2 filters, 1 biologisch 1 mechanische.


Boltfrog

Member
Lid geworden
6 juni 2021
Berichten
6
Leeftijd
57
Goedenmiddag.
Ik heb een juwel 125liter bak. Nu heb ik de oude(grote)intern filter eruit gehaald, en daar 2 interne filters voor terug geplaatst. Namelijk de eheim biopower 240 en de jbl i200.

Vond de oude te groot voor in de bak.

Nu is mijn vraag, is het handig om in 1 van de 2 filters helemaal biologische filter materiaal te plaatsen en in de ander mechanische filter te plaatsen.

Groet Rick Timmer
 
Ik zou beide filters op de normale wijze opbouwen. Als je er 1 volledig vult met biologisch filtermateriaal slipt deze snel dicht. Het filter blijft namelijk ook grof en fijn vuil aanzuigen, wat dan direct in je biologische filtermateriaal beland.
 
Mijn ervaring is dat filters die langere tijd draaien, behalve biologisch ook mechanisch prima hun werk doen. Ook zonder witte filterwatten e.d.. De fijne deeltjes blijven plakken in het filter en worden daar verteerd.

Aangezien je niet per se monsters van filters hebt nu, zou ik ze allebei voor biologisch inzetten. Je kunt daarvoor goed de meegeleverde filterspons als vulling aanhouden. Enkel onderhoud plegen als de stroming onvoldoende wordt. Probeer als het kan te voorkomen dat er vissenvoer of hele partijen blaadjes worden opgezogen. :)
 
ehm het onderscheid is een beetje arbitrair, elk materiaal dat je niet minstens 1 keer per week vervangt is defacto biologisch materiaal omdat er een biofilm op ontstaat.
het meeste fijne vuil wordt ook afgevangen en vervolgens afgebroken in een biofilm, dus neemt biomateriaal een belangrijk deel van de mechanische filtering voor zijn rekening.

in jouw setup zou ik beide filters vullen met middel-grove spons. en dan elke x weken (afhankelijk van de bezetting) 1 van 2 uitspoelen in een emmer aquarium water om de doorstroming te houden. Sponzen zijn goedkoop, gaan lang mee en zijn zowel een prima biologisch als mechanisch filtermateriaal.
 

Terug
Bovenaan