Wat is er nieuw

140x40x40 Tanganyika van Deltrich

• Onderwerp starter Onderwerp starter deltrich
  • Startdatum Startdatum
D

deltrich

Guest
Bij deze mijn 140x40x40 Tanganyika bak. Op maat en wensen laten maken bij Verloop in Nieuw-Vennep. Oorspronkelijk was het idee een steigerhouten tv meubel met voorpaneel te maken, maar omdat de bak zo mooi is afgewerkt en eigenlijk perfect bij het interieur past gewoon zo laten staan.

In plaats van de tv meubel komt er nog een houten blad tussen tv en aquarium waar ledstrips onder komen te hangen. Voor nu liggen die even op de deksels.

Inrichting zo neutraal en rustig mogelijk, er zullen alleen nog (escargot) schelpen worden geplaatst aan de rechter kant van het aquarium. Na het indraaien komt er een Calvus en een groepje multies in!
20190813_181638.jpg
20190813_181713.jpg

Mooi!!

Eindelijk weer eens een tanganyika bak erbij op dit forum :thumbs: 😀

:thumbs::thumbs::thumbs:

zeker blijven posten, want tang bakken zijn er veel te weinig op t forum!

ik vind alleen de waterlijn niet zo mooi.... kan die niet nog wat hoger?

kan je nog wat vertellen over gebruikte filtertechniek?

:thumbs::thumbs::thumbs:

zeker blijven posten, want tang bakken zijn er veel te weinig op t forum!

ik vind alleen de waterlijn niet zo mooi.... kan die niet nog wat hoger?

Blij dat je het zegt, vond het zelf eigenlijk ook. Er kan inderdaad nog wel een klein laagje bij

Of een strookje electratape. Heb ik bij de bak van Henk ook gedaan. Ben je trouwens niet bang dat de verdamping en het vocht slecht zijn voor je tv? Als die er zo boven hangt. Wel gaaf, multi's komen hier ooit ook nog eens

Ziet er kikke uit, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken!

Of een strookje electratape. Heb ik bij de bak van Henk ook gedaan. Ben je trouwens niet bang dat de verdamping en het vocht slecht zijn voor je tv? Als die er zo boven hangt. Wel gaaf, multi's komen hier ooit ook nog eens

Er komt nog een houten blad tussen de tv en het aquarium. Er liggen twee glazen platen op die als kap functioneren. Er komt geen vocht uit. Zal wel even een foto uploaden als ik weer thuis ben.

Bedankt voor de tip van het electratape

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, stenen liggen er mooi in.
Ben je bang dat het water er anders overheen gaat als je het hoger doet? hier staat het ook tot 2,5 cm onder de rand.

Ziet er goed uit, stenen liggen er mooi in.
Ben je bang dat het water er anders overheen gaat als je het hoger doet? hier staat het ook tot 2,5 cm onder de rand.

Bedankt, leuk om dit soort reacties te lezen. Heb uren die stenen liggen verleggen. Ben er zelf ook vrij tevreden mee, ziet er naar mijn menig ook vrij natuurlijk uit. Genoeg schuilplekken tussen de stenen.

Ben waarschijnlijk iets te voorzichtig met de waterlijn. Nu na jullie reacties ga ik er nog wat bij gooien. Kan zeker nog een paar centimeter bij!

Achter de zwarte balken zitten zowel rechts als links filterkamers, zoals hieronder op de foto te zien.

20190815_001629.jpg

Ben je trouwens niet bang dat de verdamping en het vocht slecht zijn voor je tv? Als die er zo boven hangt.

Zo ziet de deksel eruit, misschien een beetje onduidelijk maar dan heb je een idee!

20190815_001154.jpg

Is het dan niet volledig afgesloten tegen gaswisseling?

Is het dan niet volledig afgesloten tegen gaswisseling?

Hij is niet volledig afgesloten, in elke hoek zit onder andere een gat waar ik me bekabeling door naar buiten kan halen. Sowieso zijn er aan de korte zijdes kleine tochtkiertjes. Bak draait nu twee dagen, maar heb nog geen vocht kunnen opmerken buiten de bak of op de tv

Heb je die filters zelf gemaakt? Erg leuk en makkelijk idee, een interne bioloog aan beide kanten. Voor mij gevoel had ik ze echter in spiegelbeeld gemaakt, een kant heeft de uitstroom aan de voorkant en de ander aan de achterkant voor een circulaire stroming.

Wat betreft vocht, dat zal met die afdekplaten wel goed zitten zo!

Heb je die filters zelf gemaakt? Erg leuk en makkelijk idee, een interne bioloog aan beide kanten. Voor mij gevoel had ik ze echter in spiegelbeeld gemaakt, een kant heeft de uitstroom aan de voorkant en de ander aan de achterkant voor een circulaire stroming.

Wat betreft vocht, dat zal met die afdekplaten wel goed zitten zo!

Het was een idee van Verloop zelf. Een van mijn wensen was om zo min mogelijk apparatuur terug te zien in het aquarium zelf, weer terugkomend op zo natuurlijk mogelijk. Verloop gebruikt dit systeem zelf ook voor hun aquaria. Daarnaast moest ik werken met een beperkte ruimte. Een externe bioloog of filter viel hierdoor dus af, ondanks dat dit mij wel werd aangeraden op het forum. Ik kon het simpelweg gewoon niet realiseren.

Ik ben verder op geen enkel vlak een expert. Ik benoem dit mijn eerste "serieuze" bak, als ik het zo mag noemen. Ik laat me dus graag adviseren mochten er opmerkingen zijn!

Om even terug te komen op de interne filters. Dat ze spiegelend zouden zijn had ik zelf eigenlijk ook verwacht, en zo was het volgens mij ook uitgetekend. Noem het misschien bescheidenheid of laksheid van mij kant, maar ik heb hier niets van gezegd ondanks ik het wel meteen zag. De stroming had dus optimaler gekund, maar zover ik het kan monitoren ziet het er prima uit.

Ben benieuwd hoe de filters bevallen!
Heb je er alleen spons in zitten? Wat voor opvoerpompjes gebruik je?

Ben benieuwd hoe de filters bevallen!
Heb je er alleen spons in zitten? Wat voor opvoerpompjes gebruik je?

Er zit nu inderdaad alleen een groffe filterspons aan beide zijdes. Handig om er nog wat bij te zetten?

Als pompjes gebruik ik Oase Optimax500. Dat was ook het maximaal haalbare aangezien beide zijdes 6cm ruimte hebben

Het was een idee van Verloop zelf. Een van mijn wensen was om zo min mogelijk apparatuur terug te zien in het aquarium zelf, weer terugkomend op zo natuurlijk mogelijk. Verloop gebruikt dit systeem zelf ook voor hun aquaria. Daarnaast moest ik werken met een beperkte ruimte. Een externe bioloog of filter viel hierdoor dus af, ondanks dat dit mij wel werd aangeraden op het forum. Ik kon het simpelweg gewoon niet realiseren.

Ik ben verder op geen enkel vlak een expert. Ik benoem dit mijn eerste "serieuze" bak, als ik het zo mag noemen. Ik laat me dus graag adviseren mochten er opmerkingen zijn!

Om even terug te komen op de interne filters. Dat ze spiegelend zouden zijn had ik zelf eigenlijk ook verwacht, en zo was het volgens mij ook uitgetekend. Noem het misschien bescheidenheid of laksheid van mij kant, maar ik heb hier niets van gezegd ondanks ik het wel meteen zag. De stroming had dus optimaler gekund, maar zover ik het kan monitoren ziet het er prima uit.
Duidelijk! Het ziet er in ieder geval erg netjes uit en dat ze niet gespiegeld zijn zal in de praktijk niet super veel uitmaken vermoed ik.

Wel zou ik er wat meer filtermedia in stoppen, bijvoorbeeld siporax (zo veel mogelijk) na de filterspons om wat extra biologische filtrage te krijgen.

Ëén uitstroom buisje zou je naar voren (of naar onder) kunnen richten? dan kruisen de de stromingen elkaar enigszins, en wat Siporax lijkt me een goed plan idd.

Wel zou ik er wat meer filtermedia in stoppen, bijvoorbeeld siporax (zo veel mogelijk) na de filterspons om wat extra biologische filtrage te krijgen.

Ik ga zo spoedig mogelijk wat siporax erbij zetten, bedankt voor de tip!

Ëén uitstroom buisje zou je naar voren (of naar onder) kunnen richten? dan kruisen de de stromingen elkaar enigszins, en wat Siporax lijkt me een goed plan idd.

Zoals de stroming nu in de bak is, gaat het volgens mij prima. Ik zie in ieder geval overal beweging in de bak.

Kun je met de 'rapporteer' knop melden aan het beheer, kunnen ze zo verwijderen voor je

edit; zie dat het beheer me voor was 😀

Schelpen eindelijk aan het aquarium toegevoegt. Rechts in de bak wel flink wat opgestapelt en de rest wat verspreid over een deel van de bak. Alles bij elkaar en op elkaar in een hoek kan mij niet bekoren. Weet nog niet of ik tevreden er mee ben, maar de multies gaan toch wel hun gang. Nu nog een weekje draaien tot de vissen erin gaan!

Daarnaast in beide filters 1L siporax kunnen proppen, meer gaat er echt niet bij door de smalle ruimte.

20190825_115824.jpg
20190825_115837.jpg

Geef de visjes een week of 2 en je inrichting zal er waarschijnlijk totaal anders uitzien. ben wel heel benieuwd!

Gister bij Verduijn geweest en een groepje similis en een koppel alto's meegenomen. Ze hadden helaas geen multies meer zitten dus vandaar maar voor de similis gegaan.

De alto's laten zich voorlopig nog weinig zien die verstoppen zich tussen de rotspartijen. Eentje houdt zich zelfs schuil in een schelp tussen de similis. Beeldmateriaal hiervan volgt dus nog!
20190908_115615.jpg

Dan heb je er binnenkort enkele tientallen of meer😉

Dan heb je er binnenkort enkele tientallen of meer😉

Fascinerend om dit visje zijn gang te zien gaan, geweldig!

Net voor het eerst gevoerd, alles en iedereen is nog erg aan het wennen aan zijn/haar nieuwe omgeving. De similis heb ik gelukkig al wat zien eten, maar de alto's laten zich nog steeds niet zien. Deze blijven zich op de zelfde plek schuilhouden de afgelopen 36 uur zonder al te veel beweging.

Vandaag heb ik wat artemia gevoerd. Dit zorgde ervoor dat de Alto's zich eindelijk lieten zien en ook wat gegeten hebben sinds zaterdag. Het mannetje was nog niet op de foto te krijgen omdat hij zich toch nog enigszins schuw hield, maar het vrouwtje (denk ik) liet zich echt even goed zien!

20190912_163925.jpg
20190912_164402.jpg

Leuke bak met die interne filters en mooi met die zwarte achterwand

Een kleine update nadat ik twee weken geleden de bewoners heb toegevoegd aan het aquariun.

De similis hebben hun plekje wel gevonden, die doen het super goed. Had ook niet anders verwacht.

De koppel calvus is sinds een paar dagen stukken minder schuw en moesten vooral leren wat agressiever te zijn tijdens het voeren, waarbij ik me toch een klein beetje bezorgd maakte om het vrouwtje. Gelukkig manifesteert ze zich nu prima!

Bijsluitend twee mooie kiekjes van de twee Calvussen, let vooral op het kleur verschil tussen man en vrouw!

20190921_211147.jpg
20190921_211516.jpg

Het is alweer even geleden, maar weer even een update van mijn tanganyika bak na 9 maanden draaien.

Alle vissen maken het goed en zijn gezond. Ik ben alleen één Similus verloren een aantal maanden geleden. Doodsoorzaak blijft me een raadsel. Avond voordat ik haar dood aantrof was er geen enkel signalement van zwakte. De Similus zijn inmiddels uitgegroeid tot een volwassen exemplaar. Ik had echter wel meer jongbroed verwacht van wat ik tot dusver heb gezien. Een aantal nestjes gehad maar voor alsnog weinig jongbroed dat zich staande weet te houden. Geen idee of dit door het koppeltje Calvus komt, overdag zie ik in ieder geval geen actie tot het jongbroed, of dat dit een andere reden heeft. Ik heb nu nog twee stuks jongbroed zitten van ongeveer 3 maanden oud!

20200619_022602.jpg

Koppel Calvus maakt het ook erg goed. Ze hebben nauwelijks tot geen contact met elkaar, verblijven graag in hun eigen territorium. Als ik ze vergelijk met de foto's die ik gepost heb in september zijn ze beide flink gegroeid.
20200620_204627_resized.jpg

20200620_204724.jpg

Alle vissen eten goed van levendvoer (artemia, mysis, muggenlarven), diepvriesvoer (kril, artemia) en droogvoer. Voor het jongbroed doe ik er altijd wat extra cyclops of fijn gemalen poedervoer op basis van artemia bij!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan