120x50x50 met zelfbouw meubel


snap je punt betreft de bak zelf.

die bioloog van je heb ik eerlijk gezegd nooit gesnapt :D een bioloog op een bak als dit is echt overbodig.
met een leuk extern filter (of 2) red je het prima.

2x e701 zou ook moeten volstaan, zeker als je geen giga bestand neemt (dus geen bak vol afrikaantjes)

of 1x e1501, al gaat de voorkeur uit naar 2 kleinere filters (om en om schoonmaken, mocht er 1 uitvallen zit je niet meteen in de penarie, 2 aanzuig punten)
 
Het idee was om het helemaal goed te doen, dus een bioloog. Lijkt me de beste filtering mogelijk, maar het wordt gewoon te duur ten opzichte van de rest.

Tsja, wat is een gigabestand. Er komen niet megaveel vissen in, een flinke school Sundadanio Axelrodi (hele kleine visjes), een groepje Trichogaster Leeri en een groepje Paros.
Misschien nog een vierde soort, maar daar ben ik nog niet over uit. Kan ook zijn dat ik de Sunda's uitbreid, zien we dan wel weer ;)

2x e701 zou mooi zijn, mijn voorkeur was ook 2 kleinere filters om precies die reden. Er blijft filtering bestaan als er 1 in de soep draait.
Misschien dan opstarten met 1tje en een maand later een 2e erbij zetten, de bak mag toch een week of 6 á 8 indraaien, dus dat lijkt me niet zo'n punt.
Heb je meteen de schoonmaak interval en de turf interval goed erin zitten.

Ik ga er even naar kijken.
 
Goed, die beslissing is eigenlijk ook al gemaakt.
Bij aanschaf van de bak koop ik een JBL e701, 1 of 2 maanden later komt er nog een tweede bij. De bak mag minstens 2 maanden indraaien voor ik er vissen in doe zodat ik de PH en KH stabiel (lees: laag) kan krijgen.
De Jebao filters zijn in aanschaf voordeliger en qua stroomverbruik zijn ze ook redelijk maar het grote voordeel is dat je bij JBL de filtermedia erbij krijgt.
Naar ik het lees is het ook prima materiaal dus hoef ik daar niets extra aan uit te geven (behalve dan turf). Uiteindelijk kom ik dan iets goedkoper uit dan met bioloog en alle media die daarbij komt kijken.
Of ik het met slang of PVC aansluit moet ik nog even bedenken, eventueel kan de PVC ook nog later, zeker gezien ik met twee pompen ga draaien is dat niet zo'n probleem.
Hoe mooi een bioloog ook geweest was, dit maakt alles wel heel veel simpeler: Ik hoef geen gaten in de bodemplaat te boren, ik kan aan de achterzijde van de bodemplaat gewoon een paar sleuven uitzagen in plaats van met plaatsing rekening te houden, etc. Yep, het maakt het een stukje simpeler :)

Nu moet het weer zich even gaan gedragen zodat ik verder kan met de kast en dan met een beetje mazzel nog voor mijn vakantie de bak zelf neerzetten en in de vakantie zelf druk gaan maken met de inrichting.
 
Vanmorgen een goede vondst op Marktplaats gedaan: Een bak van 120*40*50 voor 50 Euro! Dan lever ik die 10cm diepte graag in.
Even transport regelen, en de onderkast afbouwen, dan ben ik klaar om te beginnen.
Ook een aantal biedingen lopen voor hout en een e701 filter, even afwachten wat daar de reacties op zijn.
 
Vanmorgen een goede vondst op Marktplaats gedaan: Een bak van 120*40*50 voor 50 Euro! Dan lever ik die 10cm diepte graag in.
Even transport regelen, en de onderkast afbouwen, dan ben ik klaar om te beginnen.
Ook een aantal biedingen lopen voor hout en een e701 filter, even afwachten wat daar de reacties op zijn.

Wel even goed checken of de naden nog goed zijn en de bak wel vol blijft staan met water. Dat je niet straks gratis 240L water over je vloer hebt.
 
Dat is mijn voorwaarde, als hij lek is komen ze hem halen en krijg ik geld terug ;)
Ik kijk hem sowieso goed na.
 
