Wat is er nieuw

200 liter bak met intern en extern filter

Clau|R

Active member
Lid geworden
13 augustus 2020
Leeftijd
51
Hoi Allemaal,

Ik weet het, er zijn al meerdere vragen hierover geweest, maar niet specifiek gericht op mijn bak en kom er niet helemaal uit.
Ik heb namelijk toch veel zwerfvuil en ben op zoek naar de remedie. Elke bak is anders enz. dus hoop dat jullie eens even willen kijken naar mijn specifieke situatie:

Bak: Lido 200 met best wel aparte afmetingen.
fg_juwel_aquarium_scribble_lido200(5)-l.jpg

Ik maak gebruik van het interne Bioflow filter met 600 liter per uur, deze is standaard opgebouwd.
De uitvoer van de filter zit aan de linkerkant en deze staat naar beneden gericht om niet tegen de stroom in te gaan van de Eheim.
std_juwel_aquarium_bioflow_2(3)-l.png

Daarnaast maak ik gebruik van een extern Eheim Professional 4 600.
Deze is als volgt opgebouwd:

- pre filter (grove spons)
- Medium spons
- fijne filter medium Eheim
- Eheim Biomech
- Sera Siporax
- Eheim Substrate Pro
- fijne filter medium Eheim

De invoer zit links achterin op de achterwand
De uitvoer is spraybar welke aan de linkerwand is geplaatst en dus over de breedte naar rechts het water circuleert. Spraybar bevind zich 1 cm onder water met de gaatjes iets omhoog gericht zodat het water aan de oppervlakte beweegt, vrij subtiel moet ik zeggen.

Het water is niet echt troebel te noemen, vrij helder ook, nitriet en amoniak vrij (meer testen heb ik eigenlijk niet) dus andere waterwaarden zijn niet bij mij bekend.
Vissenbestand: overbevolking!!! Allemaal vrij klein, de grootste is 5 cm met uitzondering van 2 ancistrussen die toch wel aan de 10-12 cm zitten. Indien noodzakelijk ga ik ervoor zitten om de lijst vissen op te sommen ;-) maar ik weet echt dat het een overbevolking is

Al met al, ik heb last van zweefvuil en dat vind ik zonde. De externe Eheim zit er nu net een week tussen maar had gehoopt dat deze het zweefvuil wel zou opslurken en in zijn potarchief bewaard. Ik ben groot liefhebber van kraakhelder water, maarja wie niet.
Algen heb ik volgens mij zo goed als geen last van. Ik heb beetje groene aanslag aan de ruiten zitten.

Wat zouden jullie mij adviseren om te gaan doen om dat kraakheldere water te krijgen?
Ben super benieuwd naar jullie tips, ideeën, adviezen enz... en ja, waarschijnlijk ook een tik op de vingers mbt mijn overbevolking ;-)
aanpassing aan mijn circulatie? ander substraat in mijn filters.. kom maar op! maar als het te technisch wordt, hou het makkelijk voor mij om te begrijpen svp.

Ik post nog even als comment foto's van mijn bak, die staan op mijn mobiel ;-)

ging niet helemaal goed dat foto's toevoegen, had alles dubbel, ik probeer het nogmaals.

Laatst bewerkt:
ging niet helemaal goed dat foto's toevoegen, had alles dubbel, ik probeer het nogmaals.
Volgende keer kan je even de Rapporteer button gebruiken met een verzoek aan beheer, dan lossen wij dat even voor je op ;))

Ik vind het er top uit zien! Wat stroming betreft moet je echt meer dan voldoende hebben zo. Ik zou beginnen met beide filters in te delen op de pondguru manier en dat wil zeggen, met de stroomrichting mee: Eerst mechanisch van grof -> medium -> fijn en daarna al je biologische media met helemaal aan het eind eventueel chemisch zoals kool.

Filmpje met voorbeeld over die Eheim:

Filmpje met voorbeeld over die Juwel:

Dat zou, helemaal met twee filters het zweefvuil echt moeten minimaliseren. Als je daarna toch nog last van houd moeten we eens kijken naar wat voor voer je geeft. Wellicht zit daar nog verbetering in.

Qua filtering zou ik de spraybar van links naar achter zetten en de gaatjes iets naar beneden. Je krijgt zo een flow die naar beneden gaat en is de afstand naar je pomp inlaat korter. Je uitstroom van je binnenfilter zou ik maar naar je voorraam zetten links voorin.

Dan natuurlijk je overbevolking aanpakken. Een lijstje zal hierin helpen om de juiste keuzes te maken.

Ook lijk ik tekorten te zien bij je plantjes, dus als het kan wat meer waterwaardes geven zou mooi zijn voor een gericht advies.

De rode plant is dat kunst?

Komt gerust allemaal weer goed zodat je uiteindelijk weer kan genieten van een heldere en gezonde bak 😊.

Gr. Ed

Ik zie net dat het rubbertje bij de uitstroompijp van je Juwel filter los zit. Deze hoor je vast te drukken tussen de pijp en behuizing van je filter. Niet dat het direct het zweefvuil probleem zal oplossen hoor. 😉

Liefhebbers van echt kraakhelder water gebruiken overigens vaak Purigen als chemische filtermedia. Klein zakje wat je als laatste in je filter stopt. Gaat een tijd mee en kun je ook weer regenereren met chloor. Werkt een beetje als actieve kool maar zou het beter doen en gaat langer mee. Misschien een idee?

Ik heb de eheim4/600 ook op mn bak staan. En onlangs de indeling ook gewijzigd.
ik het in de onderste 2 bakjes blauw en Wit noppenschuim gedaan.

de zwarte MechPro pijpjes heb ik eruit gehaald. De 3 jaar dat de filters draaien heb ik daar geen meerwaarde van ontdekt.
De Biomech en Substrat pro heb ik laten zitten in de bakjes.

voor mijn gevoel werkt dit prima om zweefvuil op te vangen op deze manier.
die Biohome die de beste man zo aanprijst is echt niet nodig volgens mij.

Die mechpro kan je idd het beste eruit halen en verder je pomp ook anders inrichten zoals hierboven aangegeven.

Ja het gaat inderdaad meer om het principe van die Pondguru dan de gebruikte spullen. Al is dat Biohome prima biologische media hoor, heb 'm thuis ook 😉 Maar als je al media hebt kun je die gewoon hergebruiken.

Voor filterschuim is er een mooie site met goede prijzen. Je kunt er matten kopen of op maat gesneden stukken voor menig filter:
https://filterschuim.eu/

Ik vind het er top uit zien! Wat stroming betreft moet je echt meer dan voldoende hebben zo. Ik zou beginnen met beide filters in te delen op de pondguru manier en dat wil zeggen, met de stroomrichting mee: Eerst mechanisch van grof -> medium -> fijn en daarna al je biologische media met helemaal aan het eind eventueel chemisch zoals kool.

Filmpje met voorbeeld over die Eheim:

Filmpje met voorbeeld over die Juwel:

Dat zou, helemaal met twee filters het zweefvuil echt moeten minimaliseren. Als je daarna toch nog last van houd moeten we eens kijken naar wat voor voer je geeft. Wellicht zit daar nog verbetering in.

Ik heb de eheim bijna zo, alleen de mech pro ga ik dan nog vervangen voor soporatief, heb nog een kilo staan. Dan heb ik idd filtering van grof naar medium naar fijn mechanisch en drie bakken met biologisch, 2x siporax en 1x Substrate pro.

dan idd de juwel filter, die is nog helemaal basis, daarvoor ga ik hetzelfde doen! Van grof naar fijn spons en dan de rest ook vullen met biologisch.
Ik dacht als ik de eheim al aardig met biologisch heb dan maakt die juwel niet zo uit... maar ga dit dan ook omzetten!
🙏

@Ed Tensen ja daar zat ik idd ook aan te denken om de spraybar naar de achterwand te verplaatsen... was zelf bang dat ik hierdoor meer deadspots zou krijgen in de bak... de onderstroom wordt hierdoor wel meer denk ik... moet ik eerst even opzoek naar een buisje die ervoor kan zorgen dat ik hem überhaupt aan de achterwand kan maken....wil dit zeker uit proberen.

de rode boom is idd het enige neppe in de bak... het is een Bonsaiboompje welke ik heb bekleed met nep spul om wat meer kleur te krijgen in de bak 🤪

@DanielHoogland
Ik gebruik dit voer
IMG_0557.jpeg

en geef ook bevroren rode larven enz. voor de ancistrussen ook nog van die groene tabletten...
Thats it.

Ik zie net dat het rubbertje bij de uitstroompijp van je Juwel filter los zit. Deze hoor je vast te drukken tussen de pijp en behuizing van je filter. Niet dat het direct het zweefvuil probleem zal oplossen hoor. 😉

Liefhebbers van echt kraakhelder water gebruiken overigens vaak Purigen als chemische filtermedia. Klein zakje wat je als laatste in je filter stopt. Gaat een tijd mee en kun je ook weer regenereren met chloor. Werkt een beetje als actieve kool maar zou het beter doen en gaat langer mee. Misschien een idee?

Ah shit ja ik zie het ook, ga ik straks gelijk even fixen!

Purigen heb ik al wel vaker van gehoord ja... ik denk dat dit mijn laatste laag gaat worden idd, thx voor de tip!... heb nu ook geen actieve kool in mijn eheim, wel in mijn juwel zo'n zwarte spons.

Ja het gaat inderdaad meer om het principe van die Pondguru dan de gebruikte spullen. Al is dat Biohome prima biologische media hoor, heb 'm thuis ook 😉 Maar als je al media hebt kun je die gewoon hergebruiken.

Voor filterschuim is er een mooie site met goede prijzen. Je kunt er matten kopen of op maat gesneden stukken voor menig filter:
https://filterschuim.eu/

Heb al even gespiekt op de site! en dit gevonden, perfect voor mijn eerste mand zowel eheim als juwel 😉
https://filterschuim.eu/product/noppenschuim-set/Naar zoiets was ik in de winkels op zoek maar helaas hier in de buurt nergens kunnen vinden....
en deze site kende ik niet...

dus dat gaan we bestellen hihi. zodat de mechanische filtering goed gaat, en dan alleen maar biologisch media erin. Dan moet ik toch wel erg ver in de goede richting komen...

Top Tip Daniel

Ik heb de eheim4/600 ook op mn bak staan. En onlangs de indeling ook gewijzigd.
ik het in de onderste 2 bakjes blauw en Wit noppenschuim gedaan.

de zwarte MechPro pijpjes heb ik eruit gehaald. De 3 jaar dat de filters draaien heb ik daar geen meerwaarde van ontdekt.
De Biomech en Substrat pro heb ik laten zitten in de bakjes.

voor mijn gevoel werkt dit prima om zweefvuil op te vangen op deze manier.
die Biohome die de beste man zo aanprijst is echt niet nodig volgens mij.

@Fozzy de onderste twee bakjes? hmm, mijn voorkeur ligt dan toch wel bij zwart blauw witte noppenset - https://filterschuim.eu/product/noppenschuim-set/
in het eerste bakje en de overige drie bakken met biologisch wel te verstaan 2 x siporax en 1 x substrate pro van Eheim die standaard werd geleverd.
Pre-filter latend zoals het is.

Waarom kies jij voor twee manden spons?

ja die mechpro pijpjes heb ik er vanaf het begin al gelijk uit gegooid. alleen de biomech zit er nu nog in met dus sera siporax en substrate pro van eheim. Ik denk dat ik de biomech er dus ook nog ga uithalen zodat ik 2x siporax en 1x substrate pro heb. Denk ik.

Ik heb een kleine wavemaker in mijn aquarium die ik meestal 1 keer per dag even een uurtje laat draaien. Die blaast al het vuil perfect naar de filter inlaat. Misschien een idee voor jou?

Ik mis eigenlijk de Filterwatten/fleece of heb ik erover gelezen?

@tuinkabouter als je dat witte bedoeld dan zit dat er wel in, in de eheim boven het medium spons en sluit daar ook nog een keer mee af na de laatste bak. Ik heb hem genoemd in mijn post als fijn filter materiaal, de medium en grof zijn de blauwe sponzen.
Of het filterwatten/fleece is weet ik niet, heb daar die witte dingen van eheim zelf zitten, zie hieronder ter voorbeeld.
A2A88D70-DE28-45BC-B549-551C0D3ED17C.jpeg

Ook in de Juwel zit dit maar deze filter volgorde heb ik nog niet aangepast, hier zit het dus boven in wat na een paar dagen al dichtslibt, ik moet hiervoor nog even biologisch media voor halen zodat ik ook daar alles in kan aanpassen.

Ik heb een kleine wavemaker in mijn aquarium die ik meestal 1 keer per dag even een uurtje laat draaien. Die blaast al het vuil perfect naar de filter inlaat. Misschien een idee voor jou?

@vischman ik ga even googelen om te zien wat je bedoeld 🙂 1 keer per dag een uurtje??? hmm 🙂

Deze heb ik:
Screenshot_2020-08-15-21-33-58-839_com.android.chrome.jpg

Ik gebruik hier ook de Sicce Nano Voyager. Ik wil weinig oppervlakte stroming ivm mijn Honinggoeramis. Daarvoor heb ik meer stroming onderin mijn bak nodig om het vuil naar de zuigkorf van mijn buitenfilter te blazen. En dat werkt erg goed.

DA04E67F-FBE2-448C-8113-31E3D64CED01.jpeg

@tuinkabouter als je dat witte bedoeld dan zit dat er wel in, in de eheim boven het medium spons en sluit daar ook nog een keer mee af na de laatste bak. Ik heb hem genoemd in mijn post als fijn filter materiaal, de medium en grof zijn de blauwe sponzen.
Of het filterwatten/fleece is weet ik niet, heb daar die witte dingen van eheim zelf zitten, zie hieronder ter voorbeeld.
Bekijk bijlage 305540

Ook in de Juwel zit dit maar deze filter volgorde heb ik nog niet aangepast, hier zit het dus boven in wat na een paar dagen al dichtslibt, ik moet hiervoor nog even biologisch media voor halen zodat ik ook daar alles in kan aanpassen.
Dan zit het er idd wel in.
Je kan het nog in je juwel filter bovenop leggen maar zou voldoende moeten zijn zo

Volgens mij is een stromingspomp hier helemaal geen toegevoegde waarde. Er zit al een krachtig extern filter op en een Juwel intern filter, wat stroming betreft moet dan ruim voldoende zijn. Zweefvuil duw je ook met een stromingspomp niet een hoek in. Vuil wat op de bodem neergeslagen is wellicht wel maar dat lijkt hier het probleem niet te zijn.

Dan zit het er idd wel in.
Je kan het nog in je juwel filter bovenop leggen maar zou voldoende moeten zijn zo

onderop bedoel je dan denk ik? of iig lager, na de andere sponzen. bovenop als eerste, zoals het nu is, maakt hem dat tie al heel snel dichtslibt.

Volgens mij is een stromingspomp hier helemaal geen toegevoegde waarde. Er zit al een krachtig extern filter op en een Juwel intern filter, wat stroming betreft moet dan ruim voldoende zijn. Zweefvuil duw je ook met een stromingspomp niet een hoek in. Vuil wat op de bodem neergeslagen is wellicht wel maar dat lijkt hier het probleem niet te zijn.

@DanielHoogland
klopt, het is juist dat er wellicht eerder teveel stroming in zit.... en het in de stroming blijft en niet opgezogen wordt door de pomp... althans zo lijkt het. Vuil wat neergeslagen is op de bodem komt vanzelf weer in de circulatie alleen al als mijn twee ancistrussen even actief over de bodem zwemmen... die maken hele nieuwe land scaping door hun rare acties... hoge bergen grind enz. Vuil stijgt op en zit in de circulatie... en daar lijkt het te blijven.

onderop bedoel je dan denk ik? of iig lager, na de andere sponzen. bovenop als eerste, zoals het nu is, maakt hem dat tie al heel snel dichtslibt.
Yup, dat is het vuil dat je eruit wilt filteren.
Je kan het stukje fleece dan dagelijks wisselen totdat alles eruit is gefilterd

@Clau|R je hebt gelijk, heb ze er toch wel alle 3 onderin, alleen bij de witte heb ik ook Jbl Tormec gedaan , dus een halve spons.
Bovenin heb ik de Eheim materialen die ik ook bij Filterschuim had besteld, tegelijk met de noppenset.
die knip je zo op maat met de schaar en de rest kun je mooi bewaren.

hmm ik kan van mijn ouders een jbl profi e900 krijgen, die hebben ze nog in de kast staan...
Dus.... ik denk dat ik dan toch het interne filter van Juwel Bioflow M eruit ga slopen...
Dan ga ik de Eheim pro 4 600 blijven draaien en daar zet ik dan nog de jbl e900 bij op 🙂

Je wc kan nooit groot genoeg zijn toch... haha...
dan kan ik twee spraybars aan de achterwand maken...
heb ik een goede reserve....mocht er 1 uitvallen...

