200x60x60 ombouw project


D

Dirk Doornbos

Guest
Het is eindelijk zover, over een tijdje kan ik mijn kleine meterbakje vaarwel zeggen en verder gaan met mijn 2 meter badkuip!

Ik heb deze gratis op kunnen halen via marktplaats met een stalen steun. Dit betekend dat ik al het plaatwerk en elektronica zelf zal moeten bouwen.

Na 2 jaar van nadenken en tekenrn en weer meer nadenken heb ik nu toch een plan waar ik erg tevreden over ben.

Mijn bak is 2 meter breed maar de stalen stand die ik erbij heb is net iets groter dan 2,10 meter. Ik ga dus voor een ombouw waarbij de achterkant en de zijkant dicht zijn.

De ombouw komt in 3 delen (niveaus)

1 de beneden ombouw voor toegang tot filters
2 het stukje van de rand van de stand tot bovenkant aquarium
3 de bovenkant (verlichtingskist)

Ik ga dit van latten maken van 44mm bij 12mm (skelet voor zijkant, achterkant en verlichtingskist. Voor het plaatwerk kies ik voor mdf de ik of ga lamineren of ga laten spuiten daar ben ik nog niet over uit.

Binnenkant verlichtingkist doe ik bewerken met epoxy voor het vocht.

Verlichting worden verschillende 10w powerleds met lens er voor.

Ik zal vanavond hier ook even de fotos plaatsen van hoe alles er uit ziet en de tekeningen.

De bouw is begonnen en ik ben aankomende zondag weer hard aan het werk om het skelet af te krijgen voor de verlichtingsbak.

Als er mensen tips en tricks hebben hoor ik het graag!
 
676356_0_82_img20140425wa0003.jpg


899244_0_82_schermafdruk_20141101_11.jpg


599322_0_82_schermafdruk_20141101_11.jpg


944551_0_82_schermafdruk_20141101_11.jpg


158474_0_82_schermafdruk_20141101_11.jpg


459265_0_82_img_9712.jpg


hierbij de foto's die ik beloofd had :)

morgen ga ik beginnen met het skelet voor bovenop!
 
zo! vandaag druk bezig geweest, het skelet voor de bovenkant is klaar nu.

hieronder de foto's van de vorderingen

541773_0_82_img_9729.jpg


662871_0_82_img_9738.jpg


653785_0_82_img_9752.jpg


739979_0_82_img_9754.jpg


982313_0_82_img_9776.jpg


822819_0_82_img_9781.jpg


293932_0_82_img_9786.jpg


561578_0_82_img_9787.jpg


184957_0_82_img_9788.jpg


zoals op de laatste foto te zien is staat het hier nog op de kop, het zijstukje past perfect.

nu wordt het tijd om met het plaatwerk aan de slag te gaan en de kap te voorzien van LED.

de verlichting is al onderweg uit china maar dat duurt jammer genoeg altijd even!

ik zit te denken aan 4/5 powerleds, 1x een 2 meterstrip met blauw, 1x een 2 meter strip met rood.

ik wil hier frontosa blue zaire in gaan houden, er zal dus ook zeker nog een mooie achterwand in komen!

suggesties? let me know!
 
Ziet er goed uit, alleen vraag ik me af of je straks niet gaan balen van drie "dwars stukken"?
 
nee dit heb ik extra gedaan, de bovenkant is er in zijn geheel van af te halen voor groter onderhoud (stenen enz.) maar aan de 3 dwars stukken komen mijn Powerleds. daarbij is het op deze manier een stuk steviger dan zonder deze dwarsbalken. ik wil wel graag dat alles echt kaarsrecht is en op elkaar aansluit. :)
 
Mooi project hoor :)

Heb enkele vraagjes die ook verband houden met wat Lex neerzet.

Totaal van het frame met je bak gaat dit 80cm hoog worden?
Doordat je met drie compartimenten gaat werken heb je maar +- 60cm breed en diep plaats?

Hetzij om grote stukken hout erin te doen, hetzij om stenen erin te doen, hetzij om planten te verzetten, het is wel bitter weinig plaats dat je gaat hebben.
Ik vrees dan ook dat dit zo ongemakkelijk gaat werken dat je het snel beu gaat zijn.

Misschien om eens over na te denken dat je 2/3de van je lampenkap afzonderlijk omhoog kan laten gaan?
Ook dat ipv je deze 20cm hoog maakt misschien maar 5 of max. 10cm hoog gaat en met platte verlichting gaat werken?
 
Duidelijke reden. :) Ik vermoede al dat je het voor stevigheid had gedaan, heb zelf ruim 13 jaar met hout gewerkt. Echter zul je wel wat last hebben met snoeien en dergelijke. Ben benieuwd naar de Powerleds effect in de bak. Wil zelf ook nog een nieuwe kap maken op de grote bak, ben her en der aan het lezen en ook aan het bedenken. Zit dus ook naar Powerleds en gewone leds te kijken.
 
het zijn 3 ruimtes die voor mij groot zat zijn, snoeien hoef ik niet aangezien er geen planten inkomen.
Verversen en dergelijke ga ik doen via de onderkant (nog aan het nadenken over aansluiten op riool enz.) en als ik echt de plek nodig heb om er aan te werken: haal ik de bovenkant er van af. dat is het voordeel dat ik de ombouw in 3 delen heb bedacht.

ik weet ook dat het veel ruimte is aangezien ik platte verlichting gebruik, ik vind het simpelweg mooier om aan de bovenkant van de bak iets meer plaatwerk te hebben.

aangezien ik hoogstwaarschijnlijk ga voor alles in hoogglans zwart zou dat een ontzettend goed effect moeten geven op het gedeelte glas dat je ziet van het aquarium. dit steekt dan nog verder tegen elkaar af.

boven mijn aquarium kan ik zowiezo al niks meer kwijt, de steun is 70 cm hoog en de bak 60. op deze manier vond ik persoonlijk dat alles wat in het aquarium gaat zwemmen en rondglibberen er beter uit gaat komen(geen muur erachter waar je tegen aan kijkt)

de bovenkant gaat verdeeld worden met 5 klepjes die ik afzonderlijk van elkaar open kan doen.
 
Vandaag weer aan de slag geweest met mijn project!

Voor de vorm even de bovenkant en zijkant die ik al gebouwd heb er op gezet.

De LEDS met heatsinks met elk een aparte lens zijn allemaal besteld en onderweg naar Nederland.

Het eerste begin van mijn achterwand is er nu. Ik wil erg graag aan de linkerkant een soort "grot"hoek hebben. hiermee bedoel ik dat de achterwand aan de bovenkant overhangt.

hoe verder je naar rechts kijkt in de bak, hoe meer of dat de achterwand verdwijnt. Hier verf ik aan de achterklant waarschijnlijk mijn bak een donkere kleur blauw.

Aan de rechter kant is het dus de bedoeling dat het meer "open" lijkt.

ik bedacht mij ook nog dat ik mijn stromingspomp ergens moet verwerken. aangezien deze aan de rechterkant komt zou die erg snel in het zicht zitten.

hier heb ik het volgende op bedacht: plexiglas plaatje die ik aan de zijkanten en achterkant bekleed met pur-schuim. deze kan ik dan schilderen naar de kleuren van mijn achterwand.
vervolgdends ga ik deze in de rechter voorhoek plaatsen. Vast aan de stabilisatiestrip die helemaal in de hoek loopt. het lijkt dus net een stuk achterwand alleen zie je de stromingspomp niet!
voorkant laat ik open, het water moet toch ook ergens naar toe he!

nu eerst even wat foto's

139882_0_82_dsc_0508.jpg


533956_0_82_dsc_0511.jpg


464745_0_82_dsc_0514.jpg


132344_0_82_dsc_0517.jpg


zoals jullie kunnen zien ga ik de achterwand maken met pur-schuim, mijn vorige achterwand (die nu nog in gebruik is) heb ik helemaal gemaakt van piepschuim.

de reden waarom ik nu gekozen heb voor pur is heel simpel: je krijgt er veel mooie natuurlijke steenvormen van dan van piepschuim!

Het is met een mes zo makkelijk te snijden zonder dat het afbrokkeld. Daarbij breng je het altijd oneven aan en dat effect is erg lastig te bereiken met piepschuim.

Het begint nu ook te kriebelen met kijken wat hier in komt, dat het Malawi of Tanganyika wordt dat is zeker. Anders had ik ook niet zo'n achterwand gemaakt.

Ik ben erg enthousiast over Malawi. leuke vissen en met wat er allemaal in mijn bak al zit ben ik super blij.

Toch roept dit formaat bak wel naar meer. En bij meer bedoel ik dan ook een ander meer: Tanganyika.

De vissen uit dit meer sinds kort pas aan het ontdekken. Dit omdat ik met mijn meterbak die ik nu heb toch niet de vissen kon houden die ik zou willen uit dit meer.

Hieronder een lijstje van wat mij uitermate gaaf lijkt om te houden in mijn grote badkuip.

5/6 stuks frontosa blue zaire..
of
20 stuks Tropheus Moorii bulu point
of
20 stuks Tropheus Moorii Kasanga Red Rainbow

bij de frontosa kan ik natuurlijk wel iets meer kiezen uit bijvissen, daarbij staat het mij aan van de tropheus dat het een groepsvis is. dit staat natuurlijk erg mooi een grote groep.

zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze vissen? ook met andere bijvissen?

ik hoor graag tips en gelukkig heb ik nog even de tijd voordat ik hoef te kiezen :)

volgende week weer een nieuwe update!
 
Update time!

afgelopen weken erg druk bezig geweest met de achterwand. deze is goed uit de pur gekomen, dat is zeker.

554561_0_82_dsc_0555.jpg


656513_0_82_dsc_0565.jpg


498725_0_82_dsc_0568.jpg


966741_0_82_dsc_0577.jpg


284336_0_82_dsc_0580.jpg


347799_0_82_dsc_0581.jpg


591722_0_82_dsc_0583.jpg


686143_0_82_dsc_0585.jpg


687393_0_82_dsc_0588.jpg


op het linker hoekstuk heb ik inmiddels ook de tegellijm al zitten, hier heb ik alleen nog geen foto's van.

ook zijn de lenzen binnen gekomen voor de 10W powerleds. Deze week hopelijk ook eindelijk de heatsinks zodat we beter kunnen gaan testen.

al met al begint het nu ergens op te lijken!

de rechter achterkant die je ziet die ga ik een bepaalde kleur blauw verven met verlichting erachter. dit zodat ik het diepte effect van het meer kan nabootsten (hoop ik)

nu eerst maar eens zorgen dat het aquarium van Arjan klaar is :)
 
ook zijn de lenzen binnen gekomen voor de 10W powerleds. Deze week hopelijk ook eindelijk de heatsinks zodat we beter kunnen gaan testen.

Zorg voor een goede koeling want die 10W powerleds geven heeeeeel veel warmte af
bij mijn experiment zat ik aan 85�C en dan houden ze het niet lang uit!

Jb Malawi
 
dat klopt inderdaad, dit hadden we na 1 test ook al snel in de smiezen.

daarom hebben we speciale heatsinks besteld die gemaakt zijn voor deze 10w powerleds. deze zijn ook voorzien van extra fan.

daarnaast worden deze heatsinks gemonteerd op een raamwerk van aluminium strips. ook dit zal beter helpen de warmte weg te laten komen.

boven in aan de achterkant van de bak komen vernitaliegaten met hieronder 12V pc-fans om de warme lucht er goed uit te krijgen.
 
Wat ook een mogelijkheid is om gebruik te maken van de warmte van je Led�s. Je zou ervoor kunnen kiezen om je Led�s te koelen door het aquarium water.
Over de heatsinks zou je een dunne ijzeren of koperen slang kunnen laten lopen waardoor je aquarium water laat stromen, hierdoor hoeft je verwarming minder aan te slaan?

