120x40x40 Mbuna Malawi (JanCichlide)

Waterwaardes even bekeken met druppeltest en momentaal heb ik het volgende: Ph 7.5 - Kh 8 - Gh 7.
Ik zou nog wat zachter water willen dus ik ga bij de lfs wat osmosewater kopen.
De Ph moet nog naar een 7 of zelf iets onder de 7. Ik heb dus nog wat werk.

 
Ik ben aan het nadenken om een aquarium op maat te laten maken. De bedoeling is om dit op de dressoir kast te zetten, waar nu de rio 180 ook op staat.
Maat waar ik over denk is een 150x40x40cm. Waarom maar 40cm hoog? Omdat ik geen vissen ga nemen zoals maanvissen etc. Ik wil vooral dwergcichliden gaan houden.
40cm diepte is idem dan de Rio 180 en dat is voor mij meer dan voldoende, meer gaat ook niet aangezien de dressoir kast maar 45cm diep is :)

Ik heb nu een aantal offertes opgevraagd, dus het is even afwachten. Bij 1 bouwer kon ik onmiddellijk de prijs zien en dat was een 200EUR rimless zonder dekglas, want dat is wat ik wil.
Van zodra ik alle prijzen binnen heb ga ik een keuze maken tussen de verschillende bouwers en even overleggen met de vrouw :)

Uiteindelijke bedoeling is dan om mijn huidige visbestand nog uit te breiden met een apitogramma soort en dat zou zeker moeten lukken met een bak van 1m50.
 
Na overleg met de vrouw, plus het feit we nog op een appartement wonen, is het een 120x40x40 geworden. Kostprijs 108euro.
7D33DAA1-DDD8-4494-94A4-534FA8F830E3.jpeg


Eenmaal thuis eerst begonnen met 1 zijruit en de achteruit met zwarte folie beplakken. Toen dit gedaan was de aquarium langs de juwel gezet om zo makkelijker het substraat over te hevelen van de oude naar het nieuw aquarium.
3FC16C52-7637-4545-9469-50F849D85628.jpeg


Daarna begonnen met het aquarium te ledigen. De vissen in plastiek bakken met een luchtpomp, de rest op handdoeken en in kommen. Eens het oude aquarium leeg was, ben ik begonnen met het substraat over te hevelen.

87B21BC9-8D00-4664-AE4E-CC6A29054B53.jpeg


Daarna de stenen en hout geplaatst. Toen gevuld met water en de vissen omgezet. Dit is het resultaat, nog even troebel dus voorlopig interne filter erbij gehangen om de troebelheid sneller weg te krijgen.

CE595D53-C00A-4867-95CE-0202774EAF20.jpeg
 
Succes , dat was een hoop werk. Mooi bestand heb je
 
Waterwaardes even bekeken met druppeltest en momentaal heb ik het volgende: Ph 7.5 - Kh 8 - Gh 7.
Ik zou nog wat zachter water willen dus ik ga bij de lfs wat osmosewater kopen.
De Ph moet nog naar een 7 of zelf iets onder de 7. Ik heb dus nog wat werk.


wat is dat zwarte ding dat daar ronddrijft?
 
Mooi hoor.
Misschien heb ik het gemist maar waarom een nieuw aquarium?
 
Mooi hoor.
Misschien heb ik het gemist maar waarom een nieuw aquarium?

Omdat ik meer oppervlakte in de lengte wou hebben. Zat wat veel vis in voor een 1 meter aquarium.
De vissen komen beter tot zijn recht met die 20cm extra.
Bedoeling was om eerst een 1m50 te kopen, maar dat is momenteel wat moeilijk..
Een extra koppel dwergcichlide was eerst de bedoeling, maar gezien het nu een 1m20 is en geen 1m50 zal dat voorlopig niet aan de orde zijn.
 
Momenteel rust de Helialux verlichting op de dekruiten, bedoeling is dat ik de helialux universalfit ga halen zodat de verlichting iets hoger staat en ik de dekruiten makkelijker kan afnemen. Ik ben niet van plan om de verlichting up te graden naar een lengte van 120cm omdat ik te weinig planten heb en ik de 100cm verlichting die er nu op lig meer dan voldoende vind.

Schermafbeelding 2020-01-19 om 07.36.47.jpg


Bij deze filmpje van hoe het er nu uitziet. Ik ben best wel tevreden van de inrichting.
De 20cm extra doet het hem toch wel, alles zit nu niet meer zo op elkaar gepropt.

 
stevige stroming precies?
wel prachtig gemaakt!
 
stevige stroming precies?
wel prachtig gemaakt!

De stroming is inderdaad te sterk. Ik heb geprobeerd te werken met een flowpipe van eheim, maar wanneer ik deze erop zet, is er zo weinig stroming dat er een zuurstoftekort is waardoor mijn vissen beginnen te happen naar adem.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik liet continu mijn luchtpomp aanstaan, maar om eerlijk te zijn, wil ik dat liever niet omdat het toch altijd wat herrie is zo een luchtpomp.
Zie foto van de flowpipe van eheim. Het werkt wel, maar iets te goed naar mijn mening :)

Schermafbeelding 2020-01-19 om 12.02.30.jpg
 
Erg mooi Jan, leuk met die bladeren op de grond, ja de stroming....., maar daar ben je al mee bezig dus komt ook wel goed.
 
Wauw wat een gave blackwater bak. Wat voor bladeren zijn dat allemaal en waar heb je die vandaan?

Wat betreft de stroming. Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat je direct een zuurstof tekort krijgt als je de stroming met zo'n pijpje minder maakt. Een klein beetje oppervlakte beweging zou al voldoende moeten zijn. Wellicht kun je het gewoon nog een keer proberen?
 
Wauw wat een gave blackwater bak. Wat voor bladeren zijn dat allemaal en waar heb je die vandaan?

Wat betreft de stroming. Ik kan mij niet zo goed voorstellen dat je direct een zuurstof tekort krijgt als je de stroming met zo'n pijpje minder maakt. Een klein beetje oppervlakte beweging zou al voldoende moeten zijn. Wellicht kun je het gewoon nog een keer proberen?

Ik koop vooral bij deze winkels, waar ik het meest koop is onlineaquariumspullen, soms ook op ebay.
Momenteel liggen er brandnetelbladeren, bananenbladeren en catappa bladeren in de bak.
Qua noten/zaden zit dit er momenteel in savu pods, sororoca flowers, boeddha noot, sapucainha pod, puberula pod, etc...
Elzenproppen natuurlijk ook.

- https://blackwateruk.com/shop?olsPage=products
- https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/
- https://tanninaquatics.com/


Wanneer ik de eheimpipe erop zet dan stroomt het water er zo uit dat enkel in de helft van de bak beweging is in het wateroppervlak.
De linkerkant van het water lijkt gewoon stil te staan en er is precies geen beweging in.
Wanneer ik dit zo een uurtje of twee laat staan zonder de zuurstofpomp aan te zetten, happen alle vissen naar lucht.
Bij de gewone spraybar is dit probleem er niet, enkel wanneer ik die eheimpipe gebruik.


Als je met een spraybar werkt de gaatjes wat groter uitboren?

Ik denk dat ik dit misschien eens moet proberen. De vissen die ik heb houden van traag stromend water, hoe het nu gaat is veel te snel.
Ook omdat ik toch zou willen dat er geregeld wat detritus blijft liggen op de bodem, is het belangrijk dat de stroming niet te hard is.
 
enk dat ik dit misschien eens moet proberen. De vissen die ik heb houden van traag stromend water, hoe het nu gaat is veel te snel.
Ook omdat ik toch zou willen dat er geregeld wat detritus blijft liggen op de bodem, is het belangrijk dat de stroming niet te hard is.

Kunnen ze wel hebben hoor.

Wat dacht je trouwens van een klein stromingspompje? Makkelijk in gebruik, niet duur, stromingssterkte is in te stellen. Ik heb er ook eentje in een van mijn bakken.

Enne, prachtige inrichting man! Erg geslaagd. De vissen zien er wel een beetje gestresst/schrikachtig uit, maar dat kan natuurlijk ook door de verhuizing komen. Wat meer drijfplantjes is eventueel ook een optie.

Is het overigens niet druk met de Cory's en alti's?
 
Kunnen ze wel hebben hoor.

Wat dacht je trouwens van een klein stromingspompje? Makkelijk in gebruik, niet duur, stromingssterkte is in te stellen. Ik heb er ook eentje in een van mijn bakken.

Enne, prachtige inrichting man! Erg geslaagd. De vissen zien er wel een beetje gestresst/schrikachtig uit, maar dat kan natuurlijk ook door de verhuizing komen. Wat meer drijfplantjes is eventueel ook een optie.

