170x70x60 aquarium met bodemaanzuiging


CanonNL

New member
Lid geworden
8 mei 2024
Berichten
2
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Op het zolder van mijn huis van mijn ouders staat nog altijd mijn aquarium van 170x70x60 met bioloog etc..

Om deze van het zolder af te halen zou in principe een hoogwerker nodig zijn. Bak leeg is 120kg.
Voor een hoogwerker betaal je zo €400 per dag.

Ergens zou ik iemand misschien kunnen blij maken met een complete bak om te starten voor maanvissen/discussen gezien de hoeveelheid liters en bioloog filter die ook aan de bodem zuigt en geen geluid maakt.

Maar 2e hands is al snel iets niets meer waar.

Iemand advies? Aquarium in sukken snijden en de glasbak in of zijn er toch nog andere opties?
Bedankt voor het meedenken!

Groeten Canon

P.s. ik heb mij opnieuwe moeten registeren omdat ik een tijd niet meer actief ben geweest.
 
Canon maar hoe is de bak dan op de zolder beland, ter plekke gelijmd?.
 
Je kunt 'm misschien aan iemand gratis wegdoen onder voorwaarde dat ie zorgt dat ie 'm zelf weghaalt?
 
Tja als je zeker ervan bent dat er een hoogwerker nodig is dan zal er weinig animo voor zijn denk ik gelet op de kosten en zal het weinig tot geen kopers trekken.
Gelet op de kosten van zo n ding zal men een dure bak krijgen vindt ik en kun je imo niks vragen.
Gelet op de leeftijd van 8 jaar is zoiets kopen altijd een dingetje. Het is ook de vraag hoe het kit is als hij leeg heeft gestaan.
 
Misschien handig om te vermelden in welke plaats de bak staat.
en net wat Forg aangeeft hoe is de bak daar op zolder gekomen ter plaatse geplakt of via trap naar boven.
is het alleen de bak of ook de kast is deze van bioloog en bak te scheiden.
 
Bedankt voor de reactie's. Bak is idd wat oud.
In de bijlage een idee hoe de bak naar boven is gekomen. Dat is mij de tijd/geld? niet waar om hem zo weer naar beneden te brengen.

Zal ik hem helaas kapot moeten maken. Onderdelen zullen misschien wel wat waard zijn.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 011.jpg
    Afbeelding 011.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 27
Ja jammer maar goed ik denk niet dat een koper zoveel toeren wil uithalen voor een bak van die leeftijd. Zelfs gratis zal niet gratis zijn gelet op wat je ervoor moet doen en regelen.
 
Canon

Enig idee hoe je de bak gaat slopen, want daar zitten wat risico's aan vast zoals het niet gebruiken van een stanly afbreekmes, en er gaan glassplinters afschieten tijdens snijden in de kit en het lostrekken van de ruiten.
Gebruik een veiligheids bril die je ogen volledig beschermd en een stanly mes met een kort en klein mesje.Gebruik ook geen kunststof stanlymes.
Zomaar even mee gedacht.
 
Veel succes met slopen.
Dat wilde ik ook doen, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Die kit zit vaster dan je denkt.
 
Zeker niet eenvoudig, heb mijn laatste aquarium een Eheim Scubaline ook uit elkaar ( gesneden), kreeg de bak niet verkocht maar het probleem is o.a.Dat een stanlymes niet altijd door de dikte van de kit te bewegen is, dat moet met beleid,,en steeds een stukje verder en de ruit die je wilt verwijderen inwendig naar buiten onder druk moet zetten.

Gebruik in ieder geval ook zeker geen dunne scheermesjes dat geeft verwondingen en overige narigheid.
 
Heb ooit eens eegens gelezen dat men het deed met een ijzerdraad. Remkabel oid halen bij een fietsenzaak en die uit elkaar halen. Dunne draad met aan beide zijde. Een klosje ofzo om geen wonden in je hand te krijgen en dan zagen.
 
Remkabels en ijzerdraad is te grof dat krijg je niet door een dunne siliconen laag getrokken.

Wat even geleden nog wel eens werd gebruikt is een gitaarsnaar die zijn in diverse dikte's te koop maar zijn ook weer niet heel sterk, deze breken snel en als je een gitaar snaar van een zekere dikte gebruikt kun je door het gebruik van 2 klosjes maar weinig zig zag bewegingen maken omlaag.

Als ik een dergelijke bak uit elkaar zou snijden begon ik met de stabilisatoren bovenin de bak, als die er uit zijn wordt het wat makkelijker om de staande ruiten los te snijden.
 
Je kunt ze uit elkaar draaien net als gewone staalkabels. Dan houdt je een dun draadje over.

Aan de andere kant… als je de bak gaat slopen en naar de stort brengt, kun je hem ook inpakken in een oude deken en een tik met een hamer geven. Eventueel met een lifehammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Uit mekaar snijden gaat best met het juiste mes. En dan kan het schoon teruggeplakt ook weer ergens anders, maar het goede snijden is de eerste vereiste.
Staat ook wel op utube te vinden.
 
Inderdaad Fozzy kan ook heel goed inpakken en rondom grijze sterke tape die houd de meeste scherven bij elkaar en hup over het balkon.;)
 
Pfoe dat gaat wel serieus zooi geven.

Ik heb wel eens een bak uit elkaar gesneden (160*60*60) en dat was eigenlijk zo klaar. Wees erop voorbereid dat een ruit kan knappen dus ga er niet op teenslippers met korte broek bijstaan, maar zorg voor lange mouwen handschoenen, bril e.d.

Begin met een goede houder met nieuwe mesjes. Een die je kunt borgen met een schroef zoals: https://www.elektramat.nl/olfa-prof...cX6rdze6hTyTsE0mprNgzFC1reTSmAyRoCaAUQAvD_BwE

Als je iets de ruiten iets uit elkaar drukt krijg je ruimte voor het mes. Hiervoor heb ik een houten balkje gebruikt die net wat langer is dat de binnenkant van de bak. Diagonaal erin zetten en dan op drukken zodat je de ruit naar buiten drukt en dan met het mes erlangs.
 

Terug
Bovenaan