

Dankje!

dan wachten we op de foto's 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan