220x75x90 Tanganyika bak (Rikske)


Hoe is dit afgelopen?

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om niets te doen, ik heb van verschillende mensen die feedback gekregen dat het in de meeste gevallen zelf op zijn plaats komt.
Zoals de mensen aangeven is de vis zeer waarschijnlijk zeer zwaar gekwetst in de mond en is dat de reden waarom die bek nog zo staat en hij ook geen zin heeft om te eten.
Ik moet zeggen dat deze morgen de mond weeral iets meer gesloten was en de slijmhuid van de vis ook bijna volledig in orde is, dit zijn foto's van gisteren.

sized-C88-P3210.jpg


sized-C88-P3212.jpg


Hij zit nu in een 70L bakje waar hij dagelijks 75% vers water krijgt.

Hoe werkt dat afknippen? Ik heb dit probleem vroeger ook vaker gehad. Enn vond het altijd een heel gedoe om de vis eruit te krijgen maar heb ze nog nooit 'afgeknipt'.

Ik neem aan dat er zenuwen lopen door de stekels en spieren. Overleeft de sydontis dat?
We waren verplicht om de stekel te knippen want de vis kon er anders niet uit, de Synodontis zat dwars in de bek en had zijn voorste vinnen volledig opgespannen (natuurlijk verdedigingsmechanisme weet ik nu die in het wild de dood betekent voor beide).
Wij hebben een ontsmette nagelknipper gebruikt, de bek van de Moba iets dieper gehouden zodat de pin er nog meer uitkwam en dan daar geknipt, nadien was het nog een gans gedoe om de andere kant eruit te krijgen.
De Synodontis zit terug in mijn aquarium en heb sindsdien eigenlijk geen activiteit meer gezien van de gehele groep, deze gaan er asap uit.
IMG-20230216-WA0027.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oeh dat is flink balen!

is er trouwens een reden dat je voor epsom zout kiest ipv normaal zout?

Ik kan mijn post niet meer aanpassen maar heb het fout geschreven gisteren.

Ik gebruik Epsomzout altijd in mijn quarantaine bak omdat dit de hardheid van het water zal aanpassen dus je moet hiermee oppassen want je kan dit niet bij elke vis doen.

Moet zijn:

Ik gebruik Epsomzout meestal in mijn quarantaine bak, enkel oppassen omdat Epsomzout de hardheid van het water zal aanpassen en dat je dit hierdoor niet met elke vis kan doen.
 
Snap ik helemaal! Los hiervan zijn het ook nachtdieren en vraag ik me af of dit de rust van andere vissen in een aquarium ten goede komt.
 
Snap ik helemaal! Los hiervan zijn het ook nachtdieren en vraag ik me af of dit de rust van andere vissen in een aquarium ten goede komt.

Klopt dat het nachtdieren zijn maar ik heb ze jaren probleemloos kunnen houden met de Burundi variant die toch rond de 28 cm waren dus ging er vanuit dat het ging werken.
Sinds het voorval zie ik ook geen enkele Synodontis meer door de bak zwemmen zelfs niet in het donker, deze gaan er asap uit.
Ik had gelezen dat de zuidelijke varianten agressiever waren en meer jaagde, blijkt toch zo te zijn bij mij want hier zijn ze zelfs nog niet volwassen?

Met de vis gaat het spijtig genoeg slecht, waar de stekel onderaan door zijn bek gegaan is is al het vlees precies opgelost tot op het bot (voorste deel bek), heb zoiets nog nooit gezien?
Volgens mij zit er een soort gif in de stekel van de Synodontis die maakt dat het vlees oplost of toch een reactie hierop, ik weet dat bepaalde roggen (zout) dit ook doen.
Heb de vis dan 48 uur medicatie gegeven en sindsdien is de wonde proper maar tot op het bot, bij overmaat van ramp zag ik gisteren morgen dat de onderkaak nu ook doorbroken was :cry:
Sinds het voorval heb ik hem ook nog niet zien eten wat niet abnormaal is met zulke wonden maar vrees ervoor dat hij niet meer kan eten?
Ik ga nu 48 uur geen water verversen en enkel de Seachem Stress Guard geven en zien of hij dan wil eten maar indien dat hij dan nog niet wil eten vrees dat ik hem moet afmaken?
De vis is voor de rest actief en is op kleur maar weet anders niet wat ik nog kan doen, wil het ook niet nodeloos trekken indien hij niet meer geholpen kan worden maar van dat laatste ben ik niet zeker, moet ik hem tijd geven of ziet dat beest af? :(:(
 
Ik zou het dier uit zijn lijden verlossen. Kruidnagelolie werkt perfect en is een hele vriendelijke manier om het dieren te laten inslapen.
 
Laatst bewerkt:
Die kruidnagelolie is ok.
En hier de uitleg: https://www.nvcweb.nl/artikelen/algemeen/euthanasie-dodingsmethoden-doden-van-vissen

Kruidnagelolie mengt niet goed met water. In een fles schudden tot het oplost werkt goed. Het staat in de link uitgelegd.

Sterkte.

Bedankt voor de link Nathalie.

Ik lees nu ook op andere sites dan men moet oppassen als men dit met grote vissen doet, de vis hier zal rond de 25 cm zijn.
Ik heb 20 ml kruidnagelolie gekocht en ik wil het bakje leeghalen tot 30L ongeveer, gaat die 20 ml volstaan voor dergelijke vis of moet die meer hebben?
Wil natuurlijk dat het zo snel mogelijk gaat voor hem en meteen goed uiteraard :(
 
In de uitleg staat 0,5 ml in 1 liter water. Dus theoretisch is 20 ml voor 60 liter. Je hebt geen 60 liter nodig. Ik zou zelf ruimer gaan zitten. Je kan zelfs de hele 20 ml doseren op het water wat je gebruikt. Dan is het zeker een overdosis.
 
In de uitleg staat 0,5 ml in 1 liter water. Dus theoretisch is 20 ml voor 60 liter. Je hebt geen 60 liter nodig. Ik zou zelf ruimer gaan zitten. Je kan zelfs de hele 20 ml doseren op het water wat je gebruikt. Dan is het zeker een overdosis.
Bedankt Nathalie, heb er mij gisteren nog wat in zitten verdiepen en ga de dosis gebruiken die ze op Koi's toepassen.
Normaal komt alles vandaag binnen :(
 
Dit formaat vis moet toch probleemloos 3- 4 weken niet hoeven te eten?
Zolang het dier verder actief is, goed op kleur is, en geen andere complicaties laat zien, zou ik toch proberen om hem er doorheen te trekken.
 
[BGCOLOR=rgb(243, 240, 252)]Heb de vis dan 48 uur medicatie gegeven en sindsdien is de wonde proper maar tot op het bot, bij overmaat van ramp zag ik gisteren morgen dat de onderkaak nu ook doorbroken was[/BGCOLOR]


[BGCOLOR=rgb(243, 240, 252)]Wat ik hieruit opmaak is niet dat de kaak gebroken is. Maar "alleen" het vlees.[/BGCOLOR]
[BGCOLOR=rgb(243, 240, 252)]als dit inderdaad geval is zou ik hem nog een kans durven geven, mits de vis nog wel actief is en niet zichtbaar overmatig lijdt.[/BGCOLOR]
Het blijft natuurlijk lastig om dit op afstand te bepalen. Maar zolang het een vleeswond is heb je kans dat het nog geneest.
Zoals ik eerder al aangaf moet een vis van dit formaat, mits goed doorvoed, makkelijk een aantal weken zonder eten kunnen.
Heb hier ooit een Pearsei gehad met een vleeswond in zn zij tot op het bot, en heb ik op hetzelfde punt gestaan. Vervolgens toch geprobeerd om hem er doorheen te trekken icm zout en bactopur direct, en is weer volledig hersteld

De kruidnagelolie komt zo te lezen vandaag binnen, dus mocht het echt niet meer gaan is het leed snel geleden. (Al ben ik persoonlijk vrij orthodox in dit soort situaties, en pak ik zelf eerder een groot mes. Minder leuk voor je zelf, maar het dier heeft nooit geweten wat er gebeurd is.)

Nogmaals, het is een lastige keuze, maar ik ben van menig dat als er een mogelijkheid tot herstel is die niet ten koste gaat van het dier moet je het een kans geven.
Zodra je ziet dat het niet lukt, en het dier (overmatig) lijdt moet je hem hieruit verlossen.

@Rikske : heel veel sterkte met je keuze
 
Persoonlijk zou ik op het in een emmer ofzo doen en niet in je q-bak. Dat spul ruikt heel sterk en krijg het maar weer goed schoon, als er restjes achterblijven kunnen toekomstige vissen er last van krijgen.
 
Persoonlijk zou ik op het in een emmer ofzo doen en niet in je q-bak. Dat spul ruikt heel sterk en krijg het maar weer goed schoon, als er restjes achterblijven kunnen toekomstige vissen er last van krijgen.

Dit :deal:

Afmaken ja of nee is vanaf afstand lastig te bepalen, en zelfs op 20cm afstand kan dat nog lastig te bepalen zijn.
Zelf zou ik nog heel even wachten als ik je berichten zo lees.
 
Wat is de dosis voor kois?
En nogmaals sterkte. Het is verdrietig.
Dit is het mooie aan onze hobby dat men zelfs na 30 jaar nog steeds zaken kan bijleren, hier wel een mindere les maar wel een belangrijke als je met je vissen inzit.
Op de meeste site geven ze tussen 40 a 60 druppels, ik heb uiteindelijk denk ik een half flesje laten oplossen door middel van goed schudden (zeer belangrijk want anders lost het niet op en gaat het op het water drijven en dus veel langer duren voor de vis) in 1L warm water en daarvan heb ik 25% (zo gaan ze rustig in slaap) in het water gedaan, in mijn bak zat nog 30% water en een klein stromingspompje voor alles goed en snel te mengen.
Na 3 min. ongeveer is de vis op zijn rug gegaan en was daar al buiten bewustzijn want ik kon hem aanraken en hij deed niets meer enkel licht ademen, ik heb dan de rest er meteen bij gedaan en na 5 minuten stopte hij met ademen, ik heb dan de overige 5ml van de olie er nog bij gedaan voor de zekerheid.
Hij heeft een plaatsje achteraan in de tuin gekregen want kon hem niet in de vuilbak doen :(
Ik hoop dat ik dit nooit meer moet doen!!!!
Bedankt nog voor je hulp Nathalie.

[BGCOLOR=rgb(243, 240, 252)]Heb de vis dan 48 uur medicatie gegeven en sindsdien is de wonde proper maar tot op het bot, bij overmaat van ramp zag ik gisteren morgen dat de onderkaak nu ook doorbroken was[/BGCOLOR]


[BGCOLOR=rgb(243, 240, 252)]Wat ik hieruit opmaak is niet dat de kaak gebroken is. Maar "alleen" het vlees.[/BGCOLOR]
[BGCOLOR=rgb(243, 240, 252)]als dit inderdaad geval is zou ik hem nog een kans durven geven, mits de vis nog wel actief is en niet zichtbaar overmatig lijdt.[/BGCOLOR]
Het blijft natuurlijk lastig om dit op afstand te bepalen. Maar zolang het een vleeswond is heb je kans dat het nog geneest.
Zoals ik eerder al aangaf moet een vis van dit formaat, mits goed doorvoed, makkelijk een aantal weken zonder eten kunnen.
Heb hier ooit een Pearsei gehad met een vleeswond in zn zij tot op het bot, en heb ik op hetzelfde punt gestaan. Vervolgens toch geprobeerd om hem er doorheen te trekken icm zout en bactopur direct, en is weer volledig hersteld

De kruidnagelolie komt zo te lezen vandaag binnen, dus mocht het echt niet meer gaan is het leed snel geleden. (Al ben ik persoonlijk vrij orthodox in dit soort situaties, en pak ik zelf eerder een groot mes. Minder leuk voor je zelf, maar het dier heeft nooit geweten wat er gebeurd is.)

Nogmaals, het is een lastige keuze, maar ik ben van menig dat als er een mogelijkheid tot herstel is die niet ten koste gaat van het dier moet je het een kans geven.
Zodra je ziet dat het niet lukt, en het dier (overmatig) lijdt moet je hem hieruit verlossen.

@Rikske : heel veel sterkte met je keuze

Bedankt voor je bericht.
Nee deze was spijtig genoeg niet meer te redden en weet nog steeds niet wat er gebeurd is want iets (gif, schimmel, bacteriën) heeft op een periode van dagen het vel, vlees, en zelfs de tanden van de vis volledig doen oplossen tot op het bot.
Het voorste onderste gedeelte waar de pin van de synodontis door de kaak zat daar was alles weg tot op het bot, zelf daar gaf ik hem nog steeds een kans, hij moest niet moeders mooiste zijn van mij indien hij maar een normaal leven kon hebben.
Spijtig genoeg wanneer ik zondag de vis zag was de onderste kaak volledig doorbroken, na de vis dood was kon ik zien dat de 2 stukken van de onderste kaak elkaar overlapte dus dat beest moest zo snel mogelijk uit zijn lijden verlost worden.

Persoonlijk zou ik op het in een emmer ofzo doen en niet in je q-bak. Dat spul ruikt heel sterk en krijg het maar weer goed schoon, als er restjes achterblijven kunnen toekomstige vissen er last van krijgen.
Ik had niets anders en wou hem zo weinig mogelijk stress geven want het was al moeilijk genoeg voor ons beide, indien nodig koop ik een nieuw bakje dat heb ik er voor over.

Dit :deal:

Afmaken ja of nee is vanaf afstand lastig te bepalen, en zelfs op 20cm afstand kan dat nog lastig te bepalen zijn.
Zelf zou ik nog heel even wachten als ik je berichten zo lees.

Ik zet geen foto's online van die zaken want is echt heel lelijk en ik kan de foto's zelf niet bewerken want ik kan daar allemaal niet zo goed tegen, maar iedereen dat de foto's zou zien zou hetzelfde zeggen en daar ben ik 300% overtuigd van.
 
Laatst bewerkt:
Jammer en het lijkt me ook niet gemakkelijk om dit met zo n vis te moeten doen. Sterkte.

Nee zeker niet en dit wens ik niemand toe :cry:

Wel kan ik iedereen aanraden om dit standaard in de kast te hebben zodat je niet teveel tijd verliest wanneer je het nodig hebt en daardoor het dier extra laat lijden.
 
Doe toch volgende keer(hopelijk niet nodig)achter in de tuin de vis met de schep/spade in ene keer door midden en dan een plag gras erover.
Efficienter. Sneller het lijden bekort voor u en voor de vis.
 
Wat een beetje gif dan voor zo'n dier kan betekenen.
Het is de minst leuke kant van de hobby, maar zo te lezen goed dat je de knoop hebt doorgehakt, en de vis niet langer hebt laten leiden.

@Edwin68 : ik deel je mening, maar niet iedereen kan dat. Ik denk wel dat kruidnagelolie het beste alternatief is.
 
Mooi om te lezen dat je zoveel om je dieren geeft, complimenten voor de moed om de beslissing te nemen en de manier waarop je het hebt aangepakt. Zonde van de vis, was echt een prachtexemplaar.
 
Mijn excuses voor het late antwoord :sorry:

Doe toch volgende keer(hopelijk niet nodig)achter in de tuin de vis met de schep/spade in ene keer door midden en dan een plag gras erover.
Efficienter. Sneller het lijden bekort voor u en voor de vis.
Op die manier zou ik het niet kunnen persoonlijk en ik zie verschillende zaken die kunnen fout gaan.
Ik heb volgende video gebruikt en daar zie je dat de vis geen stress heeft als je het op de juiste manier doet, hier was de vis ook zeer rustig.



Triest verhaal, zeker voor zo'n prachtige vis. Sterkte.

Bedankt (y)

Wat een beetje gif dan voor zo'n dier kan betekenen.
Het is de minst leuke kant van de hobby, maar zo te lezen goed dat je de knoop hebt doorgehakt, en de vis niet langer hebt laten leiden.

@Edwin68 : ik deel je mening, maar niet iedereen kan dat. Ik denk wel dat kruidnagelolie het beste alternatief is.
Inderdaad, ik zou dit niet kunnen en moest ik het kunnen dan smak ik hem liever gewoon hard tegen de grond, sneller en 100% efficiënt want zo met de schup zie ik toch verschillende zaken die kunnen fout lopen en op zo'n moment wil je dat echt niet voor beide partijen.

Mooi om te lezen dat je zoveel om je dieren geeft, complimenten voor de moed om de beslissing te nemen en de manier waarop je het hebt aangepakt. Zonde van de vis, was echt een prachtexemplaar.
Echt zonde dat er geen dierenartsen zijn (ik heb er toch geen gevonden) voor dergelijke gevallen want had er veel voor over om hem te redden.
Ik heb zelf contact genomen met de universiteit diergeneeskunde in Gent maar daar konden ze mij ook niet helpen :(
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik alle Synodontissen alsook de Compressiceps eruit gehaald voor de zekerheid.
De Synodontis van het voorval met de Moba heeft het overleefd en de wonden zijn mooi genezen.
Er was nog een Synodontis die wat wonden had van vroeger maar dan pas kan je zien wat een arsenaal aan verdediging dat die vissen wel niet hebben.





Tot vandaag weet ik nog steeds niet wat die reactie op mijn vis was dat in minder dan 72 uur het vel, vlees, inclusief tanden volledig opgelost zijn tot op het bot, komt dit door dat gif?
Wat ik ook nog steeds niet weet is hoe het mogelijk was dat de onderste kaak dan ook gebroken was opeens, komt dit door datzelfde gif dat blijven verder bijten is, komt dit door de gekartelde vinnen die als een zaag gewerkt heeft, ik weet het allemaal niet?

Ik ben verleden week vrijdag naar Aquabeek geweest en heb mij nog 2 Moba's gaan halen voor de groep weer volledig te maken.
Ik heb ook nog 2 nieuwe soorten toegevoegd:

Lamprologus Lemairii Kigoma F1


sized-C88-P3310.jpg


Lepidiolamprologus Attenuatus Zambia


sized-C88-P3386.jpg


Groeten
Eric :petjeaf:
 
Mooie vissen die Lamprologus en goed gewapend met die tanden.
Hebben alleen de grote dat want ik heb Multi s gehad en die hebben dat niet zover ik me herinner.
 
Mooie vissen die Lamprologus en goed gewapend met die tanden.
Hebben alleen de grote dat want ik heb Multi s gehad en die hebben dat niet zover ik me herinner.

Thanks John en de Multi's hebben ook tanden hoor enkel zijn die minder goed zichtbaar door het kleine formaat :)

Wat een prachtige dieren heb je!
Bedankt Ben :petjeaf:
 
Het is niet mijn stijl bak maar het is toch geweldig om naar te kijken, hartelijk dank. (y)
 

Terug
Bovenaan