150x50x70 van Jan_Was


biljoenblik zei:
Jan_Was zei:
SaskiaP zei:
Ziet er mooi uit. Je bent alleen wel vroeg geweest met vissen erin zetten, of heeft de bak ( minstens) 3 weken ingedraaid?

Dankjewel Saskia en inderdaad ik was wat ongeduldig wat de vissen betreft (net geen 2 weken ingedraaid). Maar omdat de twee watermetingen geen rare uitslagen gaven kon ik het niet laten. doe nu wekelijks een 50% verversing en de vissen die erin zitten vertonen geen vreemd gedrag voor zo ver ik dat kan beoordelen en alles leeft nog. :)

Groet Jan

Niet teveel verversen in het begin. Alleen bij problemen. Ik zou wel zorgen dat he wat nitrivec oid. in huis hebt.
Dat kun je dan toevoegen. Omdat je toch iets te snel bent met uitzetten van de vissen.

Bij teveel verversen kan de bacterienkolonie zich niet goed opbouwen.
Bedankt voor de reactie Marcel, wat het verversen betreft dat ga ik afbouwen ook i.v.m. de naderende vakantie. Blijft een 50% wissel aan te rade of kan minder ook?
Ik had er Java varen in (op hout en steen gebonden) maar dat zijn de enige plantjes die niet zijn aangeslagen.
Heb 2x Nymphaea zenkeri rood links en rechts uit het midden op de voorgrond op de foto komen ze niet uit de verf als je er voor zit een aandacht trekker.
Met de loodgieter heb ik na de vakantie afgesproken :thumbs:

Groet Jan
 
Persoonlijk zou ik geen gourami's samen houden met drukkere vissen zoals platy's en molly's. Gourami's zijn namelijk nog al gesteld op hun rust. Verder ziet de bak er heel goed uit :thumbs:
 
Jan_Was zei:
Bedankt voor de reactie Marcel, wat het verversen betreft dat ga ik afbouwen ook i.v.m. de naderende vakantie. Blijft een 50% wissel aan te rade of kan minder ook?
Ik had er Java varen in (op hout en steen gebonden) maar dat zijn de enige plantjes die niet zijn aangeslagen.
Heb 2x Nymphaea zenkeri rood links en rechts uit het midden op de voorgrond op de foto komen ze niet uit de verf als je er voor zit een aandacht trekker.
Met de loodgieter heb ik na de vakantie afgesproken :thumbs:

Groet Jan

In principe zou 20% elke 2 weken verversen volstaan. Alleen omdat je misschien wat vroeg bent met je vissen, zou ik het goed in de gaten houden. Misschien eerste 3 weken 20% wekelijks. En als je binnenkort met vakantie gaat, dan zeker voor de vakantie wel verversen. Eigenlijk niet handig gepland, net vissen in je bak en dan op vakantie. Zorg dat je nitrivec in huis hebt. Bij nood, wel 50% verversen.

De lotus is zeker een blikvanger. Alleen is het bij de lotus de kunst hem compact te houden.
Dus dan heb je geen echte vulling in de hoogte. Vandaar mijn opmerking.

Java varen moet je echt de tijd geven. Mijne werd helemaal bruin in het begin, gaat na 1-2 maanden over.
Bij het water verversen even door de bladeren waaien met je hand.

Edit: Misschien je lotussen allebei links (of rechts) zetten, schuin voor elkaar. Dan kun je op de vrijgekomen plek een Echinodorus zetten. Breekt de symetrie een beetje.
 
SaskiaP zei:
Want ik heb een reactie geplaatst die niet het reageren waard was? :S

Weet nergens van ;)
 
Biologist zei:
Persoonlijk zou ik geen gourami's samen houden met drukkere vissen zoals platy's en molly's. Gourami's zijn namelijk nog al gesteld op hun rust. Verder ziet de bak er heel goed uit :thumbs:

Bedankt voor de reactie en in plaats van Gourami's een school Bijlzalmen misschien een beter idee :S

Groet Jan
 
Leuke bak hoor staat er goed bij
 
RRJ zei:
Leuke bak hoor staat er goed bij
Dank je Richard heb ook ff bij jou gekeken ziet er keurig uit ook.
Groet Jan
 
Hallo voor die dit leest,
De vakantie is gedaan even een update van mijn bak zoals die nu is.
Misschien dom en tegen de logica in maar 1 week voor wij op vakantie gingen heb ik 30 stuks Carnegiella strigata aangeschaft en voor mijn buurvrouw alles opgeschreven en uitgelegd qua het voeren v/d vissen. We gingen niet heel ver dus als het mis zou gaan was ik met een uur of 4 weer thuis. Enfin bij thuiskomst geen sterfte maar wel uitbreiding van het vis bestand de Xiphophorus maculatus en Poecilia sphenops hebben hun naam eer aangedaan. Voorts had de plantengroei ook niet stilgestaan dus er moest gesnoeid worden met als resultaat zie de foto's.

834171jan_was_0_84_20160722_124022.jpg

978845jan_was_0_84_20160722_123739001.jpg
 
Heel mooi Jan!

Vraag. Welke plant is die groene achtergrond plant, die tot aan de oppervlakte reikt? Die met die bladeren aan lange stelen.
 
Rare combinatie Carnegiella strigata met Xiphophorus maculatus en Poecilia sphenops. De laatste 2 soorten willen hard water ende eerste zacht en zuur.

Ook willen Platy's niet te warm. En wensen de levendbarenden veel plantaardige voeding. Iets wat de Bijlzalmen weer niet wensen.

Maar de bak is best leuk.
 
biljoenblik zei:
Heel mooi Jan!

Vraag. Welke plant is die groene achtergrond plant, die tot aan de oppervlakte reikt? Die met die bladeren aan lange stelen.

Hallo Marcel,

Bedankt voor de reactie en als ik mij niet vergis is het de Nymphoides sp Taiwan. :thumbs:
 
Botia zei:
Rare combinatie Carnegiella strigata met Xiphophorus maculatus en Poecilia sphenops. De laatste 2 soorten willen hard water ende eerste zacht en zuur.

Ook willen Platy's niet te warm. En wensen de levendbarenden veel plantaardige voeding. Iets wat de Bijlzalmen weer niet wensen.

Maar de bak is best leuk.
Bedankt voor de reactie Botia,
Het zal mijn beginners enthousiasme zijn dat ik hier niet op gelet heb net zo als de snelheid van het voortplanten Xiphophorus en Poecilia want de buiken v/d vrouwen zien alweer aardig rond. :(
 
Met Rouwtetra's kun je dat probleem wel oplossen. Maar deze willen ook niet te warm.

En je hebt geluk dat je de kleine vorm van de Poecilia sphenops hebt en deze wil ook niet al te warm.

Persoonlijk zou ik de Carnegiella strigata verwijderen en een sub-tropisch bestand om derest heen bouwen. Andersom kan natuurlijk ook.
 
Hallo Botia,
Mijn vraag is als ik Rouwtetra's aanschaf aan welk aantal moet ik dan denken 20 - 30.
Ik lees het graag van je.

Gr. Jan :stars:
 
Volwassen Rouwtetra's zijn niet de levendigste vissen en "hangen vaak tussen de plantjes). 15 is al een mooi groepje.

Moenkhausia sanctaefilomenae is een vis met ongeveer gelijke wensen en ruimt ook jonge visjes op. 15-20 is een mooie groep. Vooral in een bak met veel planten en iets gedempte verlichting komen ze zeer tot hun recht.
 
Bedankt Botia voor je antwoordt ga naar de aqauriumzaak om een keus te maken.

Gr. Jan
 
En, is er een keuze gemaakt?
 
Mijn vader heeft de Rouwtetra en ik vindt ze naast saai zoals Botia al aangeeft ook niet levendig.
Maar goed, toch zullen er mensen zijn die het een leuke vis vinden :deal:.
 
Ik heb ze al jaren. ;)
 
Ik heb ze ook al een aantal jaar. Het zijn vissen met een mooi formaat. Ze zwemmen graag tussen de bijlzalmen.
Maar ik ben er op het moment ook een beetje op uitgekeken. Ik heb er nog 6. Die mogen van hun pensioen genieten.
 
Heb een keus gemaakt en ben voor de Rouwtetra gegaan 25 stuks.
Mijn eerste indruk inderdaad een rustig visje behalve tijdens voeren, scholen leuk samen en mogen graag even tegen de uitstroom inzwemmen om vervolgens naar de andere kant van de bak te gaan om te doen wat vissen doen.
Kort samengevat vindt ze wel leuk.

Gr. Jan
 
Je beschrijft typisch het gedrag van jonge dieren. Mijn volwassen dieren zwemmen de hele dag af en toe 1cm naar voren of 1cm naar achter en verder komen ze niet. Tenzij het voedertijd is.
 
Botia zei:
Je beschrijft typisch het gedrag van jonge dieren. Mijn volwassen dieren zwemmen de hele dag af en toe 1cm naar voren of 1cm naar achter en verder komen ze niet. Tenzij het voedertijd is.

Bij mij zwemmen ze bij de bijlzalmen. En zitten achter elkaar aan. Soms hangen ze wel eens een tijdje. Maar niet echt lang.
Ik vind ze soms zelfs wat te druk. Vooral verstoren ze de bijlzalmen graag.
 
Ik heb de sluiervorm wellicht dat, dat het is.

p6F4O88YQZXZPh3OVQ1IQ6daJXowOob3.jpeg


Toen ik een jaar of 13 was hadden ik en vriendjes al deze kweekvorm in onze 60cm bakjes. Onze bakken waren te klein voor Maanvissen (en maanvissen waren in onze ogen nogal duur). Dan was deze kweekvorm van de Rouwtetra die we voor anderhalve gulden kochten een mooi alternatief.
 
Voor de paar dagen dat ik de Rouwtetra nu heb ga ik met het verhaal van Marcel mee. Ik vindt ze niet te druk (hoop dat dit zo blijft) en wat de bijlzalmen aangaat ze verdragen elkaar tot nu toe goed.
De kweekvorm die jij laat zien Botia ben ik tot nu toe niet tegengekomen wel apart maar leuk om te zien dat er varianten zijn.

Gr. Jan
 
Er is ook nog een witte kweekvorm, welke geregeld te koop is.

vtbe7839S_hZZDo3jG6Phw0_kNLlmBYh.jpeg
 
We zijn inmiddels een week of wat verder en ik dacht het wordt tijd voor een kleine foto update.
958981jan_was_0_84_img_5193.jpg

865415jan_was_0_84_img_5194.jpg

363329jan_was_0_84_img_5195.jpg

368623jan_was_0_84_img_5198.jpg

885895jan_was_0_84_img_5202.jpg

285728jan_was_0_84_img_5203.jpg

614387jan_was_0_84_img_5204.jpg

919296jan_was_0_84_img_5208.jpg

658579jan_was_0_84_img_5209.jpg

587432jan_was_0_84_img_5213.jpg

Ik ben zelf niet geheel ontevreden, zeker wat de Rouw tetra betreft ik vind het zeker geen saai visje.
De Bijlzalm daarentegen zal ik niet snel weer nemen.
De Pangio kuhlii laat zich over het algemeen bij mij goed zien en is de hele dag bezig met de bodem afscharrelen.
Met de Platys en Mollys heb je reuring in de bak maar gezien hun voortplant tempo een vis die ik ook niet snel weer zal nemen.
Dit was het weer even op-aanmerkingen of suggesties zijn altijd welkom.

Groet Jan
 
Mooie plaatjes Jan.
Ja, de rouwtetra's zijn lekker actief, bijlzalmen zijn dan weer net het tegenovergestelde.
Maar dat vindt ik persoonlijk ook wel leuk, een rustige vis. Maar dat is dan ook weer persoonlijk. ;)
 
Wat precies vind je tegevallen aan de bijlzalmen?

Zelf heb ik de zilverbijlzalmen. Die zijn groter. Vind ze juist wel sierlijk, als ze zo rustig in het water hangen.

Ik heb vroeger ook platy's gehad. Dit zijn erg drukke vissen.

De rouwtetra is een leuk visje, ze spelen ook graag met elkaar. Dat is een leuk gezicht.
 
Allereerst Cedric en Marcel bedankt voor de reactie en wat de bijlzalmen betreft Marcel ik vind ze te statisch.
 
Ik versta eruit dat hij het een niet zo actief visje vindt.

Ik geef niet vaak reacties hier op het forum maar lees wel veel mee en het valt me op dat jij echt overal antwoord op wil geven.
Misschien een idee om niet overal antwoord op te willen geven of een nuttig antwoord te geven ?

Geloof me, je bent niet de enige die dit een prima idee zou vinden ;)

Dit komt uit een ander topic, maar het is wel van toepassing!

Ik verwacht een antwoord van Jan, niet van Cédric!
 
Allereerst Cedric en Marcel bedankt voor de reactie en wat de bijlzalmen betreft Marcel ik vind ze te statisch.

Ja dat zijn ze ook. En dat vind ik juist wel mooi aan die vissen. Gelukkig is iedereen daar verschillend in, anders hadden we allemaal dezelfde bak!
Ik heb daarom ook veel rustige vissen in mijn bak. Ik vind dat mooi.
De groep rouwtetra's is nu nog maar 6 stuks. En dan zijn ze wel een stuk rustiger. (Althans meest van de tijd)
 
Mooie bak en mooie vissen!
 
Ja dat zijn ze ook. En dat vind ik juist wel mooi aan die vissen. Gelukkig is iedereen daar verschillend in, anders hadden we allemaal dezelfde bak!
Ik heb daarom ook veel rustige vissen in mijn bak. Ik vind dat mooi.
De groep rouwtetra's is nu nog maar 6 stuks. En dan zijn ze wel een stuk rustiger. (Althans meest van de tijd)

En zo is het ook dit is ook, 1 van de redenen dat ik ben overgestapt van gifkikkers naar vissen de diversiteit van leefpatroon.
Moet hier nog veel in leren maar dat gaat vast lukken met dit forum en opzoek werk.

Groet Jan
 

Terug
Bovenaan