200W voor 260L


Ligt eraan hoe laag de omgevings temperatuur kan worden en hoe warm je het water wil hebben.
Dus hoe groot is het verschil wat hij moet overbruggen.
 
De omgevings temperatuur zakt nooit onder de 18 graden, het water wil ik 25 graden hebben.
Het aquarium heeft een lichtkap.
 
Met 200watt op 260liter water om op 25graden te komen is wel wat krapjes, zou eerder voor 250-300watt gaan, 200watt is goed voor een 150-180liter bak maar 260liter is krap naar mijn mening.
Je kan beter wat overcapaciteit hebben als te weinig omdat met lagere wattage het element langer moet verwarmen en langer over doet om het water op 25 graden te brengen.
En nee kwa stroomverbruik gaat het niet veel uit maken omdat een 200watt langer zal verwarmen maar vrijwel het zelfde vebruikt dan een 300watt die meer verbruikt maar korter zal verwarmen en ongeveer het zelfde aantal wattage heeft gebruikt.
Dus daar hoef je het niet voor te doen als besparing op stroom.
 
naar mijn mening is het meer dan zat.

ik heb een heater van 210 watt (oke zit in het buitenfilter verwerkt) en deze houd een 400Liter bak prima op 24-25 graden.
omgevingstemp ligt rond de 19graden (snachts)

Met 200watt op 260liter water om op 25graden te komen is wel wat krapjes, zou eerder voor 250-300watt gaan, 200watt is goed voor een 150-180liter bak maar 260liter is krap naar mijn mening.
Je kan beter wat overcapaciteit hebben als te weinig omdat met lagere wattage het element langer moet verwarmen en langer over doet om het water op 25 graden te brengen.
En nee kwa stroomverbruik gaat het niet veel uit maken omdat een 200watt langer zal verwarmen maar vrijwel het zelfde vebruikt dan een 300watt die meer verbruikt maar korter zal verwarmen en ongeveer het zelfde aantal wattage heeft gebruikt.
Dus daar hoef je het niet voor te doen als besparing op stroom.

beter wat overcapaciteit? stel je themostaat blijft hangen, dan ga je je vissen koken.
terwijl met een heater van 200watt het hoogstens wat warmpjes word voor de visjes.
 
Ik ga het eerst proberen met mn 200W heater, als het te lang duurt ga ik overstappen naar een wat krachtigere.
 

Terug
Bovenaan