130Lx80DX55 wh filteren


ray79

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2010
Berichten
207
Leeftijd
44
Locatie
hengelo
Ik ga dus een bak laten maken met de maten 130l x80D x 55waterhoogte =ong 550L ik heb nou 2 filters draaien een jbl e1502 1600L/U en een eheim pro 4 1250L/U op mijn juwel 450 nou is mijn vraag is dit voldoende voor mijn nieuwe bak van ong 550L? Of zou ik de eheim moeten vervangen voor de 1900 jbl
Er komen wat grotere cicliden 4x in en wat grotere l nummers 4x

mvg ray
 
Ik dacht dat het ook wel genoeg was . Maar i een andere topic was het een beetje verdeeld vandaar mijn vraag in een eigen topic .
 
Ik ga dus een bak laten maken met de maten 130l x80D x 55waterhoogte =ong 550L ik heb nou 2 filters draaien een jbl e1502 1600L/U en een eheim pro 4 1250L/U op mijn juwel 450 nou is mijn vraag is dit voldoende voor mijn nieuwe bak van ong 550L? Of zou ik de eheim moeten vervangen voor de 1900 jbl
Er komen wat grotere cicliden 4x in en wat grotere l nummers 4x

mvg ray
Een JBL geeft bruto 1400 l/h waar je netto zo'n 750 l/h van overhoudt. Van de Eheim zal je ongeveer 600 l/h overhebben. Maakt dat je als filtercapaciteit 1350 liter per uur hebt. Dat lijkt me voor een bak van 550 liter wat krapjes. maar uiteraard hangt e.e.a. ook weer af van bewoners en beplanting/decoraties, CO2 toevoegingen met eventuele inline Atomizers en/of Reaktors.
 
Er komt weinig tot geen planten wel wat hout verder vrij leeg geen co2 wordt een zuid amerika bak
 
Denk niet dat je huidige setup problemen gaat verzoorzaken.

Maar wat is groot? voor mij is een grote cichlide zo'n 30-40cm :))
 
Ben er nog niet helemaal over uit wat, wat ik zeker weet is za. Maar ligt er aan wat ik ga kiezen ik heb bv liever 1 vis van 40cm (als dat zou passen)dan 50 teteraas om je een idee te geven dit is een voorbeeld dus niet gelijk een vis van 40cm past niet . Dat weet ik ook wel maar ,voordat er mensen zijn van ........
 
Maar het kan ook zijn dat de bak 140/150 gaat worden maar ik zit een beetje met de plek waar ik hem wil neerzetten maar de kans is groot dat het 130 blijft
 
Ik zou nou ook te kijken naar een fluval fx 4 .
-Hoe is dezE kwa geluid ?
-Zijn het makkelijke filters in onderhoud?
-En wordt hij compleet geleverd met slangen, steentjes en filterwatten?
-En kwa prijs kan ik ze vinden met bijna 100 euro verschil zitter er in de fx 4 weer verschillende soorten in?
-kan ik deze vergelijken met de jbl en eheim maar alleen voor meer formule/wateri nhoud
 
Ik zou nou ook te kijken naar een fluval fx 4 .
-Hoe is dezE kwa geluid ?
-Zijn het makkelijke filters in onderhoud?
-En wordt hij compleet geleverd met slangen, steentjes en filterwatten?
-En kwa prijs kan ik ze vinden met bijna 100 euro verschil zitter er in de fx 4 weer verschillende soorten in?
-kan ik deze vergelijken met de jbl en eheim maar alleen voor meer formule/wateri nhoud
Ik heb recent een FX4 gekocht. Heb 'm nog niet draaien maar vind het wel alvast leuk om jouw vragen te beantwoorden. ;p

- Qua geluid schijnen ze (ik baseer me op reviews) gemiddeld tot stil te zijn. Hoor je eigenlijk geen klachten over.
- Het onderhoud is niet moeilijker dan bij een JBL of Eheim. Door wat technische snufjes die het ding heeft, is dat misschien zelfs wel makkelijker.
- De standaardbenodigdheden zoals slangen en koppelingen etc. zitten erbij. Qua filtermateriaal: er is een buitenste laag van filterschuim inbegrepen. De twee centrale mandjes (totale inhoud 4,4 liter of zo) zijn leeg. Daar moet/mag je dus zelf iets voor verzinnen. :)
- Voor zover mij bekend zijn er geen verschillende varianten van de FX4. De prijzen kunnen inderdaad behoorlijk verschillen tussen aanbieders. Als je tweedehands okee vindt, zijn ze af en toe te vinden voor een euro of 100.
- Voor vergelijkingen met andere filters en merken kun je de getalletjes (inhoud, debiet, stroomverbruik) eens naast elkaar zetten en kijken welke eigenschappen jij het belangrijkst vindt. Zoals @benvo al zei, is het goed om daarbij in het achterhoofd te houden dat de getallen die fabrikanten noemen, in het echt wat lager uitvallen. Als men bijvoorbeeld zegt: "goed voor aquaria van 1000 L", dan kun je dat gerust door de helft delen.

Als ik lees welke bakmaten jij voor ogen hebt, denk ik dat enkel een FX4 een beetje spannend wordt. Ik zou een extra bron (hoeft niet net zo groot te zijn) van filtratie en stroming overwegen. Beter dat, dan ongeveer genoeg hebben, of met één groot filter --zoals de FX6-- op een enkel paard te wedden. :)

Edit: oh je had dus al filters, ik las te snel. Ik zou iets meer capaciteit overwegen, maar of je dan een FX4 nodig hebt, mwah.
 

Correctie: in de centrale mandjes wordt ook filterspul meegeleverd. :) Deels filterspons, deels fluval biomax.
 
Ok maar is een flufal fx 4 nou een stukkie groter dan de eheim 4 pro 600 of de 1502 jbl
Wou dan evt de fx4 samen met 1 van die 2 laten draaien .maar is dan de capaciteit genoeg voor deze bak.
 
Maar is het nodig die FX4? menig persoon hier denkt van niet :))

Uiteraard is de beslissing volledig aan jezelf(!)

In praktijk is die groter, maar ik vraag me af of die ook meer media bevat dan je huidige filters.
Heeft ook meer L/U, maar ook daar zie ik het nut niet van in.
 
Dat is hen het juist ik ga het eerst met mijn oude 2 proberen . Denk ik dat het tocht te weinig filtert wil ik er 1 vervangen omdat de meeste zeggen dat het wel krap is kwa l/U dat ik filter met de eheim en jbl
 
Dan vraag ik mij wel af wie "de meeste" is? :))
Die L/U zeggen ook niet zoveel... de hoeveelheid media die je kwijt kan is ook van belang.

En zelfs dat valt soms te betwijfelen:
Ik heb 5 grote(re) cichliden (13-20cm) op 400L met als filtering: 1 filtermat van 50x50x5cm en ik gok zo'n 600-700L/U doorstroming...

En niet te vergeten: je bodem is natuurlijk ook een (zeer) groot biologisch filter! :deal:
 
Laatst bewerkt:
Het ene filter zal verhoudingsgewijs wat meer water pompen t.o.v. de filterinhoud dan het andere. :) Heeft allemaal voor- en nadelen, kan je een complexe discussie van maken.

Ik probeerde net een vergelijking te maken tussen de drie genoemde filters, op basis van de getalletjes zoals de fabrikanten die doorgeven. Valt nog niet mee; het is bijvoorbeeld niet altijd even duidelijk hoe het volume precies berekend is.

Misschien een leuk projectje om eens een lijst te beginnen van potfilters en hun exacte bruikbare inhoud vs de pompcapaciteit. Of zou dat al bestaan...
 
Ok dus de pomp capaciteit is niet van heel groot belang . Ik heb in beide grove en fijne matten en 2 bakjes met die pijpjes en balletjes. Maar de grote van filters dus wel. Ik wil ook graag (ik denk zwart) zand er in gaan doen . Maar als ik deze 2 pompen ga gebruiken waar moet ik dan opletten dat ik toch 1 van de 2 moet vervangen voor een zware pomp?

Wat ik dus vanplan ben is de nieuwe bak oo zijn plek te zetten en 1 van de 2 pompen eerst een tijdje meet te laten draaien (dus dat elke bak 1 tijdelijk 1pomp heeft ) aquariumwater van de oude bak er bij, en dan beetje voor beetje mijn bestand die ik nou heb overzetten en dan uiteindelijk de 2de pomp erbij doen en de oude bak opruimen.
Is dit een goeie manier om dat te doen? Normaal zou ik alles in 1 x overzetten maar ik wil er nieuw zand in doen en wil dan meer tijd er voor nemen.
Dus tijdelijk krijgen de 2 bakken 1 pomp(is dit ook verstandig)?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou denk ik gewoon de nieuwe bak inrichten, en als dat klaar is, beide pompen en het hele bestand over doen in de nieuwe bak. Verhuis je ook je inrichting mee (behalve de bodem dan) dan is dat een plus voor de bacteriën. Wat je meeverhuist niet gaan lopen poetsen. ;) En in het begin uit voorzorg ietsje minder voeren zou ik zeggen. Kan het rustig stabiliseren.

Maar als ik deze 2 pompen ga gebruiken waar moet ik dan opletten dat ik toch 1 van de 2 moet vervangen voor een zware pomp?
Wat je gaat krijgen met een nieuw filter, is dat niet alle filtermaterialen 1-op-1 over te zetten zijn vanuit een van de oude filters. Voorgesneden sponzen zullen bijv minder goed passen. En als je dan toch zou besluiten een groter filter te kopen: doe dat of ruim (bijv een maand) vóór of ruim ná de verhuizing naar de nieuwe bak. Niet aan te veel dingen tegelijk sleutelen is het idee. :)

Edit: of nouja, de nieuwe pomp er als 3e bij hangen kan ook. Dan even kijken hoe je de stroming verdeelt. Is het te veel dan evt met een kraantje of zo de stroming van de pomp die vervangen wordt, beperken. Zonder die pomp op te blazen...
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel ook meer als ik bv de oude jbl samen met de nieuwe fx4 ga draaien heb ik dan veel meer filtering dan met de jbl en eheim
 
Ik bedoel ook meer als ik bv de oude jbl samen met de nieuwe fx4 ga draaien heb ik dan veel meer filtering dan met de jbl en eheim
De FX4 heeft (afhankelijk van hoe je de cijfers interpreteert) 50-100% meer filtermedium dan de Eheim, en twee keer zoveel debiet.
 
Nou ben ik mischien even aan het door draven maar in theorie zou ik dus een fx4 met een jbl 901 en dan Heb ik nog voloende filtratie of is dat dan weer te weinig? Is voor mij een beetje lastig verhaal wanneer je genoeg filtratie hebt :cool:
 
Het is geen exacte wetenschap hoor, haha. ^^ Voor een laag bezette bak van 550 L is wat jij noemt sowieso wel goed. Middelhoog: waarschijnlijk ook. (Wat is dan middelhoog...) Maar over filtercapaciteit zou ik zeggen: beter mee verlegen dan om verlegen. Als het mijn bak was, zou ik liever de grotere JBL houden of de Eheim.

Waar haal je die JBL 901 trouwens weer vandaan? :p Je kan straks nog je eigen vissenzaak beginnen.
 
Die 901 heb ik nog van een tijd geleden toen ik nog een kleinere bak had.haha

Maar ik bedoel ik ga wel smeerlappen krijgen zeker de lnummers. van daar dat ik wat overcapaciteit wil dus wat is wijsheid dus de fx4 met de jbl 1502 of de eheim 4 pro 600 of kan ik mijn jbl en de eheim houden en is dit ruim voldoende.
 
Haha duidelijk. :D Nouja goed: bij onzekerheid zou ik dan gaan voor iets meer capaciteit. Waarom zou je dan de JBL E901 niet gewoon erbij plaatsen? Dan zit je echt wel goed!

Vind je 3 potfilters te veel, en heb je geld over, dan kun je ook nog voor die FX4 gaan in combinatie met de Eheim of grotere JBL. (y)
 
Ok bedankt voor je advies ik weet genoeg denk ik
 
Heb er toch voor gekozen om een fx4 te kopen. Om dan samen met de eheim te gaan filteren. Nou nog ong 4 weken wachten en na denken of ik zwart of bruin zand wil
20210310_062950.jpg
 
Haha, ik vermoedde al dat je naar de FX4 neigde. ^^ Mooi ding, daar zul je veel plezier van hebben.

