Wat is er nieuw

12MM glas snijden

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Ik heb een aquarium van 12mm glas welke een breuk heeft op de bodem, dit aquarium is al enkele jaren oud.

Nu wil ik het aquarium demonteren en gaan versnijden om er een kleiner aquarium van te maken.

Iemand ervaring met het snijden van 12mm glas.

Ik zelf zat te denken om het glas te snijden of met de hand met olie gevulde glas snijder of machinaal met een Makita CC300D.
Het grootste probleem lijkt mij het breken van het glas!

Mijn vraag wie heeft hier ervaring mee en waar nog op te letten.

Dat lukt je niet. Zoals hun het doen.

Doen hun met grote platen EN nieuw glas. en een snijtafel.

Tillen ze de ruit op, en laten hem zachtjes op de snijder vallen.

Bedankt voor de info.

Ik weet dat je voor 12mm glas een glas snijder nodig hebt die tot 12mm gaan. Maar heeft iemand ook ervaring met een Makita CC300D of een soort gelijke apparaat.

shopping
Wat en noviteit.

iemand ervaring

kun je niet makkelijker wen plaat over je bodem lijmen?
van hoe groot naar hoe klein wil je.

juiste kleinere bakken zijn niet zo duur. dus als je snijders ed moet gaan kopen verlies je.

12 mm glas snijden wil wel als je op de volgende dingen let:

Geen beschadigingen in de buurt van de breekplek
Een ondergrond waar de volledige plaat vlak op ligt.
Je een balkje (panlat) hebt die lang genoeg is om onder de hele scheur te leggen
En dan een keer felle druk uitoefenen.

Op YouTube is genoeg te vinden zodat je een idee krijgt.

kun je niet makkelijker wen plaat over je bodem lijmen?
van hoe groot naar hoe klein wil je.

juiste kleinere bakken zijn niet zo duur. dus als je snijders ed moet gaan kopen verlies je.

Glassnijders zijn niet duur, hoor. met 5 rolletjes.

Kan je bij slijtage nieuw rolletje voor zetten.

12 mm glas snijden wil wel als je op de volgende dingen let:

Geen beschadigingen in de buurt van de breekplek
Een ondergrond waar de volledige plaat vlak op ligt.
Je een balkje (panlat) hebt die lang genoeg is om onder de hele scheur te leggen
En dan een keer felle druk uitoefenen.

Op YouTube is genoeg te vinden zodat je een idee krijgt.

Dat werkt met grote platen, moet je een strook af halen, is lastig.

Een strook afhalen is wat lastiger. Je kunt het wel doen maar dan moet je de scheur eerst beginnen door hard onder het glas te tikken en daarna met de tang afbreken maar dat moet je effe googlelen.

Ja, dat doe je als amateur.

Niet dus, dan bij de glashandel laten doen, op eigenrisico.

Gaat niet lukken,een strook eraf snijden en als het lukt is de zijkant van het glas niet recht of haaks en zal het glas geslepen moeten worden.Ik denk zowiezo dat een glashandel daar niet eens aan begint,geen eer aan te behalen.

Dat werkt met grote platen, moet je een strook af halen, is lastig.

idd , dan werkt dat niet . 12mm stroken breken , zit je toch al snel aan 7 a 9 cm eer het wil lukken .
en zeker niet op de manier die aquanick aanhaalt , dat zijn geen mooie breuklijnen , ook niet met grote glasplaten , altijd wat schuin , dat wil je niet bij aquariums plakken .
Ik stop zelf bij 10mm glas , dat lukt nog .

4mm stroken , 1.5cm breed lukt
6mm 2a 3 cm
8mm 4 a 5cm .
hier speelt trouwens ook de lengte van de glasplaat nog mee , bij 1.5meter gebeurt het wel eens dat de breuk niet de overkant haalt .
ik heb ooit eens een filmpje geplaatst , zal eens opzoeken .

Glas snijden met mijn methode werkt zeker. Als je echt een smal stuk wil verwijderen is het de enige methode. Als je het niet durft zou ik naar een glassnijder gaan en zeggen dat het niet erg is mocht er iets mis gaan.

Heb ook jaren glas gesneden, weet hoe het werkt.
Voor ramen en deuren.
Hadden ze eigen voorraad staan.
Met brede glastang. kon je stroken breken.

Bertus,maar in ramen en deuren zit geen 12 mm.glas,dat is een ander verhaal.

Heb lang geleden 12 mm.glas willen laten snijden en maten doorgegeven,tot de glashandel vroeg wat ik met het glas wilde,,toen ik aangaf dat het voor een aquarium was werd aangeraden om de gesneden zijde te slijpen,en dat was erg duur en heeft niet plaatsgevonden.

En met een glassnijder van de Gamma is het te doen tot 6 mm.En dan houdt het op,ik meen dat de glashandel glassnijders gebruikt welke naar ik meen ( maar verbeter mij) een reservoir hebben waarin peterolium
in zit waardoor het snijvlak ( de roller) tijdens het snijden gesmeerd wordt,een dergelijke glassnijder is volgens mij ook te koop voor 50 euro of duurder.

Een ervaren glasbewerker kan de glassnijder perfect verticaal houden,is wel zo belangrijk.

Heb een snijder met diamantje.

12 mm heb i inderdaad niet gesneden. is ook niet te tillen.
Ging ook niet verder dan 8 mm.

Een goede oliesnijder kost 30 euro maar als je echt een klein stuk moet afsnijden en je hebt geen ervaring zou ik naar een glassnijder gaan.

Iemand ervaring hiermee:
Deze worden ook o.a. gebruik voor tegels maar zouden ook geschikt voor glas tot 15mm dik!
$_84.JPG

Ja, kan. Wel HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEl langzaam
En goede geleiders.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan