2 maanden bruinalg en planten groeien niet


M@rcel

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2017
Berichten
107
Zoals de titel al zegt heb ik 2 problemen maar wellicht heeft de een met de ander te maken.

Ik heb een juwel Rio 240 deze is eind september opgestart en 4 weken later zijn de eerste vissen erin gekomen.

Het bestand is 12 cichliden en 5 synodontis polli white zambia.

Als filter heb ik een fluval fx4 met een zakje purigen erin.

De verlichting is een buis juwel color 54w en een juwel day 54W.
De verlichting staat 8 uur per dag aan.

Verwarming staat op 24 graden.

1 keer per week voeg ik 10ml profito toe en dagelijks 1ml easycarbo.

De waterwaardes heb ik net gemeten met een druppeltest van Colombo.
De waardes waren kh, gh en pH alle drie 8.
De nh3, no3, no2 en po4 waren allemaal 0!?

Het probleem is dat ik al 2 maanden last heb van bruinalg, dit word met de week erger lijkt het wel.
Ik ververs 50% water wekelijks en dan poets ik ook de bruinalg van de stenen met een tandenborstel.

De planten groeien ook niet.
Heb er vallisneria spiralis en gigantea in gehad met voeding en ijzer bij de wortels, maar de planten verslijmden in een paar weken tijd.
Ik heb er ook Belgisch groen in gehad om de strijd aan te gaan met de alg maar ook deze plantjes waren in 2 weken weg.
Ik heb er sinds de opstart ook een echinodorus barthii in staan met voeding bij de wortels maar ook deze gaat langzaam achteruit.
Heb er sinds afgelopen vrijdag een javavaren in staan die ik nog niet vooruit zie gaan en heb er waterpest in gedaan om de strijd aan te gaan met de alg maar zelfs deze plantjes worden met de dag minder, de bladeren worden glazig of de stengels breken halverwege doormidden. Dit terwijl waterpest toch wel een van de makkelijkste planten is. Dit geld volgens mij ook voor de vallisnerias en het Belgisch groen.

Wie weet wat er hier aan de hand is?

IMG_20200121_203712.jpg
IMG_20200121_203655.jpg
IMG_20200121_203633.jpg
IMG_20200121_203621.jpg
IMG_20200121_203611.jpg
IMG_20200121_203601.jpg
IMG_20200121_203552.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je wat voeding moet geven. In profito zit geen nitraat dacht ik. Zowel je nitraat als fosfaat zijn 0, dus je planten missen voeding.
 
Herkenbaar. Ik had zo'n zelfde probleem bij mijn 60cm betta bakje (zie topic in mijn handtekening). Uiteindelijk gaat e.e.a. veel beter sinds ik zorg dat de micros (bij jou zal dit profito zijn) en macros (die mis je nu) in orde zijn. Voor macro voeding moet je o.a. denken aan Nitraat (NO3), Fosfaat (PO4) en Kalium. Ik voeg dit toe met een oplossing die ik zelf gemaakt heb aan de hand van poedertjes van aquariumbemesting.nl. In jouw geval zou ik dus nog kaliumnitraat en kaliumfosfaat toe gaan voegen zodat je op 15 ppm nitraat en 1.5 ppm fosfaat uit komt. Ook kan je dosering Easycarbo nog wel iets omhoog, 1ml per dag is dacht ik ongeveer 1/4 van aanbevolen dosering op dat formaat? Ik doe zelf op 250L ongeveer 2ml per dag.
 
Dus de macro's op orde brengen lost het probleem op?

Dan hoef ik verder niks te veranderen?

Moet ik de alg dan wekelijks blijven weg poetsen?

En hoe lang kan het nog duren voordat de alg verdwijnt?
 
Bruinalg zie je vaak bij veel organische belasting en je hebt relatief weinig planten die stoffen opnemen. De no3 moet eigenlijk ook meetbaar zijn want nitraat en fosfaat hebben planten, net als plantenvoeding, nodig.
Kun je eens al je waterwaarden posten hier?
Kortom voor de planten moet de voeding op orde zijn maar of dat invloed op de bruinalg zal hebben dat is afwachten.
 
Dus de macro's op orde brengen lost het probleem op?
Ik vermoed van wel. In mijn geval was dit in ieder geval de oplossing.

Profito is veel gebruikte (micro) plantenvoeding en ik vermoed voldoende voor jouw aquarium, al ben ik daar zeker geen expert in. Als je echter toch poedertjes gaat bestellen kun je net zo goed ook de Tenso cocktail met magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat mee bestellen. Uiteindelijk goedkoper en ik denk een volledigere plantenvoeding maar zal het verschil wellicht niet alleen maken.

Bruinalg gewoon zo veel mogelijk blijven verwijderen. Hoe snel dit weg zal blijven durf ik niet te zeggen.
 
Je hebt gelijk en ik zie dat met deze waarden je amper co2 hebt en dat is ook belangrijk.
Ik zou dus zorgen dat er voldoende voeding voor de planten is want anders stagneert de groei of gaan ze zelfs dood in het ergste geval.
 
Ik snap de opmerkingen over co2 nooit zo. Bij een low-tech bak waar geen co2 aan wordt toegevoegd zal die toch altijd te laag zijn en behalve investeren in co2 apparatuur kun je daar niets aan veranderen. Of mis ik hier iets?

Weinig co2 is mijn inziens ook niet zo'n probleem, je planten zullen zich aanpassen en gewoon een stuk langzamer groeien. Je zal je plantenvoeding (micro en macro) en licht intensiteit en of duur hierop moeten aanpassen. Dit is hoe vroeger alle aquaria gehouden werden. Er zullen nu best een klein aantal planten zijn die echt net zonder extra co2 willen overleven maar voor het merendeel is dit helemaal geen probleem. Zoals in dit aquarium met vallisneria, echinodorus, javavaren en waterpest moet dat prima kunnen.

Interessant artikel van PlantedBox waar hier ook over gesproken wordt:
 
Ik snap de opmerkingen over co2 nooit zo. Bij een low-tech bak waar geen co2 aan wordt toegevoegd zal die toch altijd te laag zijn en behalve investeren in co2 apparatuur kun je daar niets aan veranderen. Of mis ik hier iets?

Klopt maar dan heb je het over weinig licht en dan is de vraag naar co2 veel minder en dan kan de natuurlijke co2 voldoende zijn.

Klopt het dat ik op foto 3 en 4 op de stenen wat blauwalg zie of is dat iets wat in het steen zit?
 
Ik denk dat je wat voeding moet geven. In profito zit geen nitraat dacht ik. Zowel je nitraat als fosfaat zijn 0, dus je planten missen voeding.

Dit bericht van Tommie is juist. Je moet zowel nitraat als fosfaat gaan toevoegen. Daar zou ik mee beginnen. Nu even nog niet meer om de reactie in je bak te kunnen bepalen. (Meer stappen maakt de reactie uitlezing niet juist bepaalbaar.) Daarna zou met een goede druppeltest je waterwaardes moeten bepalen en kunnen we van daaruit verder gaan.
 
Kortom alle voeding moet zijn afgestemd op de vraag van de planten en de daarbij behorende hoeveelheid licht boven de bak. Maar toch blijf ik even zitten met dat blauw groene op de stenen.
 
Maar toch blijf ik even zitten met dat blauw groene op de stenen.
Mee eens. Die groene vlekjes op die steen zijn zorgelijk en lijken op blauwalg. Kan ook goed komen door een tekort aan nitraat.

Screenshot_20.png

Ik zou die steen er even uit halen en wellicht een paar dagen te (pik donker) te drogen leggen. Weet je zeker dat het weg is en is nu nog makkelijk te doen!
 
Je hebt gelijk en ik zie dat met deze waarden je amper co2 hebt en dat is ook belangrijk.
Ik zou dus zorgen dat er voldoende voeding voor de planten is want anders stagneert de groei of gaan ze zelfs dood in het ergste geval.

Dat is ook juist. Ts geeft een pH van 8.0 aan. Dat zou een pH 7.0 mogen zijn. Maar toch denk ik dat Ts zich eerst even zou moeten concentreren op de macro's nitraat en fosfaat. Bij het teveel tegelijk doen is bijna niet meer te achterhalen welke actie uiteindelijk welk gevolg heeft. Stap voor stap lijkt me dan ook het beste hier.
 
Mee eens. Die groene vlekjes op die steen zijn zorgelijk en lijken op blauwalg. Kan ook goed komen door een tekort aan nitraat.

Bekijk bijlage 287975
Ik zou die steen er even uit halen en wellicht een paar dagen te (pik donker) te drogen leggen. Weet je zeker dat het weg is en is nu nog makkelijk te doen!
Ben niet zeker of dat voldoende is. Ik zou die steen ofwel een uurtje in de oven steken bij 120 graden, ofwel in zuurstofwater leggen voor een tijdje. Dan zijn de sporen zeker weg.
En natuurlijk de oorzaken aanpakken.
 
Ik ga als voeding de all in one van plantedbox bestellen.

Die steen kan eruit als het moet.
Ben er niet zo heel happy mee omdat er nog een paar stenen tegenaan leunen en deze op een plaat piepschuim ligt.
Dan kan deze weg en dan kan er wel wat ardenner breuksteen voor in de plaats komen.

Ik twijfel alleen of het wel blauwalg is.
Blauwalg is volgens mij eenvoudig te verwijderen, maar dit is met een tandenborstel niet weg te krijgen.
Heb ook niet de indruk dat het stinkt maar dat kan ik wat beter beoordelen als de steen eruit is.

Er schijnt inderdaad behoorlijk wat licht in de bak.
Dit kan ik eventueel wel wat dimmen door er wat pvc buis overheen te schuiven.

En hoe zou ik eventueel de ph kunnen verlagen?
Zal ik dan met alleen de plantenvoeding als eerste op orde brengen of kan de verlichting ook gelijk meegenomen worden?
Zo ja, hoeveel van de buis moet er dan gedimd worden?

En dan zal ik in de toekomst wel planten plaatsen die wat minder licht nodig hebben zoals anubias soorten.
 
Vandaag heb ik de witte steen met mogelijk blauwalg eruit gehaald.
De echinodorus barthii, javavaren en de waterpest zijn ook eruit gehaald.
Hiervoor in de plaats zijn wat nieuwe stenen gekomen, een nieuwe javavaren en wat nieuwe waterpest.
Ik ben vandaag gestopt met profito en begonnen met 25ml all in one van planted box.
De easy carbo is per vandaag verhoogd naar 1,5ml per dag.

En de bruinalg is weer zoveel mogelijk verwijderd.

En er is 50% water ververst.

Hopelijk heeft dit effect.
 
Je bak was dood, bruinalg neemt het over. planten doen niets. Je zult inderdaad de juiste plantenvoeding moeten doseren. Met javavaren en waterpest is co2 geen issue. Je bak was waarschijnlijk veelste steriel en je hebt de planten geen kickstart gegeven. De blauwalg komt waarschijnlijk door al die kakkende cichlides en nog geen biologisch evenwicht. Doseer je juiste plantenvoeding en demp je verlichting met drijfplanten. Je javavaren krijgt nu meer licht dan hij nodig heeft in verhouding tot je co2. Mocht je die nu in de stroming zetten ligt baardalg ook op de loer. Anyway the ship has't sailed yet ga door met die plantenvoeding.
 
Een ancistrus lust ook wel een bruin alg, ik heb nooit last van bruinalg gehad sinds ik die vis in mijn bak heb. Ook nog eens een enorm leuke vis die haar mannetje staat.
 
Je bak was dood, bruinalg neemt het over. planten doen niets. Je zult inderdaad de juiste plantenvoeding moeten doseren. Met javavaren en waterpest is co2 geen issue. Je bak was waarschijnlijk veelste steriel en je hebt de planten geen kickstart gegeven. De blauwalg komt waarschijnlijk door al die kakkende cichlides en nog geen biologisch evenwicht. Doseer je juiste plantenvoeding en demp je verlichting met drijfplanten. Je javavaren krijgt nu meer licht dan hij nodig heeft in verhouding tot je co2. Mocht je die nu in de stroming zetten ligt baardalg ook op de loer. Anyway the ship has't sailed yet ga door met die plantenvoeding.

Ik denk ook dat er sprake is van overbelasting en dan zie je vaak bruinalg of blauwalg de kop opsteken.
 
Dan ga ik ook nog de verlichting dimmen door wat pvc buis over de lampen te schuiven.
Drijfanten is niet zo handig want die worden door de bak geblazen door de stroming.
Hoeveel procent zal ik dimmen?
 
Ik denk dat het belangrijker is om de oorzaak te verhelpen want anders blijf je ermee zitten vaak.
 
Zojuist 40% van de lampen bedekt met pvc buis.
Zo op het oog komt er nog een berg licht vanaf.
Maar voorlopig wil ik de bak zo even laten en kijken wat voor reactie hier op komt.

Hartstikke bedankt voor jullie reacties en adviezen tot dusver.
 
Vandaag 1 a 2 dagen voor de 50% waterwissel mijn waterwaardes nog eens gemeten:

Kh 9
Gh 8
Ph 8
Nh3 0
No3 heel minimaal verkleurt, 2 of 3 schat ik.
No2 0
Po4 0,5

De bruinalg is er nog, maar is wel duidelijk minder geworden in een week tijd.
Nog wat op de stenen wat terugkomt, en nauwelijks op het glas en de bodem.
De waterpest doet vrij weinig/gaat iets achteruit.
De javavaren zie ik nog geen vooruitgang maar dat kan denk nog komen de komende weken.

Moet ik nu de dosis AIO of easycarbo nog gaan verhogen of het nog even zo laten?
 
Je hebt duidelijk wat tekort aan nitraat en fosfaat, dus ik,zou wat aio toevoegen.
 
Dus de wekelijkse dosis AIO verhogen naar 30-35ml zou dan goed moeten zijn?
 
Kan deze er nog bij met het huidige bestand?
En zo ja, welke?
Ancistrus cirrhosus (borstelneus), Tolereert een wide range aan waterwaarden. Staat haar mannetje, alleen heb ik geen ervaring met de combinatie met cichlides. Maar die zullen wel op een ph van 8 zitten dus dat moet geen probleem zijn. Qua gedrag denk ik ook niet omdat ze voornamelijk 's nachts actief zijn maar misschien dat iemand anders daar een aanvulling op heeft. Het is wel een Zuid - Amerikaanse vis dus in dat opzicht past hij niet bij je huidige bestand. En Cichlides gebruiken holen als huisvesting of als broedhol, een ancistrus gebruikt die ook als veilige haven. Dus mits voldoende holen zou het moeten kunnen. Ideale keuze twijfelachtig, maar zeker niet onmogelijk mijn inziens.
 
Net 50% water ververst.
Er zat zo goed als geen alg meer op het glas, alleen nog wat op de stenen.
Dit was zo'n beetje dezelfde hoeveelheid als vorige week.
Morgen of overmorgen wil ik de verlichting gaan verlagen naar 50%.
Kijken wat voor effect dit heeft.

De hoeveelheid AIO is vorige week verhoogd naar 30ml per week.
 
De verlichting is vandaag naar 50% gegaan.

Vandaag was er wel meer bruinalg aanwezig vergeleken met een week geleden, geen idee hoe het komt want er is niks veranderd de laatste week:S
 

Terug
Bovenaan