En veel stroming! Ik had voor mijn eigen bak bedacht dat ik gewoon de stromingspomp kon verwijderen (Sicce Voyager Nano 2000 L/h) en daarvoor in de plaats de FX4 kon doen (netto +- 1700 L/h). Maar de FX4 blaast een stuk harder. Dus of die stromingspomp klopt niet qua power, of de FX4 valt gunstiger uit. Het is wel een dingetje als je planten hebt. xD
 
Ja zat al wel een beetje te twijfelen haha. Planten komen er bijna niet in wil een ZA bak
 
Is het een goed idee om de fx 4 kwa filter zo te laten en de tweede filter de eheim vol te gooien met die witte pijpjes en verder niks?
 
Is het een goed idee om de fx 4 kwa filter zo te laten en de tweede filter de eheim vol te gooien met die witte pijpjes en verder niks?
Onderin de FX4 zit een koolspons, die zou ik niet gebruiken. Ook de Biomax (de keramische ringen) kun je eruit flikkeren. In plaats van die dingen kun je beter normale spons doen. Ik heb zelf de opbouw zo: witte spons aan de buitenkant (gewoon wat er al in zat), de zwarte noppenspons bovenin en verder heb ik hem gevuld met een soort K1.

Bij je andere filter zou ik ook voor een grote capaciteit gaan. Dus de pijpjes/ringen eruit. Die hebben weinig oppervlak. Alleen als je ruimte OVER hebt, in een groot bioloog of zo, en je hebt zulk spul toevallig liggen, tsja... Die luxe van ruimte heb je in een potfilter niet. ^^
 
Ok dus als ik het goed begrijp zijn de sponzen belangrijker dan de pijpjes/ringen .

Dus bij de fx de zwarte sponzen vervangen en de eheim vol met sponzen en de pijpjes eruit halen.

Als de bak er is dan laat ik eerst de oude eheim mee draaien en veel aquarium water erbij en ik denk dat ik toch voor bruine zand ga dus kan ik die ook veel meenemen . Zou ik dan zo alles in 1 dag kunnen overzetten of dan alsnog laten indraaien . Ik zou de eerste bak even kunnen laten staan maar dan staat ie in de weg . Dus als het in 1 dag zou kunnen dan zou ik dat graag willen .dus de fx is nieuw en de eheim de 2 jaar ingedraaide filter
 
De zwarte spons met de noppen is wel goed om te houden. :) De platte onderin het filter kan weg. Of je houdt hem achter de hand, voor als je een keertje medicatie uit je bak wilt filteren of zo.

Je kan alles in één keer verhuizen, maar aangezien je dan al een nieuwe bodem en inrichting hebt (een reset van de bacteriën daar), zou ik niet tegelijk ook nog eens een van de oude filters weglaten. Dan zou ik als ik jou was de FX4 nu alvast indraaien, of pas een aantal weken na de verhuizing. Als je daarbij wat filtermedium mee kan nemen uit het filter dat weggaat, is dat meegenomen.
 
Wil dus wel zo veel mogelijk zand meenemen en de eheim volledig ingedraaid aansluiten plus de fx4 (deze is nieuw)en zoveel mogelijk water van de oude bak meenemen plus wat hout uit de oude bak. Denk dat ik zn 300 a 350 l water mee kan nemen.
Zou het dan wel goed.kunnen gaan? Of eerst zo een week laten draaien en dan beetje bij beetje vis toevoegen?
Zit alleen dan met de lamp die zit dan nog op de oude bak? Maar daar kan wel wat op gevonden worden.
 
Water meenemen uit de oude bak wordt vaak gedaan, maar het is voor wat betreft het "draaien" niet van toegevoegde waarde. :) In het water zitten nauwelijks bruikbare bacteriën.

Het blijft het beste om niet te veel in één keer te veranderen. Wil je toch graag de FX4 gelijk gebruiken, dat kan... Dan zou ik compenseren voor de beperkte hoeveelheid bacteriën door een tijdje minder te voeren.

Voorbeeld:
Dag 1 na de verhuizing: niks
Dag 2: 50% van de normale hoeveelheid
Dag 3: niks
Dag 4: 50%
Dag 5: 50%
Dag 6: 75%
Dag 7: 50%
Dag 8: 75%
Dag 9: 100%

Zoiets. ;-) Je doet dan qua getalletjes maar wat. Het is ook geen exacte wetenschap. Maar je bouwt zo wel enige marge in om ellende mee voor te zijn.

De verlichting is alleen van belang voor de plantjes. Dus dan even kijken wat daar handig is. :)
 

Terug
Bovenaan