200 x 60 x 70 van Redeque


Gaat inderdaad goed Roel.

PVC werk is 95% klaar. Laatste deel kan ik niet mee verder want wacht nog op een flow meter.
Opvoerpomp is binnen dus deze ga ik spoedig installeren.
Had nog de vraag gesteld hoe deze te installeren, met of zonder slang, maar helaas geen reactie gekregen.

Biologisch filter materiaal komt ook binnen sijpelen dus die kan ik ook op gaan bouwen.

Ben ook begonnen met het installeren van mijn aquarium computer.
Nu kan ik pas echt gaan testen en de bugs er uit halen.

Aquarium achtergrond is besteld maar zijn nog bezig met de details voordat ze hem echt gaan maken.
 
Ik lees dat je de waterkraan eerst laat lopen, totdat het water op temperatuur is,
Doe je dat doormiddel van een voeler of sensor of handmatig en waarom 3 kleppen .
Indien ik het commando geef om te verversen (druk knoppen) of dat er laag niveau gedecteerd wordt gaat deze sequence lopen.
Hij gaat spoelen naar het riool tot temperatuur (sensor) goed is en dan schakelt hij over naar het aquarium.
Indien temperatuur grote afwijking geeft schakeld hij weer naar riool.
Zit ook een flow meter tussen dus ik kan ingeven hoeveel vers water ik wil toevoegen.

3 kleppen is overdreven maar ben gek op redundancy.
Heb 1 klep in de centrale aanvoer en daarna 1 klep voor aquarium en 1 voor naar riool.
Ik wil niet hebben dat als een 1 faalt (vast komt te staan) er continue water naar het aquarium of riool staat.
Nu moeten er ten allen tijden 2 kleppen open staan.


Wat betreft het stukje slang zou kunnen werken , in mijn beroep als werkvoorbereider hydrofoors en pompen.
worden hiervoor compensatoren gebruikt, ligt dan aan de drukklasse of deze volrubber zijn of gelaagd met rvs,of geflenst met trekstangen
Soms worden bij extrem geluidsoverlast lange rubberen slangen gebruikt

Crosspost, bedankt voor je reactie.
Dus jij zou aanraden een paar CM flexibele slang te gebruiken?
 
Vandaag was net pakjes dag.
Alles kwam ook echt met een andere bezorgdienst dus bleef feest :)

PN8FFDVom0sSlDTjdzMcyBtHN4jLcbQ9.jpeg


PN8FFDVom0sSlDTjdzMcyBtHN4jLcbQ9.jpeg



Geen slechte score voor een dag.

LED timer
150watt voeding voor LED
Opvoerpomp
Filtermateriaal
 
Als je last hebt van een brom of lucht/vortex in het leiding werk zou het kunnen overwegen ,
en je kunt daarnaast ook de starre (pvc) leidingen door middel van rubberen inlays in het beugelwerk isoleren
Ps als je kleppen van het type NC(normally closed) zijn is het niet nodig, bij storing zal de klep automatisch sluiten of te wel failsafe ,
wel is het van belang om bij zeer hardwater nu en dan de klep controleren op kalkaanslag, anders heb je kans dat de klep niet helemaal sluit en er toch water door komt, wij maken het in de praktijk mee en dan vooral met breakunits
weet niet welke flowsensor je hebt, maar deze kan ook dienen als lekkagedetector
gr Henk
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor advies, ga er mee aan de slag.

Kleppen zijn inderdaad NC maar heb het vaak genoeg gezien dat ze doorlaten door vervuiling. Beter safe then sorry.
 
Netjes! Altijd leuk om nieuwe spullen te ontvangen haha! Succes en vooral veel plezier met het opbouwen.

Heb jij 20mm of 25mm kogelkranen als ik vragen mag?
 
Netjes! Altijd leuk om nieuwe spullen te ontvangen haha! Succes en vooral veel plezier met het opbouwen.

Heb jij 20mm of 25mm kogelkranen als ik vragen mag?

20mm voor verse water toevoer. Zal vandaag even foto maken van het leidingwerk.
 
Ik had nog wat foto's beloofd dus hier zijn ze.
Het is een beetje een zooitje maar ben druk aan het testen.
De slang is logischerwijs ook om te testen.
Bioloog maake echt veel herrie door het vallende water.
Alleen indien de opvoer pomp minimaal draaide (30% van de bruto 8000) was hij stil.
Door de filtermatten na de overlopen is hij wel volledig stil, ook bij 100% output. :)

Na het lezen van Tuinkabouter zijn topic besloten maar gelijk een mogelijk in te bouwen om later nog wat op het filter aan te kunnen sluiten.Wie weet is bij mij ook die UV-C hard nodig! ;)

Na het commentaar van Gerrit toch maar besloten om de water toevoer aan te passen.
Deze wilde ik direct in de bioloog doen maar met overloop systeem is dat wel heel erg inefficient.
Nu komt deze in de pers van opvoerpomp erbij dus boven in het aquarium. Stuk beter dus bedankt voor het commentaar!

TVyXGOGM6kNQBZARRmrgH07GPmfLvcnh.jpeg


TVyXGOGM6kNQBZARRmrgH07GPmfLvcnh.jpeg


Bioloog met vulling (1e kamer moet ik nog vullen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt. Was echt wel een leuke job maar zijn er nog lang niet.
In de praktijk toch altijd even anders dan je vooraf bedacht had.
Wil niet weten hoe vaak ik naar de winken gereden ben voor weer een PCV bochtje.

Vandaag weer druk bezig geweest met testen van de systemen
Had de opvoerpomp weer circulerend staan op maximaal vermogen en toen ik eve naar boven liep om iets te pakken.....jah hoor schiet de slang eruit!
Hoop gegil van vrouw lief natuurlijk en die was toch wel heel blij met die noodstop.
Ben ook een sukkel dat ik hem niet even vast leg natuurlijk. :stom:
Als zo'n pomp over de vloer gaat pompen is de flow toch wel erg hoor ;)
Gelukkig is de vloer van PCV en staat morgen niet de halve vloer bol :cool:
 
Haha, ik ken het...
Heb ook de kromme vloer gehad.. maar pvc vloer was iets te duur :p
 
Tof project! ik vroeg me was, gebruik je een rasberry in je junction box? Of wat is dat voorn apparaat. Welke taal programmeer je daar in?
 
Haha, ik ken het...
Heb ook de kromme vloer gehad.. maar pvc vloer was iets te duur :p

Pvc vloer gaat alleen bol staan van de zon, dus is ook niet alles. Inderdaad duur maar aquarium proof :)


Tof project! ik vroeg me was, gebruik je een rasberry in je junction box? Of wat is dat voorn apparaat. Welke taal programmeer je daar in?

Arduino en heeft c++ als taal.
Heb er een topic over:
DIY Aquarium computer V2
 
Dank voor de toelichting, ga ik dat topic ook maar is doorlezen ;)
 
Dank voor de toelichting, ga ik dat topic ook maar is doorlezen ;)

Geen dank, als je meer wilt weten moet je het maar zeggen. Heb al meer arduino besturingen gezien op dit forum.
 
En weer een pakketje uit China.
Toch altijd leuk als je thuis komt uit werk en er ligt een kado voor je klaar :)

CO2 reactor van 30cm.
Ben erg benieuwd maar kan helaas nog niet testen.

x_G2FJe-H-GO4WIRB6Ixqvx82ZEBSc7M.jpeg
 
Haha zit je maar te stangen joh ;)
Ik heb de mijne zelf gebouwd en zijn iets van 50cm hoog en 125mm in diameter
Groter dan wat jij hebt ga je denk ik ook niet vinden in winkels
 
Dat is gelukt :juggle:.

Deze is:
size : high 32cm , Diameter 5.4cm
1000~2000L/H water flow // 12/16 &16/22mm hose

Zit een rad in welke gaat draaien door het water om zo de belletjes kapot te slaan.
Ben erg benieuwd.

Op hoeveel procent capaciteit draait die van jou? Ik kan er altijd nog 1 paralel zetten als het moet.
 
60% draaien de pompen, maar net na de reactor zit een kraan die voor 3/4 gesloten is
Zit op 1500 L/U ongeveer per reactor denk ik
 
Wat een beesten van reactors! Ik heb net de 80mm inline atomiser van CO2 art besteld...:juggle: ben ik nu een noob ? :p
 
Wat een beesten van reactors! Ik heb net de 80mm inline atomiser van CO2 art besteld...:juggle: ben ik nu een noob ? :p

Toekomst zal het uitwijzen.....;)
 
Het was weer pakjes dag vandaag.
Helaas geen tijd om het te installeren dus zal moeten wachten tot het weekend.

