120cm Barcelos, rio Salgado van Philip (Colisa lalia)

colisa lalia

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2009
Berichten
778
Leeftijd
27
Locatie
Brecht, België
Wellicht dat enkelen onder jullie het reeds wisten, maar sinds kort heb ik een 120cm aquarium waarin ik mijn Apistogramma mendezi houd.
Uit verder opzoekwerk blijkt dat ik de L�ngstreifen-vorm heb en deze niet bij "S�o Gabriel da Cachoeira" voorkomt, maar bij Barcelos, met name de Rio Demini, Rio Arac� en de type-locatie is de Rio Salgado. De Rio Demini is een zijrivier van de Rio Negro bij Barcelos.
In dit aquarium zitten er momenteel 11 Apistogramma mendezi en er zullen nog twee bijkomen uit het meter-aquarium. Die zal naderhand een rio Tigre bestand huishouden met de Apistogramma paulmuelleri en de Nannostomus morenthaleri.

Ik heb reeds twee vrouwtjes gehad met jongen, maar doordat er zo veel blad in de bak ligt, kan ik niet zien of er ook zijn overgebleven.
Naast de A. mendezi komt er ook een school Brittanichthys axelrodi in met eventueel nog een groepje Copella meinkeni.

Het aquarium meet daarbij 120x60x40(LxBxH)cm. Er draait een Rena Filstar xp3 op die ik heb meegekregen toen ik het aquarium overkocht.
De waterwaarden van het aquarium zijn ongeveer:

pH 5,4
EC 155 �S/cm
kH <1
gH <1

Een overzicht
v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegtemp5 by Philip AG Shaw, on Flickr
(waarschijnlijk ga ik nog een grote tak met vele zijtakken in het midden plaatsen)


Enkele foto's van een vrouwtje met jongen:
v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3267 by Philip AG Shaw, on Flickr

v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3287 by Philip AG Shaw, on Flickr

v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3289 by Philip AG Shaw, on Flickr

v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3290 by Philip AG Shaw, on Flickr

v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3293 by Philip AG Shaw, on Flickr

v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3295 by Philip AG Shaw, on Flickr

v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3296 by Philip AG Shaw, on Flickr

v9vjo6wjV94imnoOTQWvAqN9TbiwFO_d.jpegDSC_3326 by Philip AG Shaw, on Flickr
 
Wat ontzettend gaaf zeg! Lekker partijtje bladeren is er in je rio Salgado gevallen.

Ik moest wel even met mijn ogen knipperen toen ik je waterwaarden zag. Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen? Ik gok op puur osmose en uiteraard turf maar dan lijkt het me nog onwaarschijnlijk dat je de Kh en Gh <1 kan krijgen.

Gr Robin
 
Ziet er top uit. Verwijder je af en de oude bladeren of laat je ze vergaan???
 
Weer een erg mooie bak van jouw en erg mooie maat ook door die 60 cm diepte.
Leuk dat de mendezi meteen al jongen hebben, dat is toch wel heel leuk voor zo'n bijzonder soortje.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.
 
Ivo, dankjewel! Vind het zelf ook eens leuk om eens een compleet ander aquarium te maken dan je gewoonlijk ziet.

Robin, dankje en ja inderdaad, ik gebruik regenwater en osmosewater, veel turf en eikenextract. Misschien zijn de druppeltests al wat verouderd, ook al is dat natuurlijk niet de beste methode om dat te testen.
Maar het lijkt toch rond of onder de 1 te hangen.

Jakkie30, ik heb reeds een kleinere tak toegevoegd en het geeft echt wel een graaf gezicht als je zo de 4 mannen die reeds en de bak zitten, ziet uithalen naar elkaar tussen de takken door.
De takken zijn ook een afscheiding van de territoria, waarbij het een teeritorium al wat groter is dan het andere.

Cowboynl, ik heb dit aquarium nog niet lang staan, maar ik denk er aan ze gewoon te laten liggen, aangezien ik dit reeds in een kleiner bakje heb geprobeerd en dit geen problemen gaf.

Mark, dankjewel en het is inderdaad een mooie soort die je zo nu en dan ziet passeren en dan er weer even niets over hoort.

