Wat is er nieuw

20 l met welke garnalen

homines

Well-known member
Lid geworden
6 april 2011
Hallo,

ik heb hier nog een (bijna) 20 liter bakje staan. Daar wil ik graag wat garnalen in gaan houden. Vanwege kosten etc. doe ik dat het liefst zonder verwarming. Mijn vraag is dan: welk soort zou ik hier in kunnen houden? Ik ben echt een beginner wat betreft garnalen. De Crystal Reds hebben echt mijn voorkeur, maar is dit verstandig in deze bak, zonder verwarming, en met een beginner?
Zo ja, welke planten raden jullie me aan?

Laatste vraag, volgens mij kunnen garnalen (als je het goed doet) behoorlijk voortplanten. Kan dan niet de situatie bestaan dat je er veel te veel hebt? Of gaan ze dan vanzelf dood?

Bedankt alvast!

Om te beginnen met garnalen is een bakje van krap 20 liter bruto (gaat nog af ivm inrichting) best moeilijk en als je dan ook nog garnalen neemt die wat lastiger zijn is de kans helemaal groot dat het niet gaat lukken.

Garnalen kweken idd flink onder goede omstandigheden waardoor er flinke aantallen ontstaan en zullen meestal stoppen met kweken als er wat ruimte en voedselaanbod betreft te veel worden.

Vuurgarnalen zijn wel aan te raden om mee te beginnen en hebben in principe geen verwarming nodig.

Ik kan je niet vertellen of CR's zonder verwarming kunnen, maar makkelijke soortjes/varianten als vuurgarnalen, citroengarnalen, blue fairy's, white pearls, blue pearls, rili's etc. kunnen wel (niet bij elkaar natuurlijk 😉 ).

Als je teveel garnalen hebt kan je er een aantal verkopen. Via Marktplaats en/of het forum ben je zo van het overschot af.

@Seabait CR's zijn moeilijkere garnalen? Hmm, dan moet ik misschien toch gewoon beginnen met de vuurgarnalen. Zijn nog niet eens zo slecht qua uiterlijk.

@Jones en daar kan ik ook wat oppikken? 😉

Hi,

Ik ben ook een beginner op garnalen gebied maar ik heb sinds een week CR's en waar ik ze vandaan had zaten ze op normaal leidingwater en geen Ph verlangende bodem en zonder verwarming. Het water was daar 20 graden en ze kweekten super! ik heb me vooraf goed ingelezen en veel gevraagd aan de kweker.

Als je serieus bent waarom dan niet de beestjes nemen die je leuk vindt en voor iets gaan waarvan er wordt gezegd dat ze makkelijker zijn?
Mijn bak is wel wat groter en daardoor makkelijker stabiel te houden maar goed dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Je kan natuurlijk eerst een tijdje oefenen met makkelijke garnalen. Mocht je op wat moeilijkers over willen stappen dan is daar zo weer een goed thuis voor gevonden.

Beginnen met vuurtjes is wel het makkelijkste. Filtertje,bodem erin, wat fijn bladerige planten, mos en eventueel wat hout en je bent klaar. Hier draaien ze op normaal leidingwater bij een graadje of 22/24. Begonnen met 10 stuks en nu verspreid over 2 bakken eigenlijk veel te veel. Zonder vijanden zijn het echt konijnen en heb je er binnen enkele maanden 100+...

Er wordt ook nergens gezegd dat crs onmogelijk te houden zijn voor een beginner natuurlijk maar lijkt me in deze situatie wel een goed advies om eerst met iets van vuurgarnalen te beginnen.
Beetje ervaring op doen met vuurtjes waarvan je er steeds kan verkopen om zo over een tijdje de wat duurdere crs van te kopen lijkt me een ideale situatie! 😉

Ik heb vuurtjes en kan ze erg aanraden wat betreft gemak. Hoewel ik ze ook eerst op kamertemperatuur had blijkt dit in het nieuwe huis toch wat aan de lage kant. Ik had wel zwangere dames maar zag eigenlijk geen jonkies. Ik ben inmiddels iets gaan bijverwarmen tot zo'n 21-23 graden en zie nu weer jong spul. Wellicht had het dus toch met de temperatuur te maken. Aangezien een klein thermostaatje nog geen twee tientjes kost kan ik het wel aanraden, ook voor vuurtjes, tenzij je een goede constante kamertemperatuur hebt waar de bak staat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan