Wat is er nieuw

200x60x70 Amazone van Jaap (Tjaapcore)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjaapcore
  • Startdatum Startdatum
T

Tjaapcore

Guest
Hallo allemaal,

Na een drukke verhuizing wordt het weer tijd voor een aquarium.
Vlak voor de verhuizing heb ik mijn twee oude (150 en 40 liter) bakken verkocht.
Nu wordt het tijd voor iets groters!
Ik laat daarom een aquarium bouwen, 200*60*70,netto zo'n 700 liter!

Filters heb ik vandaag binnen gekregen (2x Eheim 2275)
Hout heb ik hier al liggen.
Qua verlichting komt er een led set boven 2 x 92 cm rgb en 4 x smd.Hiervoor twijfel ik tussen 6500k en 10000k, maar denk dat 6500k beter past bij een Amazone biotoop.
De achterwand en zijwanden worden zwart.
En ik neem filterzand (75 kg) als bodem.

Nu nog op zoek naar kalkloze maaskeien.

Qua beplanting hou ik het bescheiden, wat vallisneria,echinodorus en wat drijfplanten.

Qua bezetting wil ik om mee te beginnen graag een 6 tal maanvissen, enkele l-nummers en een school kardinaaltetras.

En nu maar wachten tot het aquarium klaar is 🙂

6 maanvissen? Liever niet wat meer??

Mooie maat!

Qua verlichting werd mij toendertijd aanbevolen om voor 6500k te gaan voor een amazone bak. 10.000k is meer licht voor een zee aquarium. Dat oogt ook blauwer dan 6500k.

Kalkloze maaskeien kan je bij de intratuin halen. Daar betaal je per kilo.

En ook ik zou beginnen met meer maanvissen en dan eventueel gaan uitselecteren.

Mooie maat 🙂

Wat licht betreft: er is meer dan alleen de kleur van de lampen zelf.
Een x Kelvin lamp boven kleurloos water ziet heel anders uit dan dezelfde lamp boven gekleurd water.

Ik ga over turf filteren dus qua kleur kom ik sowieso bruin/geel uit. Ik ben bang dat 6500 te geel toont en met 10000 ben ik bang voor groeiproblemen met de planten..

En wat betreft de maanvissen lees ik dat ze na de pubertijd helemaal niet zo vriendelijk zijn tegen elkaar, hoeveel stellen jullie er voor. De leopoldis vind ik erg gaaf, maar heb deze nog nergens te koop gezien.

6.500 K wordt ook wel koel wit genoemd.
4.000 K en 3.000 K gaan eerder richting het gele.
In ons Zuid-Amerika foto album lichtgetint water, met lampen van 4.000 K. Ter illustratie.

P. leopoldi kun je bij een zaak als Utaka zeker krijgen. Niet altijd, maar als je je wensen kenbaar maakt is bij die mannen veel mogelijk.

tjaapcore: je hebt een Pb.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor de tip!
@ Jos ik zie het bericht nog niet in de inbox maar kijk er naar uit!

Hier trouwens een foto van het hout
YiDm4w2mewhV-Z2FgDBEQ_cLbAWjXtfk.jpeg

Mocht het intressant zijn Pterophyllum dumerili te koop bij Vkc 10 stuks.

Zie uit naar meer foto's

Bedankt voor de tip! Duurt nog wel even natuurlijk, maar in ieder gevaln een verkooppunt. Qua verlichting heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga voor de 6500k, ook de verkoper raadt me dit aan.

Vandaag contact gehad met de bouwer, binnen twee weken denkt hij te kunnen leveren.
Van het weekend maar eens op pad voor zand en steen.

Ik heb trouwens ook nog een co2 fles met controller liggen.. Zou ik deze aansluiten om een lage ph te halen, voor de planten zal het namelijk niet echt nodig zijn, of raden jullie dat af?

Waar ik ook nog een beetje bang voor ben is lekkage op de slangen die bij de filters (2275) zitten of maak ik me nu onnodig druk? Tot nu toe altijd interne filters gehad dus geen last van de genoemde stres 😉

Zijn het 2 nieuwe filters? Dan mag je geen last hebben van lekkage mits je het goed aansluit. Door wie laat jij je bak bouwen?

Ja ze zijn gloedje nieuw. Mag ik hier reclame maken? Hij zit in Ijmuiden in ieder geval 😉

Yeahhh vanavond komt het aquarium (eindelijkkkk). Zand, stenen en hout staan klaar. Evenals thermostaat, verlichting en de filters,
AFTELLEN! 🙂 🙂

Spannend. Ben erg benieuwd naar je bak. Heb getwijfeld om mijn bak ook bij hem te bestellen. Uiteindelijk toch voor een andere bouwer gekozen ivm de lichtbak en glas, maar ik zit nog steeds te wachten.. 🙁

pffff.. de bak is geleverd, maar tjonge jongen hier word ik niet blij van..
Na het aansluiten van de verlichting komen tal van gebreken naar voren:
de geverfde zijwanden zijn deels lichtdoorlatend (niet dekkend), foeilelijk gezicht. daarnaast veel druipers van de verf.
Op de voorruit zitten twee lelijke krassen, voelbaar met nagel.
Het frame raakt het aquarium niet aan de uiteinden, het aquarium steunt dus enkel in het midden op het frame.

Iemand eerder zulke problemen gehad?

Gelijk de problemen voorleggen bij de bouwer en vragen om een oplossing. Dit mag natuurlijk niet.

En als de rekening (nog) niet (geheel) betaald is daar nog maar eens mee wachten tot er een oplossing is.

Plus: zorg voor bewijsmateriaal (foto's) voor het geval het een slepende zaak wordt.

Naar zeg... verheug je je op eindelijk je nieuwe bak, krijg je zoiets. Ik hoop dat je eruit kan komen met de bouwer!

De bak is bij aflevering betaald.
Er was nogal wat haast bij de levering omdat er meerdere bakken geleverd moesten worden.

Later is de schade dus pas zichtbaar geworden.

Inmiddels contact gehad met de bouwer.
Deze gaf aan dat het frame wel zal zetten als de bak gevuld wordt.
Ik vind dit echter erg link, gezien het hier over toch zo'n 800-900 kg gaat.

Over de krassen gaf hij aan dat ik dit nogmaals met spiritus en een scheermesje moest proberen, omdat het vrijwel niet mogelijk was dat dit krassen zouden zijn.

Hij gaf in dit mailtje aan dat wanneer het toch krassen zouden zijn ik uiteraard een andere bak zou krijgen.

Ik heb hem dus voor het weekend nog gemaild dat het �cht krassen zijn.

Nu dus maar weer afwachten op reactie.

🙁

Ik zou het niet aandurven met dat frame...... Grote kans dat de bak zal gaan barsten ben ik bang. Het enige wat je kan doen om het probleem te verkleinen, is het plaatsen van de bak op een laagje tempex, wat dus tussen het frame en het aquarium komt te liggen.....

Wat een narigheid. Succes met de afwikkeling!

Ik moet er niet aan denken ... Ik zou totaal g��n risico nemen, en je aquarium alleen maar accepteren als jij er helemaal tevreden mee bent. Kost toch een flinke cent, zo'n bak met meubel !

Om nog niet ees te spreken van de waterschade als je hem straks vult en hij knapt... 800 liter zo over de grond is niet niks.

Het aquarium wordt wel over de breedte voor en achter ondersteund? Dan zou het (in principe) moeten kunnen. Zou inderdaad wel een plaat tussen je bak en het frame leggen om het gewicht te verdelen.
Maar als je bouwer het netjes afhandelt dan zorgt hij dat het in orde komt. Die voor ruit zou vervangen moeten worden en de achterkant mag hij ook wel netjes in orde maken.
Al iets gehoord van hem?

Linksvoor wordt het aquarium nu niet ondersteund. De bouwer gaf in zijn eerste reactie aan dat wanneer er een kras op zit ik een nieuwe bak krijg. Ik heb hierop gereageerd dat dit echt het geval is maar nu krijg ik geen reactie meer.. 🙁

Jammer dat het zo loopt voor je zeg. Ik zou wel alle moeite doen om die meneer te bereiken.
Dit is bepaald niet netjes als je het mij vraagt. Ik hoop dat het snel goed geregeld gaat worden.

Je zult het schriftelijk (aangetekend) moeten reclameren. Eventueel met foto's erbij. Bij geen reactie deurwaarder inschakelen. Toestand allemaal zeg. Succes in ieder geval!

Ergens in dat proces ook nog even een ingebrekestlling met daarbij behorende redelijke trmijn het verzuim te herstellen.

Voordat je om een procesmatigheid mogelijk achter het net vist, of het jezelf onbedoeld juist lastiger maakt.

Enorm balen zeg.. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou je daar ook kunnen informeren hoe je dit het beste kan aanpakken.

De problemen zijn inmiddels grotendeels opgelost, kras is deels weggepoetst en het frame is recht. De bouwer liet het echter afweten, een goede leer voor de volgende keer dus!

Zelf heb ik weinig zin er een langdurig verhaal van te maken, ik gun hem de moeite niet...

Maargoed gisteren eindelijkkk de bak ingericht.
Nu is het nog wachten op de wifi-dimmer, zodat ik een dag kan simuleren. De dimmers waren tijdelijk uitverkocht en ter compensatie handmatige dimmers ontvangen.

952891tjaapcore_0_82_img_20151225_173813.jpg

894223tjaapcore_0_82_img_20151225_112431.jpg

Met verlichting op volle sterkte, iets te fel! De kat is er nu al wijs mee, ondanks er nog niets in de bak zwemt.

ziet er goed uit!
wel behoorlijk symmetrisch, maar dat geeft ook wel weer rust.
mooi meubel ook

begint er op te lijken!

de versiersels boven op de bak, zullen deze niet in de weg staan als je straks vissen hebt?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan