180 liter - visbestand vraag;


Johan1978

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2023
Berichten
52
Leeftijd
45
Locatie
Voorburg
Hoi, mijn bak is 180 liter groot.
De volgende visjes heb ik al;

4x Siamese algeneter
10x neon tetra
10x vijfstreepbarbeel

Ik vind het nog steeds een beetje kaal, met name in de bovenste laag.
Zou er nog wat bij kunnen?
Ik had het liefst een mooi koppel erbij genomen, maar goerami's durf ik niet meer aan.

Ik dacht zelf aan wat roodkopzalmpjes, misschien 10.
Of wordt het dan echt te veel?
 
Hoi, mijn bak is 180 liter groot.
De volgende visjes heb ik al;

4x Siamese algeneter
10x neon tetra
10x vijfstreepbarbeel

Ik vind het nog steeds een beetje kaal, met name in de bovenste laag.
Zou er nog wat bij kunnen?
Ik had het liefst een mooi koppel erbij genomen, maar goerami's durf ik niet meer aan.

Ik dacht zelf aan wat roodkopzalmpjes, misschien 10.
Of wordt het dan echt te veel?
Wellicht kan je met 6 beginnen en daarna als het nog past 4 er bij? Het is ook vaak verstandig niet te veel vis in 1 keer te doen natuurlijkšŸ˜„
 
Roodkopzalmpjes, mooi maar het lijkt mij echt te druk worden. Twee scholen in de middenlaag, daar ga je vermoedelijk spijt van krijgen.
 
Ik zou eerder kiezen voor bijvoorbeeld de school neontetra groter te maken.
 
Roodkopzalmpjes, mooi maar het lijkt mij echt te druk worden. Twee scholen in de middenlaag, daar ga je vermoedelijk spijt van krijgen.
Vooral met barbelen, die kunnen soms pittig zijn niet?
 
Ik denk dat ik er een stuk of 6 a 8 ringbandsnoekjes bij neem, die zwemmen ook leuk in de bovenste laag. Die nu juist erg leeg is.

Vijfstreepbarbelen zijn best rustig, zeker t.o.v. andere vissen.
De Siamese algeneters zijn wel echte druktemakers. Vraag me ook af hoe lang die blijven groeien.
 
Heb je de Gyrinocheilussen of de Crossocheilus? Ze worden allenbei onder de naam 'siamese algeneter' verkocht, maar de Ć©Ć©n is een bijzonder onverdraagzame vis (de gyrino), de ander is een vriendelijke kostganger.
Dat laat ook meteen het belang van de latijnse namen zien: Nederlands benamingen zijn niet betrouwbaar.
 
Het is de Crossocheilus en niet de valse.
Dus met 2 baardharen en doorlopende streep.
Drukke baasjes, ook weer alleen naar elkaar toe, nooit naar andere bewoners.
 
Die ringbandsnoekjes schijnen wel wat kort te leven. Lees ik nu. Dat is een nadeel, maar vind ik niet onoverkomelijk.
 
De ringbandsnoekjes zijn leuk!
 

Bijlagen

  • PXL_20231010_163043409.MP.jpg
    PXL_20231010_163043409.MP.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 44
Durf je geen goeramiā€™s te nemen vanwege het indirovirus? Dan zou je ook andere goeramiā€™s kunnen nemen. Honinggouramiā€™s zijn er, naar eigen ervaring en wat ik op het forum lees, niet gevoelig voor.
Ik heb er een stuk of 6 gezond zwemmen. Je hebt ze in wildkleur en geel.
 
koppeltje uit de halfsnavelbekjes familie misschien iets?

Honinggoeramies ook leuk en inderdaad minder gevoelig dan de dwergjes.
 
Hopelijk kunnen jullie uitsluitsel geven; Mijn vrouw zou graag nog een stuk of 6 Bentosi Whitefins in de bak willen. Het is ook wel vrij rustig in die middenlaag moet ik zeggen.
De barbelen en tetra's zie ik meestal onderin de bak.
Naast dus 10x neon tetra's 10x vijfstreepbarbelen 4x Siamese algeneters en 11x ringbandsnoekjes.

Wordt dat te veel, of moet dat nog kunnen qua stress in de bak?

Vervuiling en waterkwaliteit heb ik aardig onder controle.
Het gaat mij meer om drukte en/of stress.

Ik denk persoonlijk dat de algeneters het grootste 'probleem' zijn.
Deze zijn al vrij fors, en 4 is wel veel (waarvan ik denk dat er Ć©Ć©n vrouwtje is)
Eigenlijk ben ik hierover in het begin verkeerd geadviseerd. Ze zijn ook erg druk en bazig naar elkaar toe.

Ik heb zelfs al gedacht aan het vissenasiel voor de twee grote mannetjes.

Hebben jullie advies voor mij?
 
Zijn dat 4 Gyrinocheilus-algeneters? Dan zou ik er 4 wegdoen.... Die vissen worden veel te groot en veel te actief voor een bak kleiner dan minstens 1.20m en dat is echt op het randje.
 
Nee het zijn vrij zeker de Crossocheilus oblongus.
Maar druk zijn ze zeker ja. En ze groeiden in het begin erg snel, maar lijkt nu te stagneren, de grootste is denk ik een cm of 10.
Ze zijn wel dik en eten alles, naast algen.

Ik was er al bang voor.
Dan moet ik wel een fijn nieuw onderkomen hebben voor ze....misschien iemand die hier geĆÆnteresseerd is? Gratis af te halen en ik wil ze zelfs komen brengen.
 

Terug
Bovenaan