Ik kwam deze techniek laatst tegen in een zeebak en volgens de eigenaar werkt dit systeem goed
 
dat is inderdaad een hele goede tip!

zo had ik er zelf nog niet over nagedacht, dit ga ik absoluut verder bekijken!
 
al weer een tijd dat ik wat hier heb geplaatst!

er zijn vorderingen maar niet in zulke grote stappen als eerst.

de achterwand staat in de verf, erg mooi geworden vond ik zelf, al moet de epoxy er nog overheen dus zal de kleur nog wel iets veranderen!

epoxy is de eerstvolgende stap maar deze moet ik nog bestellen.

eerst even wat foto's :)

936364_0_82_dsc_0633.jpg


alle LED's zitten op de heatsinks nu, alleen nog vast aan de hoekprofielen.

ik heb besloten om het aquarium zelf aan de bovenkant dicht te maken door 4 of 5 glasplaten. op deze manier komt er weinig tot geen waterdamp bij de leds in de buurt.

217642_0_82_img20150205wa0000.jpg


jullie zullen snel weer van mij horen!
 
Mooie achterwand hoor,maar wel goed vast kitten denk ik
want hij heeft een groot drijf vermogen.
Drukt hij wel hard tegen de stabilisatie strips.

Groeten Ren�
 
Toch maar weer eens wat posten!

Vorderingen gaan wat langzamer nu, net een nieuwe schuur gehuurd voor alle aquarium pruttel :)

samen met degene bij wie we eerst in zijn ouders garage zaten.

In de schuur ga ik natuurlijk weer verder met mijn knutsel werkzaamheden.

De plek naast me wordt gehuurd door mijn neef, laat die nou meubelbouwer zijn.

hij gaat mij dus helpen met de strakke afwerking van de platen!

Ook heb ik ondertussen erg veel tijd gehad om na te denken over de vissen, hoop gelezen.

ik ga het houden bij malawi voor nu, mijn huidige bestand is nu al een klein beetje aangevuld met een groepje pseudotropheus saulosi.

1 man en 4 vrouwen.

Wanneer de grote bak staat gaat hier denk ik nog een koppel livingstooni bij in komen.

ik zal zeer snel even een foto maken van hoe mijn aquarium erbij staat, zal niet lang meer duren voordat ik de achterwand erin kit.

Dit was het weer en er volgt snel weer een update
 
toch maar weer wat fototjes, hier zie je de led units op het bovenstuk

558161_0_82_img20150521wa0003.jpg


445914_0_82_img20150521wa0004.jpg


343935_0_82_img20150521wa0005.jpg


416416_0_82_img20150521wa0006.jpg


174798_0_82_img20150521wa0007.jpg
 
Zoals jullie kunnen zien is de rechterkant vannde bak meer verlicht dan de linker. Dit heb ik gedaan omdat aan de linkerkant de achterwand zit en ik daar het grot effect wil hebben. Helemaal de linker lamp heeft een lens erop zitten om de straal echt recht nar beneden te laten gaan. Hier zit namijk ook het gat in de achterwand. Ik hoop hier dus een mooie zichtbare lichtstraal uit te krijgen.

Volgende week solderen en testen!
 
De leds zitten op heatsinks vast aan een aluminium heatsink met fan erop, die zitten dan vervolgens weer vast op aluminium hoekprofielen.

Zoals te zien op de foto komen aan beide zijkanten een grote fan te zitten die de warme lucht naar buiten zuigt. :)
 
Oef anders problemen, ik zou toch af en toe meten wat de temperatuur is van de led's
zorg dat die onder de 60�C blijft
anders waterkoeling toepassen (zo'n systeem dat ze gebruiken bij de computers)

KDyju80aLQxiV0otdSsaPyVUkeopUdgD.jpeg
 
Is al getest, de heatsinks kun je na een half uur en driekwartier nog steeds vastpakken, echt ligt louw-warm zeker onder de 60 graden.

Aangezien er bij mij glazen platen over komen te liggen zijn de fans aan de zijkant alleen om de warme lucht van de leds weg te voeren
 
deze ga ik ook ff volgen.. reuze benieuwd naar het eind resultaat..
 
Die hitte valt wel mee hoor. Alleen als je ze op 100% laat draaien dan word het heet. Ik gebruikt 3 watt power leds in mijn bak. Die zitten op een Alu u profiel. Nergens last van
 

Terug
Bovenaan