De voorwaarde (als hij lekt binnen een paar dagen krijg ik geld terug) is in orde, dan durf ik het wel aan. Met mijn huidige bak heb ik het ook zo gedaan, als mensen daarin mee gaan zijn ze ter goeder trouw.
Het scheelt me heel veel werk en geld, want er zit ook al een lichtkap op (zwart, dat kleurt nog prima bij mijn meubel).
Vanavond en morgen snel het onderstel in elkaar schroeven en dan hopelijk dit weekend de bak er al op.
Dan het lange wachten op alle onderdelen, maar door de grote besparing op het glas en de lichtkap kan dit ook al sneller dan gepland!
 
Afspraak gemaakt, zaterdag ochtend haal ik de bak op. Ruim 3 weken voor op schema, dat betekent dat ik dus snel moet zijn met de kast afbouwen!
Het gaat om een Juwel Rio 240 zonder TL's. De houders zitten er wel in, maar die zal ik denk ik niet gaan gebruiken.
Ook heb ik een pomp(JBL E701) en een heleboel kienhout op de kop getikt voor een leuke prijs, zal nog wat hout bij moeten komen (misschien wat spiderwood, dat heeft zulke mooie vertakkingen) maar het meeste is er zo wel.

Verlichting moet nog besteld worden, dat zal ik ook dit weekend in orde maken, met de besparing op het geheel heb ik daar direct budget voor.
Dan is het enige wat ik nog moet halen:
- Bodembedekking (filterzand van Wildkamp denk ik maar)
- Planten. Niet heel veel, vooral een stel javavarens, crypto's en mos.
- Turf voor in het filter
- 1 extra filter (een 701 op 240 liter is natuurlijk net te krap, misschien maar een 401 of iets in die richting erbij plaatsen)

Begint vorm in te komen!
 
Mooie slag heb je zo geslagen qua geld en tijd. Toch weer budget voor een bioloog ;).

Ik reageer dan (tot nu toe) wel niet, maar wilde toch even weten dat ik je topics over het opzetten van deze bak met interesse volg. Ik vind de biotoop die je hebt gekozen erg interessant en het is leerzaam om te lezen hoe grondig je alles aanpakt en daar ook weer verslag van doet. Ik ben in een van mijn 60 cm bakjes ook bezig met een Borneo-gevoel maar ben zeker niet zo grondig en strict.

Maar dan toch ook nog even offtopic: Borneo, Sphaerichthys osphromenoides?
 
Zo, de vaart zit erin. Door een gelukkige samenloop van omstandigheden viel de meeting van vanavond uit dus had ik een uur extra om te werken.

Net uit het werk bij ome Gamma langs gegaan om schroeven te halen en meteen ook de elektra inrichting meegenomen, zodat ik dat direct kan aansluiten van het weekend.

Na het eten bezig gegaan met boren, zagen en schroeven.
Resultaat mag er zijn, de onderkant van de kast is geheel klaar, het ladder frame voor de bovenkant ook.
Het enige dat nu eigenlijk nog moet is het geheel in elkaar zetten en het plaatwerk schilderen.
Morgen gaat dat dus ook gebeuren, de bovenplaat moet in de beits en als die ligt te drogen kan de rest van de kast in elkaar gezet worden. In de onderplaat zitten al netjes uitsparingen gezaagd waar de staanders in kunnen. Volgens mij heb ik met zagen een klein rekenfoutje gemaakt, daar kom ik morgen wel achter. Er zitten namelijk extra dwarsbalken om de steunbalken te ondersteunen (dat is een mooie volzin!), maar ik heb met de ondersteunende paaltjes geen rekening gehouden met de plaat die in de onderkast komt te liggen. Mocht dat zo zijn is dat gelukkig simpel op te lossen, de afkortzaag is nog niet terug naar zijn baasje ;)

Even een paar foto's om te tonen dat ik echt bezig ben!

IMG_20170727_195249.jpg

Ladder frame voor de bovenkant.

IMG_20170727_204254.jpg


Onderplaat voor hij in de beits ging. De beits zit er nu overheen, het enige verschil is dat hij iets donkerder geworden is.

Uit de categorie bende: De pot beits stond op mijn werkbank, maar door de grote hoeveelheid hout in de schuur was die dus omgekegeld, en zat blijkbaar niet helemaal dicht. Het resultaat laat zich raden.... volgende project: Werkbank schoonmaken en opschuren en daarna (jawel) beitsen.
 
Mooie slag heb je zo geslagen qua geld en tijd. Toch weer budget voor een bioloog ;).

Ik reageer dan (tot nu toe) wel niet, maar wilde toch even weten dat ik je topics over het opzetten van deze bak met interesse volg. Ik vind de biotoop die je hebt gekozen erg interessant en het is leerzaam om te lezen hoe grondig je alles aanpakt en daar ook weer verslag van doet. Ik ben in een van mijn 60 cm bakjes ook bezig met een Borneo-gevoel maar ben zeker niet zo grondig en strict.

Maar dan toch ook nog even offtopic: Borneo, Sphaerichthys osphromenoides?

Dank je voor je leuke reactie!

Nee, de bioloog is dus van de baan. Ik heb de eerste van 2 pompen ook al op de kop getikt, een JBL e701 van een paar maanden oud.
Tsja, leerzaam? Voor mezelf ook. Het is voor het eerst dat ik van de grond af aan begin met een hele opstelling, en ook voor het eerst dat ik een biotoopgerichte bak ga maken.
Borneo spreekt me aan omdat ik altijd veel met Indonesië gehad heb (helaas nog nooit geweest). Een van de vissen die me altijd geïntrigeerd heeft is de Trichopodus Leeri (diamant gourami) en die wordt dan ook de hoofdbewoner. Nu komt deze op veel verschillende plaatsen voor, maar Borneo heeft nog zoveel meer mooie dieren.

Het bestand gaat dan ook worden:
Trichopodus Leeri (groep)
Sundadanio Axelrodi (stuk of 25, 30)
Parosphromenus Nagyi

Sphaerichthys osphromenoides is ook prachtig, maar als hoofdbewoner vind ik hem net een slagje te klein. Daarnaast is dichte beplanting vereist en dat gaat er dus niet inkomen. Door het bruinige water zal er niet voldoende licht zijn om veel beplanting erin te krijgen. Misschien als er ooit een versie 2 van de bak komt dat deze er wel gaan komen, voorlopig staat het visbestand vast ;)
 
Inmiddels zijn de bodembedekking, voeding en leddrivers ook bestel.
De strips komen nog, omdat ik toch nog een beetje twijfel of ik niet voor losse LED's ga. Ga ik nog even over nadenken.
Er zijn leuke, goedkope LED's te krijgen, met een beetje goede wil zijn die simpel te installeren. Ik denk er nog even over na, heb niet heel veel haast.

Het punt is een beetje dat ik niet teveel licht wil, maar ook niet te weinig.
Met de nieuwe bak heb ik straks één lange lichtkap, het idee was om er meerdere deksels in te maken maar ik ga niet meer werk verzetten dan nodig als alles al kant en klaar is.
Hang ik daar drie lange ledstrips in? Zet ik er meerdere korte in? Of kies ik toch voor groepjes 1watt leds die ik zo kan hangen als ik wil?
Gelukkig heb ik nog even de tijd om dit te beslissen, ik wil toch eerst de controller werkend hebben en de bak moet ook nog wel even schoon gemaakt worden.
 
Laatst bewerkt:
Zo, update tijd!
Vanmiddag bij een vriendelijke vlegen in Enschede een JBL e701 filter, 4 mooie stukjes hout en 30 garnalen (voor de 80cm) gehaald.
Daarna eten, kinderen in bed werken en snel verder met de onderkast.
Ik moest nog 1 plank beitsen en dat werd een race tegen de klok, want er zou regen komen. Dus, snel de beits erop gesmeerd, oudste dochter onder de douche gezet, toen ze in bed lag de andere kant gebeitst en toen de twee delen kast op elkaar geschroefd met een paar pootjes er tussen.
De kast is 100% waterpas, staat netjes op zijn plaats en heeft nog maar 2 dingen nodig: Bekleding en inrichting.
Morgen komt deel 1, het aquarium, de eerste pomp staat er al onder en er hoeft verder niet heel veel meer te komen aan grote dingen.
In de loop van de week wil ik de bekleding gereed maken, maar ik schroef het er nog niet op, ik wil nog even overal goed bij kunnen.
Wat ik wel nog even moet doen is een paar gaten in de bovenkant maken voor kabels en leidingen, maar dat kan op ieder gewenst moment. Stofzuigers werken gelukkig ook in kasten en zolang het aquarium nog niet gevuld is krijg ik alles nog simpel van zijn plaats.

Dan, foto's!
IMG_20170728_214100.jpg

Links

IMG_20170728_214105.jpg

Rechts
IMG_20170728_214117.jpg

Perspectief

IMG_20170728_214710.jpg


Op zijn plaats, met een paar stukjes hout erop. Zoals je kunt zien, er moet nog VEEL MEER komen, vooral grote stukken. Ik ga er rustig naar opzoek, het hoeft niet direct in huis te zijn, wanneer ik een mooi stuk tegen kom sla ik mijn slag.

Tot zover even, het is tijd voor
IMG_20170728_214950.jpg
 
Tot mijn grote verbazing begon de PostNL app op mijn telefoon te roepen dat er twee pakketten onderweg zijn die morgen bezorgt gaan worden. Wat dan, denkt mijn brein?
2 pakketten van elk iets meer dan 25kg per stuk. Eh... Wildkamp zou toch maandag pas leveren?
Nouja, het kan in de kast, ligt het niet in de weg... Zolang ik nog geen licht heb wil ik de bak nog niet vullen zodat ik nog makkelijk wat heen en weer kan schuiven als er nog iets aan de kast moet gebeuren, maar prima... bezorg maar ;)
Bestellin van Conrad staat ook al te wachten, die zal denk ik wel volgende week komen. Alleen de LED's nog bestellen, dan kan het geheel ingericht worden.
Ja, en hout... en planten... Maar dat komt allemaal, richting het eind van de maand. Op dit moment ben ik blij als ik in oktober de eerste vissen kan loslaten, alles wat eerder is, is meegenomen.
Ik heb geen haast, maar ook geen geduld ;)
 
En toen stond er 120cm glas op de kast! De bak moest een extreem steile trap af, gelukkig wilde de verkoper helpen met versjouwen want het begon mij al te duizelen.
De communicatie over de bak was helaas niet heel goed, hij zei dat de kappen er allemaal nog waren. Dit klopt wel, maar de lichtbak zelf is weg en daar steunen de kappen dus op!
Ik moet dus toch nog even aan het werk om een deksel op de bak te krijgen, iets dat ik niet ingecalculeerd had.
Nu dus aan het zoeken naar de makkelijkste manier om er een kap op te krijgen, het liefst zonder epoxy te gebruiken maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken.
Ik heb nog flink wat restanten multiplex, waarvan 1 lange lat, 240x19cm. Die is net niet groot genoeg om een kap in twee delen te maken, maar eventueel met een extra latje of een aluminium profiel kan ik daar wel twee lange latten inleggen. Ik ga er even over nadenken. Ik heb nog voldoende te doen, ik moet nog kitresten verwijderen want het interne filter zat al los maar de kit zit er nog wel. (iemand een intern Juwel filter overnemen? Ik houdt alleen de verwarming ;) )

Foto's!
IMG_20170729_121452.jpg


IMG_20170729_121458.jpg
IMG_20170729_121504.jpg


Hier dus de restanten van het deksel, die niet blijven liggen zonder de lichtbak, slap, nutteloos plastic.

Al met al een goede koop, denk ik. De kit ziet er prima uit, moet hem nog rustig aan vullen maar hij was zeer overtuigd dat de bak dicht is en heb de garantie dat hij hem komt ophalen en geld terug geeft als het niet zo is.
 
Even een snelle update vanaf mijn telefoon, om de een of andere reden werkt het forum niet via de wifi verbinding...

Ik heb vanmiddag twee gaten in de kast gemaakt om de kabels en leidingen kwijt te kunnen, en een aantal verstevigingen onder het bovenblad gemaakt. Ik was er niet helemaal gerust op.

Daarna het moment van de waarheid: vullen! Nadat ik alle kit heb weggekrabt en gepoetst heb besloot ik het te wagen.
Alles ging goed tot hij bijna vol was, ik hoorde een tik toen ik naar de kraan liep om hem dicht te doen bij helemaal vol. Ik schrok me helemaal wild, snelle inspectie leerde mij dat de stabilisator eruit geknalt was.
Snel de boel weer leeg laten lopen, morgen maar even kijken waarom hij los liet.
Als ik weer niet via de thuisverbinding online kom duurt het even voor de volgende update.
 
Is je kast wel volledig recht en ondersteund hij het aquarium volledig?
mee eens trouwens is geen goed idee om underlayment te gebruiken als onder plaat waar de bak op komt te staan
vaak niet goed vlak en vocht gevoelig en daardoor weer kans om kromming
wat je kan betreft je kap probleem al een aan zo iets gedacht
aluprofil3-1000_b.png

platen van de juwel/trofis passen er mooi op en je hebt gelijk een mooie basis voor je led verlichting (vraag maar en benvo :D)
 
De plaat is volledig vlak geschuurd en waterdicht afgelakt. De kast ondersteund alles prima en is 100% waterpas.
Tijdens hef vullen de waterpas op de bak gehouden en geen verandering in niveau gezien.
Probleem was dat de strip niet vast gekit zat, en ipv aan de onderkant, aan de bovenkant zat. Inmiddels met secondelijm vastgezet, straks weer een poging om te vullen, moet goed komen.

De kleppen die erbij zitten zijn niet ok meer, missen lipjes die in de middenkap zouden moeten schuiven helaas. Ik zou dus ook nieuwe kleppen moeten kopen.
 
Zo, ik mag er weer in ;)

Even een uitgebreidere update:
Afgelopen nacht heb ik dus de strip nog vastgelijmd met secondelijm, dit wordt bij de nieuwe strips ook geleverd als kleefmiddel dus zou het goed moeten zijn.
Inmiddels staat de bak vol (ok, iets onder de lijn, de tuinslang begon wat te hevelen nadat ik hem loskoppelde, en had geen zin weer 100% af te vullen.

Inmiddels staat het filter ook proef te draaien, ik denk dat ik die niet helemaal goed dicht heb zitten want er komen een paar druppeltjes water langs de kop. Niet veel, maar moet er straks wel even naar kijken.

Tot zover gaat alles helemaal goed! Ik ben een blij man!

Nu rustig aan alles afwerken en met een week of 2 kan ik hopelijk beginnen met echt indraaien beginnen. Mijn verjaardag komt eraan dus dan kan ik de laatste dingen aanschaffen, de vrouw kreeg een beetje een groen gezicht toen ik alles voorrekende, gelukkig was ze weer OK toen ik zei dat het niet in 1 keer hoefde ;)

Ter geruststelling van de vragers: Het waterniveau heeft een afwijking van iets meer dan 1mm, dat is dus stukken minder dan mijn 80cm heeft. De kast is waterpas, de vloer echter niet helemaal. Ik heb geen enkele doorhangende delen in de kast gedetecteerd, ik heb gister nog extra schuine verstevigingen aangebracht voordat ik de bak voor het eerst gevuld heb.
Inmiddels staat de boel ongeveer een uur vol met water en er gebeurd nog helemaal niets. Ben er dus wel gerust op dat het heel blijft.

Voor de vorm even een fototje:
IMG_20170730_130634.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat word hij, daarnaast is het een Juwel bak, inclusief Juwel frame. Mag dus niet eens op een tempex plaat.

De bak staat inmiddels een uur of 5 in het water, de pomp is er weer even af omdat er ergens water vandaan kwam, even kijken wat ik daar mis gedaan heb. De pomp loopt in ieder geval en is echt muis stil! Stukken stiller dan de Juwel interne pomp in mijn 80cm, die gaat dus echt wel verwijderd worden ergens het komende jaar.
Ik moet alleen de heater uit de 120cm nog testen, als die ok is ga ik geen andere aanschaffen.

Komende week beginnen met de lichtkap afmaken zodat ik de LEDs kan bestellen, en op jacht naar grote stukken hout.
 
weet je zeker dat het een juwel bak is klepen wel maar bak
ik mis wat namelijk
SAM_1096.JPG
zoek de verschillen
IMG_20170729_121458.jpg

enne

SAM_1097.JPG
 
Op de voorkant van de bak zit ook een Juwel logotje, en er zit een intern Juwel filter en heater bij. Dan denk ik wel dat het Juwel is :)
Het is wel een wat oudere bak al, maar heeft bij de vorige eigenaar jarenlang zonder tempex of andere plaat er onder op een kastje gestaan.
 
dan ben ik bang dat een hele oude bak is vrees ik heb hier een 11 jaar oude juwel staan en die lijkt niet op de jouwe
de foto´s zijn van een maand oude rio 240 en deze is ten opzichte van de oude niet veel veranderd op licht na dan:D:D
geeft voor de rest natuurlijk niet alleen wel even de kit naden in de peiling houden
trouwens valt me nog iets op de bak lijkt wel gedeeltelijk met helder kit verlijmd ipv van zwart
kan ook de foto zijn hoor
 
Waarom ben je daar bang voor? Is dat altijd iets slechts dan? De bak is dicht, heeft een paar krassen die niet opvallen, en voor €50 mag ik niet teveel klagen.
Voor nu staat hij vol water, ik weet nog niet of ik hem direct al de hele nacht vol laat staan, het liefst wel want in de korte tijd dat hij leeg heeft gestaan is er een beste rooklucht ingetrokken. Met het water erin trekt dat er makkelijker uit. Ik heb gisteren de binnenkant al goed uitgeschrobt met glasreiniger, maar je blijft het nog ruiken.
Hopelijk helpt het om hem goed te spoelen.

De bodembedekker staat ook al klaar, 2x 25kg filterzand, die moet ik nog wel spoelen maar totdat ik de achterzijde dicht heb wil ik het nog niet vullen.
 
niets om bang voor te zijn hoor wel even de kit naden goed inspecteren op droogte scheurtjes
zou zonde zijn als je de bak net mooi hebt en pats :regen:
succes
 
Het eerste dat ik gedaan heb toen ik de bak ging ophalen is alle kit randen navoelen en nakijken. De kit voelt overal flexibel en er zit nergens een scheurtje.
Thanks voor de tips, daar niet van hoor, hoe meer tips hoe beter, maar in dit geval ben ik erg zorgvuldig geweest. Een 60 of 80cm die knalt is al een aardige plas, laat staan dat deze 240cm eruit knalt.
Daarom vul ik hem ook nu al met water voor er ook maar een plantje instaat. het hout staat er alleen in omdat het een tijdje droog heeft gestaan en ik zeker wil weten dat het niet rot is en alle troep eraf is.
 
De bak is ook de nacht goed doorgekomen, dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat hij geen lekker heeft. De kast geeft ook geen krimp, alles lijkt dus prima te gaan.
Vanmiddag even langs de Action voor schoolbordverf, de achterkant en linkerzijkant maak ik helemaal dicht dus vanavond gaat het water er weer uit en kan ik de boel gaan schilderen.
Volgende punt is het bestellen van de LEDs, de twijfelaar in mij is weer terug op het begin punt, Bridgelux EB series strips. Gewoon het makkelijkste te verwerken, hoef er geen gekke dingen mee te doen.
Voeding en drivers komen vandaag aan.

Bodembedekking staat al klaar, maar ik leg het er pas in zodra ik de bak op zijn uiteindelijke plaats heb staan en het licht erin kan.
Ook ben ik nog op zoek naar mooie stukken hout, heb een adres waar ik het voor leuke prijzen vandaan kan halen. Ze hebben daar mooie, grillige stukken die precies in mijn straatje passen.
Als ik tegen eind augustus de bak kan starten ben ik blij.
 
Even aan het kijken wat voor een filter ik nog naast de 701 ga zitten.
De bak is 240 liter, de pomp tot 200 liter, wat kan ik daar naast zetten? Een gelijke zou mooi zijn, maar is dat geen overkill? Er moet niet teveel stroming in de bak komen (moet nog een uitstroommond regelen..) dus 2x een max 200 liter pomp is misschien teveel van het goede.
Ik ben op marktplaats aan het schuimen of ik iets tegen kom, tot zover niet al teveel helaas.
 
kan me haast niet voorstellen dat je teveel stroming krijgt met 2x jbl e701. zelfs niet voor traag water vissen.

je kan ze desnoods allebei iets knijpen maar denk haast niet dat dat nodig zal zijn.
 
Moet ik er natuurlijk wel een kunnen vinden, of iets van dezelfde orde van grote.
 
Zo, de LED strips zijn besteld, samen met alle andere dingen die ik er nog bij nodig heb. Moet uit de US komen, hopen dat ik niet teveel kosten eroverheen krijg, dat is altijd een risico met bestellen uit de nieuwe wereld.
Daarnaast een informatie aanvraag voor een bende hout gedaan, even afwachten hoelang dat gaat duren.
Net nog even bij de action geweest voor schoolbordverf, dus daar kan ik ook mee aan de slag.

Hopelijk met een week of 2 alles in huis om de boel aan te kunnen sluiten, dan moeten er alleen nog even plantjes komen, en een tweede filter. Dat hoeft nog niet helemaal direct maar wel zo snel mogelijk natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan