140x60x65 van Pietkonijn


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Na enkele jaren zout met maar beperkt succes, volledig zin in de herstart naar zoetwater. Een nieuw begin, terug genieten van de hobby!

Alles werd schoongemaakt, leidingwerk vervangen en aangepast.
20220116_211329.jpg

Sump omgebouwd naar een 5-vaks bioloog met bypass. Water komt binnen in het
1ste vak: groffe filterspons & fijne filterschuim.
2de vak: filterwatten
3de vak: K1 kaldness 500ml wervelbedfilter
4de vak: siporax & verwarming
5de vak: opvoerpomp
20220116_211400.jpg

DIY cerges-reactor voor CO2, aangestuurd op pH via de profilux
20220116_211425.jpg

Techniek deze keer van het begin netjes ordenen,alle kabels vastgelegd met velcro...

20220116_211619.jpg


Aquarium draait nu in, hout moet zich nog volzuigen met water. Zodra het hout wat zwaarder is kan ik beginnen planten. Lichten blijven voorlopig dus nog uit.
Wachten en meten...
 

Bijlagen

  • 20220116_211454.jpg
    20220116_211454.jpg
    148.7 KB · Weergaven: 66
Je kan het zinken van de stukken hout zeer wel bespoedigen door deze in een bak met HEET ( niet kokend!!) te leggen, door he thete water wordt de lucht makkelijker verdreven en zinken de stukken hout binnen een dag.
 
Mooie bak en dito stukje techniek 👍.

Gr. Ed
 
Je kan het zinken van de stukken hout zeer wel bespoedigen door deze in een bak met HEET ( niet kokend!!) te leggen, door he thete water wordt de lucht makkelijker verdreven en zinken de stukken hout binnen een dag.
Bedankt, die ga ik onthouden voor volgende keer. Ik heb het houd ondertussen op zijn plaats gekregen m.b.v. wat zand in een zakje.
Ik wou eerst 1 grote groep van "boomwortels" creëren, maar 2 groepen lijkt me beter om meer zichtbrekers te hebben.
20220121_212405.jpg
20220121_212412.jpg
 
Mooi formaat, je hebt vast ook al een idee wua bewoners?
 
Mooi formaat, je hebt vast ook al een idee wua bewoners?
Ik ben nog aan het twijfelen over de hoofdbewoners:
6 pterophyllum scalare red shoulders of trichopodus trichopterus of trichopodus leeri.

Een mooie groep Corydoras sterbai al zeker
Een mooi L nummer

Als scholenvis, grote groep neons indien het de goerami wordt, als het maanvissen worden zullen het wat grotere moeten worden, misschien keizertetra´s
 
Het indraaien verloopt vlot, vandaag dag 10,
NH3=3 mg/l
NO2=2 mg/l
NO3=20 mg/l (in leidingwater onmeetbaar)

Eigenlijk moeilijk te geloven dat er al omzetting is naar nitraat, maar meermaals meten bevestigt dit toch...

Ik wou opstarten volgens de salmiakmethode, maar aangezien ik 1 buis in de overloop niet heb vernieuwd en deze nog wat aanslag had van sponsjes, helaas geen volledige controle over het ammonia-niveau. Enfin, NO2 loopt erg op, dus tijd voor een grote waterwissel >50%.

De bypass van de bioloog laat deze gewoon doordraaien tijdens de wissel:
20220124_093053.jpg
 
Mag ik vragen waarom je een waterwissel zou doen in de opstartfase?
Er zitten geen dieren in, dus de NO2 zal nog geen kwaad doen.
Door nu water te wisselen zul je toch enkel voeding voor de bacteriën weghalen?
 
Mag ik vragen waarom je een waterwissel zou doen in de opstartfase?
Er zitten geen dieren in, dus de NO2 zal nog geen kwaad doen.
Door nu water te wisselen zul je toch enkel voeding voor de bacteriën weghalen?
Ik heb ergens gelezen dat te hoge nitrietwaarden de groei van de andere nitrificerende bacterieën remt. Dit was een artikel van Dr Tim Hovanec.
In een topic van ik denk @janjdk over opstarten met de salmiakmethode wordt ook aangeraden de nitriet niet boven de 1mg/l te laten komen, hoewel dit dacht ik met een ruime foutenmarge is.
 
Ah, ok.
Ik weet eigenlijk niet anders dat wanneer je nitriet begint te meten je het beter even een paar dagen zijn gang kan laten gaan, zodat de betreffende baccies iets te eten hebben.
 
Ah, ok.
Ik weet eigenlijk niet anders dat wanneer je nitriet begint te meten je het beter even een paar dagen zijn gang kan laten gaan, zodat de betreffende baccies iets te eten hebben.
Zeker akoord dat ze nog iets van nitriet nodig hebben, maar aangezien er nog een deel nitriet achterblijft na de ww en er nog ammonia gaat omgezet worden, verwacht ik dat ze alsnog niets tekort gaan komen.
Zo meteen eens meten wat de waarden nu zijn na de ww.
 
De laatste rij is na een waterwissel van 75%, 2 x gemeten. Het gaat wel hard met die nitriet...
DatumTpHRedoxGeleidbaarheidGHKHNH3NO2NO3PO4FeCO2 (berekend)
mVmS
14-1-20227.58.0400
19-1-202240
22-1-20225150
23-1-202232
24-1-202227.27.923250.30.5350
 
Afgelopen week goed bezig geweest met planten en vandaag de eerste vissen toegevoegd: een mooie groep van 20 corydoras arctuatus. Ze zien er echt zo lief uit in zo´n grote bak, hebben het erg druk met rondsnuffelen.
De corydoras zijn tevens de favoriete soort van de vrouw en de kinderen mochten een ornament kiezen wat nog "wat natuurlijk" lijkt. Zo is het hele gezin betrokken bij de bak!
20220206_145530.jpg
20220206_145634.jpg
 
Hier nog een filmpje van deze rakkers

 
Mooi gedaan zo met dat hout en hoe is dat bevestigd?
 
Mooi gedaan zo met dat hout en hoe is dat bevestigd?
Dank je John, het hout blijft eigenlijk gewoon zo staan zonder het ergens te moeten vastmaken.
Bovenaan de stronken zouden nog wat anubias moeten komen zodat het lijkt alsof ze vanuit de stronk groeien.
 

Terug
Bovenaan