230 x 60 x 70 van aquabelg


aquabelg

Well-known member
Lid geworden
12 september 2020
Berichten
457
Leeftijd
59
Heb hem al een paar weken staan maar nu nog wat vragen voor de ervaringsdeskundigen. Natuurlijk een boel foto's van het geheel, want daar dient deze rubriek per slot van rekening voor. Bak zelf heeft een driehoekige dubbelwandige overloop met aanzuiging op een achtal cm van de bodem én een normale overloop(rechts). Aan de andere kant is een kamer die ik gebruik voor terugloop van bioloog naar aquarium én doorvoer van kabels voor de lichtbalken(2 keer 180cm en 6 keer 90cm heb ik liggen, weet nog niet wat ik ga gebruiken).
Op de foto's zie je alles in niet verlijmde toestand, zit dus in elkaar om te passen én te bekijken of het 'goed' zit qua kranen enzo. Beide overlopen zitten nog veel te hoog, moeten dus nog op maat gemaakt worden.
Wat is de juiste hoogte van de overloop en de noodoverloop(tov de hoogte van de staande glasplaat)?
Overgang van 32mm buis naar 3/4 loc-line moet nog een stukje buis van 25 tussen, dit is gewoon voor de foto's naast elkaar gelegd, kwestie van een idee te hebben.

En alvast een héle dikke dankjewel alvast aan @tuinkabouter voor het geduld en steeds weer duidelijke antwoorden op m'n vele vragen over biologen, vliesfilters, enzovoort! 🙏


20211218_092031_resized.jpg


20211218_092055_resized.jpg


20211218_092112_resized.jpg


20211218_092148_resized.jpg


20211218_093356_resized.jpg



20220111_162439.jpg




20220111_162549.jpg


20220111_162555.jpg


20220111_163528.jpg


20220111_163536.jpg
 
Laatst bewerkt:
20220111_164123-jpg.337370


20220108_153959.jpg


20220111_164116.jpg


20220108_153959.jpg



20220111_162549.jpg


20220111_162555.jpg


20220111_163528.jpg


20220111_163536.jpg


20220111_164243.jpg


Hierboven zie je de beide kammen om de K1 media binnen de bak te houden, ik heb dus zeker wat geleerd van het filmpje van @rjoemman ! ;)

Ook een dikke dankjewel alvast naar @tuinkabouter voor het engelengeduld waarmee ie mijn beginnersvragen steeds weer beantwoord!! 🙏
 

Bijlagen

  • 20220111_162453.jpg
    20220111_162453.jpg
    87.1 KB · Weergaven: 97
  • 20220111_164243.jpg
    20220111_164243.jpg
    157.8 KB · Weergaven: 85
Laatst bewerkt:
Allebei beloofd! (y)

Iemand nog een idee over mijn vraag hierboven?
 
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar zeker een topic wat ik ga volgen, benieuwd naar het resultaat!
 
Bik mij zit de hoofd overloop 16cm onder het water opp.
de nood overloop is bij mij een durso waarvan de ingang net onder het opp zit. Eigenlijk de ingang van de T kruising zit op de hoogte waarop ik het water wil hebben.


kan een mod het doorstrepen voor me weghalen svp. Lukt me steeds niet op de telefoon.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die 16cm is die door iets bepaald of een beetje natte vingerwerk/lukraak gekozen? De noodoverloop dacht ik inderdaad ook iets onder de hoogste waterstand in de overloop te zetten.
Nog een vraag: zijn de beide overloopbuizen ook gelijmd in de doorvoer of gewoon met wat silicone bevestigd? Ik dacht eraan dit zo te doen om eventueel nog iets te kunnen aanpassen aan het peil van de overlopen(lengte van de staande buizen) zodat je de terugloop naar je bioloog(bij stroomuitval) nog iets meer kan beperken.
 
Met 16 cm is hij het stilste.
Zet je hem te hoog krijg je een gorgelend draaikolk.
Op de tekening hieronder zie je 6 inch (6x2.54 is afgerond 16 cm)

Types_of_Overflow_Drains-02.jpg


e87e4860fbc43651323c3525078dbc6a.jpg
 
Op de tweede afbeelding zie je 3 buizen, de twee linker buizen heb ik zelf in gebruik.
Daarbij dus de linker buis op 16 cm onder dat getekende opp en van die middelste buis is dus de T op het water level.
Er gaat altijd een minimaal straaltje water door die tweede buis, het liefst helemaal niks maar dat is even goed tweaken met de kogelkraan en de opvoersnelheid van je pomp.
Met die twee linker buizen hoor je bij mij absoluut geen water vallen.
Aan de onderkant van beide buizen heb ik een knie van 45 graden net onder het wateropp in het bioloog.
 
De doorvoeren door de bodem zijn bij mij met witlof koppelingen, die zijn van zichzelf al waterdicht dmv vastklemmen.
Wat je kan doen in de overloopkamer is een sok net boven de witlof zetten, daardoor kan je de pijp indien gewenst eruit trekken, de onderkant van de sok lijm je dan op de pijp die door de witlof gaat..
 
Goed idee, je bedoelt zeker zo'n 3 delige koppeling.

PVC-3-delige-koppeling-10mm.jpg


Stom dat ik daar zelf niet aan dacht...op de terugvoer in de linkse kamer heb ik er namelijk ook al eentje zitten.
 
Dat kan maar die is niet handig.
Die moet je losdraaien.
Ik zeg sok maar is een mof.
Die trek je er zo uit wat bij leeg halen van de bak handig kan zijn.

Screenshot_20220111-204912.jpg
 
Hard aan het knutselen zie ik al. Niets nuttigs toe te voegen.

Fijn dat je tech nerds erbij heb die je helpen mee te denken (y)

Wil je gewoon succes wensen met je project
 
Wat je kan doen in de overloopkamer is een sok net boven de witlof zetten, daardoor kan je de pijp indien gewenst eruit trekken, de onderkant van de sok lijm je dan op de pijp die door de witlof gaat..
Dit principe heb ik er bij mij inderdaad ook in zitten icm met bodemafzuiging in de overloopkamer.
Hierdoor is het waterniveau ideaal te regelen, en bij een grote waterwissel kun je evt de standpijpen uit de mof trekken om de bak te laten leeglopen. (In geval je aansluiting hebt op het riool)
 
Tja...dit was het zowat qua techniek én 'inrichting van de bak.
Er komt namelijk niks in, hooguit een paar mm zand...en een paar goudvissen. :)

De nieuwe wanddoorvoeren zijn besteld, ineens een 10tal meter platte afvoerslang besteld van 32mm, past precies rond de slangtule van de meßner pomp, die ik kocht voor de waterwissels. Hopelijk houdt het een beetje op de geka-koppelingen zodat ik geen gewone tuinslang moet gaan gebruiken, die maat bergt iets moeilijker op.;)
 
Interessant om zien aangezien ik binnenkort ook een bak van Leo verwacht.
 
Laatst bewerkt:
De bioloog net vol laten lopen, wat lucht onder het bed(staat nog bijlange na niet op punt), een dikke liter koi-bacteriën, een liter bactreria balls en de start is er. Ik ga de bioloog zo rustig laten indraaien. Das toch al één bak die niet lekt, op naar nummer twee!



20220113_180718.jpg


20220113_180730.jpg


20220114_003203.jpg
 
Hoe krijgen jullie trouwens zo'n bed gelijkmatig aan het bewegen? Lucht, pompje, stromingspomp? Heb net even een eheim van 1000 liter getest en das over-overkill. Tot nu toe heb ik de beste resultaten met een langwerpige luchtsteen aan de linkerkant en zo schuift het min of meer op naar rechts waar ze wervelen onder de overloop van de rechterkant. Ik heb echter dode plaatsen waar nauwelijks beweging te merken is. Nadeel van de lucht is het geluid natuurlijk, als het met een klein aquariumpompje zou lukken, gaat dat veel minder herrie opleveren. Enig inzicht/tips?
 
Het bed gaat vanzelf bewegen als de K1 wat langer is ingewaterd en er een microfilm op is ontstaan. Geduld dus:)
 
Ha...die schone deugd daar...yepp, die mis ik inderdaad al eens. Bedankt!! ;)

Even een filmpje gemaakt van het geheel, net het siporaxpakket binnen gekregen.

 
Pomp is, echt waar, quasi geruisloos, grootste geluid in de bak komt door niveauverschil laatste schot in de bioloog(gewoon paar liter water erbij en dan is het opgelost) en de luchtpomp die ik voor het bewegend bed gebruik. Denk dat een klein aquariumpomje beter en stiller gaat werken, maar dat test ik wel nog eens uit. Pomp draait wel maar op 3000 liter/u omwille van het feit dat ik geen verliezen heb en een biofilm wil opbouwen.
 
mooie bak zeg!

Ik kijk even naar je overflow icm de aanzuigspleet en glasplaat er achter. Heb je al iets om daar tussen schoon te maken?
Mechanisch vuil zal wellicht naar beneden zakken en ophopen.
 
mooie bak zeg!

Ik kijk even naar je overflow icm de aanzuigspleet en glasplaat er achter. Heb je al iets om daar tussen schoon te maken?
Mechanisch vuil zal wellicht naar beneden zakken en ophopen.
Had ik inderdaad ook al aan gedacht...met een stevig luchtdarmpje even blazen gaat volgens mij het meeste wel weghalen.
 
Pomp is, echt waar, quasi geruisloos, grootste geluid in de bak komt door niveauverschil laatste schot in de bioloog(gewoon paar liter water erbij en dan is het opgelost) en de luchtpomp die ik voor het bewegend bed gebruik. Denk dat een klein aquariumpomje beter en stiller gaat werken, maar dat test ik wel nog eens uit. Pomp draait wel maar op 3000 liter/u omwille van het feit dat ik geen verliezen heb en een biofilm wil opbouwen.
Goed om te horen! Heb je de droogkamers ook afgedekt vanwege condenswater wat anders je meubel in kan druppelen?
 
Nog niet...zal ik wss in acryl op maat laten maken. Iemand een idee hoe dik ik die best kies?
 
FF voor mij ter info, Heb je een reden om je pvc op 32mm te kiezen ipv 40?
Je pomp heeft een 40mm aansluiting toch?

MOcht je ook overwegen om waterverversen met een pomp te gaan doen zou ik een identieke aanschaffen, Dan heb je meteen een reserve;)
 

Terug
Bovenaan