Thermostaat voor verwarmen en koelen.
1 stopcontact is voor heaters en 1 is voor een koeler.
Ik heb nog zat "normale" aquarium heaters met interne thermostaat maar vind het wel een fijne gedachten dat er een extra beveiliging op zit.
Heb het 1x gehad dat de thermostaat kapot ging van een heater en toen stond er vis op het menu.... :(

Koeling is toekomst muziek maar heb ik al wel rekening mee gehouden zoals de opelettende aquariaan vast al heeft gezien.

xwDFpZN1op26b5O2qTzYZyMn_M3XkeYK.jpeg


xwDFpZN1op26b5O2qTzYZyMn_M3XkeYK.jpeg
 
Jij bent net als ik blijkbaar ook een flinke jongen geweest dit jaar? :p De sint komt en blijft komen! (met pakjes dan he viezerik!)
 
Ziet er geweldig uit allemaal! Mooi om te zien hoe alles netjes is aangesloten en op orde! :D
 
Bedankt! Ben ook best tevreden over het resultaat.

Vanmorgen wel weer een fijne verassing door een flinke lekkage.
Gebruik al jaren een DS18B20 welke ik zelf met aquarium kit in een plug geplakt heb.
Dat gaat al jaren goed maar toen was deze geinstalleerd op een pot filter.
Nu zit deze in de waterleiding en daar is de druk natuurlijk veel hoger....lekker handig!

ukmL9Zq-3tDcEAc3EddoMJZAFueIZZ4V.jpeg


28h1oxg.jpg


ukmL9Zq-3tDcEAc3EddoMJZAFueIZZ4V.jpeg



Nu maar haastig op zoek naar een alternatief.
Ga eerst kijken voor een thermowell anders anders ga ik hem opnieuw ingieten maar dan met epoxy

Vloerverwarming lekker hoog gezet om alles uit te drogen.
Geen idee hoeveel er precies gelekt heeft want ligt nog een hoop onder de vloer.
 
Oei minder! Hopelijk niet teveel schade?
 
De vloer is aardig droog maar het is in de muren gekropen zoals je ziet op de foto.
Dat zei je nog steeds dus hoop dat het stuc gewoon nat is maar grote kans dat dit blijft.
Gelukkig heb ik nog geen plinten in huis :)

Als het echt storend is wordt het de verzekering bellen ben ik bang.
 
Hier moet de verzekering binnen de 24uur op de hoogte gebracht worden! Ik zou dit zoiezo melden...
 
Hier maakt dat niet zoveel uit weet ik (helaas) uit het verleden.
De vlekken zitten helaas nog in de muur dus wordt nog wel vervolgd.


Heb nog wel een advies vraag aan jullie allen.
Heb de pers van de opvoerpomp geheel 32mm uitgevoerd.
Ik wil een spray bar over heel de lengte van de bak (voorzijde) welke dus vanaf 1 kant aangevoerd wordt.

Nu twijfel ik heel erg of ik deze spray bar 32mm of 25m uit zal voeren.
32mm is wel een erg dikke pijp maar volgensmij is het nog wel goed weg te werken achter de omlijsting van de te maken kast.
25mm zou zonde zijn als ik ooit tegen een debiet restrictie aan loopt.


Ik heb de 8000 serie.
KmS0nh47BaxlccPCuHcygfOskDYYymav.jpeg


Draait ook een potfilter op het aquarium straks met een netto flow van 800l/hr.
Deze komt uit op een duckbill.

Wat zouden jullie doen?
 
splits je 32mm op in 2 keer 25? :) probleem opgelost! ;) kom je van 2 kanten je bak binnen!
 
splits je 32mm op in 2 keer 25? :) probleem opgelost! ;) kom je van 2 kanten je bak binnen!

Helaas is dit geen optie meer door de manier ik alles al opgezet heb.
 
Ik denk dat het met dit niet zo veel uitmaakt want als je 25mm met gaatjes van 8mm boord of 32mm met gaatjes van 4 mm of je moet 32mm met 8mm gaatjes maken maar ik denk dat je dan een draai kolk krijgt in je bak.
Maar je kan je pomp regelen dus dat valt weer mee en komt je spray bar onder of boven water?
 

Terug
Bovenaan