Wat is er nieuw

120x40x50 Gezelschapsbak van Tommeh in Venlo

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tommeh
  • Startdatum Startdatum
T

Tommeh

Guest
Beste allemaal,

Na enige tijd op dit forum afwezig te zijn geweest. (Vreemd gegaan met het zeewaterforum) toch weer terug op het oude nest. Ik heb besloten dat ik weer terug naar zoetwater wil. Zeewater is prachtig, maar duur, en vergt zeer veel onderhoud. Het aquarium draait ondertussen al een week, maar ik wil jullie alvast bijpraten vanaf dag 1, de foto's zijn helaas van week 1

Na dit korte zeewater avondtuur heb ik na mijn verhuizing naar Venlo, een heuse Juwel Rio 240 weten te bemachtigen met een hoogte van 1,68 meter!! Na het plaatsen heb ik alleen nog maar de bak schoon gemaakt, een extra gat in het meubel gezaagd voor het leidingwerk en bleek het aquarium zonder filter geleverd te zijn!

Dit gezegd te hebben ben ik gaande weg er achter gekomen dat het binnenfilter er zo uit gehaald kon worden, de raam heeft mijn lieftallige vriendin met zwart papier afgedekt zodat de apparatuur niet zo opvalt in het ten opzichte van de bestaande achterwand. Het filter wat ik uiteindelijk gemonteerd heb is een JBL Cristalprofi 901. Dit moet voldoende filtercapaciteit zijn denk ik! Daarnaast heb ik een verwarming van superfish er bij gekregen 300W en 2 maal blauwe T8 verlichting van Aquastar, ik heb hier zelf nog reflectoren opgezet, wegens te weinig licht op de bodem van het aquarium.

Na dit gedaan te hebben heb ik een bodem bedekker gekocht, en 14 kilo lavasteen. De bodem bestaat uit madano, dit is wat bruin/rood van kleur en een mooie fijne structuur net zoals de meeste bodemsubstraten. Daarnaast staat de verlichting 8 uur aan en iedere week komt er een uur bij om het zo op te bouwen naar 10 uur op een dag, dit in verband met het vele licht dat toch bij ons in de huiskamer komt. (hoge ramen en iedere buitenmuur heeft een raam van een maatje 'etalage'.

Na de bodem in orde te hebben was het tijd voor de winkel! 😛 :smitten:

Planten ingeslagen om alvast een mooi kunstwerk te maken! zie de foto hier beneden. (Ik weet het, het enthousiasme straat er vanaf)

Daarnaast hebben we ook nog een nieuw familielid er bij gekregen: Spikey, deze is langs de weg gevonden en ongeveer 10 dagen oud. Deze wordt nog steeds met de fles groot gebracht en we hebben het hier erg druk mee.

Inmiddels draait de bak al een week en heb ik tot op heden nog geen nitriet-piek gemeten, het nitraat begint heel langzaam op gang te komen en ik verwacht het nitriet in een aantal dagen. De planten zijn nog volop aan het wennen maar daar verwacht ik weinig moeilijkheden mee.

Ik ga mijn best doen op jullie goed op de hoogte te houden van alle veranderingen in het aquarium en de bezetting.

De bezetting moet als volgt worden

- Molly's -> de vrouw des huizes wil ook iets in de te brengen hebben 😛
- kegelvlekjes
- een clubje corydoras panda/albino

En dat was het wel een heel eind, het visbestand zal voornamelijk uit kleine vreedzame vissen bestaan, wellicht nog een leuk koppel Ramirezi of iets maar daar valt nog over te twijfelen.

Ik wens jullie alvast veel plezier met de foto's en ik ga mijn best doen om alles netjes bij te houden zodat dit voor jullie en voor mij een mooi naslagwerk is.

Groetjes,

Tom

IMG_3456.JPG
IMG_3458.JPG
IMG_3484.JPG
IMG_3572.JPG
IMG_3573.JPG
IMG_3574.JPG
IMG_3575.JPG
IMG_3576.JPG
IMG_3577.JPG
IMG_3578.JPG

Welkom terug. Leuk begin van je nieuwe bak en heel veel plezier met Spikey!

10 dagen oud en langs de weg gevonden, arm beestje 🙁 gelukkig heeft die nu een goed te huis en een mooi aquarium om naar te kijken!
Ziet er goed uit :thumbs:

Super bedankt voor jullie reacties!

Vandaag heb ik geconstateerd dat de nitrietpiek is begonnen! Hier zat ik vol bewondering op te wachten. Foto's zullen woensdag komen, daarnaast beginnen de planten opnieuw te groeien dus komt goed met hun transformatie.

Helaas wel last van bruinalg, dit in verband met het afgeven van silicaat van de bodem en stenen vermoed ik. Daarnaast heb ik gelezen dat dit ook vaker voorkomt in nieuwe bakken, dus nog even rustig afwachten wat er gaat gebeuren.

Daarnaast zal ik deze week een begin gaan maken met de CO2 bemesting, ik wil het eerst met bio CO2 proberen, met de beroemde suikerwater flessen. Ik weet niet of t voldoende is maar, baat t niet, dan schaadt het niet. Overstappen naar de commerciële modellen kan altijd nog, maar als ik zo nog een €400,- in m'n zak kan houden, dan graag.

Aangezien de investering wil ik het middagje klussen wel gaan doen, en qua budget komt dat altijd wel uit en is het proberen waard.

Reacties blijven natuurlijk welkom!!

Groetjes,

Tom

Tegenwoordig heb je al een mooie set voor rond de 170 euro, is wel een stuk minder ten op zichte van 400, maar als bio co2 voldoende zou zijn geef ik je geen ongelijk, elke cent is mooi meegenomen.
Bruinalg is inderdaad normaal in een bak die net in zijn opstart fase zit, hoef je je verder geen zorgen over te maken want het trekt vanzelf weer weg.

Ben benieuwd naar de foto's! :thumbs:

Mooi begin en Spikey heeft t maar getroffen met jullie, hoop dat 'ie ook af en toe terug komt hier in het foto-album :smitten:

IMG_0655.JPG
Nou, maar weer een overzichtsfoto in de tussentijd!

Zoals je kan zien, bruinalgen.... Wellicht silicaat van de bodem die dit veroorzaakt. De volledige eenheid plantenvoeding van vorige week zal niet mee geholpen hebben.

Ik zit nu wel te twijfelen over een waterwissel, of achten jullie dit niet noodzakelijk? De bak is nu 12 dagen oud en ik weet dat deze algen in de opstart voor kunnen komen.
Ik ga morgen ook nog op pad voor wat snelgroeiers, is denk ik wel verstandig omdat deze er nog niet veel in staat.

De nitrietpiek blijft nog aan, nu hopen dat deze in de komende 3-4 dagen weg trekt.

Ik bedankt jullie sowieso voor de hulp (blijft lastig deze hobby als je er een tijdje uit bent geweest.)

IMG_0654.JPG
IMG_0654.JPG
IMG_0655.JPG
IMG_0656.JPG

Even een updat over Spikey, na een kleine verstopping werkt z'n darmgestel weer naar behoren! Inmiddels lijkt t een echt poesje in plaats van een energie slurpend balletje haar!

Hij begint langzaam aan al te spelen en slaapt nog lekker veel, het begint echt leuk te worden nu :smitten:

Groetjes,

Tom

IMG_3592.JPG
IMG_3606.JPG
IMG_3609.JPG

Wat een droppie. En wat je aquarium betreft, snelgroeiers is zeker een goed idee en wat hogere planten achterin maken t denk ik ook nog mooier. Zijn dat overigens javavarens achterin en staan ze in de bodem?

Wat een droppie. En wat je aquarium betreft, snelgroeiers is zeker een goed idee en wat hogere planten achterin maken t denk ik ook nog mooier. Zijn dat overigens javavarens achterin en staan ze in de bodem?
Staan idd in de bodem, ik weet dat t eigenlijk niet hoort, maar heb er zelf nooit echt veel problemen mee gehad. En ja het zijn javavarens

Ik ben echt een honden mens, maar wat een droppie!

Bruinalg, niks aan de hand, komt wel goed. Je kan t ook handmatig, voorzichtig een beetje van je planten afpoetsen.
Nitrietpiek, hoort er ook bij, niks aan de hand, als dit voorbij is en de waardes stabiel blijven begint t leukste, bewoners halen! Snelgroeiers is super voor de opstart!

Ik ben geen plantenheld, maar

Anubias liever niet in de grond, maar net als de andere twee op hout of stenen, iig de rhizome boven t zand/grind(dikke wortelstok)
Javavaren zou ik ook niet in de grond zetten (meningen op t inet/dit forum verschillen er nog wel over, maar in de natuur groeien ze niet in de bodem en halen hun voeding uit voorbij drijvend voedsel wat in de wortels blijft hangen). Makkelijk op te binden met naaigaren of visdraad.
Rechts is een echinodorus? Als dat zo is, knip de dode bladeren eruit, zodat de plant zich kan "focussen" op de jonge/groene bladeren. Klei/voedingsbollen in de bodem zal hem goed doen, net als je crypto's.

Edit: ik was al n heel verhaal aan t typen, maar t kwam al ter sprake 😉

Ik ben echt een honden mens, maar wat een droppie!

Bruinalg, niks aan de hand, komt wel goed. Je kan t ook handmatig, voorzichtig een beetje van je planten afpoetsen.
Nitrietpiek, hoort er ook bij, niks aan de hand, als dit voorbij is en de waardes stabiel blijven begint t leukste, bewoners halen! Snelgroeiers is super voor de opstart!

Ik ben geen plantenheld, maar

Anubias liever niet in de grond, maar net als de andere twee op hout of stenen, iig de rhizome boven t zand/grind(dikke wortelstok)
Javavaren zou ik ook niet in de grond zetten (meningen op t inet/dit forum verschillen er nog wel over, maar in de natuur groeien ze niet in de bodem en halen hun voeding uit voorbij drijvend voedsel wat in de wortels blijft hangen). Makkelijk op te binden met naaigaren of visdraad.
Rechts is een echinodorus? Als dat zo is, knip de dode bladeren eruit, zodat de plant zich kan "focussen" op de jonge/groene bladeren. Klei/voedingsbollen in de bodem zal hem goed doen, net als je crypto's.

Edit: ik was al n heel verhaal aan t typen, maar t kwam al ter sprake 😉
Bij de enchinodorus las ik juist dat je niet moest snoeien? Maar ze hebben nu nog maar 1 vers blad per plant, is dit genoeg om te overleven voor de plant?

Die klein anubias verplaats ik nog, en er zitten er en der al kleibollen in de bodem, zeker omdat ik wat meer bodemvoedende planten heb.

Ik ben nog een relatief groentje, maar ver genoeg dat ik dat al wel wist! Maar bedankt voor de tip!

Bij de enchinodorus las ik juist dat je niet moest snoeien? Maar ze hebben nu nog maar 1 vers blad per plant, is dit genoeg om te overleven voor de plant?

Mijn ervaring is dat ze snoeien vaak wel kunnen waarderen, lelijke bladeren knip ik altijd laag weg, en als ik erbij kan "pel ik ze af". Bij één groen blad weet ik niet, met een stuk of drie heb ik ze wel weer in volle glorie zien opleven. Ik zou t iig geprobeerd hebben.

Die klein anubias verplaats ik nog, en er zitten er en der al kleibollen in de bodem, zeker omdat ik wat meer bodemvoedende planten heb.

Ik ben nog een relatief groentje, maar ver genoeg dat ik dat al wel wist! Maar bedankt voor de tip!

Top!

Nou wederom een update! (ik heb nog nooit zo veel geschreven in mijn leven 😛)

Ik heb even wat onderhoud gepleegd, de slappe/dode bladeren van alle planten verwijderd, ruiten schoon gemaakt en 30 liter ververst.

Of die 30 liter noodzakelijk is weet ik eigenlijk niet, maar t leek me goed om in ieder geval wat van de stoffen van de rottende bladeren af te voeren. (Ik weet niet of logisch denken ook bij de aquariumhobby hoort, het klinkt vaak wel zo, maar hoeft het niet perse te zijn). Persoonlijk heb ik altijd er wel logisch over nagedacht, dan moet ik er ook wel bij zeggen dat mijn bakken er nooit echt top er bij gestaan hebben. Ze zagen er altijd wel relatief netjes uit, maar niet zoals de bakken van de echte diehards hier op het forum, wel hulde voor de resultaten die ze behalen.

Maar in ieder geval de eerste onderhoudsbeurt is een feit. Ik heb vorige week nog een hele dosering plantenvoeding toegevoegd, wellicht wat veel.
Dus deze week wil ik het aanvullen met een 1/4 hoeveelheid. Aan de andere kant kan het uiteraard ook nog wat veel restant van de plantenvoeding in het water zitten. Tijdens het typen heb ik besloten dat plantenvoeding toevoegen naar volgende week gaat met een 1/2 dosering, de week er op 3/4 en daarna iedere week de voorgeschreven dosering.

De bruinalg blijft natuurlijk nog in stand, voor mijn gevoel wordt het niet erger in ieder geval.

De Enchinodorus is gesnoeid zoals jullie kunnen zien, daarnaast nog 2 potjes snel-groeiers gehaald (Namen? 🙄) Dit om toch het opbouwende nitraat in het water in de hand te houden en de opstart te versnellen.

In ieder geval nog wat kiekjes! excuus voor de dramatische belichting, maar de bak staat in een zeer lichte ruimte, gelukkig nooit direct in het zonlicht! heb nog nachtmerries van die taferelen.

Groetjes,

Tom
IMG_3622.jpg
IMG_3623.jpg
IMG_3624.jpg
IMG_3625.jpg

Leuk om te horen dat het beter gaat met Spikey, zal nog wel een poosje veel slapen om er weer bovenop te komen 🙂

Bruinalg gaat vanzelf wel weer weg, inderdaad nergens om zorgen over te maken naast het feit dat het er alleen niet zo mooi uit ziet natuurlijk.
Inderdaad een goed idee om wat snelgroeiers toe te voegen, gaat de goede kant op! :thumbs:

Leuk om te horen dat het beter gaat met Spikey, zal nog wel een poosje veel slapen om er weer bovenop te komen 🙂

Bruinalg gaat vanzelf wel weer weg, inderdaad nergens om zorgen over te maken naast het feit dat het er alleen niet zo mooi uit ziet natuurlijk.
Inderdaad een goed idee om wat snelgroeiers toe te voegen, gaat de goede kant op! :thumbs:

T is ontzettend lelijk eigenlijk! Zojuist ook nog extra opstartbacteriën in het filter bijgedaan. Ik had nog bacteriën in poedervorm van Velda staan... ik denk dat deze toch aan de oude kant waren. Wel krijgt de bak weer een extra boost wat ook weer positief is. Vandaag ook nog maar een keer wat voer in de bak gegooid om toch wat meer bacterie stimulans te krijgen. Als alles zo door gaat schiet het op en kan ik met de visjes beginnen.

Het visbestand mag nog uitgebreid worden. Alleen ik vraag me af of de cory's last gaan krijgen van de bodem, anderzijds is het wel een lichte bodem (qua gewicht, sommige korrels drijven haha). en ik heb ook nog wel interesse in garnalen, gewoon leuk klein grut in de bak....

Hoe kijken jullie tegen een opstart visje aan? Ik kwam op meerdere plaatsen ook tegen om met de 2 weken 3-4 molly's in het aquarium te plaatsen om de de bacteriegroei te stimuleren. Ik het deze methode eigenlijk nog nooit geprobeerd, echter geloof ik wel dat het werkt, alleen zal de nitriet niet bevorderlijk zijn voor de vissen.

vragen vragen vragen... maar stay tuned for more... 😉

Laatst bewerkt door een moderator:
Nitrietpiek is weer voorbij gelukkig,

Ik het wel overwogen om de eerste bewoners toe te voegen en gedaan.

Het zijn kegelvlekjes, mijns inziens zijn de waterwaarden stabiel genoeg om deze populatie te kunnen trekken, het zijn relatief jonge vissen en dus qua vervuiling te verwaarlozen.

Ik weet dat niet iedereen deze stap zou nemen, alleen wil ik de volgende vissen over 2-3 weken pas weer gaan introduceren! Maar eerst op zoek naar een tijgerlotus.

Deze zijn relatief moeilijk te krijgen tegenwoordig in de omgeving, en Joost mag weten waarom. Wellicht zijn er forumleden die een stekje/knol over hebben voor mij.

Daanaast heb ik vandaag de verlichting ook maar vervangen, was er helemaal klaar mee, 2 vermoedelijk oude tl-lampen 10000 graden Kelvin (bijna zeewaardig qua temperatuur). Deze vervangen voor een Juwel Daylight en een Juwel Fish Light. Ik verwacht dat deze combi ook een goede plantengroei kan garanderen aangezien de ene lamp meer rood en blauw licht geeft, en de daglicht TL meer kleuren in het middensegment van het spectrum.

Daarnaast ook maar begonnen met easycarbo (halve doseringen)

Foto's volgen.

even weer een korte geschreven update:

De bruinalgen blijven een beetje in tact, wellicht nog het jonge karakter van de bak... echter zijn de bewoners nu 8 kegelvlek barbeeltjes en 10 japonica garnalen.

De waterwaardes blijven stabiel en de collectie planten blijft groeien! Inmiddels een tijgerlotus gevonden, en nog wat extra snelgroeiers. Daarnaast ben ik ook begonnen met easycarbo toevoegen en de resultaten mogen er zijn!

foto's volgen later deze week.

Bruinalg is ook een gevolg van de SOORT verlichting die je gebruikt en dan bedoel ik de kleur temperatuur ( kelvingetal.) Bij jouw bak zou je eigenlijk 4 lampen moeten gebruiken, om En een goede lumenstroom en ook een goede kleurstelling wil krijgen. Je planten hebben voeding en licht nodig om goed te kunnen groeien, Daarnaast zijn er veel lampen die na 1 of maximaal 2 jaar nog maar 50% van hun lumenstroom afgeven en dat kunnen onze ogen niet registeren maar de planten wel.
De bodem die je gebruikt is UITSTEKEND geschikt voor Cory's ik he bzelf 5 soorten rondzwemmen op dit substraat en ze grondelen er duchtig in, maar raken nooit gewond of zo aan hun snorharen!
De korrels bevatten BINNENIN over een kleine dosis plantenvoeding o.i.d., binnenin zijn ze namelijk blauwzwart.

Hoe sterk filter jij? Dwz hoe vaak per uur gaat de inhoud van je bak door de filter? Dat mag gerust 4 tot 6 x per uur zijn. Snelgroeier en echte nitraat vreter is de varen Ceratopteres thalictroides, IS daarnaast ook erg decoratief.

Ik zou graag naar 4 lampen doorschakelen, maar dan zal het waarschijnlijk LED worden, ik heb nu een standaard daglicht TL 6500K geloof ik zo uit m'n hoofd, er zaten 2 11000k balken in, het was eerlijk waar geen porem om gezien.

Ik vraag me nu alleen af of ik dit nu moet aan aanpassen of niet, uiteindelijk moet t ook allemaal betaald worden en ik vind led t overwegen waard in ieder geval

Nu zit er een rode en daglicht in van Juwel zelf, met reflectoren, ik denk dat de belichting in t aquarium een probleem van de camera is, in de kamer klopt t qua kleur wel

Foto update zoals beloofd! Er is ook aan de liefhebbers van Spikey gedacht, hij maakt t goed naar omstandigheden zoals jullie kunnen zien!

IMG_3696.JPG
IMG_3699.JPG
IMG_3700.JPG
IMG_3702.JPG
IMG_3703.JPG
IMG_3704.JPG
IMG_3706.JPG
IMG_3707.JPG
IMG_3708.JPG

Mooi dat het goed gaat.

De bak moet nog echt in balans komen en dat duurd zeker een maand of 3-4.
Probeer wel een bepaalde regelmaat aan te houden. Dus niet de ene week 100 liter en de andere week 20 liter verversen.

Wederom een week voorbij en weer een update.

Volgens mij gaat het aquarium wel goed, de bruinalgen worden minder, het water is een beetje wit doorschijnend. Ik vermoed een beetje bacteriebloei, maar dit trekt nog wel weg vermoed ik.

de tijgerlotus doet het goed, we hadden een lege knol over, en laat dat nu net de mooiste bladeren produceren.

Voorlopig laat ik de bak nog een week of 2-3 rusten voor nu, dit om het water helemaal helder te krijgen. De waterwaarden blijven stabiel, easy carbo wordt nu per 3 dagen met 1 ml opgehoogd, ik wil naar de 8 ml per dag, dit omdat ik denk dat de bak deze voedingsstoffen kan gebruiken, ook de profito voeg ik 25ml per week toe ipv 20 (verwachtte benodigde hoeveelheid).

De vissen leven ook mooi in harmonie samen inmiddels, de garnalen vieren hoogtij en het verveeld tot dusver nog geen moment.

Ik kijk uit naar jullie reacties 🙂

zie de foto's voor een update.

en tot snel uiteraard

IMG_3735.JPG
IMG_3737.JPG
IMG_3740.JPG
IMG_3741.JPG
IMG_3742.JPG

Ziet er goed uit.

Laat de boel nu maar goed in balans komen. Niet teveel voeren. Rustig opbouwen.

Plantenvoeding ook rustig opbouwen hoor. Plantmassa is nog niet zo groot.
En als je niet veel ververst hoopt het alleen maar op.

En we zijn een week later.

40 liter water ververst, 2 Afrikaanse waaierhandgarnalen er bij, en 2 montazumi kreeften.

Nooit verwacht dat ik zo verkikkerd zou raken op ongewervelden , het gedrag van de dieren is zo interessant, de vissen zijn nu vulling geworden...

Maar de planten groeien wel redelijk naar mijn mening, ik heb het idee dat de enchinodorus vrij weinig groei vertoond en ik heb last van een waas in het aquarium, zie de foto.

Ik twijfel of de waas wit is of zeer licht groen. De twijfel heerst tussen waterbloei of zweefvuil, ik kijk weet niet echt goed wat ik nu moet doen. Dit is mijn eerste 2e hands bak en heb last van problemen. Wellicht de erfenis van de vorige eigenaar!

Waterwaardes blijven stabiel, daar ben ik wel blij mee. Ik test dan wel met strips maar ik denk dat garnalen een net zo een goede peiler zijn aangezien hun gevoeligheid voor waterkwaliteit.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groetjes

Tom

IMG_3786.JPG
IMG_3787.JPG
IMG_3788.JPG
IMG_3789.JPG
IMG_3790.JPG
IMG_3791.JPG
IMG_3792.JPG
IMG_3793.JPG
IMG_3794.JPG
IMG_3795.JPG

Wat drijfplantjes als riccia fluitans, salvinia natans of limnobium zijn ook aan te raden

Na een tijdje afwezigheid blijft t bakje lekker doorhobbelen! Ik heb het idee dat de planten vrij traag groeien, met name de helferies, deze hebben zich nog niet woest gedeeld wat ik van ze gewend ben, daarnaast is de enchinodorus een grote teleurstelling, hij is gestopt met groeien en wil niet echt meer de hoogte in, iemand enig idee hoe dat komt?

In de tussentijd last van zweefalgen gehad, gelukkig zijn deze na een week weggetrokken toen ik het licht 1,5 uur minder lang aan liet! (Wellicht gevolg van het feit dat het aquarium bij het raam staat? Kan hier helaas niets aan doen sinds het hele appartement vol met glas zit )

In ieder geval nog wat foto's

Daarnaast nog een clubje 15 blauwe tetra's toegevoegd, alle waterwaarden blijven stabiel en ik heb het vermoeden dat wat extra nitraat geen kwaad kan voor de groei.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan