2 x JBL Cristalprofi 902 of 1 x JBL Cristalprofi 1502?


F

FemkeNikita

Guest
Dag allemaal,

Ik heb een Juwel Rio 240 (121x41x50) met 4 sluierstaarten.

Momenteel draait er een tweedehands JBL Cristalprofi 1502 op. Ik heb dit filter via Marktplaats gekocht en ik begin hem steeds minder te vertrouwen (hij lekt een beetje en geeft een rare brom, ook is de behuizing best beschadigd). Ik krijg van de verkoper ook geen antwoord op hoe oud hij is. Ik wil dus een nieuw filter.

Omdat ik door de Corona toestand momenteel geen werk heb, moet ik om mijn portemonnee denken. Kwalitatief schijnt Eheim beter te zijn, maar dat is wellicht iets voor de toekomst. Mijn keus valt dus op JBL.

Nu mijn vraag: ga ik voor 2x JBL 902 (900 L/uur) of 1x JBL 1502 (1400 L/uur)?

Voordeel van 2 filters is natuurlijk onderhoud en eventuele uitval van 1 van de filters. Maar ik vraag me af hoe ik dan moet rekenen met de capaciteit. Er gaat natuurlijk capaciteit verloren door hoogteverschil, maar scheelt dit meer met een minder sterke pomp? Mijn gevoel zegt van wel namelijk.

Ik hoor graag jullie mening/advies hierover.
 
Ik neig naar 1 x de JBL 1502 maar dat is puur financieel (goedkoper). Maargoed, twee filters heeft ook wel veel voordeel. What to do? ;)
 
Ik gebruik gewoon 1 filter op een 500l bak.
De JBL E1502 heb ik ook...

Maar misschien is het handig om te kijken naar reserveonderdelen? Rubbers en dergelijke wil nog wel eens lekkage tegengaan

Hobbygroet,

Henk-Jan
 
Ik denk dat JBL ook een betrouwbaar merk is waar je ook makkelijk onderdelen bij kan kopen. Gelet op de financien zou ik ook voor een 1502 gaan nu.
 
Ik heb de Cristalprofi 902e versie van JBL werkt goed maar de startknop gebruik ik bij voorkeur niet. Onderdelen kun je idd heel gemakkelijk verkrijgen. JBL is gewoon goed en de aanschafkosten zijn lager. Ik zou ook kiezen voor extra capaciteit en filtervolume.
 
Bedankt voor jullie advies!

Reserveonderdelen bij problemen gebruiken daar had ik niet eens aan gedacht, gek! Ik denk dat ik wel een nieuw filter koop want mijn huidige filter heeft wel meer issues. Maar dan heb ik hem wel in huis als reserve, dat is nooit mis.

Ik kwam met de vraag omdat ik hier en daar op het forum lees dan twee filters erg veel voordelen hebben. Maar zoals ik het heb begrepen niet genoeg om dieper in de buidel te moeten tasten als dat even niet kan. En niet heel noodzakelijk.

Ik ben verder ook erg tevreden met mijn huidige filter maar volgensmij is de vorige eigenaar er niet heel voorzichtig mee omgesprongen. :rolleyes: Nadeel van Marktplaats aankopen. Soms is goedkoop duurkoop. Ik had laatst ook een Eheim pompje gekocht die binnen een week stuk was, dus daarna ook maar nieuw gekocht.

Voor zover ik kon vinden is hij via AquastoreXL het goedkoopst. Zooplus verkoopt hem momenteel helaas even niet. Balen!
 
Omdat ik door de Corona toestand momenteel geen werk heb, moet ik om mijn portemonnee denken. Kwalitatief schijnt Eheim beter te zijn, maar dat is wellicht iets voor de toekomst. Mijn keus valt dus op JBL.

Of Eheim daar werkelijk een betere kwaliteit biedt is zeker niet altijd zo. En ook is het merk vaak niet zo compleet zodat er extra's bijgekocht moeten worden. Van vroeger uit heeft men zeker een goede naam opgebouwd maar er zijn nu veel meer merken die op de zelfde en soms betere kwaliteit kunnen bogen. Ik heb Eheim maar ook een JBL 902 en 1502. JBL is zeker geen minder merk zou ik willen zeggen.
 
Dankjewel Benvo! Duidelijk. Ik dacht dat Eheim een beter merk was dan JBL maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Good to know! Soms is het ook marketing natuurlijk. Als iets duurder is denken we vaak dat het beter is.
 
De potfilters van Eheim staan erg goed aangeschreven maar bepaalde nieuwere typen weer minder zover ik weet.
 

Terug
Bovenaan