Wat is er nieuw

200 liter bak met intern en extern filter

Ja en je hebt ze ook in het grijs

Het verwijderen van je binnenfilter zal je geen spijt van krijgen.
Je krijgt er een hoop ruimte voor terug.
Persoonlijk zou ik geen JBL pomp erbij zetten.
Hier op het forum hoor ik veel problemen voorbij komen.
Zeker als hij al een tijd heeft stil gestaan moet je goed opletten voor lekkage’s.

Wat stroming betreft moet je ook goed opletten waar de aanzuig van je filter zet ten opzichte van alle stenen in de bak.

Ik heb ook een Lido 200.. ik maak gebruik alleen gebruik van het interne filter. Heb er wel een 1000 l/u pomp van juwel in zitten. Alleen de onderste korf zit siporax en de bovenste korf fijne spons en grove spons. Daarboven een dot filter waren. Die ververs ik elke 2 weken. Geen last van zwerfvuil en mijn planten verbruiken nog best veel nitraat dus voeg daarom een planten voeding toe met fosfaat en nitraat.... Dus het filter alleen werkt perfect lijkt me....

Even aansluiten bij de vorige spreker
Ik heb ook een Lido 200 echter zonder binnenfilter, in plaats van heb ik een Eheim 4+ 600 2075 met die eheim installatieset spraybar, links boven, en de aanzuig met extra voorfilter links onder.
Ik heb de pomp op minder dan de helft van de doorstroming lopen, want anders giert het echt door de bak (ik heb daar toevallig gister in voorpret nog een opmerking over geplaatst, van een flake die over de bodem zeker de halve bak overstak) en ohja ik heb ook een Betta, die wil ik liever niet opbranden aan snelstromend water.
Ik heb een klein bestand, en een prima onderwater stofzuiger op batterij, trouwens geen echte luxe met wit zand.

@Clau|R

Succes net uitnemen van binnenfilter, dat schijnt geen heel simpel klusje te zijn, de één zegt het zo los te snjden, de ander is tijden aan het modderen
het resultaat is wel heel dankbaar

En zo zie je maar,...
Duizend zielen, duizend meningen

oke... dan ga ik starten met de spraybar naar de achterwand te plaatsen...
Misschien een domme vraag, maar ik zie het even niet, hoe de huidige situatie is kan ik hem niet verplaatsen naar de achterwand.... toch?
ik moet er dan iets tussen zetten zodat hij rechtsaf slaat...
Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken?
huidige situatie:
Bekijk bijlage 305679
is dat dit wat ik er tussen moet zetten?
Bekijk bijlage 305678

hmm vies groenige kleur ...
Ik heb de mijne destijds doorgezaagd en met een stuk slang weer aan elkaar gezet in de positie die ik nodig had

Ik heb de mijne destijds doorgezaagd en met een stuk slang weer aan elkaar gezet in de positie die ik nodig had

Deze heb ik gekozen, vanwege alle mogelijkheden, bijv. die vuldop helemaal bovenop, dat is wel een handig bedenksel
Mijne loopt langs de zijwand, net onder water beetje naar beneden gericht.
Deze kun je ook langer of korter maken met behulp van al dan niet met open en dichte verleng buisjes van 12 cm
Je kunt deze met die buisjes zelfs onderin je bak plaatsen zou je dat willen

kost ca. tussen de 20 en 25 euro, afhankelijk waar je die koopt

Bijlagen

• 2020-08-18_07-28-56.png
    2020-08-18_07-28-56.png
    188.4 KB · Weergaven: 87
  • 2020-08-18_07-36-53.png
    2020-08-18_07-36-53.png
    114.1 KB · Weergaven: 87
Deze heb ik gekozen, vanwege alle mogelijkheden, bijv. die vuldop helemaal bovenop, dat is wel een handig bedenksel
Mijne loopt langs de zijwand, net onder water beetje naar beneden gericht.
Deze kun je ook langer of korter maken met behulp van al dan niet met open en dichte verleng buisjes van 12 cm
Je kunt deze met die buisjes zelfs onderin je bak plaatsen zou je dat willen

kost ca. tussen de 20 en 25 euro, afhankelijk waar je die koopt
Kan ook, maar was voor mij wat overdreven op een bakje van 60cm

@M. Schot heb jij heel toevallig een foto met hoe de aan en afvoer bij jou het aquarium in gaat?

ik heb nu Purigen besteld en een noppenschuimset, komt hopelijk morgen binnen. Dan kan ik morgen de eheim aanpassen, een extra mandje siporax, heb nog een kilo liggen, en de nopoenschuimset als eerste laag na de pre filter, zoals pondgurus voorbeeld.

ook kan ik dan de juwel voorzien van grof naar fijn en wat biologisch materiaal.
Dan moet ik al ver zijn met de aanpassingen aan het filter.

als het even mee zit ook even naar de winkel om te kijken welke oplossingen er zijn voor herplaatsing van mijn spray bar/ of invoer...

wordt een leuk projectmatig dagje gevuld met jullie tips! 🙏🙏🙏

@M. Schot heb jij heel toevallig een foto met hoe de aan en afvoer bij jou het aquarium in gaat?

ik heb nu Purigen besteld en een noppenschuimset, komt hopelijk morgen binnen. Dan kan ik morgen de eheim aanpassen, een extra mandje siporax, heb nog een kilo liggen, en de nopoenschuimset als eerste laag na de pre filter, zoals pondgurus voorbeeld.

ook kan ik dan de juwel voorzien van grof naar fijn en wat biologisch materiaal.
Dan moet ik al ver zijn met de aanpassingen aan het filter.

als het even mee zit ook even naar de winkel om te kijken welke oplossingen er zijn voor herplaatsing van mijn spray bar/ of invoer...

wordt een leuk projectmatig dagje gevuld met jullie tips! 🙏🙏🙏

Bijlagen

• IMG_20200724_083923.jpg
    IMG_20200724_083923.jpg
    273.4 KB · Weergaven: 98
  • IMG_20200810_195321.jpg
    IMG_20200810_195321.jpg
    363 KB · Weergaven: 83
  • IMG_20200818_131248.jpg
    IMG_20200818_131248.jpg
    252.9 KB · Weergaven: 92
de eheim installatieset pastte bij mij niet niet in de standaard jewel uitsparingen, ik heb ze groter gezaagd en weer netjes afgewerkt met kit, maar daar moet je wel zin in hebben.
Op de foto van M. Schot lijken ze trouwens wel te passen

Laatst bewerkt door een moderator:
de eheim installatieset pastte bij mij niet niet in de standaard jewel uitsparingen, ik heb ze groter gezaagd en weer netjes afgewerkt met kit, maar daar moet je wel zin in hebben.

Correct, en zonder zagen (gelukkig)

@M. Schot aaah dank je wel!
jah zo heb ik het nu ook, ook de linkerkant en de inlaat op de achterwand en de uitvoer aan de linkerkant sprayend naar rechts... de tip welke mij gegeven werd is dus om de spraybar aan de achterwand te maken zodat hij over de korte afstand, het glas aan de voorkant, wordt gebracht en via de voorkant terugstiet naar achteren. Dus de uitvoer en invoer aan de achterwand.
Ik wil dat morgen eens gaan omzetten om te zien of ik dan minder last heb van zwerfvuil.

Hmm daar heb ik gelukkig geen last van, de standaard meegeleverde set past prima en de kleppen kunnen gewoon dicht... moet alleen een bocht hebben om hem te kunnen verplaatsen naar de achterwand.
9C683D5E-D4C4-4491-8BE2-F74FE687F137.jpeg

ja die paste bij mij ook alleen de installatieset paste niet in mn rio240, ik zou het ook met een bochtje oplossen

ik heb die bocht zelf gebogen uit een stukje electrapijp (is ook grijs verkrijgbaar)
buigveer er in het geheel even in warm water leggen om het pvc net iets soepeler te maken en dan buigen.
als het mislukt probeer je het nog een keer

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan