2 filters of 1


Ronald030

Active member
Lid geworden
1 mei 2022
Berichten
38
Leeftijd
48
Ik heb een bak van 130 cm x 50 x 50 cm, 325 ltr brutto
Helaas moet ik regelmatig helemaal opnieuw beginnen door een mix van algen, met name blauwalg en baardalg.
Dit gebeurd vaak op dode plekken onder de spraybar, er is dus weinig beweging over de bodem.
Ik gebruik een 1902 jbl pomp die over de hele lengte gaat van rechts naar links, in begin gaat dat prima maar na een paar weken neemt de snelheid al weer af door troep in de slangen en pomp.
IMG_20220425_145453.jpg


Ik zit te denken om er dus nog 1 pomp bij te zetten en die halverwege met dit ding vanaf de andere kant te laten komen (extra pomp jbl702) met co2.
met deze uitlaat:
IMG_20220501_173747.jpg



Zou dit de stroming bevorderen of juist niet en kan het beter anders?
Een spraybar over de hele lengte zou t beste zijn natuurlijk maar dat ziet er niet uit met achterwand en je mist kracht.
Of bestaat er tegenwoordig eindelijk eeen glazen versie van de spraybar?
 
je kunt transparante pvc kopen en daar zelf gaatjes in boren, hebben meer leden ervaring mee. aansluiten op je filter uitstroom en andere uiteinde een afsluitdop op. En je hebt een doorzichtige spraybar.
 
Je kunt ook helemaal geen spray bar gebruiken.
Gewoon een bochtje zo het aquarium in.

Onderste schets is beste optie.

Verder weet ik je visbestand niet. Maar ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met de maanvissen.
Veel vuil en blauwalg.

De filtercapaciteit is ondermaats.

Heb nu een Eheim 1200 xlt erbij gezet. Alles blijft schoon.

Zit die JBL nog vol met spons? Want je kan er ook siporax in doen ipv alleen die sponzen.

1273E2A8-396D-42B2-817C-E4A8DF389294.jpeg
 
Ik heb een 1502 op een bak van 330 liter met Manen maar herken dit probleem niet en het bevreemd me dat de boel zo snel dicht gaat zitten.
Of je moet een zware bezetting hebben in de bak.
 
Een spraybar op de korte zijde van een dergelijk aquarium werkt niet echt. Je kan beter een lily pipe nemen en die gebruiken op wat lid Biljoenblik beschrijft.

Werken met een spraybar kan op zich wel, maar dan zou ik hem over de gehele lengte achterin het aquarium bevestigen. Je zal geen kracht missen al kies je voor een 2de pomp in dit geval. Iedere pomp heeft dan zijn eigen spraybar uitgang. In dit geval zou ik er wel voor kiezen om 2 gelijke pompen te nemen, zodat de uitstroom kracht gelijk blijft.

Ik zou eerst eens het advies van lid Biljoenblik opvolgen. Dit scheelt mogelijk geld. Je kan later nog een 2de pomp aanschaffen, wat zeker niet verkeerd is.

Alles hangt natuurlijk wel af van je bezetting en plantenbestand.

Gr. Ed
 
Voordeel met 2 filters is wel dat je om en om onderhoud kan doen en als er ooit een zou uitvallen dan draait er nog een door.
 
Bedankt voor de tips!

De filtercapaciteit is ondermaats.

Heb nu een Eheim 1200 xlt erbij gezet. Alles blijft schoon.


Helemaal mee eens mis gewoon onderin over de bodem stroming, en dus alle lage plantjes bewegen 0, en sterven af.
Ik zat te denken of dit niet iets is i.p.v. lily pipe, dat zwarte ding (duck mouth) rechts.
IMG_20220502_143516.jpg


en dan met een 702 (heb e.v.t. ook nog een 902 als dat beter is) die set van r.v.s. in en uitlaatdus duck mouth aan de rechterkant en links deze r.v.s. set, of die andere die veel dieper kan op de 2e foto hier boven.
IMG_20220502_144107.jpg


Is dit wat en hoe moet ik de uitstroom plaatsen mocht dit wat zijn, zo niet hoor ik graag hoe ik het zo efficient mogelijk aan kan pakken en er stroming komt over de bodem. met die r.v.s. set kom je niet diep dat andere ding wel. Maar ja is dat van belang. Kort samen gevat hoe kan ik de 2 pompen optimaal benutten, anders koop ik een lily pipe als dat echt veel beter is.
 

Bijlagen

  • IMG_20220502_144107.jpg
    IMG_20220502_144107.jpg
    254.4 KB · Weergaven: 50
Is dit wat?
Ik dacht altijd dat er dan veel co2 verloren gaat.
En nog 1 probleem ik heb 19/27 mm slang en daar zijn weinig lily pipes die dat formaat hebben.
Lastiggg.
 
Laatst bewerkt:
Een lilypipe is niet per definitie beter dan een spaybar. Het is vnl. esthetisch een veel mooier gezicht.
Heb je topic niet helemaal doorgenomen maar heb je wel eens een test gedaan met een wolk van vloeibaar filtermateriaal?
Als daar duidelijk uit blijkt dat je stroming niet goed genoeg is zou je het kunnen proberen met een lily. En dan het liefst een Violet lily omdat ie meer geschikt is voor grotere bakken dan een normale lily.
Als dan de stroming nog niet optimaal is zou je een (metalen) jet kunnen proberen. En als het helemaal niet lukt een stromingspompje of idd een 2e filter.
 
Vanuit de korte zijde instromen is naar mijn mening nooit een goed idee. Elk filter verliest op een dergelijke afstand te veel van haar kracht. Zelf heb ik het liefst een sparybar over de gehele achterzijde zo dicht mogelijk onder het wateroppervlak met de gaatjes zo'n 30 graden naar voren en onder gericht. Hierdoor zal de stroming kaatsen op het voorglas en naar beneden worden geduwd en over de bodem, inderdaad vaak moeilijk te bereiken, terug gaan naar achter waar ze weer boven komt voor de volgende duw. Er ontstaat zo een spiraalvormige beweging richting je aanzuiging en worden in principe alle plaatsen in je bak bereikt. Uiteraard moet je wel bedenken dat planten en decoratie voor stagnatie kunnen zorgen.
 
Denk dat ik met die grote pomp ca 80cm doorzichtige pijp kan bedienen, t laatste stukje doe ik dan met een jbl 702 pomp.
Heb net alle bouwmarkten afgebeld maar alleen maar elektra pijp, dat gaat hem niet worden.
En vraag me af of het simpeler kan. Over de hele lengte lijkt mij het beste mits ik zo'n doorzichtige pijp kan krijgen.
In de pomp zit neomedia pure en eheim subtr pro.
Bezetting valt mee, als alles klaar is doe ik er een paar nieuwe visjes bij.
Waar kun je doorzichtige pijp kopen, geen bouwmarkt hier die het verkoopt.
De bedoeling is dat het een mooie aquascape word, en dat ik er weer plezier in krijg zonder steeds die *** algen en andere problemen.

heb je wel eens een test gedaan met een wolk van vloeibaar filtermateriaal?
ja dan merk je dat het bij de andere kant meer tegen het houten decoratie stuk aan gaat wat hierboven stond klopt idd, planten en decoratie houden de stroming alleen maar tegen.

@biljoenblik hoe heb jij de 2 pompen afgesteld dan (waar zit de in en uitlaat 2x zeg maar)
 
Laatst bewerkt:
Ahh iets gevonden https://www.pvc24.nl/shop/transparante-pvc-buis-100-cm/
Wat is het beste voor die grote pomp, dan doel ik op welke dia meter zal ik aanhouden 20mm of 25 mm (pomp is 19/27), denk 20 maar aanhouden.
Laatste stukje voor andere pomp is 12 mm, denk ca 40cm 12mm en de rest ca 85 cm 20/25mm dikte/lengte voor de sterkere pomp.
Hoop dat ik er zo de max aan uitstroom uitpers.
 
Bedankt voor de tips!

De filtercapaciteit is ondermaats.

Heb nu een Eheim 1200 xlt erbij gezet. Alles blijft schoon.


Helemaal mee eens mis gewoon onderin over de bodem stroming, en dus alle lage plantjes bewegen 0, en sterven af.
Ik zat te denken of dit niet iets is i.p.v. lily pipe, dat zwarte ding (duck mouth) rechts.
Bekijk bijlage 343158

en dan met een 702 (heb e.v.t. ook nog een 902 als dat beter is) die set van r.v.s. in en uitlaatdus duck mouth aan de rechterkant en links deze r.v.s. set, of die andere die veel dieper kan op de 2e foto hier boven.
Bekijk bijlage 343160

Is dit wat en hoe moet ik de uitstroom plaatsen mocht dit wat zijn, zo niet hoor ik graag hoe ik het zo efficient mogelijk aan kan pakken en er stroming komt over de bodem. met die r.v.s. set kom je niet diep dat andere ding wel. Maar ja is dat van belang. Kort samen gevat hoe kan ik de 2 pompen optimaal benutten, anders koop ik een lily pipe als dat echt veel beter is.
Deze set is prima geschikt. Geeft een mooie straal in de lengte richting van het aquarium.
Al die extra spullen heb je niet nodig.

Ik heb nu alle uitstromen rechts achter in de bak.
En de aanzuig ook rechts.

In mijn nieuwe aquarium komt er 1 filter rechts (de grootste) en deze krijgt dus rechts zijn uitstroom en aanzuig.
Deze zorgt dan ook voor de stroming in de bak.
Uitstroom rechtsachter, richting links voor.

De 2e filter komt links. Hier komt ook de co2 op.
Deze filter zuigt links aan. En stroomt van links naar rechts. Langs de achterwand. Dus met de teruggaande stroming van de grote filter mee.
Dat is althans mijn theorie.
 
Denk dat ik met die grote pomp ca 80cm doorzichtige pijp kan bedienen, t laatste stukje doe ik dan met een jbl 702 pomp.
Heb net alle bouwmarkten afgebeld maar alleen maar elektra pijp, dat gaat hem niet worden.
En vraag me af of het simpeler kan. Over de hele lengte lijkt mij het beste mits ik zo'n doorzichtige pijp kan krijgen.
In de pomp zit neomedia pure en eheim subtr pro.
Bezetting valt mee, als alles klaar is doe ik er een paar nieuwe visjes bij.
Waar kun je doorzichtige pijp kopen, geen bouwmarkt hier die het verkoopt.
De bedoeling is dat het een mooie aquascape word, en dat ik er weer plezier in krijg zonder steeds die *** algen en andere problemen.

heb je wel eens een test gedaan met een wolk van vloeibaar filtermateriaal?
ja dan merk je dat het bij de andere kant meer tegen het houten decoratie stuk aan gaat wat hierboven stond klopt idd, planten en decoratie houden de stroming alleen maar tegen.

@biljoenblik hoe heb jij de 2 pompen afgesteld dan (waar zit de in en uitlaat 2x zeg maar)

Hier kocht ik mijn transparante PVC buis.
 
Ahh iets gevonden https://www.pvc24.nl/shop/transparante-pvc-buis-100-cm/
Wat is het beste voor die grote pomp, dan doel ik op welke dia meter zal ik aanhouden 20mm of 25 mm (pomp is 19/27), denk 20 maar aanhouden.
Laatste stukje voor andere pomp is 12 mm, denk ca 40cm 12mm en de rest ca 85 cm 20/25mm dikte/lengte voor de sterkere pomp.
Hoop dat ik er zo de max aan uitstroom uitpers.
De dikte en lengte van je buis hangt ook erg van het debiet af welk je filter kan leveren. Maar ook van de grootte van de doorgangen voor je buis in je aquarium. Te dikke buizen maken dat je de kap soms niet meer af kan sluiten. Meerdere filters op je bak kunnen ook andere mogelijke doorvoeren naar je bak verstoren. Zoals wanneer je een doseerapparaat wil met, laten we zeggen, vier slangen die ook nog boven je bak moeten uit komen. En laten we de belichting kabels niet vergeten.
 
In mijn nieuwe aquarium komt er 1 filter rechts (de grootste) en deze krijgt dus rechts zijn uitstroom en aanzuig.
Deze zorgt dan ook voor de stroming in de bak.
Uitstroom rechtsachter, richting links voor.
Je bedoeld dus1 lange streep van rechts achterin (boven) naar naar links voor inrichting het midden van de hoek?
Lekker schots en scheef afijn, zoiets? En het gewoon bij 1 pomp houden of 2
Naamloos.png


@benvo, Die randjes er omheen maak ik zelf incl aangepaste deksel dus kan een hoop kwijt zonder dat het echt zichtbaar word.
Wat jij dan bedoeld is een deel van je spraybar in de lengte te verwerken?
 
Niet een deel, een spaybar zou ik over de gehele achterwand plaatsen omdat dan de volledige debiet kracht gebruikt kan worden immers er behoeft maar een korte afstand overbrugt te worden. Waarbij de stroming verloopt zoals ik hierboven omschreef. Als je een zijkant gebruikt is meestal op de heenweg de volledige kracht al op.
 
Hmm had toch echt een reactie neergezet..
Afijn ik maak die deksels zelf incl. rand (ben meubelmaker geweest) dus heb al ruimte voor slangen.
korte afstand overbrugt te worden
bedoel je nu een spraybar langs de korte of lange zijde?
En mocht t de lange zijde zijn dus met 1 pomp over de hele lengte, of een pomp erbij?
Moet t morgen af hebben
 
Heb maar 2 x een meter doorzichtig pvc gekocht 1 x 20 mm en 1 x 12 mmm.
Al snap ik nog niet exact wat echt het beste is, nu kan het nog. Over 2 dagen moet i vol want dan komt er een partij planten binnen en moss.
Dus als over de hele lengte moet doe ik dat met die 2e pomp erbij ( JL702/902) doen anders kom ik kracht te kort. Maar heb t idee dat dat ook niet de beste manier is.
Kan ik nu het beste doen wat Biljoenblik me uitlegde, of gaaan we voor Benvo en dus over de hele lengte stroom.
 
Hmm had toch echt een reactie neergezet..
Afijn ik maak die deksels zelf incl. rand (ben meubelmaker geweest) dus heb al ruimte voor slangen.

bedoel je nu een spraybar langs de korte of lange zijde?
En mocht t de lange zijde zijn dus met 1 pomp over de hele lengte, of een pomp erbij?
Moet t morgen af hebben
De gehele achterwand van je bak is dus een lange zijde! (En zo wordt dan de kortste overbrugging voor je stroming gebruikt...) En of je dit al of niet met één filter doet is aan jou. Maar het kan uitstekend met één pomp lijkt me.
 
Heb maar 2 x een meter doorzichtig pvc gekocht 1 x 20 mm en 1 x 12 mmm.
Al snap ik nog niet exact wat echt het beste is, nu kan het nog. Over 2 dagen moet i vol want dan komt er een partij planten binnen en moss.
Dus als over de hele lengte moet doe ik dat met die 2e pomp erbij ( JL702/902) doen anders kom ik kracht te kort. Maar heb t idee dat dat ook niet de beste manier is.
Kan ik nu het beste doen wat Biljoenblik me uitlegde, of gaaan we voor Benvo en dus over de hele lengte stroom.
Volgens mij moet je mijn bericht eens goed lezen want die is, zo lijkt je reactie, niet duidelijk? Naar mijn inzicht gebruik je een lange zijde van je bak, en dat is dus ook de achterzijde, voor een spraybar over de volle lengte van de bak. Je stroming, die dan uit je spraybar komt, hoeft dan maar een korte afstand te overbruggen tot de voorruit en behoudt zo z'n kracht om de stroming naar de bodem te duwen en naar achter te gaan waar ze weer boven komt voor de volgende duw van de spraybar. Wanneer je de stroming van een korte zijde laat komen moet ze de volle lengte van de bak gebruiken en is ze op het eind al te veel van haar krachtverloren. Daarom zet ik een spraybar altijd over de volle lengte op de achterkant van de bak. Hopelijk heb ik het zo duidelijk gemaakt. Uiteraard is de keuze aan jou!
 

Bijlagen

  • IMG_20191109_105654.jpg
    IMG_20191109_105654.jpg
    413.1 KB · Weergaven: 67
Dit klinkt als muziek in mijn oren, snapte er idd geen bal meer van op eind.
Ben erg blij met je laatste uitleg in Jip en Janneke taal, dus gewoon over de hele lengte waar ik al mee bezig was.
En dan de spraybar 30 graden naar beneden draaien richting het raam.
Neem aan aan beide zijden een inlaat in de hoek. En dan ben ik klaar.

Bedankt voor je uitleg, af en toe komt er zoveel info op je af dat je eigenlijk alleen maar meer gaat twijfelen.
Afijn eens kijken of ik wel bochtjes heb, dat schiet me nu pas te binnen dat zal wel een geklooi worden.

Hoeveel cm hou je de gaten uit elkaar? cm of4/5 per gat?
 
Ik heb de gaatjes 3 cm uitelkaar maar je moet even kijken hoe de uitstroom is en desgewenst kun je de gaatjes qua grootte aanpassen of het aantal gaatjes aanpassen.
 
Oke bedankt voor de tip! Met klein boortje beginnen dus.
Hopen dat ik geschikte bochtjes heb in mijn junkyard
 
Dit klinkt als muziek in mijn oren, snapte er idd geen bal meer van op eind.
Ben erg blij met je laatste uitleg in Jip en Janneke taal, dus gewoon over de hele lengte waar ik al mee bezig was.
En dan de spraybar 30 graden naar beneden draaien richting het raam.
Neem aan aan beide zijden een inlaat in de hoek. En dan ben ik klaar.

Bedankt voor je uitleg, af en toe komt er zoveel info op je af dat je eigenlijk alleen maar meer gaat twijfelen.
Afijn eens kijken of ik wel bochtjes heb, dat schiet me nu pas te binnen dat zal wel een geklooi worden.

Hoeveel cm hou je de gaten uit elkaar? cm of4/5 per gat?
Bij een 12/16 buis kies ik voor een afstand van om de 3 cm. een gaatje van 2.5 mm.
 
Ik ben begonnen met gaatjes van 1,5mm want later wat vergroten is makkelijk maar verkleinen lukt niet.
 
Even een andere vraag, waar kan ik het beste mijn co2 reactor (extern) plaatsen zo dicht mogelijk op de slang richting je spraybar.
Of er een zetten verder van je uitspraybar?
 
Ik heb mijn reactor zo dicht mogelijk bij de uitstroom geplaatst, maar weet niet of het veel uit maakt.
Mijn gevoel zegt dat als de reactor hoger staat (dus dichter bij de uitstroom) er minder pomp capaciteit verloren gaat.
 
Mijn gevoel zegt dat als de reactor hoger staat (dus dichter bij de uitstroom) er minder pomp capaciteit verloren gaat.
Bedankt voor je antwoord wat tevens een vraag is in mijn andere topic.
 

Terug
Bovenaan