120 bellen p/m


W

Wentelsteefje

Guest
Mijn bak draaid nu iets meer dan een week in en de PH is volgens mij prachtig stabiel tussen de 6.80 en 6.83 de KH van het water is 4. Volgens de tabellen heb ik dan ongeveer 20 mg/l Co2. De continuetest van Dennerle bevestigd dit ook. De Planten groeien goed en alles staat er prachtig bij vind ik zelf. Eigenlijk niets te klagen denk ik?

Nu gebruik ik wel 120 bellen Co2 voor deze waarden. De PH Controller schakelt wel 's nachts de toevoer af omdat ik dit heb ingestelt zodra de PH 6.79 bereikt.

Ik heb direct bij het vullen van de bak zo'n 65 plantjes (potjes/bosjes) geplant dus het is wel een ruim beplante bak. De bak is een Juwel Rio 300 van 350 Ltr.

Nu lees ik in zijn algemeenheid dat er zo'n beetje 50 bellen worden gebruikt. In mijn beschrijving van Dennerle stond zelfs te starten met 10 bellen per 100 ltr water wat 35 bellen inhoud

Ik begrijp eigenlijk wel dat als het Co2 tabel aangeeft dat ik met deze waarden ongeveer 'spot on' ben dat het zo gewoon goed is. Dit houd wel in dat ik volgens mij een aardige Co2 verslinder in huis heb en niet lang zal doen met een flesje van 500 gram?

Zit ik op de goede weg of sla ik hier volledig de plank mis met mijn verhaal? Ik ben nog maar een newbie so be gentle :)
 
Je verhaal klop helemaal :thumbs:

Met een controller hoef je je geen zorgen te maken over bellen per minuut.
Als de gewenste pH waarde is bereikt stopt de controller de toevoer.
Die bpm berekeninging zijn gebaseerd op een constante toevoer zonder stop.

500gram voor 300l is ook wel weinig vind ik.
Misschien kan je op marktplaats een 2kg fles zoeken, en de 500g als reserve houden.
Zodat als een fles op is je niet gelijk naar een vulstation hoeft te sjeezen.
 
Goed te lezen dat ik niets over het hoofd heb gezien met de berekeningen en of dat goede of slechte waarden zijn.
Ik ga zo maar naar de aquariumzaak om een 2KG fles te kopen. Dankjewel voor je reactie.
 
Zoals Franketrtank al aangaf maakt het aantal bellen bij een ph gereguleerd systeem niet heel erg uit. Waar je wel op kunt letten is of de bellen die je geeft volledig worden opgenomen of opgelost door het water. Het kan namelijk zijn de je co2 niet goed word opgenomen waardoor het langer duurt en je meer co2 gebruikt om de ph te laten zakken.

Wat voor reactor gebruik je om de co2 op te lossen?

Waar je ook nog naar kunt kijken is je oppervlakte stroming, des de meer je oppervlakte in beweging is des de sneller je co2 vervliegt en hierdoor ga je meer co2 gebruiken.
Met een 2KG fles kom je al een stuk verder als met een 500gram fles.
Waar je ook nog eens naar kunt kijken is een goedkope 2de hands co2 blusser, hiermee heb je co2 en een hele goedkope fles.(let hierbij wel op de keuring). Neem bijvoorbeeld deze fles van 5kg voor 89 euro dit is een stuk voordeliger als een nieuwe 5kg fles via de LFS.

Brandblusser 5KG

De aansluiting op de kop is exact hetzelfde als bij een co2 fles alleen even de hendel vast maken en je hebt een goede co2 fles.
 
Ik heb een Dennerle maxiflipper en de belletjes worden kleiner dan de helft als ze boven zijn. Daar worden ze onder een kapje met ribben opgevangen en lossen daar verder op. Als ik heb iets harder zet dan komt daar wel een ophoping die te groot word, daardoor ontstaat er dan om de 10 minuten een grote bel die ontsnapt. Dat is natuurlijk zonde en door het naaldventiel ietsje terugtedraaien zit ik nu op -naar ik aanneem- de best mogelijke afstelling. Ik heb inmiddels begrepen dat een flipper niet ideaal is maar voor nu doe ik het er even mee om alles even goed onder de knie te krijgen. De keuze van vis, het meten van water, het onderhoud en monitoren van de beplanting vind ik voor nu wel even voldoende :)

De stroming heb ik van rechts naar links in de bak en de oppervlakte stroming is tot de helft van het oppervlak aanwezig. De flipper zit links, daar waar. Het oppervlak nauwelijks beweegt en waar de onderstroom direct de Co2 meevoert. Als ik een bijstelling doe aan de toevoeging dan zie ik die verandering binnen een minuut via de PH pen die uiterst rechts onder de uitstroompijp hangt. Hierdoor denk ik dat de toevoeging Co2 zich mooi door de bak verspreid?

Een brandblusser heb ik overwogen maar zeker het formaat van je link (waarvoor dank) is veel te hoog om onder mijn aquarium in de kast te plaatsen. Ik haal vandaag of morgen een 2KG fles bij mijn LFS voor �35,00. Ik heb nog �50,00 kortingspunten tegoed van de aanschaf van het aquarium en alle toebehoren die ik eerder daar gekocht heb.

Ik vind het ook een hele fijne zaak en het geeft me een goed gevoel daar een dergelijk product te kopen. Dat vind ik ook wel belangrijk.

@Franketrank

Als de bpm inderdaad op basis is van constante toevoeging dan valt het al weer wat meer mee. Zodra het licht uitgaat dan duurt het hooguit een uurtje voor het ventiel zich sluit en ik schat in dat er 's nachts maar een keer of 3 weer toevoeging van Co2 plaatsvind. Daardoor is er natuurlijk weer een behoorlijke besparing van Co2.
 

Terug
Bovenaan