John, snoeiwerk dat kent deze bak niet nee, daar gaat niets uit :)

Jessica, dankjewel :)

Ayatara, de verlichting bestaat simpelweg uit 3 PHILIPS T5-lampen, ik dacht dat ze iets van een 680 lumen gaven.
 
prachtige bak :D
verheug me nu al op de 1m rio tirge bak mortenthaleri is gewoon een prachtige vis
gaat het geen problemen geven als je straks die 2 extra mendezi plaatst ivm teretorium enzo??
 
Gaaf Philip! Benieuwd hoe het geheel eruit ziet met het extra hout en de andere vissen.

Je link naar je 40cm Borneo werkt trouwens niet.
 
Dravik, dankjewel en de bestaande territoria indertijd besloegen eigenlijk nog niet het gehele aquarium, dus er was nog wel plaats voor de 2 mannen :)
Ik ben ook benieuwd wat ik er van ga maken als ik aan het project ga beginnen :)


Liesseling, dankjewel, dat zeggen wel meerdere mensen dat m'n aquaria apart zijn :)


Jeppo, dankje en het nieuwe hout zit er in, maar ik krijg het aquarium niet goed op de foto dus dat zal nog even moeten wachten. En eigenlijk is die "40cm Borneo" een vermelding dat er nog aquaria zijn, maar daar is geen link aan verbonden. :)



Maar ik heb wel nog enkele foto's die weer wat beter zijn dan de vorige :)

yVWsD1GFTEyOo-jbls9BCUC0hq8w50W7.jpegDSC_3341 by Philip AG Shaw, on Flickr

yVWsD1GFTEyOo-jbls9BCUC0hq8w50W7.jpegDSC_3340 by Philip AG Shaw, on Flickr

yVWsD1GFTEyOo-jbls9BCUC0hq8w50W7.jpegDSC_3339 by Philip AG Shaw, on Flickr

yVWsD1GFTEyOo-jbls9BCUC0hq8w50W7.jpegDSC_3338 by Philip AG Shaw, on Flickr

yVWsD1GFTEyOo-jbls9BCUC0hq8w50W7.jpegDSC_3332+ by Philip AG Shaw, on Flickr

yVWsD1GFTEyOo-jbls9BCUC0hq8w50W7.jpegDSC_3331+ by Philip AG Shaw, on Flickr
 
Mooie foto's!
Maar ik vind wel dat de vissen nogal mager zijn.
 
Dankjewel Mark en inderdaad, de vissen waren toen zeker aan de magere kant, volgens mij niet genoeg tijd gehad om op krachten te komen van het transport, want ze begonnen meteen te kweken. Nu zien ze er toch een heel stuk beter uit.

Lurens, dankjewel voor je mooie compliment :)


Momenteel zit er wat meer tak in de bak, denk maar aan een kleine kruin van een boom die in het water is gevallen.

De Rio tigre biotoop is inmiddels gemaakt in de 100cm, maar dan als Rio Pucacaro-biotoop.


Foto's van deze bak met mijn gsm zijn enorm lelijk, dus zal men moeten wachten op foto's tot ik een nieuwe camera kan lenen of kopen.
 
prachtig man zeer donker ;)

zal wel minder leuk zijn om die bladeren te vervangen ...
ik heb mn bladeren van een jaar geleden maar afgezogen want echt volledig verteren doen ze niet ze vallen gewoon in miljoenen stukjes :oops:


en je had vroeger wilde betta's heb je nog iets ?
op dat moment was je 15 , nu 20 .
en wrm ben je er eventueel mee gestopt ?

doe zo verder!
 
Ronald, bedankt!



Senne,
ik vervang ze eigenlijk niet en enkel als er een stofwolk opkomt van bladafval zuig ik dat even af. Want ik merk dat vele jonge dieren daar tussen zoeken naar micro-organismen.

Dat je dat nog weet dat ik toen 15 was haha! Maar zoals je in mijn ander topic reeds ontdekte, heb ik ze dus nog steeds.
Ook bedankt voor je complimenten! :)




Een kleine en (slechte, qua kwaliteit) update:

Heb eens geprobeerd de B. axelrodi te fotograferen met mijn gsm, maar dat is echt niet mogelijk gebleken zoals je uit de foto's wel kan afleiden:
cTEWGLly82bqQcSDmPfXRGN28vC9sjih.jpeg20151010_175148 by Philip AG Shaw, on Flickr

cTEWGLly82bqQcSDmPfXRGN28vC9sjih.jpeg20151010_175147 by Philip AG Shaw, on Flickr


Ook enkele barslechte(incl. reflectie) foto's van een koppel A. mendezi dat ik apart heb geplaatst.

cTEWGLly82bqQcSDmPfXRGN28vC9sjih.jpeg20151010_181905 by Philip AG Shaw, on Flickr

cTEWGLly82bqQcSDmPfXRGN28vC9sjih.jpeg20151010_181952 by Philip AG Shaw, on Flickr
 
En nu graag foto's van het aquarium, geen screen shots van onderwaterbeelden! Gave bak hoor! Mijn complimenten. Nu breng je me aan het twijfelen wat ik zelf wil in mijn nieuwe bak. Al die bladeren en takken werken ph verlagend toch? Heb je geen grote schommelingen met verversen? Of werk je met voorbereid water?
 
Een totaaltje ! Ik ben heel benieuwd ! Ik ben geen kenner van een 'echte' biotoop', maar ik vind het kei leuk. Ik zou er ook wel een willen !

Ik ga je volgen !
 
wel ik heb gewoon aan de datum kunnen afleiden dat je toen 15 was :p

maar idd zeer mooi doe zo voort ;)

hopelijk raak je dan aan een extra exemplaar en kan je fokken .
 
Zap, bedankt!

Anne, bedankt en ja die is inderdaad wel lekker dik.

Nick, haha maar zulke mooie woorden! Enkel nollie op dit forum heeft een soort gelijke bak (gehad) met zo een dikke bladerlaag, dus probeer jij het ook maar eens :) Ik werk eigenlijk met gedemineraliseerd water van mijn omgekeerde osmose-apparaat. Of ik gebruik ook steeds meer regenwater. Schommelingen heb ik eigenlijk niet veel, tenzij die ene keer bij mijn Parosphromenus, toen had ik teveen eikenextract toegevoegd.

Chrash Cowboy, leuk je enthousiaste reactie te lezen. Speciaal voor jou heb ik een totaaltje gemaakt.

Senne, ach zo... En bedankt!


Een 'totaaltje', ik kreeg de gehele bak namelijk niet op de foto.
AxjBkfy81FYrTl3cOXLB7xew3D_dQpOy.jpeg13_12_2015 by Philip AG Shaw, on Flickr
 
Dankjewel Stijn voor je complimenten hier en op flickr. ;)

Misschien wel ja, maar de jury heeft me niet echt verrast, ik vond hun beoordelingen soms nogal matig of zelfs foutief. (Ga ik nu even de slimmerik uithangen, terwijl ik zelf nog nooit een echte biotoop heb gezien) Maar het is altijd leuk he! Stel je voor dat ik win in een categorie, dan mag ik even naar Polen of Rusland :)
 
colisa lalia zei:
Dankjewel Stijn voor je complimenten hier en op flickr. ;)

Misschien wel ja, maar de jury heeft me niet echt verrast, ik vond hun beoordelingen soms nogal matig of zelfs foutief. (Ga ik nu even de slimmerik uithangen, terwijl ik zelf nog nooit een echte biotoop heb gezien) Maar het is altijd leuk he! Stel je voor dat ik win in een categorie, dan mag ik even naar Polen of Rusland :)

Ja ik vind soms ook hun antwoorden en reacties matig. Ik zelf zal volgende jaar ook mee doen :) en meen dat Gert ook eventueel mee doet (dit jaar 4 in Zuid amerikaanse categorie).

Graag gedaan, maar meteen op volgen geklickt :).

Precies Rusland of polen en eventueel 3000�
 
Yep, dit is een van die bakken die zo ontzettend gaaf zijn. En er zijn er maar weinig die inderdaad zo'n soort aquarium neerzetten. Ga aub zo door, koop zsm een goeie camera en laat ons nog meer meegenieten. Petje af
 
Mooie foto's heb je op Flickr staan!!

Vraag:
Wat doe jij met de bodem en de rottende bladeren? Haal je die op een gegeven moment weg of laat je dit liggen en vorm er zo een dikke laag molm(oid)?
 
Mooi hoor, dit Aquarium. Een heel bijzondere bak!
Verder terug las ik al iets over de verlichting, Philips buizen, begrijp ik. Toch nog een vraag, werk je mer gedimd licht?
En wat is de kleur?


Fijne feestdagen alvast,

Groet,
Ben.
 
Terug
Bovenaan