220x70x75 van asperge


Asperge

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2020
Berichten
128
Leeftijd
30
Hallo, allen.

Na zeer lang wachten is het eindelijk zover. Aankomende vrijdag (20 november) leveren ze mijn nieuw aquarium. Het aquarium is aangekocht bij Aqualife en zal dienen als afscheiding tussen de bureau en woonkamer en zal dus een doorkijk aquarium worden. Zoals te lezen in de titel zijn de maten 220l x 70b x 75h. Er zal gewerkt worden met een bioloog, Zetlight Lancia als verlichting, verwarming met Inkbird controller en Schego elementen (2 × 600w), co2 systeem, automatische waterverversing en doseerpompen om additieven makkelijk toe te voegen. De enige optie die ik in eerste instantie genomen heb maar heb laten vallen is opticien White glas. Na de tour ter plaatse bij de bouwer heb ik het verschil goed kunnen zien en na enige bespreking heb ik op hun aanraden normaal glas gekozen. Het verschil is echt miniem bij een leeg aquarium en bij een ingericht aquarium niet te zien (bij 12mm dikte en zoetwater inrichting).

Als hoofdbewoner zou ik graag Redshoulders hebben en als bijvissen zijn er nog enkele opties waar ik mee zit en die zijn, Sturisoma Aureum, Carnegiella Strigata (marmerbijlzalm), Corydora, Paracheidoron Axelrodi (kardinaaltetra) en Otocinclus. Andere voorstellen zijn zeker welkom.

De grootste uitdaging zal denken ik zijn dat het aquarium zeer regelmatig meerdere weken zal moeten draaien zonder veel toezicht. Er is een miniem aan controle die weken door familie en het eten geven van de vissen valt daaronder maar er komt ook een voederautomaat.

Een andere uitdaging zullen de planten zijn. Hier heb ik minder ervaring mee maar wil deze keer veel beplanting. Heb me ondertussen al goed ingelezen op dit forum maar alle tips zijn welkom.

Gisteren heb ik ook even mijn water gemeten met een JBL aquatest pro lab set. Aangezien ik een waterverzachter staan heb in huis heb ik even gemeten voor en na de verzachten.
PH voor 7.4 en na 7.7
KH voor 9 en na 10
GH voor 16 en na 3 tot 4
NH4 voor <0.05 en na <0.05
NO2 voor <0.01 en na <0.01
NO3 voor 5-15 en na 5-15
PO4 voor <0.02 en na <0.02
SIO2 voor >6 en na >6
Cu voor <0.05 en na <0.05
Fe voor <0.02 en na <0.02
O2 voor 8-10 en na 8-10
Geleidbaarheid voor 620ppm en na 686 ppm

Ik speel met het idee osmose te gaan gebruiken al zou ik dat liever niet doen. Ik ga denken ik eerst proberen zonder en zien hoe het gaat. Ik las ergens op dit forum van Jos dat het meeste kraanwater geen probleem is voor maanvissen. Ik heb even gespeeld met het idee om discussen te nemen maar na de watertest lijkt het me beter van niet aangezien er in mijn optiek teveel dient te gebeuren aan het water.

Dit was het voor nu, en de eerste foto's kunnen jullie vrijdag uiteraard verwachten ;)
Groeten
 
ik kan je technisch niet echt helpen, maar ik ben wel erg benieuwd naar je bak. Alvast heel veel plezier ermee
 
Mooi formaat aquarium
Ik weet niet of het wijselijk is om je toekomstig visbestand op een 10kh hardheid te laten zwemmen
Op het forum vind je hier verschillende fotoalbums van zeer mooi beplante discus/maanvis bakken die info geven hoe ze het aanpakken
 
Bedankt voor de plezier en succes wensen.

@triple: ik heb inderdaad al enkele albums gezien en die volg ik ook. ik ben me er zeker van bewust dat het geen ideale waarde is vandaar dat ik ook twijfel om met osmose te gaan werken, aangezien ik een geautomatiseerd ververssysteem wil zal ik het even moeten uitzoeken hoe dat kan. alvast bedankt voor de tip.
 
Het begin van een groots avontuur. Het is nu bekleed met betonplex maar daar komt in de toekomst nog teak over om zo een mooie afwerking te verkrijgen.
 

