2 filters in 1 bak?


Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
270
Leeftijd
23
Hoihoi,
Ik zit te denken om een 2e filter te installeren in mijn 60x30x30 bak. Ik merk dat dit filter snel verstopt raakt en ik zou graag jullie mening hierover horen.
Ik zit te denken om het volgende filter te nemen:

aquariurium info:
•54 liter bak
•bezetting op dit moment 4 corydoras rabauti en ongeveer 10 tot 15 slakjes
• veel snel groeiers (het is redelijk beplant)
•licht is ongeveer 7-10 uur per dag aan.
•ik gebruik The all in one van planted box als plantenvoeding
•co2 Wordt vloeibaar toegediend
• er zit momenteel een tetra in 400 plus of zoiets. De actieve kool sponzen zijn inmiddels gewone sponzen.

Dit lijkt me nog een handig filter voor erbij zodat in de ene goed de bacteriën kunnen nestelen en de andere voor het grovere vuil die dan dus ook wat vaker ‘schoongemaakt’ kan worden.
Waar zou ik dit filter dan plaatsen? Naast de ander met dezelfde uitstroom richting?
Dit is hoe de bak eruit ziet!!!

A2F56A68-6F99-4166-A2A2-47E866A1911A.jpeg

EB7C8F55-889F-4AC1-A6B2-22F4107B59C7.png

EB7C8F55-889F-4AC1-A6B2-22F4107B59C7.png
 
Welk filter heb je er nu op want je bezetting is laag. Ik heb diverse mini pats gehad en ben terug gegaan naar de Aquaflow 100 omdat de fijne spons van de mini oat erg snel dicht slaat en de de grove ook met dien verstande dat die nog wel voldoende stroming geeft maar je na een week amper nog belletjes ziet( mocht je die optie willen gebruiken).
Na het reinigen van de mini pat vond ik dat de belletjes al snel niet meer werkten en ik ben terug bij de Aquaflow 100 want die voldoet prima op een 60cm met een niet te grote bezetting.
Maar goed, er zullen ook leden zijn met andere ervaringen en dat zul je houden denk ik maar op zo n bakje zou ik geen 2 binnenfilters zetten en ik zou dan nog liever er bv een Eheim 2211 opzetten.
 
Sluit me bij John aan qua filtering.

Verder wil ik even vraagtekens zetten bij de plaatsing vd bak op het te kleine kastje...
Denk dat het verstandig is om een plaat te laten zagen ter grote vd aquarium en die tussen de bak en het kastje leggen zodat de bak overal gesteund wordt.
Plaatje van 15mm dik zou voldoende moeten zijn, plaatje piepschuim of foam ertussen zou het dan nog afmaken.
 
Sluit me bij John aan qua filtering.

Verder wil ik even vraagtekens zetten bij de plaatsing vd bak op het te kleine kastje...
Denk dat het verstandig is om een plaat te laten zagen ter grote vd aquarium en die tussen de bak en het kastje leggen zodat de bak overal gesteund wordt.
Plaatje van 15mm dik zou voldoende moeten zijn, plaatje piepschuim of foam ertussen zou het dan nog afmaken.
Die twee kleine overstaande randjes zullen het aquarium niet om zeep helpen.

Ik zou in zo'n klein aquarium geen 2 filters plaatsen. Dan beter 1 groter extern of HOB filter.
 
Die twee kleine overstaande randjes zullen het aquarium niet om zeep helpen.

Ik zou in zo'n klein aquarium geen 2 filters plaatsen. Dan beter 1 groter extern of HOB filter.

Ik zie tussen bak en kast nu niets zitten, staat er zo te zien koud op.....
 
Dat de bak rechtstreeks op de kast staat zonder dat er iets tussen zit.
Ooohhh, waar kan dit van slechte invloed op zijn? Ik woon nu bij mijn opa en oma en als ons huis af is krijg ik er een meubel bij. Dus dan komt dat allemaal goed... maar wat zou er nu kunnen gebeuren?
 
Ooohhh, waar kan dit van slechte invloed op zijn? Ik woon nu bij mijn opa en oma en als ons huis af is krijg ik er een meubel bij. Dus dan komt dat allemaal goed... maar wat zou er nu kunnen gebeuren?
Door spanning op het glas kan de bak gaan lekken en door oneffenheden van bovenzijde vd kast kan de bodem scheuren.
Als je dus de bak volledig ondersteund met de eerder genoemde plank en er een piepschuim of foam plaatje tussen doet ga je dat iig voorkomen.
 
Welk filter heb je er nu op want je bezetting is laag. Ik heb diverse mini pats gehad en ben terug gegaan naar de Aquaflow 100 omdat de fijne spons van de mini oat erg snel dicht slaat en de de grove ook met dien verstande dat die nog wel voldoende stroming geeft maar je na een week amper nog belletjes ziet( mocht je die optie willen gebruiken).
Na het reinigen van de mini pat vond ik dat de belletjes al snel niet meer werkten en ik ben terug bij de Aquaflow 100 want die voldoet prima op een 60cm met een niet te grote bezetting.
Maar goed, er zullen ook leden zijn met andere ervaringen en dat zul je houden denk ik maar op zo n bakje zou ik geen 2 binnenfilters zetten en ik zou dan nog liever er bv een Eheim 2211 opzetten.
Ik heb inderdaad dat de stroming goed blijft maar de beluchting is na 2 weken echt weg. Maar ik ben erachter dathet gewoon licht aan de onderdelen waar een stukje plant verstopt zit en niet de sponzen. Ik heb nu 4 corydoras maar ik haal er nog 2 en een betta man die ik ovr een tijdje haal. Ik weet al welke het is.
 

Terug
Bovenaan