Wat is er nieuw

2 weken vakantie, waterwaardes extreem anders po4 en gh superhoog

vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
265
Leeftijd
39
Ik ben net 2 weken op vakantie geweest, en inmiddels een week terug.

Oppas instructies waren:
elke dag 1 a 2 pompjes floragrow pro (de pro versie omdat er fosfaten in zitten want dat (was) altijd te laag)
elke 3 dagen 5ml ijzer.
elke dag klein beetje granules en half blokje bevroren daphnias
na 1 week 30% water change
Beetje bij snoeien, niet te veel.


Ik heb sinds ruime tijd wat baardalg in de bak, maar het was altijd beperkt tot een paar blad randjes en de achterwand (ik pluk het altijd van de achterwand af voor zover dat gaat.)
Toen ik terug kwam zag ik al wat puntjes op het glas zitten.. En nu na een week zag ik dat al deze puntjes uitgegroeid waren tot baardalgjes! Ik heb vandaag voor het eerst sinds ik een aquarium heb een schraper moeten gebruiken, zo'n scheermesje die op een ramen magneet zit.
Voorheen heb ik een ruime tijd niks hoeven doen aan het glas. Ik denk iets van een maand of 2 a 3? Voorheen zat er altijd groene alg op. Deze was blijkbaar verminderd en zo weinig dat de otto's en de slakken het op konden eten.

Nadat ik thuis kwam heb ik direct een water change gedaan, en filter schoongemaakt (snoeiwerk was niet nodig, dat had oppas al gedaan)
Ik heb vanwege die baardalgjes vandaag het water getest, en de waterwaardes zijn anders dan voorheen.

De waterwaarden zijn extreem anders geworden en zijn waardes die ik nog nooit gezien heb :
En dit zijn de waardes na mijn 30% waterwissel van een week geleden.. Geen idee hoe ze waren direct na vakantie.

GH van 5 naar 8 a 9 !!
KH van 4 naar 5 a 6.
PO4 van 2 naar 5 !!
NO3 van 10 naar 2

Co2
De CO2 stel ik zelf altijd gedurdende de tank leeg raakt bij ( ik zet het ventieltje meer open) anders word de belltjes snelheid minder) Dit heeft de oppas niet gedaan aangezien ik er niet aan toe kwam om hem hierover te informeren
Dus de Co2 zal wel te laag zijn geweest vermoed ik in de laatste week,
Ik vraag me nu af, is er ook een ventiel die zichzelf meer openzet als de druk in de fles afneemt?
Want telkens dat ventieltje bij draaien is lastig om altijd bij te houden en krijg ik altijd fluctuerende waardes. Het is een bio co2 cylinder met citroenzuur en bicarbonaat.
Een chemische co2 cylinder waarbij je telkens de hele cylinder moet vervangen is qua kosten geen optie helaas.

Mijn vragen hierover:
aan de waaardes, is er iets af te leiden wat de oppas misschien fout gedaan heeft, of anders had kunnen doen?
Is de hoogte van de GH en PO4 gevaarlijk voor de visjes?
Is een 50% water wissel genoeg in dit geval? of zal ik 2 van 50% doen kort na elkaar?

Wat in deze waardes verklaard de baaralg explosie?
Mij is verteld dat baardalg komt met een lage fosfaat.. en vanzelf verdwijnt met hoge.. Maar de fosfaat is torenhoog ( te hoog?) en de baardalg woekert juist.
 
Eigenlijk kun je het verschijnen van algen niet rechtreeks toewijzen aan bepaalde waarden op zich. Wel aan het welzijn van je planten. Als je planten het goed doen dan krijgen algen veel minder kansen.
Kijkend naar je waterwaarden denk ik dat je in elk geval een tekort aan NO3 hebt. De groei van je planten stagneert dan, waardoor ze ook geen PO4 meer opnemen en dat zich dus ophoopt.
Die verhoogde gH kan ik niet verklaren. Of er moet ineens een enorme gH verhoging in het kraanwater zitten.
Of een andere kalk bron in je aquarium? Maar hoe is die er dan ineens in je vakantie ingekomen.

Misschien kun je nog eens met de oppas dubbelchecken wat hij precies gedaan heeft.

Blijkbaar had je in elk geval nog genoeg CO2 voor de planten om je nitraat op te kunnen nemen.
 
Bij een stijging van de GH en de KH mis ik eigenlijk de waterwaardes van de Ph van het kraanwater waar mee ververst is.De stijging die U opgeeft Gh-KH is niet echt nadelig volgens mij.
Immer lastig om iemand te instrueren van wat te doen, een leek ( sorry) doet dit anders dan wordt verwacht
Ben ook benieuwd hoe de Ph gecontroleerd wordt, bij en voornamelijk zoals als U zelf aangeeft de bellensnelheid verhoogd bij een bijna lege fles.
 
de ph is 7.5 zowel van de kraan als in het aquarium, ik heb een druppel meet set voor alles.
De bellen snelheid neemt wat af als de fles ergens tussen driekwart vol en half vol is, dus nog lang niet leeg.
Dus gedurende de 2 a 3 weken dat ie mee gaat draai ik op n gegeven moment elke paar dagen wat bij, of als het mij opvalt dat het veel langzamer gaat.

hier zijn de tabellen van afgelopen 3 metingen, die daarvoor zijn niet echt meer relevant

verbindingGHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4Fe mg/lD since
W Change
opmerkingen
27-7-2023557.21.00.0100.00.052draad alg , beetje op de achterwand en redelijk wat in de montecarlo plant. montecarlo plant laat ook grotendeels los van de bodem
Veel blackbeard alg op achterwand, minder op planten dan voorgaande weken.
en red racer slak 3 x uit de bak geklommen in paar weken tijd. na thuiskomst van vakantie, gaatjes met rele stukjes met name in de pink plant
19-8-20235.5 ?47.52.00100.00.15 -0.25meer blackbeard alg en meer fosfaten, vrijwel geen groene alg meer. iets meer ijzer dan voorheen
28-10-239 !? (8 groen)6 (5groen)7.5502-50.00.057Baardalg explosie op ramen, groene alg op grote stenen, heel hoge gh?? 1 week na vakantie, direct na vakantie niet gemeten
 
2-3 weken is redelijk kort voor het gebruik van een co2 fles, maar de inhoud daarvan zegt dus meer.Maar ik begrijp niet goed waar het probleem ligt, niet aan de waterwaardes die zijn toch redelijk in orde gebleven.
 
Waarom gebruiken jullie geen druk reduceerder? Die gebruik je bijvoorbeeld bij een propaangas tank ook om het van 7 bar naar 1 bar te brengen en vervolgens van 1 bar naar 50milibar. Als je zoiets op je co2 fles zet dan zal de druk altijd gelijk blijven tot de fles praktisch leeg is.
 
@ frog, ja dat is het lastige, iedereen zegt hier dat ik meer co2 moet geven, en ik doe nu 3 bubbels per seconde.., maar dat is echt de limiet anders dan is ie super snel leeg.. dat is geen doen.
Ik zit blijkbaar aan alle limieten met mijn aquarium, misschien omdat ik relatief veel planten heb en er niet heel veel druk zit in zon bio co2 fles.. 15 a 20 bar.. Volgens mij kan ie wel veel meer druk hebben dan die bio2 maakt met de beschreven hoeveelheden van 150mg van beide ingredienten en 100ml water.
Het is een 1L fles. Ik wou geen 2 L fles want die torent dan hoog boven t aquarium uit. Deze heb ik achter een plant staan, en is niet hoger dan aquarium zelf.
@tankton Een druk reduceerder klinkt goed zoals je hem beschrijft! Heb je misschien een link naar een goede?
 
Her vervolg van dit gebeuren, een week later heb ik weer een meting gedaan, nu vlak voor de waterwissel.
de po4 waarde is nu weer gezakt naar 1mg/l
de ijzer waarde is wat hoog, ik meen 0.5mg/l te zien? Is dat schadelijk?
De kh is weer 5 en de gh is weer 6, min of meer zoals het eerst was.
Er zijn in deze wel echter wel nog steeds veel algen bijgekomen, vooral de Zwartbaard alg
 
Baardalg wordt het meest getriggerd door een CO2 tekort, dus door het fosfaat level. Maar ook kan vervuiling, het hebben van een ammoniak piek door in de bodem gerommeld te hebben, veroorzaakt worden.
 
Baardalg wordt het meest getriggerd door een CO2 tekort, dus door het fosfaat level
Het eerste deel snap ik en dat klopt maar het tweede deel kan ik even niet plaatsen Ben.
 
Met een kh van zo n 5 en een ph van 7.5 heb je erg weinig co2 in je water volgens de tabel.
 
Het eerste deel snap ik en dat klopt maar het tweede deel kan ik even niet plaatsen Ben.
Omdat het woordje NIET is wegevallen. Dus NIET door het fosfaat level. Dit omdat Ts dacht dat dit een oorzaak kon zijn. Grote fout van mijn kant, suffert als ik ben.
 
Baardalg wordt het meest getriggerd door een CO2 tekort, dus door het fosfaat level. Maar ook kan vervuiling, het hebben van een ammoniak piek door in de bodem gerommeld te hebben, veroorzaakt worden.
Deze zin moest zijn: Baardalg wordt het meest getriggerd door een CO2 tekort, dus niet door het fosfaat level. Het woordje "niet" was weggevallen, excuses!
 
Omdat het woordje NIET is wegevallen. Dus NIET door het fosfaat level. Dit omdat Ts dacht dat dit een oorzaak kon zijn. Grote fout van mijn kant, suffert als ik ben.
Ach niemand is volmaakt Ben😉
 
@ frog, ja dat is het lastige, iedereen zegt hier dat ik meer co2 moet geven, en ik doe nu 3 bubbels per seconde.., maar dat is echt de limiet anders dan is ie super snel leeg.. dat is geen doen.
Ik zit blijkbaar aan alle limieten met mijn aquarium, misschien omdat ik relatief veel planten heb en er niet heel veel druk zit in zon bio co2 fles.. 15 a 20 bar.. Volgens mij kan ie wel veel meer druk hebben dan die bio2 maakt met de beschreven hoeveelheden van 150mg van beide ingredienten en 100ml water.
Het is een 1L fles. Ik wou geen 2 L fles want die torent dan hoog boven t aquarium uit. Deze heb ik achter een plant staan, en is niet hoger dan aquarium zelf.
@tankton Een druk reduceerder klinkt goed zoals je hem beschrijft! Heb je misschien een link naar een goede?
3 bpm is erg veel. Weet niet hoe groot het aquarium is. Maar toch is het veel.
En een pH van 7,5 valt daar niet mee te rijmen.

Aan de andere kant. Zou je wel verwachten dat de KH en GH gaan stijgen. Als er kalkhoudend materiaal in je decoratie zit.
Dat lost op door co2 en zorgt ervoor dat de pH niet zakt.

Je kunt je grind of stenen eens testen door wat in azijn te leggen. Als er bellen komen, is het niet geschikt voor co2.

Het kan ook zijn dat je veel te veel oppervlakte stroming hebt. Dus dat het wateroppervlak erg veel stroming laat zien.
Dan is je co2 ook zo vervlogen.

Algen laten zien dat je ergens een probleem hebt. En vooral de baardalg zegt dat licht en co2 niet in verhouding zijn.
Licht moet je aanpassen aan je planten, dus blijft co2 over.
Maar dat zit al aan zijn max met 3 bpm. Dus ergens gaat de co2 weg.
Door kalk, of door teveel stroming.
 
PS

Je instructies voor een oppas zijn waardeloos.

Wat jij omschrijft als klein beetje. Half blokje.
30%
En 1 a 2 pompjes.

Wordt voor een leek.

Klein beetje. 2 scheppen.
Half blokje. Oh zonde om weg te gooien, kan er ook wel in.

30% tja, als ik hem half leeg maak, zal het zeker 30% zijn.

1a2 pompjes. Doe er maar steeds 2 in, want dan heb ik zeker genoeg.

Dus voor vakantie. Alles van voer in aparte bakjes per dag weg zetten.
Echt zeggen 1 of 2 pompjes. Dus 1 en niet of 2.
30%. Zeg er moeten 4 emmers vol uit. En er weer in.

Snoeien, niet laten doen.

Dit als tip.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Idd zo weinig mogelijk laten doen door de oppas.
Voor 1 of 2 weken zet je de planten iets korter bij je laatste snoei en onderhoud voor je vertrekt.
Zeer duidelijk zijn wat en hoeveel aan vis en plantenvoeding (bijvoorbeeld portie's maken/tonen of kleine lepeltjes )
Denk dat je al tijdje op of tegen de grens zat van alg want het duurt +-2weken of langer voor alg echt uitbreekt .
Je geeft een soort van AIO plantenvoeding voor vele aqua is dit ok , maar zelf stuur ik liever de no3/po4 via kaliumnitraat en kaliumfosfaat en gebruik ik losse sporenelementen .
Over bio-co2 of het nu bicarbonaat/citroenzuur of het nog on stabielere suiker/gist zit je nooit met een constante co2 productie.
Om toch een constante co2-waarde in je aquarium te houden over langere tijd is een 1% omgekeerd bakje hiervoor ideaal (eerste dagen/week gaat het teveel aan co2 dan wel verloren)
 
Ik maakte kleine envelopjes en deed daar per dag voer in en zette de datum op het envelopje.
 
Dank voor alle reacties,
Hier de antwoorden in categorien , want het is een heleboel!

ons aquarium is een 70L aquarium.
Deze week had de tank CO2, maar vorige week niet wegens een defect. (ik heb hem op 1 a 2 bpm gezet aangezien ik niet ineens n kwak co2 wou doen) tank is nu ongeveer 30% vol.
Probleem met de nieuwe (tijdelijke )bellenteller: heeft geen bijvulgaatje, en vrijwel al het water is er al uit. Elke keer als solenoid aangaat sproeit er water uit in de slang naar de bak. nu moet ik straks de boel openmaken om bij te vullen waar ongetwijfeld weer co2 verloren gaat worden.
Ik moet over een week weer 1 a 2 weken weg, ik hoop dat de bak dan niet nog verder ontspoort.

Oppervlate stroming
Ik heb inderdaad opppervlakte stroming, door het pompje, geen idee wat "veeL" en wat "weinig is.
Maar als ik het pompje dieper doe of naar beneden laat wijzen en er minder stroming is krijg ik per direct last van een dikke kaamlaag op t opppervlakte.
om die reden heb ik ook 2 x 5 uur per dag een surface skimmertje aan staan (gaat waarsch ook co2 mee verloren?), met daarin extra een stukje filter watten, die ik elke 2 week, of als ie al zwart is na een week vervang.
Ik merk dat ik met sufrace skimmer in actie ongeveer 2 weken toe kan voordat er een kaamlaag ontwikkeld, in plaats van 2 dagen zoals vorig jaar.
Als er een andere oplossing is tegen de kaamlaag dan hoor ik dat graag.

Co2 toevoeging
Ik zal eens een filmpje maken van mn diffuser, misschien dat die toch te grote belletjes maakt?
En ik zal alles controleren op lekken, je weet maar nooit.
Direct na de vakantie ging de bellenteller kapot bij het bijvullen, dus de tank heeft een week zonder CO2 gezeten, voordat de nieuwe teller binnen was.


Oppas instructies:
ik heb de bevroren daphnia blokjes in 2en gesneden op voorhaan, dus dat is wel duidelijk.
Alleen zei ik doe ik maar een snufje granules. Dit had ik wel laten zien op voorhand, maar wie weet is dat toch anders uitgevoerd .. ik ga van de week hem het voor laten doen hoe hij het doet, dan zie ik het wel.
Snoeien zal ik dan zelf doen, is idd beter.
De 1 a 2 pompjes zal ik beter maar 1 pompje doen 🙂 1 a 2 weken minder van iets kan waarsch minder kwaad dan teveel van iets.
De ijzer is sowieso een lastige want alle maatbekers zijn onduidelijk en vanaf 10ml

Status verandering van de bak tussen 2 weken geleden en nu?
Ik zie op het glas minder zwartbaard, wel een paar, maar zeker niet zoveel als eerder.
Wel veel groene alg ? Dit had ik voor de vakantie al tijdenlang niet meer.
Op nieuwe blaadjes zie ik overigens geen groene alg, en ook minder of geen zwartbaard.
Apart dat op het glas dus wel groene alg zit.
Ook zie ik meer draad alg op de achterwand zitten.

Sinds de laaste afwezigheid heb ik wat minder ijzer toegevoegd (al is deze toch nog wel vrij hoog?) en ipv floragrow pro, de floragrow zonder fosfaten.
De bak

De visjes zelf
Zie ik niet iets speciaals aan. De otto's zitten wel vaak op het glas, maar gezien de hoeveelheid alg is dat ook wel logisch. Zijn er maar 2 want ze zijn altijd uitverkocht, maar ze lijken wel op hun gemakt gelukkig.
Mr gourami heeft een flink bubbelnest gebouwd in tussentijd en is iets feller. Voor de rest zwemt het spul normaal rond.

Dan nu de watertests 🙂
Ik heb zonet weer een test gedaan met 14 dagen zonder water verversing ( helaas lukt het mij niet altijd om me te houden aan het schema van 1 week 30% wat ik eigenlijk wil aanhouden) en 50% als er onbalans is, zoals nu.
De waardes zijn best wat veranderd, gek genoeg geeft de NO3 test 0 a 2mg aan ? Na een half uur zie ik een roze zweem, maar dat is dan ook alles..
Ik snap dit niet zo goed want ik voeg wel floragrow toe elke dag.
Of komt het doordat er nu weer CO2 is dat de planten ineens extra snel nitraten gaan opnemen?

verbindingGHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4Fe mg/lD since
W Change
opmerkingen
27-7-2023557.21.00.0100.00.052draad alg , beetje op de achterwand en redelijk wat in de montecarlo plant. montecarlo plant laat ook grotendeels los van de bodem
Veel blackbeard alg op achterwand, minder op planten dan voorgaande weken.
en red racer slak 3 x uit de bak geklommen in paar weken tijd. na thuiskomst van vakantie, gaatjes met rele stukjes met name in de pink plant
19-8-20235.5 ?47.52.00100.00.15 -0.25meer blackbeard alg en meer fosfaten, vrijwel geen groene alg meer. iets meer ijzer dan voorheen
28-10-239 !? (8 groen)6 (5groen)7.5502-50.00.057(Na vakantie) Zwartbaard s alg explosie op ramen, groene alg op grote stenen, heel hoge gh?? 1 week na vakantie, direct na vakantie niet gemeten
5-11-2365geen tijd voor uitgebreide meting
20-11-23757.20.500 ??!0.00.20 ?!14Groene alg op glas, maar niet op nieuwe blaadjes. Minder zwartbaard op glas, niet echt op nieuwe blaadjes.
Wat meer draad alg en groene alg op de achterwand


Dan nu de fotos van alles
 

Bijlagen

  • 20231120_112103.jpg
    20231120_112103.jpg
    172.6 KB · Weergaven: 38
  • 20231120_112127.jpg
    20231120_112127.jpg
    156.1 KB · Weergaven: 37
  • 20231120_112415.jpg
    20231120_112415.jpg
    174.3 KB · Weergaven: 43
  • 20231120_120218.jpg
    20231120_120218.jpg
    395.9 KB · Weergaven: 37
  • 20231120_120224.jpg
    20231120_120224.jpg
    383.2 KB · Weergaven: 39
  • 20231120_120236.jpg
    20231120_120236.jpg
    318.7 KB · Weergaven: 36
  • 20231120_120252.jpg
    20231120_120252.jpg
    340.4 KB · Weergaven: 35
  • 20231120_120257.jpg
    20231120_120257.jpg
    339.8 KB · Weergaven: 37
Bump! wat vinden jullie van bovenstaande water waardes?
Ik heb nu opnieuw getest, en we gaan morgen weer voor 1.5 week weg... Kan alleen maar hopen dat het niet nog meer schuin gaat.
Ik zie op nieuwe bladeren eigenlijk geen zwartbaard alg, en sinds ik het glas heb schoongemaakt is er ook niks van dat spul op het glas teruggekomen
Wel op de achterwand groene alg die iets meer lijkt te worden en




Wat mij opviel aan de tests:
Nitraten
Is nog steeds super laag? Dit snap ik niet.
Ik voer elke dag bij met de flora grow.. Waar blijft die nitraten dan?
De pink sunset plant heeft ergens een tekort aan.. is heel iel onder, en de stammetjes breken uitzzichzelf af en heeft ook kleine, gele met bruine gaatjes bladeren.
In het verleden is dat wel anders geweest. toen was ie vol en tot t oppervlak.
De tijgerlotus doet het gek genoeg echt altijd super goed.. maar die heeft n dikke knol, dus die haalt zn voedsel zeker daar uit? Zou het kunnen dat die missch alle nitraten rooft?

ook viel het me op dat n deel vd drijvertjes niet zo goed uitzien en niet zo snel vermeerderen
Zouden deze dingen te maken kunnen hebben met het lage nitraten gehalte?
Is dit een reden om ipv 1 maar 2 pompjes per dag te doen?

Fosfaat
de fosfaten is 1.5, dus is stabiel
Ik heb in de tussentijd met de flora grow zonder fosfaat elke dag een pompje gedaan.
Is dit een goede waarde of zal ik deze iets verhogen door met weer met de flora grow met fosfaat te gaan voeden?
Ijzer
Het ijzer lijkt wat gedaald te zijn. had een lichtere roze kleur dan voorheen.
Ik heb in de tussen tijd geen ijzer bijgevoed.
Zal ik dit in de komende week ook niet laten bijvoeden?

KH
Is ietsje lager, 4.5 ipv 5
GH is nu 6.5 ipv 7

Hier de tests:
verbindingGHKHPHPO4NO2NO3NH3/NH4Fe mg/lD since
W Change
opmerkingen
25-11-236 a 74 a 4.57.50.500.2 ??0.00.155fosfaat stabiel, nitraten nog laag, ijzer minder
 
Tja, iets lijkt bij jou wel wat nitraat te lusten. Zo te zien zit dat niet in floragrow. Je zou dus wat extra nitraat kunnen toevoegen.
De rest lijkt er mooi uit te zien.
 
Ik ben wel nog benieuwd naar die co2 difuser.

Daarnaast zie ik een foto met je uitstroom en daar een slangetje aan.
Dat maakt hopelijk toch geen belletjes? Want dat verdrijft co2.
 
Dat is wel heel apart, want de floragrow was juist aangeraden omdat het een volledige voeding is met nitraat.
Voorheen zat er overigens wel voldoende nitraat in het water geloof ik? Het is echt iets van na afgelopen vakantie.
De oppas heeft toen elke dag 10ml fosfaat erbij gedaan bleek vandaag. en misschien geen plantenvoeding? En waarschijnlijk elke dag 5ml ijzer.
Ik heb nu alle potjes een label opgeplakt en wat het is en een nummer gegeven. en in de beschrijving gezet welk nr op welke dag moet.
Zou zo'n effect nog 2 weken na kunnen ijlen in de vorm van een nitraat tekort ondanks toevoegen floragrow, en 3 40% water wissels?
 
Ik ben wel nog benieuwd naar die co2 difuser.
 
Ja wel belletjes want anders krijg ik een hele dikke kaamlaag. Al binnen een paar uur🙁 ik weet het het vedrijft co2.. maar ik kan niet anders!
Ik heb het deze week nog geprobeerd om de belletjes stop te zetten.. direct dikke witte laag.
Surface skimmer aangezet continue.. kreeg de laag niet weg.
Dus toch maar weer belletjes aangezet en de laag was de dag erop weg.
 
ik heb ook al heel veel gepost over die laag.. en er echt complete dagen aan besteed. maar dit is de enige manier waarop ik het weg heb kunnen krijgen
 
Ik merk ook dat als ik het filter niet elke 2 weken schoonmaak, dat de kaam laag er dan zelfs met belletjes komt..
Elke week het filter schoonmaken gaat me wel te ver eigenlijk
 
Dat je geen NO3 meet ligt toch echt aan de plantenvoeding die je gebruikr.

FloraGrow is een vloeibare plantenvoeding voor normaal beplante aquaria. Het voorziet het water van de voedingsstoffen die planten opnemen uit het water via hun bladeren. Het bevat alle noodzakelijk voedingstoffen en mineralen zoals ijzer (Fe), magnesium (Mg), kalium (K), kobalt (Co) en vele andere. FloraGrow bevat geen nitraten en fosfaten.
 
Ok, waardeloos spul dus!
En de floragrow bevat zowel nitraten als fosfaten?
Welke all in one voeding is wel goed? Ik wil liever niet met een grote verzameling zakjes en pakjes aan de gang.
Het aquarium kost mij zo al meer tijd dan mij lief is namelijk, met alles wat stuk gaat en mis gaat.

Ik heb ook planten voeding capsules, heb ik een paar maanden geleden in de bodem gedrukt bij elke plant.
Colombo nutricaps.
 
Ik gebruik een stockoplossing kaliumnitraat en kaliumfosfaat en daarnaast sporen zoals Micromix of Tenso. Deze maak je heel makkelijk in 10 min aan in 3 flesjes en je bent voor langere tijd klaar en je kan zonodig bijsturen en het is goedkoper dan de kant en klare meuk.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Hoop regen hier
      Terug
      Bovenaan