Bijlagen

  • 20201120_120844.jpg
    20201120_120844.jpg
    315.7 KB · Weergaven: 240
  • 20201120_121112.jpg
    20201120_121112.jpg
    311.6 KB · Weergaven: 233
  • 20201120_160515.jpg
    20201120_160515.jpg
    90.4 KB · Weergaven: 271
  • 20201120_162126.jpg
    20201120_162126.jpg
    221.7 KB · Weergaven: 243
  • 20201122_131909.jpg
    20201122_131909.jpg
    278.7 KB · Weergaven: 249
Dag allen,

Aangezien ik enige tijd heb vastgezeten in het buitenland (bedankt COVID) is het weer een hele tijd geleden dat er verder gegaan is met het aquarium.

Ondertussen ben ik net klaar met het indraaien van de filter met de Salmiak methode. Dit was voor mij een zeer leerrijk proces. Dank aan @rjoemman en @janjdk hiervoor. Jullie albums waren een zeer nuttige bon van informatie en ervaring.

De verwarming is aangesloten en getest. Inkbird ITC-306A als aansturing en 2 x Schego titanium staafverwarmers van 600w. Wat best handig is naar mijn mening, is de (goed werkende) app die je kan installeren zodoende je overal de temperatuur kan opvolgen. De app is ook geen verplichting om te gebruiken wat mij ook zeer belangrijk is. Een kleine opmerking ivm de Inkbird. Deze is voorzien van 2 sensoren met zuignappen. 1 van deze zuignappen zat volledig samen geduwd in de verpakking waardoor deze niet bruikbaar is. Dit hoop ik op te lossen door deze op de spannen op een plat oppervlak (zie foto) om deze zo de originele vorm terug te geven.

Wat de verlichting betreft was ik totaal niet te spreken over de aansturing van de Zetlight Lancia 2 led's. De app werkt onhandig, de mogelijkheden zijn zeer beperkt naar mijn mening want je kan een 5-tal standen kiezen om doorheen de dag te gebruiken wat op zich niet zo slecht is (je kan elk kleur per stand op een gewenste waarde zetten) maar de overgang tussen de verschillende standen was echt een doorn in het oog aangezien er geen fade mode mogelijk is. De Wifi verbinding tussen smartphone en lampen viel vaak weg waardoor de lampen (vaak afzonderlijk) op hol sloegen en nee het lag niet aan andere apparatuur (alles zitten testen/vervangen) maar was dus echt de slecht geschreven app. De LED lampen waren gekozen door de naar mijn mening uitstekende waardes maar ik wist het even niet meer. Toen moest ik denken aan iets wat ik een tijdje geleden gelezen heb, de TC420. Na enige research was ik eruit, dit is de oplossing. Na de levering van de TC420 de schaar gezet in de stroomkabels van de LED bars en deze verbonden met de TC420. Na wat klooien om de verlichting doorheen de dag min of meer goed te krijgen en het in te laden in het toestel werken de LED's schitterend. Geen overgangen zichtbaar doorheen de dag, eindeloze mogelijkheden en geen geklooi meer met slecht werkende apps. Kleine side note: de "maanlicht" modus is nog veel te fel, staat nu op 10% maar is dus nog veel te fel. De zonsopgang modus ga ik nog fotograferen wanneer het donker is om het eens beter vast te leggen.

Iets wat ook een hele opgave is geweest en nog steeds gaande is, is het hout laten inzinken. Momenteel staat er 1 stuk in het aquarium die zo goed als ingezonken is maar er zijn er nog 4 die er precies nog geen zin in hebben. Op een buitenlands forum had ik iets gelezen ivm hout voorbereiden om in een aquarium onder te brengen. Daar werd geschreven dat er wat voordelen zijn om het hout eerst geruime tijd onder te dompelen in zeer warm water (ca 65°). De voordelen zouden zijn dat het enerzijds de mogelijke micro organismen uitsluit en anderzijds dat het geen kleur meer afgeeft aan het water eens dat het in het aquarium gaat. Daarbij komt nog dat het hout blijkbaar sneller zou inzinken, iets wat ik al voorzichtig kan bevestigen aangezien het enige stuk dat momenteel in het aquarium staat degene is die ik in warm water geplaatst heb. Het is ook het grootste stuk dus zou die in principe het laatst moeten inzinken. De temperatuur zou laag genoeg moeten zijn om de integriteit van het hout te behouden, dat moet ik nog afwachten uiteraard. Ik ben alvast benieuwd.

