Wat is er nieuw

150x80x70 van Richard (rschiks)

• Onderwerp starter Onderwerp starter rschiks
  • Startdatum Startdatum
R

rschiks

Guest
Naast mijn huidig aquarium, die in de woonkamer staat, ga ik nu voor een andere kamer een nieuw aquarium bouwen.
Uiteraard veel geleerd van de eerste en de gekregen tips.

Ik ben zelf wel een beetje in voor een uitdaging 🙂 In de woonkamer kon ik nooit voor een hoog aquarium gaan, maar in deze kamer is het geen enkel probleem.

Voordat ik ben begonnen heb ik eerst diverse hoge aquaria aangekeken en ben uiteindelijk tot deze maat gekomen. De breedte en diepte staat vast (heeft te maken met muurlengte en inloop). Met de hoogte kan ik nog spelen.
Het aquarium komt vooralsnog in de hoek.

Ik wil wederom gebruik maken van 2 pompen. Links en rechts.
In het aquarium komen 2 droogkamers waardoor de slangen kunnen lopen.

Het aquarium wil ik van wit glas laten maken. Het andere was mij te groen. Deze zal nog dikker glas hebben (minimaal 15mm).

Ik wil gebruik gaan maken van led spots (5 w - 4000K - MR16 - 12V - dimbaar). Ik hoop dat ik hiermee de hoogte kan overbruggen. Om e.e.a. te testen heb ik er alvast ��n besteld.

De onderkast wordt weer met de hand gemaakt (mijn vader dus 🙂). Aan de lange zijde komen planken, aan de korte zijde deurtjes om bij de pompen e.d. te komen. Deze komen op een uitschuifbare plank te staan.

De inrichting:

Ook in dit aquarium zal ik licht grind gaan gebruiken.
Aan de linkerkant wil ik een lang stuk kienhout gaan plaatsen (in de hoogte) en deze beplanten met varen en anubias. In de linkerhoek achter komt vallisneria. In de rechterhoek achter wat steen en cabomba. De rest wil ik zo open mogelijk houden. Veel zwemruimte dus.

De eerste werkzaamheden:

QSxSTcz92oeKwsuBKCV4wcIzoD0TUEN9.jpeg

Ben benieuwd wat voor moois je hier weer van gaat maken,succes!

Ik ben ook benieuwd! 🙂

IK ben ook wel nieuwsgierig hoe het gaat worden! Ik ga dit topic zeker blijven volgen 😉

had ik maar een vrouw zoals jij heb lol:))) suc 6 ermee kerel

Zo, wat een uitdaging. Succes met het verwezenlijken van je idee.

En een achterwand? 😀

Wat gaat hier in komen?

Weet niet of je de maten zo wilt houden als in je topic titel staat maar als de hoogte 120 word ga je aan 15mm echt niet genoeg�hebben denk dat 20mm dan al erg minimaal is verder word de bak dus qua inhiud nog groter dan je woonkamer bak dus je moet veel meer gewicht per cm2 kunnen ondersteunen denk dat het totale gewicht rond de 1600 kilo word op een oppervlakte van 1,2 m2

MRG zei:
had ik maar een vrouw zoals jij heb lol:))) suc 6 ermee kerel

Ik ga onze tuin weer helemaal opknappen! :engel:

Jeppo zei:
En een achterwand? 😀

Wat gaat hier in komen?

Ik ga niets in de bak zelf doen. Met wit glas ga ik nu kijken naar een zwarte plaat (tussen het aquarium en de muur)

Dravik2 zei:
Weet niet of je de maten zo wilt houden als in je topic titel staat maar als de hoogte 120 word ga je aan 15mm echt niet genoeg�hebben denk dat 20mm dan al erg minimaal is verder word de bak dus qua inhiud nog groter dan je woonkamer bak dus je moet veel meer gewicht per cm2 kunnen ondersteunen denk dat het totale gewicht rond de 1600 kilo word op een oppervlakte van 1,2 m2

Inderdaad. Ik heb zo'n configurator geprobeerd en die zegt 19mm. Dit moet ik zeker onthouden. Thx.

Waarom geen achterwand in de bak? Kan je laten begroeien met mossen en planten. Hier vinden de vissen veel schuilplaatsen en misschien wat beestjes/voeding in. Ook een mooie plek voor jongen.

Jeppo zei:
Waarom geen achterwand in de bak? Kan je laten begroeien met mossen en planten. Hier vinden de vissen veel schuilplaatsen en misschien wat beestjes/voeding in. Ook een mooie plek voor jongen.

Ik ben niet zo van de achterwanden, sorry. Ik persoonlijk vind het te druk. Ook bij deze ga ik kijken of een zwarte achterplaat er goed uitziet. Ik hoop door het andere glas dat dit zo is.

Al enig idee wat voor vissen hiernin komen?

rschiks zei:
Jeppo zei:

Ik ben niet zo van de achterwanden, sorry. Ik persoonlijk vind het te druk. Ook bij deze ga ik kijken of een zwarte achterplaat er goed uitziet. Ik hoop door het andere glas dat dit zo is.
Tssss, te druk? Met planten ervoor zie je er weinig van.

Joshua1302 zei:

Ik wil de P. denisonii van het andere aquarium overzetten. Daarnaast komen er corydoras en weer otto's in. En de eventuele rest weet ik nog niet.

Bertus zei:
rschiks zei:
Jeppo zei:

Tssss, te druk? Met planten ervoor zie je er weinig van.

Alleen links- en rechtsachter wil ik een stukje beplanten (vallisneria en cabomba). Het stuk kienhout met anubias en varen. Maar voor de rest open. Ik zal dus de achterwand gaan zien.
Mijn doel (nu) is heel veel zwemruimte.

rschiks zei:
Joshua1302 zei:

Ik wil de P. denisonii van het andere aquarium overzetten.

Dat snap ik niet helemaal. Waarom zou je deze visjes, die in mijn ogen beter tot hun recht komen in een veel langer aquarium? Dit zijn toch �chte zwemmers? Of zie ik dat verkeerd?

(Ik wil er wel even bij zeggen dat ik geen ervaring heb met deze vissen)

Dat wilde ik dus ook net schrijven. En hoe korter de bak hoe drukker ze ogen.

Jullie zijn niet de enigen. Ik zou dan (als ik het bestand in de andere bak goed nog juist op het netvlies heb staan) inderdaad de denisonii's daar laten tezamen met de Corydoras en de maanvissen plus kardinalen overbrengen naar deze bak. Ik zie daarvan veel en grote voordelen: (i) verwarmd en onverwarmd mooi gescheiden (ii) juist voor maanvissen lijkt me de waterhoogte hier iets extra's toevoegen (zou me ook niet verbazen als de maanvissen dan nog wat mooier kunnen uitgroeien) en (iii) juist voor de denisonii's is de lengte die er is om baantjes te trekken in de andere bak iets extra's.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Jullie zijn niet de enigen. Ik zou dan (als ik het bestand in de andere bak goed nog juist op het netvlies heb staan) inderdaad de denisonii's daar laten tezamen met de Corydoras en de maanvissen plus kardinalen overbrengen naar deze bak. Ik zie daarvan veel en grote voordelen: (i) verwarmd en onverwarmd mooi gescheiden (ii) juist voor maanvissen lijkt me de waterhoogte hier iets extra's toevoegen (zou me ook niet verbazen als de maanvissen dan nog wat mooier kunnen uitgroeien) en (iii) juist voor de denisonii's is de lengte die er is om baantjes te trekken in de andere bak iets extra's.

~ Ivo

Wat ik nu zie bij de denisonii is dat ze zich voornamelijk in het midden gedeelte van het aquarium begeven. En dan ook nog eens voor. Ze zwemmen inderdaad wel eens naar rechts. In de linkerkant van het aquarium zijn ze zelden. De onderste 20cm laag gebruiken ze voornamelijk. Achterin het aquarium komen ze zelden, waarschijnlijk logisch, vanwege de (dichte) beplanting. De linkerkant heeft het grotere stuk kienhout, waarschijnlijk om die reden komen ze daar niet zo graag.
Grote open stukken zijn blijkbaar hun favoriete plek (en dan niet zo zeer de lengte).

Vandaar mijn gedachte misschien beter 80 cm diepte en 150cm lengte met "weinig" beplanting. Dus veel open ruimte en effectief dus meer zwemruimte.

De maanvissen zullen het inderdaad fijner vinden. Met deze gedachte loop ik ook te spelen.

ben het helemaal met de rest eens dat je de maantjes en kardinalen beter in de nieuwe bak zou kunnen houden en de denisonii's en corys in je huidige bak

wat je zegt over de denisonii's dat ze niet de hele bak gebruiken lijkt me redelijk logisch als de maantjes rechts nestjes hebben gehad zullen ze dit als teretorium zien en mogenlijk de denisonii daar niet tollereren en volgens mij zijn je denisonii ook nog niet op volle lengte

verder ben ik helemaal voor het scheiden van de vissen in tropisch en subtropisch

hoop dat deze bak net zo mooi word als je andere bak 🙂

Een hoge bak die niet breed is, zoals deze, kan snel moeilijkheden krijgen met niet genoeg zuurstof in de onderlaag. Probeer daarover wat info te vinden.

succes!

backplay zei:
Een hoge bak die niet breed is, zoals deze, kan snel moeilijkheden krijgen met niet genoeg zuurstof in de onderlaag. Probeer daarover wat info te vinden.

succes!

Thx, ga ik doen!

Ik denk dat je nog eens wat dingen moet overwegen. Ben met de rest eens dat de keuze om de denisonii in de lange bak te laten veel slimmer is het zijn echte zwemmers, daarin tegen zullen de maanvissen veel meer baat hebben bij de hoogte en meer rust krijgen en niet alleen dat maar ook beter qua temperatuur etc. Enkel zul je in zo'n hoge bak iets aan het zuurstof level onderin moeten doen. Wat denk je van schoonmaken gaat echt een k t werk worden.

Al weet ik uit je andere topic dat je uit eindelijk toch doet wat je zelf denk dat het beste is 😉..just my 2 cents

mss zei:
Ik denk dat je nog eens wat dingen moet overwegen. Ben met de rest eens dat de keuze om de denisonii in de lange bak te laten veel slimmer is het zijn echte zwemmers, daarin tegen zullen de maanvissen veel meer baat hebben bij de hoogte en meer rust krijgen en niet alleen dat maar ook beter qua temperatuur etc. Enkel zul je in zo'n hoge bak iets aan het zuurstof level onderin moeten doen. Wat denk je van schoonmaken gaat echt een k t werk worden.

Al weet ik uit je andere topic dat je uit eindelijk toch doet wat je zelf denk dat het beste is 😉..just my 2 cents

Het schoonmaken is inderdaad ��n van de uitdagingen.

Het stofzuigen ga ik denk ik met een pvc buis doen. Het grind wordt dan wel opgezogen, maar kan ik later teruggooien. Aan de anubias en varen hoef ik nauwelijks iets te doen. De cabomba knip ik af en plant ik opnieuw. Dat gaat zeker een uitdaging worden, misschien een hele lange pincet of zo. Het glas schoonmaken gaat wel lukken. Is nu al niet veel en gok ik straks ook niet.

Ik zal zeker een trappetje nodig hebben. Ik zat te denken aan extra steunen op de muur. Deze kan ik dan vastgrijpen om meer over de bak heen te hangen.

Het vordert gestaag.
Ik heb een 1 m en een 1,2 m latje er boven op gezet om de hoogte van het aquarium in te kunnen schatten. Als ik dan naar het gehele plaatje kijk vond ik (nu) de hoogte van 1 m beter staan.
Maar ja, de kast is nog niet helemaal klaar.

hMDimJR3NGRP6gRit6Rh4IIChD1HEyZ_.jpeg

hMDimJR3NGRP6gRit6Rh4IIChD1HEyZ_.jpeg

Het is weer een uitdagend project zo!
Succes ermee en ook ik blijf volgen....

Omdat het aquarium in de hoek staat en ik gebruik wil maken van twee pompen (voor de linker- en rechterkant) wordt er aan de andere kant een lade op geleiders gemaakt, zodat ik hier de twee pompen op kan zetten en dus makkelijk bij kan komen.

lpwTZgX.jpg

Btq0kwF.jpg

Vandaag liep ik voor dit aquarium tegen een mooi stuk hout aan:

tnxTJcF.jpg

Het stuk is (zoals op bovenstaande foto te zien) 90 cm lang, 70 cm diep en 50 cm hoog.

t5Rui6G.jpg

Het heeft genoeg plekken om varen en anubias aan vast te maken 🙂

Dat is inderdaad een mooi stuk hout! Ik ben een absolute fan van je 4M bak, dus ben benieuwd wat je met de nieuwe gaat doen.

Erg mooi stuk en prima bruikbaar om planten op te doen inderdaad!

AxelP zei:
Dat is inderdaad een mooi stuk hout! Ik ben een absolute fan van je 4M bak, dus ben benieuwd wat je met de nieuwe gaat doen.

Dank je! Ik heb er echt weer zin in. Het is ook niet dat ik ongeduldig ben 🙂 maar ja, dit soort projecten hebben tijd nodig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan