2 filters op rio 180??


S

Schaive78

Guest
Ik heb een rio 180 met een tetra 1200 filter erachter. Nu houd ik nog steeds wat baardalg voor op het glas en voor op het filterzand. Dit zou misschien kunnen te maken hebben met dat daar weinig stroming is. nu heb ik nog een Tetra 800 staan. Zou het wat kunnen zijn om die als extra erbij op te zetten.
 
Waarom geen wavemaker achtig iets?
Heb zelf een Rio 400 met een JBL e1901 filter en helemaal rechts had ik geen stroming. Heb nu een stromingspomp hangen en voila voldoende stroming. Goedkoper dan een filter erbij doen.
 
welke stromingspomp heb je dan? ik heb er ook 1 liggen, maar die is zo sterk dat mijn planten omver geblazen worden. En de buitenfilter heb ik nog staan, ( als je dat bedoeld met goedkoper)
 
Ff zoeken hoor, die wat ik heb kun je van alles regelen.
Hoe sterk de stroming is, nachtmodus etc etc.
 
maar dat is 55 euro. en de buitenfilter heb ik staan.
 
Een tweede buitenfilter is ook handig voor het geval er een het zou begeven en zo heb je dan nog 1 die draait en dat voorkomt weer vaak veel problemen. Ik heb op de meterbak ook een JBL 901 en een 2213 draaien.
 
en hoe doe je dat dan met de instroom en uitstroom. beide kanten een instroom en uitstroom bijv 1 links die naar rechts stroomt en 1 in het midden maar die ook stroomt naar rechts
 
1x tetratec ex1200 zou toch voldoende moeten zijn.
 
Ik heb op beide een spraybar en die zitten beide rechts zodat ze elkaar niet tegenwerken.Instroom naar de filter zitten ook beiden rechts al is het daar nu wel druk met de buizen en slangen maar goed het wil zo net. Ook zou je het zo kunnen maken dat 1 uitstroom vanuit het midden van je bak uitkomt maar dan moet je wel even knutselen.
 
1x tetratec ex1200 zou toch voldoende moeten zijn.

Ja dat dacht ik ook. maar toch houd ik baardalg op het glas en filterzand voor aan het glas. Heb al vele dingen geprobeerd. En heb een tijdje een kleine oud binnenfiltertje in de hoek gehangen voor om daar extra stroming te krijgen en toen leek het mij beter te gaan.
 
Ik heb een rio 180 met een tetra 1200 filter erachter. Nu houd ik nog steeds wat baardalg voor op het glas en voor op het filterzand. Dit zou misschien kunnen te maken hebben met dat daar weinig stroming is. nu heb ik nog een Tetra 800 staan. Zou het wat kunnen zijn om die als extra erbij op te zetten.
Het lijkt me beter om de echte oorzaak op te zoeken. Baardalg ontstaat door een CO2 tekort. Op mijn Rio 180 staat één JBL E901 greenline. Ik heb een spraybar over de gehele achterkant, de stroming is niet sterk maar de waterdistributie is effectief. Geen alg, zeker geen baardalg, problemen dus.
 
.
Het lijkt me beter om de echte oorzaak op te zoeken. Baardalg ontstaat door een CO2 tekort. Op mijn Rio 180 staat één JBL E901 greenline. Ik heb een spraybar over de gehele achterkant, de stroming is niet sterk maar de waterdistributie is effectief. Geen alg, zeker geen baardalg, problemen dus.

CO2 wordt geregeld via ph controller en staat op 6,6
 
.


CO2 wordt geregeld via ph controller en staat op 6,6
Waterdistributie dus controleren. Dit gaat gemakkelijk met Easy Life filtermedium. Een wit goedje dat precies laat zien waar je water naar toe gaat. Zo nodig e.e.a. corrigeren, niet qua kracht maar qua richtingen. Mijn eigenbouw PH controller staat op 6.85 gemiddeld. Ik heb een plantenbak.
 
hoeveel gooi je daarvan in. had vandaag 50 ml erin gedaan maar gebeurde niet heel veel. had het voor die tijd ook wel goed geschud. Hoe heb jij je uitstroom dan? Ik heb nu een spraybar over de hele achterwand. de planten wapperen ook wel goed, alleen volgens mij komt het niet voor onderin. niet genoeg denk ik.
 
Anders eens spelen met de spraybar zou ik zeggen.
 
hoeveel gooi je daarvan in. had vandaag 50 ml erin gedaan maar gebeurde niet heel veel. had het voor die tijd ook wel goed geschud. Hoe heb jij je uitstroom dan? Ik heb nu een spraybar over de hele achterwand. de planten wapperen ook wel goed, alleen volgens mij komt het niet voor onderin. niet genoeg denk ik.
Spray over de gehele achterwand vlak onder het wateroppervlak licht naar beneden gericht zodat het water door de voorruit naar beneden gedrukt wordt en over de bodem naar achter terugkeert. Doordat de aanzuiging rechts zit wordt de watercirculatie dus spiraalgewijs naar rechts getrokken. Filtermedium kan je gerust een flinke scheut in het water gooien, het doet geen kwaad.
 
ja zo heb ik het nu ook. Maar een flinke scheut? ik heb nu 5o ml gedaan.
 
Een tweede buitenfilter is ook handig voor het geval er een het zou begeven en zo heb je dan nog 1 die draait en dat voorkomt weer vaak veel problemen. Ik heb op de meterbak ook een JBL 901 en een 2213 draaien.

Ja, dat zou handig zijn ja.......
 

Terug
Bovenaan