Verder is er vandaag een doseer unit aangekomen van Jecod. De Jecod Wifi doseerpomp 2.4 + 3 containers. Ook deze zou te gebruiken zijn zonder de app dus mocht deze tegenvallen is het geen enkel probleem.

Er is ook nog het CO2 departement. daarvoor heb ik een dubbele twee-traps regulator gekocht van CO2art. Donderdag ga ik om een CO2 fles en dan kan ik deze gaan testen. De reactoren die ik hiervoor ga gebruiken zijn zelfgemaakte cerges reactoren geïnspireerd door @tuinkabouter zijn kingsize topic waarvoor wederom dank.

Donderdag ga ik ook even plant shoppen. Ik heb al een vaag idee maar we zullen zien wat er beschikbaar is.

Aan eenieder die een op of aanmerking heeft, ik hoor het graag.

Gelieve ook even niet op de rommel in de kast te letten. De foto is gemaakt tijdens het rommelen en testen van vanalles en nog wat.
 

Bijlagen

  • enkel zand - water.jpg
    enkel zand - water.jpg
    112.7 KB · Weergaven: 241
  • Inkbird - pomp controllers.jpg
    Inkbird - pomp controllers.jpg
    100.5 KB · Weergaven: 234
  • LED balken.jpg
    LED balken.jpg
    102.7 KB · Weergaven: 205
  • Maanlicht.jpg
    Maanlicht.jpg
    97.9 KB · Weergaven: 201
  • Mogelijke inrichting versie 3.jpg
    Mogelijke inrichting versie 3.jpg
    191.3 KB · Weergaven: 223
  • Mogelijke oplossing zuignap.jpg
    Mogelijke oplossing zuignap.jpg
    267.9 KB · Weergaven: 233
  • TC420.jpg
    TC420.jpg
    245.4 KB · Weergaven: 229
  • Zonsopgang.jpg
    Zonsopgang.jpg
    146.8 KB · Weergaven: 232
  • CO2 reactor.jpg
    CO2 reactor.jpg
    119 KB · Weergaven: 209
  • Reactoren - filter.jpg
    Reactoren - filter.jpg
    259.8 KB · Weergaven: 244
Had ik eerlijk gezegd even niet gedacht dat het goed ging komen met die lampen. Toch een stevige investering en wanneer je dat ziet falen is dat toch effe een zure.
 
Nee, dat is niet de waterhoogte. Waterhoogte zal 72 a 73 zijn. Zal dat morgen even nameten voor je.
 
Goed bezig, en ziet er strak uit.
Compliment, je leest eerst, dan maak je een plan dat je volgt. !!
 
Mijn excuses voor het late antwoord @Rikske maar de effecrieve waterhoogte is 70.4cm. @janjdk bedankt man. Het is allemaal niet simpel maar we komen er wel.
 
Later deze dag even een update van de bak maar voor nu even een vraag. Kan er mij iemand zeggen wat de hoeveelheid bellen zo ongeveer zouden moeten zijn om de dropcheckers op groen te krijgen? Ik zit nu als ik uitreken op zo'n 300 bellen per minuut. Is dat normaal?
 
Later deze dag even een update van de bak maar voor nu even een vraag. Kan er mij iemand zeggen wat de hoeveelheid bellen zo ongeveer zouden moeten zijn om de dropcheckers op groen te krijgen? Ik zit nu als ik uitreken op zo'n 300 bellen per minuut. Is dat normaal?
Ik meet m’n CO2 eerder in L/U dan in bpm..
Ik heb het een keer in slowmotion gefilmd om het te kunnen tellen
 
Top! Ok, ik had geen idee eigenlijk. Goed om te weten dat ik nog wat kan opschroeven dan. Al ga ik het eerst eens aankijken wat er gebeurd. De plantjes staan er sinds donderdag in maar ik geef pas sinds vandaag marco/ micro elementen. Sinds donderdag al co2. Er is al groei te zien bij meerdere van de planten dus zit ik al in de goede richting. Denk ik.
 
Bij deze even een kleine update,

Alle planten staat er nu een weekje in (bijna), de eerste bewoners zitten er even lang in.

Huidige bestand is:
- 40 neon tetras
- 30 vuur tetras
- 10 japonica garnalen
- 2 hypostomus plecostomus

Ondertussen is er al minstens 1 japonica minder daar ik deze gevonden heb aan het schuifraam 3 meter van het aquarium. Het was dus niet volledig garnalenproof. Ook heb ik er meerdere gevonden het 1ste vak van de bioloog. Na wat observatie (duurde 5 min) zag ik hoe ze voorbij de kam komen. Waar de uitlaten van de pompen de kam passeren zijn 2 uitsparingen gemaakt in de kam. De uitsparingen zijn vierkant en de leidingen rond en jawel daar kruipen ze wel tussen zeker. Dit heb ik vandaag opgelost door de loze ruimte op te vullen met een beetje filterspons. Aangezien de bioloog in verbinding staat met het riool om automatisch water te kunnen verversen zou het dus best kunnen zijn dat er garnalen op avontuur gegaan zijn in het riool. Hopelijk nu opgelost.

Van de 2 hypostomus plecostomus betreft. Ik heb zo het idee dat mij iets anders is aangesmeerd maar ik ben niet zeker. Zijn er hier kenners?

Sinds dag 1 voeg ik co2 toe en sinds gisteren vloeibare mestoffen (micro, macro) en vandaag gaan de pillen van tuinkabouter erin. Verschillende planten zijn al aardig aan het groeien dus voorlopig geen klachten op dat vlak.

Als voeding voorlopig een mix van Dr Bassleer granulaat en een mix diepvriesvoer.

Ik ga dit bestand vissen even zo aanhouden totdat ik alles op punt heb. simpele vissen, lage belasting en even experimenteren.

Die mooie vierkante steentjes zijn trouwens mijn verzekering dat het hout wel degelijk op zen plek blijkt. Gaat er binnenkort uit.
 

Bijlagen

  • Na 1 week.jpg
    Na 1 week.jpg
    143 KB · Weergaven: 187
  • Pleco.jpg
    Pleco.jpg
    208.5 KB · Weergaven: 226
  • Japonica.jpg
    Japonica.jpg
    236.4 KB · Weergaven: 217
  • Dag 1 voorkant.jpg
    Dag 1 voorkant.jpg
    156.8 KB · Weergaven: 185
  • Dag 1 achterkant.jpg
    Dag 1 achterkant.jpg
    194.4 KB · Weergaven: 246
  • 20210304_164719.jpg
    20210304_164719.jpg
    117.2 KB · Weergaven: 203
Mooie bak! Ik overweeg ook een bak van Aqualife. Hoe bevalt deze?
 
@Retgals: de bak bevalt super tot dusver. Zowel de bak als het meubel en de service zijn echt top. Het enige minpunt is (misschien al gelezen enkele berichten terug in dit topic) de aansturing van de LED lampen. De lampen zelf geven echt toplicht af maar de controller/app is ronduit slecht. Makkelijk op te lossen met de TC420.

Ik geef morgen een iets uitgebreidere uitleg ivm de bak maar tot dusver vrij goed. Geen ammonium noch nitriet gemeten, dat was uiteraard te verwachten met de salmiac methode.

Planten groeien super, misschien iets te. Ik ga denk ik de lichten iets verder dimmen. Iets waar ik wel best last van heb zijn (denk ik) kiezelwieren of iets in die aard. Een donkere laag vormt zich in vlekken op het zand sinds enkele dagen. Vissen zitten er een kleine 3 weken in nu. Lichten staan even lang aan alsook de co2. Plantenvoeding net iets minder lang.
 
Iemand een idee wat dit is? Het aquarium draait een week zonder toezicht (ben op men werk) van mezelf en dus enkel door familie die de vissen eten geeft. Vandaag kreeg ik deze foto...
 

Bijlagen

  • signal-2021-03-31-134819 (1).jpg
    signal-2021-03-31-134819 (1).jpg
    166.6 KB · Weergaven: 196
  • signal-2021-03-31-134819.jpg
    signal-2021-03-31-134819.jpg
    166.4 KB · Weergaven: 204
  • signal-2021-03-31-141723.jpg
    signal-2021-03-31-141723.jpg
    138.1 KB · Weergaven: 188
De bruinalgen lijken te minderen. De ene kant van het aquarium is al volledig zuiver nu. De andere kant trekt ook bij. Waarschijnlijke oorzaak is het hoge silicaat gehalte. Ver boven de schaal met de testset van jbl... Nu deze zakt, verdwijnt ook de bruinalg.

