200 Liter PMMA bak, plexiglas van Math


Math

Active member
Lid geworden
26 februari 2013
Berichten
39
Ik werk voor een bedrijf dat kunststof installaties maakt voor de chemische industrie.
Denk aan chemicalien opslag tanks, proces bakken en leidingsystemen

PMMA, plexiglas is een van de materialen die wij verwerken.
Vandaaruit wilde ik eens een aquarium maken uit plexiglas.

Afmeting is 120 x 45 x 40, de exacte afmeting van een van de dossierkasten op kantoor, hier staat deze dan ook op.

Platen gezaagd, alle zijkanten zijn 8 mm dik, bodem is 6 mm dik. Dit zijn reststukken, zaagafval, vandaar de bodem in 6 mm.
211228_002.jpg



De zijkanten allemaal gelijmd:
211230.jpg


De zijkanten op de bodem gelijmd en gewicht erop tijdens het drogen:
211230_002.jpg


Uit HDPE een deksel gemaakt:
220104_001.jpg


Een polypropyleen plaat eronder gemaakt en tevens een kopse kant op maat gemaakt voor het plaatsen van de pomp, verwarming en aansturing voor het licht.
220112_002.jpg


Net na het plaatsen en inrichten op 17 januari 2022:
220117_001.jpg



Foto van afgelopen week
visbestand is:
- koppel maanvissen
- 4 x neon tetra
- 3 x ottocinclus
- 2 x een algeneter soort waarvan ik de naam kwijt ben, langwerpige vis met horizontaal een donkere streep. ze zijn erg schuw en krijg ze ook niet goed op de foto.
220208.jpg
 
Staat er mooi bij Math 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Math
Staat er mooi bij Math 👍
Dank je, deze is erg goed gelukt inderdaad, alleen de rode lotus doet het in deze bak niet geweldig, maar dat zal aan het licht liggen. Dat is bewust gedempt
 
Mooi project zeg. Ook erg leuk om te zie hoe je de bak gemaakt hebt.
Heb je geen problemen met krassen erop van de binnenkant? Ik neem aan dat je het 'glas' ook af en toe schoon moet maken?
 
Mooi project zeg. Ook erg leuk om te zie hoe je de bak gemaakt hebt.
Heb je geen problemen met krassen erop van de binnenkant? Ik neem aan dat je het 'glas' ook af en toe schoon moet maken?
Plexiglas krast inderdaad een stuk sneller als gewoon glas, maar in de tijd dat de bak staat, heb ik de binnenzijde van het glas nog niet schoon hoeven maken. nauwelijks last van alg.

mocht het nodig zijn, doe ik dit met de zachte kant van een schuursponsje.

van buiten maak ik het glas wel regelmatig schoon, dat is eerst met een duidelijk natte doek eerst stof zoveel mogelijk verwijderen, daarna met een glas reiniger.
geen krassen vooralsnog.
 
Oeh, meteen een lading vragen:
Waarmee heb je gelijmd?
Hoe heb je de zaagsneden bewerkt?
Heb je ook een foto van de lijmnaden?
 
Oeh, meteen een lading vragen:
Waarmee heb je gelijmd?
Hoe heb je de zaagsneden bewerkt?
Heb je ook een foto van de lijmnaden?
Gelijmd met Agrifix 192
Platen zijn gezaagd, de zaagsnedes zijn voor het lijmen niet apart bewerkt.
De overige snedes ook niet, omdat het om een proefbakje ging.
Nee ik heb geen details foto's van de lijmnaden, wat wil je precies zien, dan zal ik er komende week wat maken
 
Gelijmd met Agrifix 192
Platen zijn gezaagd, de zaagsnedes zijn voor het lijmen niet apart bewerkt.
De overige snedes ook niet, omdat het om een proefbakje ging.
Nee ik heb geen details foto's van de lijmnaden, wat wil je precies zien, dan zal ik er komende week wat maken
Nice Dankje :)
Ik heb namelijk nog steeds een bioloog op de planning van acrylaat.
Heb de acrifix 192 al liggen van andere projecten en wat ervaring met XT platen verlijmen met een variant van acrifix 190.
Maar ben vooral benieuwd naar een makkelijke methode met een mooi resultaat
 
Nice Dankje :)
Ik heb namelijk nog steeds een bioloog op de planning van acrylaat.
Heb de acrifix 192 al liggen van andere projecten en wat ervaring met XT platen verlijmen met een variant van acrifix 190.
Maar ben vooral benieuwd naar een makkelijke methode met een mooi resultaat
Vooral rustig en schoon proberen te werken
 
Afgelopen zondag heb ik 2 koppels Electric Blue Acara opgehaald, omdat na het vangen niet duidelijk was welk mannetje bij welk vrouwtje hoorde, heb ik beide koppels in deze bak gezet. maandag was dit wel al duidelijk, maar wilde niet direct een hoop stress veroorzaken door opnieuw te gaan vangen, daarnaast heb ik niet een ideale bak klaarstaan voor het tweede koppel, het tweede koppel zou naar een kennis gaan, maar die ziet er van af.
Gisteren was er duidelijk broedgedrag te zien, dus wist ik dat de tijd ging dringen.
Naast deze bak heb ik nog enkele andere staan, een ervan is een ingedraaide 70 liter bak met 6 corydoras, deze corydoras heb ik overgezet naar onze nieuwe 575 liter, welke staat in te draaien (had wel al een ingedraaid filter erop)
daarmee was deze 70 liter op een aantal garnalen vrij om een koppel in te plaatsen.
nu vanmorgen kom ik op het werk, waar deze bakken staan, en zie ik dat er eitjes liggen, op een catappa blad.
Dus het tweede koppel uitgevangen en in de 70 liter geplaatst.
echter het andere koppel keek al niet meer naar de eitjes om en een van de andere vissen was al aan het eten.
het blad met de eitjes in een plastic bakje in het aquarium geplaatst met een luchtsteentje, hopen dat ze uitkomen.
221109_002.jpg

221109_004.jpg

221109_006.jpeg


Op dit blad tel ik ruim 300 eitjes
221109_001.jpg
 
inmiddels zijn ze alweer opnieuw bezig, ze hebben een nieuw catappablad in een hoek getrokken en zijn dit schoon aan het maken
 
Wat een heerlijk sfeertje heeft je bak, echt heel mooi. En dan de bak ook zelf gemaakt, knap hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Math

Terug
Bovenaan