Iemand nog een tip wat je het beste kan doen met twee externe filters? 1 bijvoorbeeld helemaal biologisch maken en 1 helemaal mechanisch?

hmm ik kan van mijn ouders een jbl profi e900 krijgen, die hebben ze nog in de kast staan...
Dus.... ik denk dat ik dan toch het interne filter van Juwel Bioflow M eruit ga slopen...
Dan ga ik de Eheim pro 4 600 blijven draaien en daar zet ik dan nog de jbl e900 bij op 🙂

Je wc kan nooit groot genoeg zijn toch... haha...
dan kan ik twee spraybars aan de achterwand maken...
heb ik een goede reserve....mocht er 1 uitvallen...

Iemand nog een tip wat je het beste kan doen met twee externe filters? 1 bijvoorbeeld helemaal biologisch maken en 1 helemaal mechanisch?

@DanielHoogland @Ed Tensen @Fozzy @tuinkabouter @Leon L. benieuwd naar jullie mening 🙂

Ik vind het nogal overdreven. Ter vergelijking, mijn 250L bak wordt gefilterd door 1 JBL e900 filter.

Indien je toch twee externe filters wilt gaan gebruiken dan zul je in elk filter eerst mechanisch en dan biologisch moeten filteren. Alleen biologisch zonder mechanisch filter zal niet zo goed werken omdat het biologische gedeelte dan snel vervuild met mechanisch afval. Andersom zou wel kunnen, 1 filter helemaal toewijzen aan mechanisch filteren en alleen in het andere filter ook biologisch materiaal gebruiken. Maar goed, ditzelfde zou je nu al kunnen toepassen met het interne Juwel filter en de externe Eheim natuurlijk.

Het advies van @Ed Tensen was een goed advies:
Voor een extern filter is het altijd verstandig om zo'n kort mogelijke afstand te overbruggen. In dit geval is dit dus van achter naar voor. Een spraybar wordt dan het best gebruikt vlak onder of deels onder het wateroppervlak met de gaatjes naar onder gericht zodat er een kaatsing mogelijk wordt met de voorruit waardoor de stroming naar onder gedrukt wordt en via de bodem naar achtergaat waar zij omhoog zal komen voor een volgende duw. Zo ontstaat er een spiraalvormige beweging richt je aanzuiging. Stromingspompen zou ik niet aan beginnen. Het gevaar van botsende stromingen ligt dan al snel op de loer. En het zal je problemen niet oplossen.

@Clau|R ik sluit me bij bovenstaande heren aan. Een 2de externe filter zou ik niet doen in dit aquarium. De stroming wordt naar mijn idee dan te sterk of kunnen door elkaar gaan lopen, waardoor de filterwerking een stuk minder kan worden.

Ik zou je verder willen adviseren om eerst dit aquarium lekker te laten draaien met de gegeven adviezen. Je kan dat filter wel halen m.b.t. de mogelijke toekomst als je mogelijk besluit een groter aquarium aan te schaffen, mits je dat wilt en de ruimte ervoor hebt natuurlijk.

Je kan zoals je zelf vermeld heb ook alsnog het binnenfilter eruit halen (Belangrijk is wel dat je jou waterwaarden de eerste 2 weken goed in de gaten blijft houden en rekening moet houden met mogelijke extra water wissels, vanwege een mogelijke nitriet piek). Je externe filter doet zijn werk wel, mits goed opgezet.

Andersom zou wel kunnen, 1 filter helemaal toewijzen aan mechanisch filteren en alleen in het andere filter ook biologisch materiaal gebruiken. Maar goed, ditzelfde zou je nu al kunnen toepassen met het interne Juwel filter en de externe Eheim natuurlijk.

Wat Daniel zegt kan je ook prima doen.

Gr. Ed

oke... dan ga ik starten met de spraybar naar de achterwand te plaatsen...
Misschien een domme vraag, maar ik zie het even niet, hoe de huidige situatie is kan ik hem niet verplaatsen naar de achterwand.... toch?
ik moet er dan iets tussen zetten zodat hij rechtsaf slaat...
Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
huidige situatie:
IMG_2929.JPG

is dat dit wat ik er tussen moet zetten?
eheim-bocht-voor-slang-o-16-22.jpg

hmm vies groenige kleur ...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan