2 externe filters of 1 grote filter?


Asr1977

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2019
Berichten
81
Leeftijd
46
goedendag,

Ik wil voor mijn 400 liter aquarium een grotere filter aanschaffen (ik gebruik nu een eheim 2028 850l/u pomp), want het is nu een beetje minimaal.

Nu dacht ik eerst om een pomp te kopen JBL er1502 die 1400l/u doet (in werkelijkheid minder). De E1902 gebruikt grotere slangdiameter wat weer slecht past op mijn CO2 reactor.

Maar het is ook mogelijk om 2 kleinere pompen te plaatsen. (bijvoorbeeld oase 250, 900l/u), 1 aangeloten op de co2 reactor en 1 direct in het aquarium.

wat lijkt jullie een betere optie?


Nu las ik op internet dat de 600 en 850 versie last kunnen hebben van lucht in de pomp, is dit ook het geval bij de 250 en 350 serie?

bedankt
 
Als er niks mis is met je huidige pomp en co2 opname zou ik er gewoon een pomp bij kopen. Heb zelf de 1502 en doet het prima maar voor jouw bak misschien toch de 1902?

Dan laat je de co2 via de huidige setup draaien, en de andere pomp voor betere circulatie en filtratie.
 
Ik zou er 2 filters opzetten dus gewoon een Eheim of JBL erbij zetten. Kun je ook meer filtermedia gebruiken, en met onderhoud kun je ze afwisselen.
 
Ik zou er ook gewoon een tweede filter bij doen als de Eheim verder (los van de capaciteit) goed bevalt. Altijd fijn om een stukje back-up te hebben draaien voor het geval er iets is met filter 1.
 
Beetje afhankelijk van de stroomkosten ook! Je draait dan 2 filters dat verbruikt meer stroom dan 1 sterkere filter, meer filter medium betekend ook meer weerstand, meer weerstand betekend meer verlies in stroming. 2 filters met meer filter medium heeft meer verlies dan 1 filter met minder filtermedium in totaal.
Onderdelen die zo goed mogelijk passen lijkt me ook een grote bijdrage leveren in het besluit. Misschien kan je hier nog wat mee in je besluit 😄
 
Beetje afhankelijk van de stroomkosten ook! Je draait dan 2 filters dat verbruikt meer stroom dan 1 sterkere filter, meer filter
nou.. ff vergelijken dan.

fx6 filter. Het stroomverbruik bij 50 Hz is 41 Watt.
Eheim Prof 4/600. Verbruik: 16 watt

dus 2x Eheim gebruiken behoorlijk minder dan 1 Fx6.

je bewering gaat dus niet helemaal op.
 
nou.. ff vergelijken dan.

fx6 filter. Het stroomverbruik bij 50 Hz is 41 Watt.
Eheim Prof 4/600. Verbruik: 16 watt

dus 2x Eheim gebruiken behoorlijk minder dan 1 Fx6.

je bewering gaat dus niet helemaal op.
Dan heb ik niets gezegd 😂 normaal gesproken zou je verlies draaien met 2 filters ipv (lijkt mij) maar dan vraag ik me toch af waar het aan zit 🤔 zou het de weerstand zijn van het water in de leidingen omdat de druk zo hoog word bij filters met hoge capaciteit misschien 🤔
 
En beter meerdere kleine finters, dan 1 grote.

Die grote jongens maken veel geluid. Ik heb de Eheim 2180 weggedaan hierom. En 2x Eheim 2275 ervoor in de plaats.
En nog een Eheim 2373 met verwarming.
Dit is lekker stil.
 
Beetje afhankelijk van de stroomkosten ook! Je draait dan 2 filters dat verbruikt meer stroom dan 1 sterkere filter, meer filter medium betekend ook meer weerstand, meer weerstand betekend meer verlies in stroming. 2 filters met meer filter medium heeft meer verlies dan 1 filter met minder filtermedium in totaal.
Onderdelen die zo goed mogelijk passen lijkt me ook een grote bijdrage leveren in het besluit. Misschien kan je hier nog wat mee in je besluit 😄
Stroom valt wel mee hoor. Ik denk als je op filters gaat bezuinigen. Dat als er wat gebeurt je meer kwijt bent dan je stroom verbruik. Plus het is en blijft een hobby he. Mag wat kosten.

Ik ben van de 2 filters. Better safe then sorry.
 
Dan heb ik niets gezegd 😂 normaal gesproken zou je verlies draaien met 2 filters ipv (lijkt mij) maar dan vraag ik me toch af waar het aan zit 🤔 zou het de weerstand zijn van het water in de leidingen omdat de druk zo hoog word bij filters met hoge capaciteit misschien 🤔
Zonder de twee filters met elkaar te vergelijken gok ik op verschil in slangdiameter. Grotere pomp grotere slangen.
 
Ik denk dat je qua besparen pas zoden aan de dijk gaat zetten als je met DC-opvoerpompen gaat werken. (Hmmmm, zou iemand die wel eens op een motorloos potfilter hebben aangesloten... 🤓) Normale filterpompen ontlopen elkaar niet zo ontzettend veel.

En beter meerdere kleine finters, dan 1 grote.

Die grote jongens maken veel geluid. Ik heb de Eheim 2180 weggedaan hierom. En 2x Eheim 2275 ervoor in de plaats.
En nog een Eheim 2373 met verwarming.
Dit is lekker stil.
Ja, eens. Hier maken de grotere filters ook net wat meer herrie. Vooral de FX4 krijg ik maar niet stil. Heb er al eentje vervangen door een bioloog aan de bakken toe te voegen maar moet nog iets verzinnen op de andere. Als hij uit staat is het in het vissenkamertje duidelijk rustiger.
 

Terug
Bovenaan