Iemand ervaring het bodemafzuigers zonder waterverversing? Is handig dat de persoon die het aquarium onderhoud tijdens mijn afwezigheid makkelijk de bodem wat kan reinigen. Iets vinden die 70cm diep kan is niet makkelijk. Ik heb mijn oog laten vallen op de Eheim quick vac pro.
 
Het is al weer enige tijd geleden dat er een update geweest is dus bij deze.

De bruin-algen zijn zo'n maand geleden volledig verdwenen. Eerst dacht ik dat dat kwam door het zakken van het silicaat gehalte maar deze is ondertussen weer gestegen. Nuja, zolang ik geen bruin-algen heb lig ik niet echt wakker van dat hoge silicaat gehalte. Ik zou kunnen werken met osmose om dit weg te krijgen maar aangezien momenteel alles goed gaat blijf ik er even af.

Ik heb ook een wijze les geleerd i.v.m. planten. Die snelgroeiers zien er even fantastisch uit maar die pret is toch ook snel voorbij. Daarom heb ik besloten om alle snelgroeiers te verwijderen en er een assortiment andere planten aan toe te voegen. De bemesting die ik momenteel gebruik zijn de pillen van @tuinkabouter, vloeibaar nitraat, vloeibaar fosfaat en vloeibare micro elementen. de vloeibare bemestingen worden dagelijks gedoseerd met een automatisch pompje. Vooral de micro elementen zijn een heel avontuur geweest. Na heel wat opzoekwerk en communicatie met verschillende kwekers van planten heb ik besloten deze zelf te mixen. In eerste instantie lijkt het moeilijk maar eens je je inleest valt dat reuze mee. Bij deze, iedereen die geïnteresseerd is in de micro elementen mix mag mij een pb sturen en ik stuur met alle plezier de mix jullie kant op. Wat de dosering betreft van de vloeibare bemesting voeg ik nu ongeveer de helft toe van de dagelijks aanbevolen hoeveelheden. De mixen zijn gemaakt aan de hand van een gekende site (weet niet of ik deze mag vernoemen). De enige aanpassing die ik gedaan heb is het nitraat en fosfaat apart gemixt in i.p.v samen om zo de beide afzonderlijk te kunnen bijsturen.
20210430_150847.jpg

Dit was het resultaat nadat ik 5 weken in het buitenland was geweest. Al bij al een zeer schappelijk resultaat. Uiteraard veel dank aan de persoon die instond voor de verzorging ervan.


20210515_163712.jpg

Dit is het resultaat na mijn kleine verbouwing. Ik heb ook een oud stuk hout moeten verwijderen aangezien deze begon te rotten (zwart zand onder het hout). Ter vervanging heb ik 2 stukken Mopani hout gekocht. Het grote voordeel van dit hout is dat het onmiddelijk zinkt en dat het veel harder is waardoor de kans op rotting sterkt afneemt.


20210524_161838.jpg

Dit is de andere kant na het toevoegen van de nieuwe planten.


De planten staan er nu 2 weken in en ze groeien allemaal goed. De verlichting is een klein beetje aangepast. Zo'n TC420 is echt een topding om mee te werken.

Verder heb ik nog even zitten knutselen met de co2 reactoren. Mijn eerste versie had wat fouten dus had ik een tweede versie gemaakt naar het voorbeeld van @tuinkabouter zijn kingsize cerges reactoren. deze werken in principe goed maar koppig als ik ben wilde ik toch nog iets anders. Bij de vraag aan tuinkabouter waarom hij geen 20inch filterhuizen gebruikt bleek dat het dan moeilijk (bijna onmogelijk) is om de huizen los te maken en deze te vullen/legen met eender welk materiaal omwille van het feit dat er een halve meter ruimte nodig is onder de vaste pijp in het huis. Deze ruimte hebben de meesten niet (ik ook niet). Na wat knutselen kwam ik op dit terecht:
20210525_163203.jpg

Het probleem was dus die pvc pijp die er nog in moet om zo de stroom van boven naar onder te laten lopen. Zoals eerder gezegd kan dit niet gebruikt worden of je krijgt je reactor niet meer open. Deze heb ik vervangen door een flexibel van 25mm waardoor dit probleem nu dus opgelost is. Het eindresultaat is nu dit:


20210527_124711.jpg

Let even niet op de sponzen die je ziet achter de filterhuizen. Dit is om ze min of mee recht te laten hangen. Ergens in de komende dagen zoek ik even naar een propere permanente oplossing hiervoor. Voor degenen die het zich zouden afvragen, de paarse gloed die je ziet op de foto is van mijn kweeklampen voor mijn vleesetende planten.


Ik heb ook wat vissen toegevoegd aan het geheel.
- 20 Corydora sterbai
- 20 marmerbijlzalmen
 
Best netjes nog met de flexibel pvc ;)
Je kan het eventueel nog weken in kokend water om het wat rechter/minder krom te krijgen
 
Dat is eigenlijk best een goed idee @tuinkabouter. Ik had al zitten prutsen met kokend water om de slangen op de slangtules te krijgen maar had er niet aan gedacht om dat ook te gebruiken om die krengen recht te krijgen. Dat ga ik morgen eens avonturieren 😉. Ik hou jullie up to date.
 
Hoi allen,

Het is alweer even geleden dat er een update was dus bij deze maar even werk maken daarvan.

Ik heb de laatste 2 maanden even zitten zoeken naar de juiste verhoudingen van plantenvoeding. Origineel was ik gestart met de gekende estimative index. Mijn macro oplossing bestond uit 33gr kaliumnitraat op 250ml osmose water en 7.2gr kaliumfosfaat op 250ml osmose water, daar tegenover stond mijn micro oplossing van 10gr zelf gemixte micro’s, 0,25gr E300 ascorbinezuur en 0,1gr kaliumsorbaat op 250ml osmose water. Nu om de inhoud van het aquarium te schatten heb ik mijn aquariumvolume van 1.078 liter genomen plus de filterinhoud van 220 liter wat neerkomt op 1.298 liter maar er zit uiteraard nog wat zand, hout en filtermateriaal in dus ben ik begonnen met 1.000 liter netto volume. Aan de hand van dat volume en de aanbevolen dosering volgens de site waar ik ook de info over de micro/macro oplossingen gevonden heb (ik weet niet of ik deze mag vermelden) kwam ik op volgend schema uit:
  • Maandag 100ml macro oplossing
  • Dinsdag 50ml micro oplossing
  • Woensdag 100ml macro oplossing
  • Donderdag 50ml micro oplossing
  • Vrijdag 100ml macro oplossing
  • Zaterdag 50ml micro oplossing
  • Zondag waterverversing
Aangezien ik weinig ervaring had met plantenvoeding (behalve het vele lezen online) leek mij dit een mooi en gestructureerd systeem waar weinig mis kon gaan. Na een 3tal weken kreeg ik echter meer en meer last van algen ondanks dat mijn water waarden binnen de parameters zaten aangegeven op de site over de estimative index namelijk:
  • Nitraat 20–30 ppm
  • fosfaat 1-3 ppm
  • kalium 20-30ppm
  • CO2 30ppm
Wat me verder ook best wel stoorde aan deze methode was het overmatig gebruik van vanalles en nog wat die men maar in het aquarium dient te gieten. Zonder eigenlijk goed te weten wat men aan doen is. Zodoende maar gestopt met die hele EI methode en even een weekje rust ingelast. Ondertussen heb ik mij ingelezen over waterchemie en wat nu echt van belang is (gestart met lezen hieromtrent dankzij @janjdk ) en wat de natuurlijk voorkomende waardes zijn in water van de verschillende meststoffen. Na wat heen en weer gemail met iemand uit noord Amerika en uiteindelijk ook met iemand uit Australië heb ik mijn micro formule licht aangepast om de natuurlijk voorkomende waardes beter te benaderen. Dit is misschien volgens velen teveel moeite maar goed, het is een hobby dus daar mag wel wat tijd gaan inzitten.

Wat me opviel tijdens het inlezen over de natuurlijke waterwaarden en de samenstelling van de micro’s is dat dit dicht tegen de Redfield ratio methode ligt dus ook daar veel over gelezen en uiteindelijk beslist om dit eens te proberen. Ik voeg nu volgende toe:
  • 30ml kaliumfosfaat, elke 10 dagen
  • 20ml kaliumnitraat, elke 10 dagen
  • 50ml micro’s, elke 7 dagen
De verhouding van de verschillende stock oplossingen heb ik gemakshalve hetzelfde gehouden. Dit loopt nu zo voor een week of 5 en de planten groeien merkelijk beter dan voorheen. De enige constante qua plantenvoeding zijn de pillen van @tuinkabouter die ik altijd ben blijven geven.

De water waarden 24 na toevoegen van de stock oplossingen zijn nu:
  • No3 5mg/l
  • Po4 0.5 mg/l
  • Fe 0.05 mg/l
De ijzerwaarde is nog aan de lage kant maar aangezien het voorlopig allemaal best goed gaat laat ik het even zo In de toekomst zal ik deze waarschijnlijk nog iets gaan verhogen.

Om alle veranderingen zo goed mogelijk op te volgen heb ik niets veranderd aan de verlichting en ook een PH monitor geplaatst om er zeker van te zijn dat mijn CO2 stabiel blijft wat ook zo is doorheen alle tests.

Bij de installatie van de PH monitor had ik de indruk dat mijn reactoren niet hun volle 100% potentieel hadden dus heb ik in beide wat bioballen toegevoegd. De oplossing van CO2 is hierdoor wel merkelijk verbeterd. Ik had eerst K1 in de reactoren gedaan en er aan gedacht de uitgangen te voorzien van netjes om te voorkomen dat ze in het aquarium zouden terecht komen maar waar ik niet aan had gedacht is de ingang van de reactoren. Na een stroomstoringstest (wat ik altijd doe na veranderingen om te zien of alles deftig werkt) bleken die krengen via de ingang van de reactoren terug te spoelen in de pompen. Heb ik even beide opvoerpompen moeten openhalen om ze eruit te krijgen. Daarna heb ik eerst geprobeerd de ingangen van de reactoren te voorzien van een stuk grof filterspons maar dat was ook geen ideale oplossing denk ik. De sponzen zouden in theorie kunnen verstoppen plus na een nacht draaien met K1 in de reactoren waren ze samen gekoekt en zat er dus geen beweging meer in. Op zich geen probleem denk ik maar niet de bedoeling. Dus uiteindelijk zijn de bioballen erin gegaan. Werkt perfect.

Verder hebben de Ancistrussen beslist om voor nakomelingen te zorgen. Van het 1ste nest is er 1 over maar dat ligt hoofdzakelijk aan mij. Ik had pas vrij laat door dat ze makkelijk door de kam passen en zo in het eerste vak van het bioloog belanden. Eens ze daar zitten is het wachten op de eerstvolgende automatische water verversing en ze spoelen het riool in. Aangezien ik een 3tal dagen geleden opeens opnieuw jongen zag heb ik een gaas voor de kam geplaatst hopende ze zo tegen te houden. Ik ga ze niet speciaal uitvangen om op te kweken maar de natuur haar gang laten gaan al is het is nu ook niet de bedoeling dat ze het riool inspoelen. Ondertussen hebben ze opnieuw eitjes gelegd en is nest 3 blijkbaar ook op komst. Let even niet op het witte potje aan het oppervlak, daar zitten enkele jongen in die ik nog uit de filter gehaald heb maar pas zal loslaten als de lichten volledig uit zijn om ze toch een kans te geven zich te verstoppen.

Nuja, het blijft een foto album dus bij deze de foto's.

Vanuit de woonkamer gezien
20210810_213104.jpg


Vanuit de bureau gezien
20210810_213125.jpg


De baby Ancistrus van het 1ste nest, nu een 3cm groot
20210807_122912.jpg


De geredde Ancistrussen van nest 2 uit het bioloog
20210807_122426.jpg


Het gaas voor de filterinlaat, de groene algen laat ik even zitten omdat de baby's er zot op zijn al valt het mee want ik heb nu al een 6tal weken geen algen van de filterwand gehaald.
20210807_122517.jpg
 

Bijlagen

  • 20210807_122912.jpg
    20210807_122912.jpg
    99.8 KB · Weergaven: 79
Precies dezelfde ervaring die jij omschrijft qua bemesting.
Klakkeloos IE volgen heeft bij mij tot onzinnig veel algen geleid, eens ermee gestopt werden de algen ook minder.
Inmiddels wat aanpassingen verder is alles nog weer verder afgezakt en heb ik enkel nog baard alg op langzaam groeiende planten, oude bladeren en plekken die in de luwte liggen.

Wellicht kan jij net als ik ook volledig je macro elementen afbouwen en zo nog weer wat “schoner” water hebben
 

Terug
Bovenaan