120 cm Tanganyika van Peter


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,269
Locatie
Eelde
Eerst maar een totaaltje. Deze is van 23 mei:
2023-05-23 23.19.21.jpg

Inmiddels is het Hoornblad min of meer verdwenen en breidt de Vallisneria zich wat uit. Verder is de indeling uiteraard onveranderd.

Inmiddels zitten er al een paar weken multi's in. Eenmaal in de bak bleken het 2 mannen en 4 vrouwen te zijn. Een van de mannen heeft zich met de dames op het slakkenveld gevestigt. Deze multi-man heeft zich gevestigt op de stenen:
IMG_5381.JPG

Hier nog een 2 plaatjes van een dame die zo nu en dan wat pendelt tussen de territoria van beide heren:
IMG_5377.JPG

IMG_5382.JPG


In het slakkenveld is de kweek waar de multi's zo beroemd (zei iemand berucht?) om zijn begonnen. Een van de dames vertoonde opvallend gedrag bij een van de schelpen.
IMG_5383.JPG

Op zich zitten ze er wel vaker in op deze manier, maar deze zat er nu ook regelmatig omgekeerd in, wapperend met de staart naar buiten. Ik had het idee dat dit wellicht was om de waterkwaliteit in de schelp te managen. Wat beter kijken leverde toen de volgende foto op:
2023-06-18 20.02.11.jpg

Er waren zeker 4 jongen te tellen, maar uit de beschrijvingen van deze vissen begrijp ik dat het er zeker 3x zoveel zullen zijn :).

Sinds gisteren heeft de bak ook 3 nieuwe bewoners: Julidochromis Ornatus Uvira 1m/2v:
IMG_5354.JPG

IMG_5353.JPG


Hoewel voor Tanganyika begrippen vrij mild, vond ik het toch vissen met een karakter. Deze foto's zijn van een uurtje nadat ze in de bak losgelaten waren. Op de tweede foto is wel stress te zien (vlak liggende vin), maar het exemplaar op de eerste foto liet alweer wat kleur zien en maakte zich groot tegenover de multi-man die de nieuwe bewoners zijn rotsen over zag nemen. We gaan nu een spannende fase in: Er moet zich nog een koppeltje vormen. Op dit moment houdt de man vaak afstand en de dames zijn druk bezig zich gezamelijk te verweren tegen de multi-man, en daarnaast onderling ruziën om de beste spleet tussen de stenen:
IMG_5362.JPG


De volgende stappen die te zetten zijn, is het toevoegen van een groepje synodontis (precieze soort nog niet bepaald), een koppel Altolamprologus compressiceps goldhead kantalamba die de kweek van de multi's wat zal afremmen, en als de populatie multie's voldoende is (~40-50) een solitaire rover zoals de Altolamprologus fasciatus om verdere groei van de kolonie onmogelijk te maken.
 
Leuk gedaan Peter en van harte met de kleintjes en er zullen met een paar vrouwen spoedig meer volgen;)
 
Leuk gedaan Peter en van harte met de kleintjes en er zullen met een paar vrouwen spoedig meer volgen;)
Dat klopt helemaal :) Ik denk dat er zo'n 10-15 jongen rondzwemmen! Gaat best hard :).

Vanavond net terug van vakantie, dus alleen water ververst en vooruit gepoetst. Mooiere foto's volgen hopelijk later, maar nu eerst een paar snelle kiekjes:
Een nieuw totaaltje:
2023-08-20 21.16.34.jpg

De bruinalg is vrijwel volledig verdwenen. Boven op de bovenste steen is de pluk baardalg wel groter geworden. Op de rechterrand van die steen is een tweede pluk ontstaan en er zijn meer losse stukjes. Het lijkt dus beperkt tot bovenin de bak, en onder de snelle stroming van het filter. (De straal mist de steen ruim.) De oplettende kijker kan in dit plaatje een nieuwe bewoner spotten! In de schaduw voor de steen die voor de Valisneria ligt, is een A. compressiceps man te zien. Deze heb ik samen met twee dames opgepikt bij een kweker nabij Brussel, op de terugweg van vakantie. Deze moeten op termijn gaan bijdragen aan het beteugelen van de groei van de multi's.

Toen ik ze na het overwennen uitzette, kregen ze direkt hun strepen patroon, zoals te zien in deze close-up van de man:
2023-08-20 21.19.15.jpg


Ook zijn ze totaal niet bang voor de multi's, die toch echt 3-6x zo groot zijn!
2023-08-20 21.11.27.jpg


Uiteindelijk werd deze jonge dame hier wel weggejaagd, maar toen ze achtervolgd werd op de zandstrook, draaide ze zich om, waarop de multi-man afdroop!
 
Tijd voor een update. Ik merk dat ik het lastig vind om van deze bak mooie foto's te maken met de spiegelreflex. Op de een of andere manier lukt het slecht om goed belichte / scherpe foto's te maken. Het is mijn eerste ervaring met LED en een grotere bak (dikker glas?) Misschien dat het daarmee te maken heeft?

Anyhow, daarom nu maar een paar kiekjes met de telefoon, want er is nieuws :-D.
Allereerst een overzichtje:
2023-10-07 22.00.56.jpg

De algen heb ik elders genoemd. Ik sta daar dubbel in: Het is alg, maar deze vindt ik niet eens lelijk. Ik heb nog nooit zulke rood-paarse algen gezien in een zoetwaterbak :). Zie ook het filmpje hieronder:

Op dit filmpje is op de voorgrond ook de grootste A. compressiceps te zien. Deze is altijd wel te zien links in de buurt van de stenenstapel. Hij is een stuk kleiner dan de J. ornatus, maar is door hen niet te verjagen. Ze hebben een extra harde laag schubben waardoor ze goed bestand zijn tegen de agressie van de ornatussen. Dit spelen de Synodontissen niet klaar. Als die bij de stapel komen, krijgen ze een tik en zijn weg.

Aan de rechterkant ontwikkelt de kolonie multi's zich mooi! Er zijn op dit moment ~20 jongen van 5-15mm groot. Interessant is dat er geen kleinere jongen meer te zien zijn! Eind augustus waren het er heel veel: inclusief de hele kleintjes waren dat er zeker 40. Ik denk dat de opzet van bijplaatsen van de Syno's hier dus goed gewerkt heeft. Ik denk dat deze geleerd hebben de slakkenhuizen af te struinen en de jongste populatie in toom te houden. Ik denk dus dat het er uiteindelijk ~30 totaal zullen zijn en de groei eruit is.

Dan was er nog een leuke verrassing bij Julidochromis ornatus! Eerst maar even het koppeltje dat de stenenstapel tot hun territorium gemaakt heeft:
2023-10-07 21.48.02.jpg

Er is nog een derde, maar daarvoor is geen plek in dit territorium, en die houdt zich over het algemeen op rechtsboven in de buurt van de skimmer.
Maar toen we wat beter keken in de opening aan de bovenrand van de vorige foto, zagen we het volgende (slechte kwaliteit, was donker daarbinnen :)).
2023-10-07 21.59.01.jpg
2023-10-07 21.59.02.jpg
2023-10-07 21.59.04.jpg

Nog wat beter gezocht, bleken er twee jongen bovenin te zitten, en nog een of twee hele kleintjes in de onderste spleet.
 
Ondanks dat ik een hekel heb aan algen is het wel een mooi tapijtje wat het vormt en het hoort natuurlijk een beetje bij je bak.
Leuk al die jongen die je al hebt.
 
Ik ken deze soort alg niet maar zo te zien doet het geen kwaad. Het geeft je bak iets unieks en daarom zou ik het gewoon laten zitten.(y)
 
Tijd voor een update. Ik merk dat ik het lastig vind om van deze bak mooie foto's te maken met de spiegelreflex. Op de een of andere manier lukt het slecht om goed belichte / scherpe foto's te maken. Het is mijn eerste ervaring met LED en een grotere bak (dikker glas?) Misschien dat het daarmee te maken heeft?

Op zich zou iets dikker glas niet meteen een probleem moeten zijn. Welke camera + lens gebruik je?
 
Ik vind het mooi!! En als ik kan beoordelen staat je vallisneria goed aan te slaan😍
 
Hoi Peter, mooie bak zeg!
Gelukkig nog een beetje Afrika😀.
Het lastig foto's nemen met de spiegelreflex zit 'm in de glasdikte. De brekingsindex heeft negatieve invloed op de beeldkwaliteit. Wat helpt is zo recht mogelijk voor het glas fotograveren.

Groetjes John.
 
Op zich zou iets dikker glas niet meteen een probleem moeten zijn. Welke camera + lens gebruik je?
EOS 77D. Ik heb geprobeerd zowel met de 18-135mm kitlens, als de 100-400L zoomlens. Op de een of andere manier lukt het alleen met zeer hoge ISO (12800) uit te komen op een marginaal acceptabel diafragma (5.6-8.0). In de post-processing is het resultaat gewoon niet wat ik in het verleden gewend was. Misschien is het de LED verlichting? Het ziet er fel uit, maar misschien matched het spectrum gewoon minder met de CCD van de camera?
 
Hoi Peter, mooie bak zeg!
Gelukkig nog een beetje Afrika😀.
Het lastig foto's nemen met de spiegelreflex zit 'm in de glasdikte. De brekingsindex heeft negatieve invloed op de beeldkwaliteit. Wat helpt is zo recht mogelijk voor het glas fotograveren.

Groetjes John.
Haha, ja Afrika blijft boeien! Daar kom ik niet meer vanaf vrees ik :-D.
Ja, toch ook wel de glasdikte. Misschien ook de glassoort? Als je bij deze bak schuin naar beneden kijkt, wordt je gewoon duizelig door het vervomde beeld :).
 
De vissen hebben ook een heel raar beeld van ons met dikker glas🤣

Groetjes John.
 
EOS 77D. Ik heb geprobeerd zowel met de 18-135mm kitlens, als de 100-400L zoomlens. Op de een of andere manier lukt het alleen met zeer hoge ISO (12800) uit te komen op een marginaal acceptabel diafragma (5.6-8.0). In de post-processing is het resultaat gewoon niet wat ik in het verleden gewend was. Misschien is het de LED verlichting? Het ziet er fel uit, maar misschien matched het spectrum gewoon minder met de CCD van de camera?

Waarom zou je diafragma op 5.6-8.0 willen hebben? Ik schiet meestal op 2.8 in de bak. Naast diafragma en iso houd je sluitertijd nog over, daar nog mee geprobeerd? Maar als je iso op max 12800 wil hebben en diafragma wat wil afknijpen, ergens zul je licht op de sensor moeten laten komen.
 
Ik schiet meestal op 2.8 in de bak
Ik schiet in de regel met kaliber 22:DD;)
Ik vindt foto s nemen vaak lastig en vooral meet zeewater lukt het me niet de echte kleuren in beeld te krijgen maar ik heb me er bij neergelegd.
 
Waarom zou je diafragma op 5.6-8.0 willen hebben? Ik schiet meestal op 2.8 in de bak. Naast diafragma en iso houd je sluitertijd nog over, daar nog mee geprobeerd? Maar als je iso op max 12800 wil hebben en diafragma wat wil afknijpen, ergens zul je licht op de sensor moeten laten komen.
De lenzen die ik noemde gaan niet echt lager. Daarnaast heb je wel iets van scherptediepte nodig. Ik kies vervolgens de ISO waarde waarbij ik een sluitertijd tussen de 1/100ste en 1/200ste heb. Bij langzamer krijg je onscherpte door beweging van de vissen.
 
Ik ben geen kenner maar is het niet makkelijker om van zoetwater gewoon met de mobiel een foto te maken? Ik doe dat ook en vindt ze dan prima maar goed het kan ook uitmaken wat voor eisen je stelt aan de foto.
 
En de foto’s maken in de avond als het donker is en het licht in je kamer uit is.
 
Ik ben geen kenner maar is het niet makkelijker om van zoetwater gewoon met de mobiel een foto te maken? Ik doe dat ook en vindt ze dan prima maar goed het kan ook uitmaken wat voor eisen je stelt aan de foto.
Heb ik wel geprobeerd, maar ben hier nog niet zo handig mee :-D. Zal daar ook eens tijd in steken. Wat sowieso niet lekker gaat met mijn telefoon is macro-achtige foto's.

En de foto’s maken in de avond als het donker is en het licht in je kamer uit is.
De kamer is verduisterd.

Ken wel iemand die een 100mm f2.8 macrolens heeft. Daar zou ik het wel eens mee kunnen proberen.
 
De dikte van het glas zal niets aan u scherpte doen indien je recht voor de bak zit, ik heb 15mm glas en al mijn foto’s zijn scherp, het probleem is dat je trage lenzen hebt die niet lichtsterk zijn en een crop camera (minder goede hoge ISO – lees ruis).
Ik zou investeren in een snelle lichtsterkere lens daar zal je het meeste vooruitgang mee boeken.
 

Terug
Bovenaan