Is het overigens niet druk met de Cory's en alti's?

Welk strompingspompje kan je aanraden?

Bedankt, het licht was pas aan en ja ze moesten nog wennen aan hun nieuwe thuis :)
Drijfplantjes zullen zich hopelijk snel gaan vermenigvuldigen.

Ik heb gekozen voor alti's omdat ik na wat opzoekwerk toch zag dat apisto's en ramirezi's agressiever zijn tov corydoras.
Ik zie dan ook geen agressie naar de cory's toe. Valt natuurlijk wel af te wachten, mocht er ooit een nestje zijn.

Ik denk dat er van de 4 alti's toch 1 mannetje is. Ik heb 3 alti's die vaak bij elkaar zwemmen en 1tje mag er niet bij, dus ik denk dat die ene het mannetje is.
Het valt echter nog even af te wachten want op het zicht het geslacht zeggen, is nog moeilijk, gezien het feit ze nog klein zijn.
 
Ik had ook een paar boeddha noten in mijn bak. Die moet je wel echt in de gaten houden, want de mijne begonnen vrij snel te rotten. De hele binnenkant was zacht geworden, en stonk echt verschrikkelijk.
Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik zou ze toch af en toe eens goed controleren.
 
Waren bij mij inderdaad ook sneller weg dan de savu pods. Die gaan al een jaar of drie mee. Ik heb die noten gewoon in het aquarium gelaten, had geen last van vieze lucht overigens.
 
Ik haal nooit iets uit mijn aquarium. Alle noten en bladeren blijven er in liggen tot ze vanzelf weg zijn.
Gewoon genoeg water verversen en er is geen probleem. Doe dit al jaren zo en nooit problemen gehad.
Enige dat je wel hebt is dat de voorfilter sneller dichtslibt omwille van het detritus dat in de filter geraakt, maar dat neem ik er dan wel bij.
 
Uiteindelijk toch beslist om een apistogramma soort erbij te zetten. Ik heb gekozen voor een harem Apistogramma Eunotus (1M/2V).
Gezien de inrichting van de bak hoop ik dat de eventuele agressie wanneer iemand aan het broeden is geen probleem wordt.
Ik ga nog wat planten bij zetten om nog meer zichtbrekers te hebben en om ervoor te zorgen dat er meerdere verstop plaatsen zijn voor de vissen.

Gisteren besloten om een eheim voorfilter en een eheim skimmer te kopen. De voorfilter gaat rechtstreeks op de inlaat van de filter in het aquarium.
Dit heeft onmiddellijk een verbetering gegeven in het verminderen van zweefveel dat door de bak dwarrelt omwille van het detritus.

Vanmorgen ook even wat foto's en een filmpje gemaakt.



IMG_8159.jpg


IMG_8226.jpg


IMG_8242.jpg


IMG_8271.jpg


IMG_8259.jpg


IMG_8325.jpg


IMG_8371.jpg
 
Geweldige bak!
Ik heb een koppel m. altospinosus: ze zijn groot, mooi op kleur, een paar keer geprobeerd een nest groot te krijgen. Maar in een redelijke plantenbak, ook hout, bladeren, elzeproppen.
Ik vraag me dan af of het uitmaakt voor mijn vissen dat ze niet zo zitten als in hun natuurlijke biotoop.
 
@JanCichlide waar heb je je bak laten maken, 108 euro is weinig geld voor 120x40x40..

Bij Hustinx in Hasselt gekocht.

Geweldige bak!
Ik heb een koppel m. altospinosus: ze zijn groot, mooi op kleur, een paar keer geprobeerd een nest groot te krijgen. Maar in een redelijke plantenbak, ook hout, bladeren, elzeproppen.
Ik vraag me dan af of het uitmaakt voor mijn vissen dat ze niet zo zitten als in hun natuurlijke biotoop.

Dat maakt niet uit, als de waterkwaliteit maar goed is.


Eitjes zijn niet uitgekomen, vrouwtje deed niet mee aan de broedzorg. Mannetje beschermde wel, maar alleen gaat het natuurlijk niet.
Zoals zo vaak mislukt een eerste nestje wel eens.

Mijn eigen nestje is wel gelukt. Vader geworden op 02-02-2020.

WhatsApp Image 2020-02-03 at 11.10.51.jpeg
 
Terug
Bovenaan