180L gezelschapsaquarium van Mafkees (Dubai 100)


Ik vind hem mooi! Je bodembedekker is idd een beetje op hol geslagen :)
 
Bij een stootkuur geef je ook een dosis van 5x de aanbevolen hoeveelheid maar je hebt gelijk dat sommige planten dit niet op prijs stellen. Wel een lekker groen bakje zo hoor.
 
Ik vind hem mooi! Je bodembedekker is idd een beetje op hol geslagen :)
Bedankt! En ja, dat klopt. Het lastige met die h. tennellum is dat hij uitschieters vormt en extreem diepe en sterke wortels heeft. Als ik dit tapijtje wil verwijderen dan garandeer ik je dat ik 30L voedingsbodem in mijn handen heb en mijn hele bak overhoop ligt. Dus ik weet niet zo goed hoe nu verder..
Bij een stootkuur geef je ook een dosis van 5x de aanbevolen hoeveelheid maar je hebt gelijk dat sommige planten dit niet op prijs stellen. Wel een lekker groen bakje zo hoor.
Ah, zo! Dat is wel heel erg veel. Dat vind ik niet humaan voor de vissen. Easycarbo is gewoon rotzooi.

Zoom maar eens in op de foto van daarstraks. Op het stuk hout links/midden zitten witte plukjes. Dit is dode baardalg.

Wat voor mij extreem goed werkte (alles dood met 1 behandeling!) is om na het leeghalen van je aquarium voor een waterwissel dit te doen:
1. neem een normaal glas van 250ml en vul dat voor 3/4 met aquariumwater;
2. voeg aan dat glas de max. toegestane dosering Easycarbo voor jouw aquariumformaat toe (2ml per 50L water);
3. neem een keukenrol en scheur daar twee vellen van af. Vouw deze dubbel tot op het formaat dat je ze makkelijk op de te behandelen plek kunt leggen;
4. doordrenk de vellen keukenpapier met het water waar je Easycarbo in hebt gedaan;
5. leg de vellen op het te behandelen stuk hout/steen. Ik weet niet of dit werkt met planten eigenlijk, of dat je planten dan ook kapotgaan;
6. laat het ongeveer 10 minuten weken en vul dan je aquarium weer.

Na een paar dagen is alle baardalg op de plekken die je behandeld hebt dood en wordt het wit. Dit peuzelen je garnalen dan weer op.

Het enige nadeel: het werkt dus alleen op de plek waar je het keukenpapier neerlegt.
 
Ziet er mooi uit zo hoor, goed idee met dat keukenpapier.

Die drie lage grootbladige planten zijn mooi, welke zijn dat?
 
Ziet er mooi uit zo hoor, goed idee met dat keukenpapier.

Die drie lage grootbladige planten zijn mooi, welke zijn dat?
Thanks! Dat is de cryptocoryne wendtii 'green'. Er staan er veel meer in. Maar de h. tennellum neemt alles over.
 
Vind het wel gaag! Welke plant staat er op de voorgrond?

Edit; waren nog wat berichten op de volgende pagina :juggle:
 
Ik doe het altijd met een spuitje, gwn de maximale dosis (2ml per 50L) op de alg zelf spuiten.
Meeste effect geeft het als je eerst peroxide erop spuit
 
Dat zijn dan stevige jongens geworden,ik dacht dat die bladeren over het algemeen wat smaller zouden blijven, mooie planten!
Klopt ja. Achter blijven ze kleiner terwijl ze daar juist groter mogen. Maar goed.
Dat ligt denk ik aan de stroming. Die komt tegen de ruit omlaag. Die grote jongens krijgen dus de volle laag qua CO2 en voedingsstoffen en misschien blijft er (te) weinig over.
Ik doe het altijd met een spuitje, gwn de maximale dosis (2ml per 50L) op de alg zelf spuiten.
Meeste effect geeft het als je eerst peroxide erop spuit
Dat heb ik ook geprobeerd maar ik had de indruk dat het niet lang genoeg kon weken. Op deze manier kun je het gewoon laten liggen en bereik je dus een veel langere contactduur.
 
Klopt ja. Achter blijven ze kleiner terwijl ze daar juist groter mogen. Maar goed.
Dat ligt denk ik aan de stroming. Die komt tegen de ruit omlaag. Die grote jongens krijgen dus de volle laag qua CO2 en voedingsstoffen en misschien blijft er (te) weinig over.

Dat heb ik ook geprobeerd maar ik had de indruk dat het niet lang genoeg kon weken. Op deze manier kun je het gewoon laten liggen en bereik je dus een veel langere contactduur.
Je moet het ook niet inspuiten als er volle bak stroming op je alg staat natuurlijk :p
Maar “ff” je filter uit en alles inspuiten werkt ook goed hoor
 
Ah joh ik zie door de algen het bos niet meer :p
Carbo doet vrij weinig hier. Ook al zou ik een week lang de max. hoeveelheid doseren. Dan is mijn valisneria dood en de alg gaat nergens heen.

Het is een beetje overwoekerd jongens :D
Bekijk bijlage 269303

Wees gerust: op foto zie je door het bos de algen niet hoor!
Mooie, volle bak!

Groene aanslag en zwarte baardalg..
20190106_170114-jpg.265662

De groene aanslag op je keien vind ik echt zeer mooi!
 
Vandaag heb ik naar schatting 60-70% van alle bladeren in mijn aquarium verwijderd omdat alles onder de baardalg zat en zit. Het hout zit ook nog onder. Ik heb een drukke periode gehad waarbij ik wel lage plantenvoeding gedoseerd heb (dagelijks) maar de waterwissels waren misschien 1 of 2x per maand. Ik ga vanaf nu alles zo goed mogelijk bijhouden (desnoods dagelijks nieuwe uitbraken wegknippen) en ik heb een stromingspomp teruggeplaatst. Vanaf nu verander ik buiten het onderhoud minimaal een maand lang niets aan het aquarium. Eens kijken of ik het onder controle kan krijgen.

Ik heb nu dus een Cristalprofi 1502 en een 1000L/u stromingspomp erin hangen. Morgen maak en plaats ik wel even foto's van de huidige stand van zaken.
 
Gave plaatjes vd garnalen. Neem aan dat de verlichting al uit stond op het moment van plaatsen :eek:
 
Neem aan dat de verlichting al uit stond op het moment van plaatsen :eek:
Haha, ja hoor. De verlichting draait ongeveer 9 uur per dag op een timer.
Teveel stroming kan ook baardalg aanwakkeren, althans bij mij groeien de plukjes op de plaatsten waar de stroming het hardst is.
Dat merk ik met de groene aanslag op het raam. Dat is het meest aanwezig op de plek waar de stroming het raam raakte. Maar ik heb nu de stroming setup veranderd. Foto's volgen straks ;)
Hoe dan ook: deze bak is 180L bruto en gecombineerd zou er netto zo'n 2000L/u doorheen moeten gaan. Dat is dus best veel maar het is zeker geen draaikolk.
 
Hierbij. Rechtsachter de uitstroom van het filter (met CO2 in-line) en linksvoor de stromingspomp.

Ik heb de vallisneria verplaatst van linksachter naar het midden en de echinodorus van rechtsachter naar linksachter. Zo hoop ik dat de perceptie van diepte versterkt wordt. De crypto's zaten allemaal onder de alg dus die moeten nog even ingroeien. Geef het een paar weekjes..

Die gele bolletjes overal is de osmocote van @tuinkabouter. Dat krijg je ervan als je alles gaat verplaatsen. Ik moet ze eigenlijk afhevelen of zo want volgens mij geeft het hoofdzakelijk ammonium af en dat vinden de algjes ook wel lekker..

274617
 
Wat me opvalt is dat je rechts de uitstroom hebt en links de stromingspomp en dat werk elkaar volgens mij tegen en zo krijg je denk ik niet een mooie circulatie in de bak.
 

Terug
Bovenaan