2 meter bak bij Van Wolferen, waar rekening mee houden?


Denk dat dat veel te optimistisch is tel er maar 1000,- bij op minimaal
Hm, ja, zit je denk ik wel aan de krappe kant. Dat kan wel duurder uitvallen, tenzij je bak open is en je het licht erboven hangt.

Misschien dat je ook wel tweedehands kan kijken of iemand op het forum moet nog iets hebben liggen...
Ok, even mijn veel te simpele rekensom:

Bak met meubel en kap, zoals opgevraagd: 1250 EUR
Licht: 500 EUR

Zou er nog 750 euro over zijn om een bioloog te bouwen en verwarming aan te brengen.

Waar ga ik dan mis?
 
Ok, even mijn veel te simpele rekensom:

Bak met meubel en kap, zoals opgevraagd: 1250 EUR
Licht: 500 EUR

Zou er nog 750 euro over zijn om een bioloog te bouwen en verwarming aan te brengen.

Waar ga ik dan mis?
Bedoelde 500 euro aan licht. Dacht dat je daar wel overheen zou moeten, maar als ik kijk op de site van hvp zou het inderdaad wel moeten kunnen.

Let er wel op dat de spreiding dan mooi genoeg is. Als je bijv. drijfplanten wil houden en je led-balken zitten te dicht op het water, dan krijgt een deel daarvan geen licht.

Als ze wat hoger zitten of je zet er nog een rij led-balken bij, dan is dit op te lossen.

Geen mega probleem hoor, kleinigheidje. Ik merk het nu bijv. bij mijn Akvastabil aquarium, maar ik wilde er toch al een balk bij gaan kopen.
 
Voor nu reken ik even met 400-500 euro aan licht. Maar afhankelijk van het complete kostenplaatje wordt daar ongetwijfeld nog in geschoven. Laat ik het zo zeggen, voor nu reken ik met een budget van 2500 euro om de bak 'klaar' te krijgen, buiten het visbestand om.
Doe maar 2x XD
 
Maar waarom dan? Waar ga ik zo mis in mijn berekening. Als een bak en meubel samen neergezet kunnen worden voor 1250, dan kost het klaarmaken toch geen 3750 euro?
Wat dacht je van alle pvc-leidingbenodigdheden voor je bioloog, juist die kleine dingen gaat enorm veel geld in zitten, en dan je inhoud van je bioloog (filtermateriaal) dat kost ook een fikse duit
 
Wat dacht je van alle pvc-leidingbenodigdheden voor je bioloog, juist die kleine dingen gaat enorm veel geld in zitten, en dan je inhoud van je bioloog (filtermateriaal) dat kost ook een fikse duit
Hmm.. als het opbouwen van een bioloog werkelijk 750+ kost dan moet ik me nog eens goed inlezen wat daar de gigantische voordelen van zijn. Als het duurder wordt dan 3000 euro voor de bak staat, dan moet ik nog even doorsparen.
 
Ik zou er een bioloog van 100 tot 120cm onder leggen
Goed, zeg 100 x 40 x 40, dat is 150 a 160L. Laten we uitgaan van 4 compartimenten, gaat er dan 35L filtermateriaal ingaan per compartiment? Of reken je dat niet zo?
 
Iemand een bioloog van dat formaat staan die zich kan herrinneren wat dat gedeelte opbouwen globaal heeft gekost?
 
Ik heb een Akva-stabil 200x60x60 cm 5 jaar geleden compleet voor €1600.00 gekocht,
4 T5 lampen,
2 filters € 600.00, Eheim 2078 en JBL 901
Hout €200.00
Bodem €125.00
Led voor ze zonopgang met TC420 €250.00
Visjes, water en plantjes, alle prijzen zijn wat geschat behalve de complete bak, maar dat was allemaal 5 jaar geleden.
 
Ik heb een Akva-stabil 200x60x60 cm 5 jaar geleden compleet voor €1600.00 gekocht,
4 T5 lampen,
2 filters € 600.00
Hout €200.00
Bodem €125.00
Led voor ze zonopgang met TC420 €250.00
Visjes, water en plantjes, alle prijzen zijn wat geschat behalve de complete bak, maar dat was allemaal 5 jaar geleden.
Duidelijk, maar jij hebt dus 2 potfilters staan op die bak? Ondervind je daar veel nadelen van tov een bioloog?
 
Maar een bioloog heeft voordelen dat je veel beter filtert en nog een extra water volume erbij hebt, ook het onderhoud schijnt makkelijker te zijn.
 
Ik heb nooit een bioloog gehad, dus ik kan ook het verschil niet aangeven, ik weet alleen dat deze setup bij mij werkt.

Maar een bioloog heeft voordelen dat je veel beter filtert en nog een extra water volume erbij hebt, ook het onderhoud schijnt makkelijker te zijn.
Goed, in ieder geval bedankt voor je reactie.

Ik snap de voordelen in die zin dat je er makkelijker bij kan, een bufferend vermogen heb door meer inhoud en dat meer filtermateriaal betekend dat het stabieler is.

Ik ben wel benieuwd naar een realistische berekening, maar daar ga ik me in verdiepen.

Het punt is dat ik een relatief jong en prima filter heb en dat een 2e potfilter (zeg een fx 6) 200 euro kost, 250 als je wat materiaal vervangt.

Dit is overigens geen commentaar, ik ben blij met al jullie meedenken en reacties, leer graag van jullie.
 
Iemand een bioloog van dat formaat staan die zich kan herrinneren wat dat gedeelte opbouwen globaal heeft gekost?
De meesten proppen een bioloog helemaal vol met de gedachte hoe meer hoe beter. En die gedachtengang is al lang achterhaald.
Afgezien van mijn Theiling vliesfilter zit er in mijn bioloog aan filtermedium iets van in totaal 35 euro filtermedium.
En bij mij zwemmen en eten 9 volwassen discussen waarvan 5 stuks XXL formaat
Daar komt een pomp bij, die kost in China een paar tientjes, doe er eeen circulatie pompje bij en je bent klaar.
CO2 wil je niet, maar zou ik ten alle tijden wel adviseren, ook al denk je nu ik ga low light enz.
Verwarmingssysteem, Inkbird op alli bestellen, en aan element een shego ...heb je meteen alles top.

een bioloog is veel beter dan een potfilter, en als je dan overweegt om later jee leven makkelijker te maken monteer je een vliesfiltersysteem zoals Theiling en je zult veel meer tijd over hebben dan met 2 potfilters.

 
De meesten proppen een bioloog helemaal vol met de gedachte hoe meer hoe beter. En die gedachtengang is al lang achterhaald.
Afgezien van mijn Theiling vliesfilter zit er in mijn bioloog aan filtermedium iets van in totaal 35 euro filtermedium.
En bij mij zwemmen en eten 9 volwassen discussen waarvan 5 stuks XXL formaat
Daar komt een pomp bij, die kost in China een paar tientjes, doe er eeen circulatie pompje bij en je bent klaar.
CO2 wil je niet, maar zou ik ten alle tijden wel adviseren, ook al denk je nu ik ga low light enz.
Verwarmingssysteem, Inkbird op alli bestellen, en aan element een shego ...heb je meteen alles top.

een bioloog is veel beter dan een potfilter, en als je dan overweegt om later jee leven makkelijker te maken monteer je een vliesfiltersysteem zoals Theiling en je zult veel meer tijd over hebben dan met 2 potfilters.

Ik ga je topic vanavond even doorspitten, maar voor nu wou ik je in ieder geval zeggen dat je werkelijk prachtige vissen hebt. Ziet er heel mooi uit zo.
 
Maar waarom dan? Waar ga ik zo mis in mijn berekening. Als een bak en meubel samen neergezet kunnen worden voor 1250, dan kost het klaarmaken toch geen 3750 euro?
Je zit al snel aan €100-€150 aan pvc werk.
Pompje €140 zo ff uit m’n hoofd
De €500 aan verlichting komt denk ik eerder uit op €800 omdat je toch iets meer nodig hebt voor een mooie spreiding.
Bioloog kost je €100-120 extra, minus de droogkamer en overloop en de benodigde gaten
Komt je filtermateriaal en je inrichting er nog bij.

Ook de verdere invulling van je meubel, een bioloog is super maar dat is gewoon een open bak met water, daar zullen deksels op moeten en je kast moet geventileerd worden om schimmel te voorkomen.

Ook de verdere invulling van je meubel, een bioloog is super maar dat is gewoon een open bak met water, daar zullen deksels op moeten en je kast moet geventileerd worden om schimmel te voorkomen.
Zit je nog met je elektra, een simpel stekkerblokje kan..
Maar iets knappers als een dj-switch met nette stopcontacten in je kast is gewoon veel netter en mooier, maar voordat zoiets er in zit ben je ook weer wat knaken verder.

zo lopen langzaam maar zeker de kosten flink op
 
Met bodem verwarming heb je een betere circulatie van water en zuurstof in de bodem. Ook met een bioloog kan je om die reden een bodem verwarming nemen.
Bodemverwarming heeft weinig voordelen als de verwarming in een bioloog of goed stromende plek in het aquarium hangt, wil je echt de bodem benutten al extra biologische water behandeling is een langzaam undergravel filter 10x beter omdat het dan ook anarobe word en nitraat weg gaat werken + voeing uit het water komt veel beter bij de worteles als met bodem verwarming want je heb een omgekeerde circulatie.
Er zijn zat expirimenten te vinden waar bodem verwarming af wordt geraden en juist undergravel filter veel voordeel hebben op planten en de biologische werking .. zo geheten ANOX en Anrobe ... wist je dat in de tuinbouw veel snijbloemen juist met leidingen bronwater gekoeld worden in de wortels ?
De reden is dat de plantenmasse beter is en steviger stengels opleveren.
En dat is met aquarium planten niet veel anders die wortelen.
Verder een bioloog heeft veel voordelen maar 2x een fluval FX6 of 2x Eheim 1200XL of de 1x 1500XL doen echt wel hun werk op een 2meter bak en ook met Discussen zoalng je het filter maar goed indeeld.
Maar geef toe een Bioloog heeft meer ruimte en meer mogelijkheden om bijvoorbeeld al je apparatuur erin te hangen wat met water te maken heeft + je kan de voorfiltering makkelijker bereiken en zelf samenstellen wat voor jouw het beste werkt.. zoals de oude opvang sok die heel makkelijk verwisselbaars als hij gereinid moet worden en een hoop vuil tegen houd.
 
Je ziet wel ;) je kunt het zo duur maken als je wilt. Je hebt "maar" goed 700 ltr. Die kun je uitstekend filteren met 2 potfilters. Je wilt geen plantenbak dus waarom verspreid licht en CO2? Zeker als je kiest voor de vissenkant is CO2 absoluut!! geen noodzaak. Met planten schijnt dit anders te liggen. Juist mooi om hier en daar donkere, geheimzinnige plekken te hebben. Vinden de vissen heerlijk :).
2 goede staafverwarmingen erop, niet vergeten :D
Bioloog is leuk (ik heb interne) maar echt geen must.
Wat wel fijn is om over na te denken: hoe ga je water verversen. Lukt dat met een slang?
 
WIl je makkelijke planten en geen co2 dan moet je er met 400-500euro wel toekomen aan verlichting.
heb hier in de 230x70x70 1 rij aan JMB verlichting (exact op het midden van de bak), bij elkaar zo'n 450euro... nee daar ga je geen lastige planten onder doen groeien maar een javavaren of makkelijke enchinodorus gaat wel lukken :))... dat lichtverspreiding/bundel te klein zou zijn met 1 rij merk ik bij mij weinig van, en dan is jouw bak ook nog 10cm minder diep.

En mocht je op ten duur toch echt denken... nou dit vind ik toch niet helemaal je van het kan je altijd nog verlichting bijplaatsen!

200x60x60 is prima te filteren met 2 externe filters als je dat wilt, een bioloog geeft echter wel een aantal extra voordelen.
Zou ik voor een bioloog gaan? ja dat wel.. overloop/droogkamer in de bak laten maken zodat je ook niet met slangen ect buitenom hoeft en de bak strak tegen de muur kan staan. daarbuiten moet ik wel zeggen dat ik al een aantal externe filters heb gehad, maar er nog niks zo stil is geweest als mijn bioloog incl opvoerpomp :))
 
Laatst bewerkt:
Je zit al snel aan €100-€150 aan pvc werk.
Pompje €140 zo ff uit m’n hoofd
De €500 aan verlichting komt denk ik eerder uit op €800 omdat je toch iets meer nodig hebt voor een mooie spreiding.
Bioloog kost je €100-120 extra, minus de droogkamer en overloop en de benodigde gaten
Komt je filtermateriaal en je inrichting er nog bij.

Ook de verdere invulling van je meubel, een bioloog is super maar dat is gewoon een open bak met water, daar zullen deksels op moeten en je kast moet geventileerd worden om schimmel te voorkomen.
Zit je nog met je elektra, een simpel stekkerblokje kan..
Maar iets knappers als een dj-switch met nette stopcontacten in je kast is gewoon veel netter en mooier, maar voordat zoiets er in zit ben je ook weer wat knaken verder.

zo lopen langzaam maar zeker de kosten flink op
Ja dat begrijp ik, en was natuurlijk ook al zo met de 1m bak (dat de kosten snel oplopen). Je opmerking over de invulling van het meubel snap ik ook, en is ook een van mijn grootste twijfelpunten (naast de investering). Ik weet niet of ik zit te wachten op een semi-open filter in de kast.
Verder een bioloog heeft veel voordelen maar 2x een fluval FX6 of 2x Eheim 1200XL of de 1x 1500XL doen echt wel hun werk op een 2meter bak en ook met Discussen zoalng je het filter maar goed indeeld.
Maar geef toe een Bioloog heeft meer ruimte en meer mogelijkheden om bijvoorbeeld al je apparatuur erin te hangen wat met water te maken heeft + je kan de voorfiltering makkelijker bereiken en zelf samenstellen wat voor jouw het beste werkt.. zoals de oude opvang sok die heel makkelijk verwisselbaars als hij gereinid moet worden en een hoop vuil tegen houd.
Ja precies, ik denk ook dat je hier een beetje op een kantelpunt zit misschien.
Je ziet wel ;) je kunt het zo duur maken als je wilt. Je hebt "maar" goed 700 ltr. Die kun je uitstekend filteren met 2 potfilters. Je wilt geen plantenbak dus waarom verspreid licht en CO2? Zeker als je kiest voor de vissenkant is CO2 absoluut!! geen noodzaak. Met planten schijnt dit anders te liggen. Juist mooi om hier en daar donkere, geheimzinnige plekken te hebben. Vinden de vissen heerlijk :).
2 goede staafverwarmingen erop, niet vergeten :D
Bioloog is leuk (ik heb interne) maar echt geen must.
Wat wel fijn is om over na te denken: hoe ga je water verversen. Lukt dat met een slang?
Op zich is het wel prettig enigzins een goede spreiding te hebben natuurlijk maar ben het met je eens. De verlichting die ik in de openingspost plaatste kost 430 euro en is de middenlijn van HVP, met in totaal 4 balken (2 wit en 2 rgb). Voor zover ik op dit forum heb gelezen werden die lichten juist aangeraden. Daarbij, hoeveel balken wil je kwijt op 60 cm breedte, meer dan 4? Het kan altijd beter, maar ik zie het voorlopig geen plantenbak worden met rode planten en dergelijke. Niet meer dan ik nu heb en dat werkt prima met de simpele basisverlichting van Aquatlantis. Tuurlijk wordt de nieuwe bak een half keer zo breed en 10 cm dieper, dus er moet wel iets meer aandacht aan licht worden besteed.

Qua verversen, ik denk op zich dat in basis een pvc systeem wel wenselijk is, of je nou voor een bioloog of potfilter gaat. Afsluiter ertussen en je kan er zo een slang aankoppelen en leeg laten lopen. Momenteel in de 1m werk ik met een simpele tuinslang 13mm, die ik aanzuig met zo'n stofzuiger en dan loskoppel. Of juist aan de kraan hang tot het water er doorheen stroomt en dan vraag aan me vriendin of ze hem wil loskoppelen (dan begint hij ook te zuigen). Met een grotere diameter slang lijkt me dit ook nog mogelijk. Maar eerlijk, het zou heel handig zijn als je buiten de bak een slang kan aankoppelen, afsluiter open en laten lopen.
 
Naja semi-open meubel is wat overdreven.
Ik heb een 120mm fan in m’n meubel die alles droog houd, draait op half vermogen en dat is meer dan voldoende
 
Zou ik voor een bioloog gaan? ja dat wel.. overloop/droogkamer in de bak laten maken zodat je ook niet met slangen ect buitenom hoeft en de bak strak tegen de muur kan staan. daarbuiten moet ik wel zeggen dat ik al een aantal externe filters heb gehad, maar er nog niks zo stil is geweest als mijn bioloog incl opvoerpomp :))
Duidelijk, de consensus is in ieder geval dat een bioloog de voorkeur heeft. En dus gaan we dat verder onderzoeken. Vooral; wat zijn nou de totale kosten, en hoe werkt zo'n droogkamer.
Naja semi-open meubel is wat overdreven.
Ik heb een 120mm fan in m’n meubel die alles droog houd, draait op half vermogen en dat is meer dan voldoende
Goed, dat valt mee dan. Bedankt voor jouw reacties en meedenken vandaag. Ik ga maar eens een studie maken van dat bioloog. Ik lees 1:5 capaciteit t.o.v. het aquarium, dus zeg 150L. En dan in 4 kamers, waarvan 3 gevuld met filtermateriaal en een voor de opvoerpomp. de kamers 50% gevuld, of volledig? (M.a.w. heb ik 25L Siphorax nodig om een van de 3 kamers te vullen, of 12L)
 
Je kan ook K1 gebruiken.... kan je ook bij Ali vinden voor een paar euro.
Kijk anders maar eens naar de bijdragen van Jandk, dat is de expert.
 
(M.a.w. heb ik 25L Siphorax nodig om een van de 3 kamers te vullen, of 12L)
Eerder 12-15L totaal Siporax. Dat spul werkt ontzettend goed.
En, met alle respect, maar juist met filtermateriaal kun je denk ik beter niet besparen. Koop minder spul maar dan wel goed spul. Dat is beter dan 100L Chinaspul.
 
Zoals @janjdk al aan gaf heb je lang niet zo veel nodig.
Maar je hebt Sws 1 vak wat dient voor mechanische filtratie en 1 voor de pomp(en) dus houd je er 2 over voor je biologische media.
Je zou ook kunnen gaan werken met K1.
Ik ben er zeer tevreden over en het werkt in mijn aquarium goed
 
Ik heb nooit een bioloog gehad, en mijn bak is te klein om er aan te denken.

Maar wat ik niet goed snap is hoe je nu je debiet mooi kan regelen.
Ik denk dan altijd... ofwel loopt het water te snel iit je bak naar de bioloog, en krijg je stortgeluiden, of wel is het te traag, en trekt je opvoerpomp je bioloog te ver leeg en begint lucht aan te zuigen.
Is dat makkelijk te regelen?
 
Ik heb nooit een bioloog gehad, en mijn bak is te klein om er aan te denken.

Maar wat ik niet goed snap is hoe je nu je debiet mooi kan regelen.
Ik denk dan altijd... ofwel loopt het water te snel iit je bak naar de bioloog, en krijg je stortgeluiden, of wel is het te traag, en trekt je opvoerpomp je bioloog te ver leeg en begint lucht aan te zuigen.
Is dat makkelijk te regelen?
Met een kogelkraan prima te regelen.
Absoluut geen geluid bij mij
 
Ik heb nooit een bioloog gehad, en mijn bak is te klein om er aan te denken.

Maar wat ik niet goed snap is hoe je nu je debiet mooi kan regelen.
Ik denk dan altijd... ofwel loopt het water te snel iit je bak naar de bioloog, en krijg je stortgeluiden, of wel is het te traag, en trekt je opvoerpomp je bioloog te ver leeg en begint lucht aan te zuigen.
Is dat makkelijk te regelen?
Met een jecodpomp kun je de pomp zelf afstellen
 
Maar zit die dan in de leiding na de pomp, of in de valleiding van de bak naar de bioloog.
In de val leiding.
Dusdanig knijpen dat er niet te veel water valt.
En zoals Antje zegt je pomp is ook variabel bdus komt er te weinig water op de kogel zet je hem 100 l/h harder
 

Terug
Bovenaan