120*50*50 Borneo blackwater bak


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hoi!

Hier ook maar even, om het allemaal wat overzichtelijk te houden.
Ik ben dus bezig met het plannen van een blackwater biotoop gericht op Borneo, en natuurlijk moet daar vis in!

Het bestand zoals ik het nu voor ogen heb voor een 120*50*50 bak is:
1m/1v Trichogaster Leerii (al heb ik inmiddels bij meerdere mensen gezien dat de Leerii ook graag in groepen lijkt te leven, dit ben ik nog verder aan het onderzoeken)
25 Trigonostigma Heteromorpha
10 Pangio Kuhli
20 Caridina Multidentata (als ik ze kan vinden de oranje gekleurde Borneo variant)

Eventueel zou ik er nog een paar Parosphromenus Nagyi bij willen plaatsen, maar omdat dit niet de makkelijkste vis is met nogal wat eisen (vooral de lage PH is wel lastig), ben ik hier nog niet zeker van.

Hoe denken jullie over dit bestand?
 
Als je probeert om de ph rond de 6-5,5 te houden (hiervoor gebruik ik zelf 100% osmose en een zakje turf, de ph blijft stabiel op 5,7), zie ik de combinatie van leeri + Pangio semicincta (je zal moeilijk echte kuhlii's vinden) + Parosphromenus wel zitten. Ik zou dan wel Trigonostigma espei nemen, ipv. heteromorpha, hier kun je dan een grotere groep van nemen, de espei is imo veel kleurrijker, en in blackwater zal dat prachtig zijn. Daarnaast is de heteromorpha veel groter, waardoor de kleine Parosphromenus neit veel opvallen.
Ik vrees wel voor het leven van de garnalen :p
 
Osmosewater word een lastige, ik heb geen osmose apparaat en ben ook niet echt van plan dit aan te schaffen. Goedkoop is het niet, en je hebt ook nogal wat ruimte nodig om het water op te slaan. Ik ga sowieso over turf filteren.
Daarom twijfel ik ook aan de Parosphromenus, die wil toch graag een lager Ph, die ik niet kan garanderen. Ik moet het even aankijken hoe de Ph zich ontwikkelt in de bak met de turf.

Espei is wel een idee inderdaad, daar zouden er nog wat meer van in kunnen, grote school is altijd leuker. Ik heb nu 16x de Heteromorpha zitten.
 
Verdiep je anders eens in regenwater. Ik weet niet of er schadelijke stoffen van jouw dak afkomen, maar ik hoop toch van niet. Sowieso eerst over actieve kool filteren. Ik ben ook van plan dit te gaan gebruiken.
 
Ik heb niet zoveel hemelwater afvoer bij mijn huis, de pijpen van het huis komen bij de buren uit en de enige pijpen waar ik toegang toe heb zijn er twee van de schuur van de buren en die van mijzelf.
Het zou een optie kunnen zijn maar ik weet niet hoezeer het regenwater hier vervuild is... Je kunt ook niet alles zelf analyseren, dus dat zou een duur grapje kunnen worden...
 
Ik heb niet zoveel hemelwater afvoer bij mijn huis, de pijpen van het huis komen bij de buren uit en de enige pijpen waar ik toegang toe heb zijn er twee van de schuur van de buren en die van mijzelf.
Het zou een optie kunnen zijn maar ik weet niet hoezeer het regenwater hier vervuild is... Je kunt ook niet alles zelf analyseren, dus dat zou een duur grapje kunnen worden...

+ je komt weer bij die opslag uit waar je het eerder over had, om altijd water voor handen te hebben.
 
Ik ga je volgen want ik ben zelf op Borneo geboren (Seria in Brunei) dus vind je project wel heel bijzonder
 
Maar weer even verder aan het verdiepen geweest in de exacte wensen van de soorten. Hoe mooi ik de Parosphromenus ook vind, bij de rest van het bestand word het uiterst lastig om ze te geven wat ze nodig hebben, ik wil liever het risico niet nemen. Ik denk dat ik deze op de lange lijst moet zetten van 'soorten die ik ooit nog wil houden', maar dan wel erg hoog. Misschien ergens een plekje zoeken om ze een klein bakje te geven.

Ik denk dat ik het bestand voor nu houdt op:
1m/2v Trichpodus Leeri (blijkbaar heten ze tegenwoordig Trichopodus, in plaats van Trichogaster. Weer iets geleerd)
25 (of meer) Trigonostigma Espei (beginnen met 25, eventueel later uitbreiden)
10 Pangio 'kuhlii' (even zien of er een soort beschikbaar is die bij de regio past)
20 Caridina Multidentata (Maar dan alleen als ik de Borneo variant kan vinden, deze zijn niet heel vaak verkrijgbaar helaas maar dat kan eventueel wachten).

Ik zit nog te denken om er een 4e vissoort bij te doen, maar ben er nog niet over uit of ik dit echt moet doen, zoja, welke soort dat zou moeten worden. Er zijn zoveel prachtige vissen uit de regio...
 
Even een aanpassing: De Trigonostigma Espei komt niet voor op Borneo, deze vind men in Thailand en Cambodja. De keus is dan de Heteromorpha of de Hengeli, waarvan de eerstgenoemde wat kleurrijker is, maar de laatste weer wat kleiner blijft. Even nadenken dus ;)
 
Ik ben toch aan de twijfel over mijn scholenvisje.
De Heteromorpha is vrij groot, en ik zou het prachtig vinden om een echt grote groep visjes onder te kunnen brengen.
Ik zit bijvoorbeeld te denken aan de Sundadanio Axelrodi, die ook op Borneo voorkomen, of de Rasbora Maculata.
Ik keek ook naar de Rasbora Sarawakensis, maar die zou volgens de litartuur alweer richting de 5 centimeter gaan, wat alweer aan de grote kant is om een echt grote groep te plaatsen.
Iemand nog andere voorstellen?

Ik heb het idee van de Parosphromenus nog niet helemaal losgelaten, merk ik. Ik betrap mezelf erop dat ik er toch telkens naar zit te kijken en zit te bedenken hoe ik het toch mogelijk kan maken.
Misschien moet ik maar eens wachten tot de bak draait en zien hoe laag ik de PH kan krijgen zonder osmose/regenwater en er dan nog eens over nadenken.
Het diertje heeft mijn interesse gewekt en het laat me op de een of andere manier niet los...
 
Nog maar even kijken of er nog reacties gaan komen ;)

Voor nu ben ik er vrijwel uit dat het de volgende samenstelling gaat worden:
Harem Trichopodus Leerii
20/30 Sundadanio Axelrodi
10 Pangio Semicincta

De garnalen alleen als ik de Borneo variant kan vinden, en voor zover ik nu gezien heb zijn die maar zeer zelden in de handel te vinden.

De Parosphromenus ga ik alleen doen als ik zonder extreme maatregelen (osmose water) de PH stabiel laag kan krijgen.

Nog meningen over dit bestand? Aanpassen? Meer? Minder? Toevoegingen?
 

Terug
Bovenaan